Originally posted by peltju36
View Post
Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.
Collapse
X
-
Tämmöiseen lopputulemaan myös katsurin kanssa tultiin, mutta ei varmaksi hänkään osannut sanoa mitä massaa ja sitämyöden tehopainosuhdetta käytettäisiin. Ja auto tosiaan punnitaan ja tehot katsotaan lapulta, kun tuote on valmis. Ois vaan ennen lapun tulostamista aika kiva saada oikeat lukemat siihen.
-
Sama ongelma itellä. En sitten tiedä jaksaisko viedä auton trailerilla asemalla punnittavaksi ennen säätöä.:thinkOriginally posted by inno.o View PostTämmöiseen lopputulemaan myös katsurin kanssa tultiin, mutta ei varmaksi hänkään osannut sanoa mitä massaa ja sitämyöden tehopainosuhdetta käytettäisiin. Ja auto tosiaan punnitaan ja tehot katsotaan lapulta, kun tuote on valmis. Ois vaan ennen lapun tulostamista aika kiva saada oikeat lukemat siihen.
Comment
-
Näinhän se on tietääkseni kaikkien m- mallien kohdallaOriginally posted by BMW525Xda View PostErikoisuutena että M3 ei ole E46
Koska siihen ei verrata vaan 330i on mallisarjan tehokkain.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Massoissa menisin niin että aina käytetään muutettavan ajoneuvon massoja, mutta se tehopainoraja määritetään vertailumallista ja sen painosta. Eli jos vertailumalli painaa vaikka 1300kg ja siinä on 150kw, se määrittää tehopainosuhde rajan johon voit soveltaa omaa 1200kg painavaa autoa. Jos vertailumallia ei käytetä niin siinä tapauksessa tietysti olemassaolevan ajoneuvoon tiedot on käytössä.
Massat kuitenkin on semmonen asia joihin voi vain valmistaja vaikuttaa, poislukien omamassa.
En puhunut prosenteista mitään. Ennen muutos voitiin porrastaa kunhan porrasta ei ylitetä. Eli voit verrata vaikka e30 320i malliin jos haluat kunhan tehot ei siitä ylity.Originally posted by Urpo_rotta View PostNäinhän asia ei ole koskaan ollut. 20% sääntö on koskenut ainoastaan vertailua mallisarjan tehokkaimpaan.
Vai sitäkö tarkoitit?Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
onpa järjetöntä että punnitaan. Pitää vissiin liimailla 140kg kultaharkkoja autoon sit punnitukseen ni saa edes sen verran potkua mitä normaalistikin tommoseen sais kw/5kg rajalla.
Comment
-
Vanhoilla säännöillä sait virittää Z3 2.8 coupen 230hv tehoille (+20% mallisarjan tehokkaimmasta olettaen että Z3M on oma mallisarjansa).Originally posted by Remotion View Postonpa järjetöntä että punnitaan. Pitää vissiin liimailla 140kg kultaharkkoja autoon sit punnitukseen ni saa edes sen verran potkua mitä normaalistikin tommoseen sais kw/5kg rajalla.
Uusilla säännöillä saa laihduttaa 850kg painoiseksi ja silti virittää vielä saman verran kuin vanhoilla "20%" säädöksillä eli 230hv papereihin. Jos taas et laihduta tippaakaan niin saat ottaa 340hv. Kaikki siltä väliltä sitten, noh, siltä väliltä.
Tämä uudistus tuo kyllä kivoja mahdollisuuksia moottorinvaihtojen suhteen.
Last edited by Supra^; 12-02-2021, 00:22.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
Nyt on rahamiehen puheetOriginally posted by Remotion View Postonpa järjetöntä että punnitaan. Pitää vissiin liimailla 140kg kultaharkkoja autoon sit punnitukseen ni saa edes sen verran potkua mitä normaalistikin tommoseen sais kw/5kg rajalla.

Mutta tärkein kysymys tässä muutoksessa on, helpottiko vai vaikeuttiko trafi rakentelua. Vaikuttaa että paljon tulee pykäliä joilla estetään käytännössä kutenkin luvattu muutos, mm todistukset maahantuojalta jne.
Omasta mielestä vaikuttaa että ollaan antavinaan mutta pidetään oikeus kieltäytyä.
Comment
-
Öö, ymmärsinkö nyt ihan oikein, että siihen "loppupunnitukseen" lisää painoa mikä lähtee katsastuksen jälkeen kultarahaksi.fi kierrätykseen ja tehot jää. Mitä se reino painaa nyt?Originally posted by Remotion View Postonpa järjetöntä että punnitaan. Pitää vissiin liimailla 140kg kultaharkkoja autoon sit punnitukseen ni saa edes sen verran potkua mitä normaalistikin tommoseen sais kw/5kg rajalla.
Comment
-
Sorry, my bad, käytin searchiä. Jatketaan oikeasta kohdasta, siinä tulee mielestäni vastaan tämä kohta:Originally posted by Antti O View PostKatsari luki myös minulle tuota uutta sääntöä, ja siellä oli kahdella tavalla.
Mutta vaan toinen koski henkilöautoja ja se oli kuten kirjotin aiemmin. Eli normaali päästö+obd riittää ton E46 kohdalla ainaskin.
Toki ennen holsetin ostoa kannattaa vielä toiseltakin konttorilta kysyä varmistus.
3.8.3 Pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
...
"Edellä määrätystä poiketen silloin, jos ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon tehdään suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon asennetaan erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman muutosta, on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneuvon käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja moottoritehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset."
Eli olisi ok jos vakio-ecu taipuu. Onko RE85 "muu käyttövoima"?- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
Vakio ECU taipuu määritellään miten? Mitä sille saa tehdä jotta vielä lasketaan vakioksi? Esim. 928:iin pystytään tekemään aika paljon enemmän kun melkein mihin vaan muuhun Porscheen koska kaveri on hakkeroinut sytkä ja ruisku ECU:t ja niihin saadaan sisään vaikka mitä kivaa koodia jopa suoraan kesken ajon. Jos vaikka normi Motroniceihin löytyy jostain lähellekään samanlaista niin sääntö on aika hyödytön jarru. Ei vaan taida löytyä.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
Ecun ohjelman muutos liittyy ”lastuttamiseen” luultavasti :thinkOriginally posted by Calypsocoupe View PostSorry, my bad, käytin searchiä. Jatketaan oikeasta kohdasta, siinä tulee mielestäni vastaan tämä kohta:
3.8.3 Pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
...
"Edellä määrätystä poiketen silloin, jos ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon tehdään suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon asennetaan erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman muutosta, on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneuvon käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja moottoritehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset."
Eli olisi ok jos vakio-ecu taipuu. Onko RE85 "muu käyttövoima"?
Comment
-
Tulkitsin varmaan jotenki omalla tavalla tuon mutta kiinnostaisi että voiko nykyään sitten käyttää niitä mainittuja tehopaino rajoituksia niin ettei tarvi vertailumallia edes esittää, esim. vaikka 320i mallista saako suoraan teholapun viemällä korottaa tehoja vaikka 70konia ilman että tarvii vertailla isompimoottoriseen?E39 523i Turbo
Comment
-
Teho saa nousta 20% ilman vertailumallia. Tuskin on olemassa 350hv 320i:tä? Turboahtaminen on hyväksyttyä vain jos teho nousee yli 20% eli vertailumallihommia aina.Originally posted by naikou View PostTulkitsin varmaan jotenki omalla tavalla tuon mutta kiinnostaisi että voiko nykyään sitten käyttää niitä mainittuja tehopaino rajoituksia niin ettei tarvi vertailumallia edes esittää, esim. vaikka 320i mallista saako suoraan teholapun viemällä korottaa tehoja vaikka 70konia ilman että tarvii vertailla isompimoottoriseen?Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
Niin kukaan ei vissiin oo saanu selville mikä vertailumalliksi käy? Käykö se 320i? Dokumentti puhuu vaan et samaa mallisarjaa pitäs olla, tai sit multa on menny jotain ohi :thinkOriginally posted by Supra^ View PostTeho saa nousta 20% ilman vertailumallia. Tuskin on olemassa 350hv 320i:tä? Turboahtaminen on hyväksyttyä vain jos teho nousee yli 20% eli vertailumallihommia aina.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
"Vertailuajoneuvona saa käyttää merkiltään, mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaanOriginally posted by Pazi88 View PostNiin kukaan ei vissiin oo saanu selville mikä vertailumalliksi käy? Käykö se 320i? Dokumentti puhuu vaan et samaa mallisarjaa pitäs olla, tai sit multa on menny jotain ohi :think
samanlaista ajoneuvoa, jota on valmistettu suurina sarjoina tiettyä markkina-aluetta
varten. Muille kuin Euroopan markkina-alueille valmistettua ajoneuvoa voidaan käyt-
tää vertailuajoneuvona vain sellaiseen ajoneuvoon, jota on alun perin valmistettu
näille markkina-alueille.
Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlai-
nen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmää-
rästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen
kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta
1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys."
Mikä tuossa on epäselvää? Jos teho nousee yli 20% niin vertailumallia käytettävä. Esim. sun e30 tapauksessa se ois edelleen 325i, tai jos oikeen alkaa vänkäämään niin periaatteessa 320is. Joskin vähän tulkinnanvarainen kuten ennenkin, mutta jos lakia lukee tarkkaan niin sehän on europpassa tarjolla ollut malli jota on valmistettu varmaan yli 3000kpl. Jos taas joku automalli olisi sellainen, jossa olis tarjolla yli 20% tehonlisäyksellä tarjolla useampi malli, niin sitten käytettäisiin sitä mallia johon teho osuu. Eli jos perusmalli mitä viritetään olisi alkujaan 100kw ja saisi virittelyn jälkeen teholapun 125kw ja jos olisi samaa mallisarjaa olemassa 130kw ja 200kw malli, niin silloin olisi edullista käyttää 130kw mallia verrokkina.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
Comment