Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5272
    • Pirkkala

    Originally posted by Supra^ View Post
    Mikä tuossa minun yllä selventämässäni lakitekstissä jäi vielä aiemmin sitten epäselväksi? Lain mukaan muutoksia saa tehdä ihan niinkuin ennenkin, ja ne kuutoskappaleen alikohdat sitten tarkentavat tiettyjen muutostyyppien osalta kriteereitä/ohjeistusta.

    Tuskin mitään, mutta mutta mä en vaan ollu sitä huomannu lukea
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2721
      • .fi

      Originally posted by Supra^ View Post
      Mikä tuossa minun yllä selventämässäni lakitekstissä jäi vielä aiemmin sitten epäselväksi? Lain mukaan muutoksia saa tehdä ihan niinkuin ennenkin, ja ne kuutoskappaleen alikohdat sitten tarkentavat tiettyjen muutostyyppien osalta kriteereitä/ohjeistusta.
      Kiitokset muuten tuosta selvennyksestä. Alkoi tekemään taas mieli 540d:tä.
      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • wsq´_
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 458
        • Lohja

        Mitäs nykypäivänä leimamies on mieltä että salliiko auton muutoskatsastuksen sillä osin että auton syyläri on kontissa? Vesiputket mahdollisesti viemällä auton alta konetilasta konttiin. Saako auton kontin pohja olla avoin ilman pohjaa ja/tai kontin luukussa olla ilmaanpoistoa varten olla reikiä/aukkoja? Kontti luultavasti tulisi suljetuksi tilaksi hytin puolelta takapenkkien selkänojan kohdilta. Sigun e36 siis kyseessä ja turbotus ollu mielessä:think
        e36 m60

        Comment

        • Bm-w
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2014
          • 300
          • Oulu

          Ei mitään
          Last edited by Bm-w; 02-08-2021, 14:13.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11134
            • Oulu

            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Mersupuolelta kantautuu semmosta huhua, että tämä käyttövoiman muutosongelma josta oli puhetta, olisi nyt tulkittu niin että esim. Bensa-diesel tai päinvastoin ei ole lain tarkoittama käyttövoiman muutos vaan esim. bensa-sähkö
            Ompa hyvä. Itelläkin on toivottavasti tässä diesel -> bensa muutos eessä. Toki vähän hassu että sähköauto konversiot on tehty hankalaksi, kun olen ymmärtänyt että liikennettä haluttaisiin sähköistää :think

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • |foder|
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 7087
              • Forssa

              Siinähän se piilevä idea tuleekin esiin. Kauppaa on saatava aikaiseksi keinolla millä hyvänsä.
              Sehän pahin variaatio että kalusto pysyisi "vanhana" mutta nollapäästöisenä.
              Nyt:
              E82 135i -11

              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Ompa hyvä. Itelläkin on toivottavasti tässä diesel -> bensa muutos eessä. Toki vähän hassu että sähköauto konversiot on tehty hankalaksi, kun olen ymmärtänyt että liikennettä haluttaisiin sähköistää :think
                Originally posted by |foder| View Post
                Siinähän se piilevä idea tuleekin esiin. Kauppaa on saatava aikaiseksi keinolla millä hyvänsä.
                Sehän pahin variaatio että kalusto pysyisi "vanhana" mutta nollapäästöisenä.
                Voisi veikata että sähköautot halutaan pitää tehdastekoisina 99% siksi että:

                - sisältävät paikannusjärjestelmän joka lailla pakotetaan avattavaksi valtiollisilla tasoilla verotusta varten.
                - ajoneuvojen internetin yli lamauttaminen mm poliisille
                - nopeuksien valvonta ja myöhemmin rajoittaminen alueellisesti.

                Vain kuu on rajana stasimaiselle valvonnalle.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5272
                  • Pirkkala

                  Originally posted by wsq´_ View Post
                  Mitäs nykypäivänä leimamies on mieltä että salliiko auton muutoskatsastuksen sillä osin että auton syyläri on kontissa? Vesiputket mahdollisesti viemällä auton alta konetilasta konttiin. Saako auton kontin pohja olla avoin ilman pohjaa ja/tai kontin luukussa olla ilmaanpoistoa varten olla reikiä/aukkoja? Kontti luultavasti tulisi suljetuksi tilaksi hytin puolelta takapenkkien selkänojan kohdilta. Sigun e36 siis kyseessä ja turbotus ollu mielessä:think

                  Pahoin pelkään että itsekantavaan koriin et helposti voi tehdä reikiä. En silti sano etteikö se olisi mahdollista
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2561
                    • .

                    Sähköautojen ja hybridien huollot ja korjauksetkin on tehty todella tarkasti valvotuiksi näytöksiksi. Siinä vaiheessa, kun kaikki ne sähköturvallisuuskokeet ja 6002:t on suoritettu saa ehkä jo itse sen huoltoerottimen omasta autostaan irrottaa, ehkä. Siinä valossa on ihan ymmärrettävää, ettei trafi halua antaa kaiken maailman terojen ranettaa omaa sähköautoaan. On siis todella pitkä matka oman sähkökonversion rakentamiseen. Siis Suomessa ja veikkaan et lähes koko Euroopassa.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • |foder|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 7087
                      • Forssa

                      Maailmalla jo vaikka kuinka monta firmaa suorittaa sähköistämisen puolestasi. Ei ole halpaa sekään mutta halvempaa kuin ostaa uusi sähkis.
                      Joku kohta tulee heittämään uuden Up:n hinnan pöytään ja sanoo halvaksi. No joo onhan se mutta aivan eri segmentissä kuin esim hyväkuntoinen e38 jos sen sähköistää, yms.

                      Milloinkahan suomessa olisi hyväksyttävää jonkun osaavan pajan toimesta sähköistää vanha kunnon bmw.
                      Olisi parempi ekoteko kuin uuden Up:n osto.
                      Nyt:
                      E82 135i -11

                      Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                      Comment

                      • ohhoh
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2014
                        • 191
                        • .

                        Onko oman sähkökonversion tekeminen suomessa tieliikennekäyttöön ihan oikeasti niin hankalaa, mitä aiemmissa viesteissä on annettu ymmärtää, vai luullaanko asian vain olevan niin?

                        Tässä artikkelissa ainakin on homma tehty ja taisi siellä olla työn alla lisääkin.



                        Aiheesta en itse mitään ymmärrä, mutta omalla tavalla ihan mielenkiintoinen aihe ja kymmenien vuosien päästä näitä itse sähköistettyjä vanhoja autoja saattaa ihan oikeasti olla liikenteessä, jos niiden rakentaminen on mahdollista ja miksi ei olisi? :think

                        Comment

                        • Skarpa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 3408
                          • Kotka

                          Tarkistan, että olen ymmärtänyt oikein.

                          Oma auto on lähtöjään E30 316

                          Muutoskatsastan moottorinvaihdon ja käytän vertailumallina 325i:tä

                          325i omamassa n. 1200 kg
                          Teho 125 kW
                          Suhde 9,6 kg/kW

                          => Suhde saa pienentyä arvoon 5 kg/kW

                          => Sallittu maksimiteho 240 kW / 321,9 hp

                          Onko tässä missään kohtaa väliä mun auton todellisella painolla? Se lienee kyllä lähellä 325i:tä tsi vähän yli.
                          Last edited by Skarpa; 03-08-2021, 09:20.
                          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                          E30 Armo "330i"

                          Comment

                          • Maikkeli
                            BTCF Member
                            • Aug 2010
                            • 1301
                            • Nousiainen

                            Originally posted by Skarpa View Post
                            Tarkistan, että olen ymmärtänyt oikein.

                            Oma auto on lähtöjään E30 316

                            Muutoskatsastan moottorinvaihdon ja käytän vertailumallina 325i:tä

                            325i omamassa n. 1200 kg
                            Teho 125 kW
                            Suhde 9,6 kg/kW

                            => Suhde saa pienentyä arvoon 5 kg/kW

                            => Sallittu maksimiteho 240 kW / 321,9 hp

                            Onko tässä missään kohtaa väliä mun auton todellisella painolla? Se lienee kyllä lähellä 325i:tä tsi vähän yli.
                            Mulla ainakin muutoskatsastuksen yhteydessä mitattiin auton paino ja sen piti osua tuohon 5kg/kw kohtaan. Eli 1020kg ja 200kw saatiin lapulle omassa tapauksessa.

                            Eli on väliä todellisella painolla.
                            E30 316 M42TBO -87
                            BMW 1502 Turbo -77

                            ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3408
                              • Kotka

                              Originally posted by Maikkeli View Post
                              Mulla ainakin muutoskatsastuksen yhteydessä mitattiin auton paino ja sen piti osua tuohon 5kg/kw kohtaan. Eli 1020kg ja 200kw saatiin lapulle omassa tapauksessa.

                              Eli on väliä todellisella painolla.

                              Jees, pitää sitten pitää lappu alle 178 kW:n, jos oma auto sattuu painamaan yli 1250 kg. Vai mitenkäs se nyt menee? Jos mun auto painaa enemmän kuin 325i, niin onko mahdollistaettä se siirtyy luokkaan yli 10 kg/kW, jolloin sallittu teho-paino suhde muutoksen jälkeen olisi 7 kg/kW. Käytän kuitenkin vertailumallina autoa, joka on alle 10 kg/kW? EDIT: Kunnolla ajatellen ja lukien ei ole sitä riskiä. Mun auton todellinen paino vaikuttaa vain, kun tarkistetaan teho-paino suhde verrattuna teholappuun.
                              Last edited by Skarpa; 03-08-2021, 11:37.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              • Freak
                                BTCF Member
                                • Apr 2003
                                • 2561
                                • .

                                Originally posted by ohhoh View Post
                                Onko oman sähkökonversion tekeminen suomessa tieliikennekäyttöön ihan oikeasti niin hankalaa, mitä aiemmissa viesteissä on annettu ymmärtää, vai luullaanko asian vain olevan niin?

                                Tässä artikkelissa ainakin on homma tehty ja taisi siellä olla työn alla lisääkin.



                                Aiheesta en itse mitään ymmärrä, mutta omalla tavalla ihan mielenkiintoinen aihe ja kymmenien vuosien päästä näitä itse sähköistettyjä vanhoja autoja saattaa ihan oikeasti olla liikenteessä, jos niiden rakentaminen on mahdollista ja miksi ei olisi? :think
                                Voihan se olla näin tai olla olemati. Sellaista pikku seikkaa et kuitenkaan ota huomioon, että tuon jutun ja tän keskustelun välillä rakentelumääräykset ovat muuttuneet. Ehkä juuri siitä syystä ovat muuttuneet. Olisi kuitenkin todella erikoista, että sähkisten huollot ja korjaukset, siihen työhön erityisesti koulutettujen ammattilaisten tekemänä on todella tarkasti säädelty ja sitten vapautettaisiin niiden rakentaminen.

                                Nämä kaikki on lopulta vain spekulointia siihen asti, kunnes trafi virallisesti tarkentaa linjauksiaan.
                                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                                Vanha Uuden liiton mies...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎