Miksi sen naapurin autottoman eläkeläisen pitäisi maksaa edes autonlämmittäjien sähköjä? Tolpat pystyy mittaroimaan ja käyttäjälle vaan laskua perään.
Oon varmaan aiemminkin laittanut mutta mites pieni ajatusleikki?
Taloyhtiö 1. Vastahakoinen lataamisenkieltäjä joka ei aio tikkua laittaa ristiin lataamisen mahdollistamiseksi.
Taloyhtiö 2. Investoi latausmahdollisuuteen ja ottaa vaikkapa operaattorin hoitamaan ylläpitoa. Osakkaat investoivat itse tarpeen mukaan omien paikkojensa pistokkeisiin.
Kuukausimaksu 10€/osakas. Sähkön hinta 10c/kWh mutta osakkaalta veloitetaan 20c/kWh. Ja ladataan vaikka sillä 8A teholla (1.8kW) jolloin 10h aikana saadaan 18kWh akkuun (näin yksinkertaistettuna)
Vuoden jokaisena yönä ladattuna taloyhtiö saa yhdeltä osakkaalta 657€. Sitten kun kaatajia onkin vaikka kymmenen, tulee kassaan vuodessa 6570€. Ja kymmenen vuoden kuluttua onkin jo seuraavaa investointia varten ihan mukava pesämuna.
Tai mitä jos tuon kassaan kertyneen summan allokoisi vaikka yhtiövastikkeiden alentamiseen? Siinä kohtaa tulevalla asunnonostajalle olisikin kova päätös tehtävänä:
Ostaako asunto yhtiöstä, jossa ei ole latausmahdollisuutta ja suuremmat vastikkeet? Vai yhtiöstä, jossa on latausmahdollisuus ja pienemmät vastikkeet?
Lisäksi: järjestelmä voi olla myös dynaaminen, jolloin yöllä lataajille annetaan enemmän virtaa ja tasoitetaan sitä mukaa kun muita autoja aletaan lämmittämään.
Tai ihan vaan yksinkertainen systeemi, halukkaat asentaa tolppaansa oman mittauksen ja sen lukeman perusteella taloyhtiö laskuttaa sähköstä. Helppo ja halpa toteuttaa ja sen jälkeen saa latailla niin paljon kuin sielu sietää ilman että kenelläkään on nutisemista. Sähköautojen lataus kyllä aiheuttaa melkoista vääntöä taloyhtiöissä, jäi tuossa alkutalvesta eräs sähköauton salalataaja kiinni kun kävin vaihtamassa väärään autopaikkaan uuden pistorasian kun kiinteistöhuolto antoi väärän paikkanumeron Asukas tuskin oli tyytyväinen uuteen ja ehjään pistorasiaansa kun tuli mittari kaupanpäälle, laturi oli tyylikkäästi kätketty vielä pallogrillin sisään niin kauemmas näytti niinkuin seinään olisi kytketty perus lämppärin johto
Työpaikan pihassa taloyhtiö vaihtoi tolpan pään mittarilliseksi ja samalla poistui kello. Autopaikka tiputettiin kylmäpaikan kk hinnalle ja nyt sitten lukeman mukaan tulee laskutus. Ei se sen vaikeampaa ole.
Model 3
Ex X5 40d
Ex 330d
Ex Z4m coupé ESS525
Ex Z3 coupé Vf engineering 309
Ihan kivoja ideoita, mutta sitten iskee se todellisuus. Jotta pihan / katoksen / hallin kaikkiin paikkoihin voidaan antaa edes jatkuva 16A samanaikaisesti, niin vaatii piha / sähköremontin joka maksaa kuusinumeroisen summan. Tämä siis ennenkuin päästään edes asennuttamaan varsinaisia latureita menee ne sitten osakkaan tai kenen hyvänsä piikkiin.
Vastasin myös hiljattain työpaikan kiinteistön kyselyyn latauspaikoista, että älkää sitten vaan hyvänen aika mitään prkleen kalliita pikalatureita tai muita erikoisuuksia asentako. Se on ihan selvää, että 20c / kWh hintoja on aivan turhan haaveilla (vaikka tuo olisi itsellekin ok hintataso pikkuhiljaa maksaa vähän extraa latauksen järjestäjälle). Varsinkin kun mukaan tulee Latureiden asentaja, Latureiden operaattori, Kännykkäapplikaation operaattori, Isännöitsijä, huoltoyhtiö, taloyhtiö. Nuo kaikki ja kuusi muuta kun ottaa "pikkku siivun", niin paketti on valmis. Ollaan lähempänä 50c /kWh hintoja jonka loppuaasiakas maksaa.
Ihan kivoja ideoita, mutta sitten iskee se todellisuus. Jotta pihan / katoksen / hallin kaikkiin paikkoihin voidaan antaa edes jatkuva 16A samanaikaisesti, niin vaatii piha / sähköremontin joka maksaa kuusinumeroisen summan. Tämä siis ennenkuin päästään edes asennuttamaan varsinaisia latureita menee ne sitten osakkaan tai kenen hyvänsä piikkiin.
Vastasin myös hiljattain työpaikan kiinteistön kyselyyn latauspaikoista, että älkää sitten vaan hyvänen aika mitään prkleen kalliita pikalatureita tai muita erikoisuuksia asentako. Se on ihan selvää, että 20c / kWh hintoja on aivan turhan haaveilla (vaikka tuo olisi itsellekin ok hintataso pikkuhiljaa maksaa vähän extraa latauksen järjestäjälle). Varsinkin kun mukaan tulee Latureiden asentaja, Latureiden operaattori, Kännykkäapplikaation operaattori, Isännöitsijä, huoltoyhtiö, taloyhtiö. Nuo kaikki ja kuusi muuta kun ottaa "pikkku siivun", niin paketti on valmis. Ollaan lähempänä 50c /kWh hintoja jonka loppuaasiakas maksaa.
Sähköautoja ei todennäköisesti pitkään aikaan tule olemaan 100% autokannasta. Lisäksi on aivan teoreettinen pohdinta, että nämä vielä lataisivat samaan aikaan. Meidän yhtiössä on 19 autopaikkaa ja ilman mitään muutoksia voi suoraan ladata täydellä teholla yhtäaikaa vähintään kymmentä autoa. Siinähän ei sinällään ole mitään yllättävää kun miettii että mitoitus on alunperin lohko+sisälämppärille tehty. Sitten jos tuokin raja tulisi vastaan riittää pääsulakkeen nosto tai kuormantasauksen käyttö. Kuormantasauskin voidaan nykyään tehdä täysin ilman fyysistä yhteyttä tolppien välillä.
Pikalatureiden järkevyydestä olen itse samaa mieltä. Ne perustelevat olemassaolonsa kohteissa, joissa käydään vain pyörähtämässä. Kotona/työpaikala on järkevintä harrastaa isoa määrää hidaslatureita. Valitettavasti esim. usealla työpaikalla tätä ei tajuta.
Sähköautoja ei todennäköisesti pitkään aikaan tule olemaan 100% autokannasta. Lisäksi on aivan teoreettinen pohdinta, että nämä vielä lataisivat samaan aikaan.
Ei tietenkään vielä. Mutta jos vanha yhtiö lähtee uudistamaan sähköinfraansa, niin kannattaako se tehdä vain muutaman latauspaikan takia? Ei tietenkään. Hienoa jos teidän yhtiössä onnistuu noinkin hyvin jo lataus. Monessa ei sinnepäinkään.
Karkaa aika pahasti aiheesta mutta pääkaupunkiseutu poisluettuna niin vanhan taloyhtiön sähköinfran rempan sijaan montaa yhtiötä odottaa pikemminkin lainan otto sitävarten että talo saadaan purettua. Itse taloyhtiön hallitukseen kuuluneena niin eipä se ihan niin mustavalkoista ole nuo investoinnit. Sitten kun jotain hommataan asukkaiden toiveesta ja siihen laitetaan pieni maksu niin asia ei kiinnosta enää senjälkeen ketään. Luojalle kiitos pääsin niistä toimista eroon.
Ei tietenkään vielä. Mutta jos vanha yhtiö lähtee uudistamaan sähköinfraansa, niin kannattaako se tehdä vain muutaman latauspaikan takia? Ei tietenkään. Hienoa jos teidän yhtiössä onnistuu noinkin hyvin jo lataus. Monessa ei sinnepäinkään.
Joo tuleehan sitä monissa paikoissa hankaliakin tilanteita, se on selvä. Usein kuitenkin ihmiset ei ihan ymmärrä sitä että muutama sähköauto ei vielä hirveitä vaadi. Mielikuva on aina jostain Teslan Superchargereista . Ja valitettavasti myyntimiehet vielä lietsoo sitä tyrkyttämällä latausasemiaan vääriin käyttöpaikkoihin.
Suomelle pointsit hyvästä sähköinfrasta teollisuuden, saunojen ja lohkolämmittimien vuoksi. Jossain etelän maissa missä vielä hellatkin on kaasulla tulee aika peijaiset kun aletaan sähköistämään.
Joo tuleehan sitä monissa paikoissa hankaliakin tilanteita, se on selvä. Usein kuitenkin ihmiset ei ihan ymmärrä sitä että muutama sähköauto ei vielä hirveitä vaadi. Mielikuva on aina jostain Teslan Superchargereista . Ja valitettavasti myyntimiehet vielä lietsoo sitä tyrkyttämällä latausasemiaan vääriin käyttöpaikkoihin.
Suomelle pointsit hyvästä sähköinfrasta teollisuuden, saunojen ja lohkolämmittimien vuoksi. Jossain etelän maissa missä vielä hellatkin on kaasulla tulee aika peijaiset kun aletaan sähköistämään.
Monissa talonyhtiöissä on kielletty jopa sisätilan lämmitin, niin siinä jää kyllä lataustehot melko pieniksi.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
^Kannattaa pitää mielessä että suko-latauksessa EU-regulaatio on ollut jo monta vuotta 8A. Eli uusissa autoissa auton mukana tulevat latauslaitteet on yleensä kiinteitä 8A tai virtaa voi säätää jopa 6A saakka. 8A ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmaa missään kohteessa ellei suko-pistoke ole viallinen.
Tuolla 8A virralla ei ladata +30kwh täys-sähkön akkuja tyhjästä täyteen edes yön aikana, mutta siitä saadaan helposti 20kwh jolla pääsee ainakin matkan päälle ja ehkä sopivalle pikalaturille. Yleensähän akku ei ole tyhjä kun tulet kotipihaan ja akun ei tarvitse olla ihan täynnä lähtiessä.
Meillä suomessa tuo 8A latausinfra on siis yleensä jo olemassa valmiina, lohkolämmityksen ansiosta. Kaikki vasta-argumentit kertoo enemmän asenteesta kuin todellisuudesta imo.
Kertokaas mistä löydän sellasen mittarin, jolla voin helposti kattoa paljonko sähköauto ottaa virtaa pistokkeesta? Sellasen pistoke pistokkeeseen mallin? Onko semmosia? Löydän kauheesti kaikkia mittareita mitkä on tarkoitettu sisälle, mutta nyt tarvis sellasen mittarin joka toimii ulkona. Ja ei, seinäpistoketta itseään ei lähdetä modaamaan tai vaihtamaan.
Lataushommassa kannattaa myös tarkastaa yhtiön/omakotitalon vakuutuksen myöntäjän ehdot. Meillä yhtiössä mm:
- 2 metrin etäisyys palavaan materiaaliin
- silmähuuhtelu välineet
- 2 sammutinta, en muista kokoa
jne jne.
Ja latauskin sallittu vain siihen tarkoitetusta laitteesta, eli ei mistään lämmitystolpasta
Edit: löytyi ne ehdotkin
4.4.9 Muiden kuin kevyiden sähköajoneuvojen lataus
Muiden kuin kevyiden sähköajoneuvojen akut voidaan ladata ainoastaan koteloidusta virtayksiköstä (esim. lataustolppa), jonka turvallisuus
on varmistettu asianmukaisilla ohjaus- ja suojalaitteilla (mm. vikavirtasuojaus). Latausjohtoja on suojattava mekaaniselta rikkoutumiselta.
Latauspaikan ympärillä tulee olla vähintään kaksi metriä vapaata tilaa
palaviin materiaaleihin. Latausalue on syytä erottaa muusta alueesta keltaisilla viivoilla tai muilla merkinnöillä. Kaapelit on suojattava
törmäyksiltä ja rikkoutumiselta. Kaapelit tulee ripustaa niille erikseen
varattuihin säilytyspaikkoihin seinällä oleviin koukkuihin tai muihin
vastaaviin säilytyspaikkoihin. Latauspaikalla tulee olla riittävästi sähköpaloihin soveltuva alkusammutuskalustoa kuitenkin vähintään esim.
43 A 233 BC -teholuokan käsisammutin tai 89 B luokan 5 kg CO2
-sammutin. Silmänhuuhteluvälineet sijoitetaan latauspaikan läheisyyteen. Laitteiden käyttöohjeet, turvallisuusohjeet ja varoituskyltit
sijoitetaan latauspaikalle näkyvästi esille.
Comment