Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • M_Power
    replied
    My BMW App nuo kulutukset saa tosiaan ajoneuvokohtaisesti ihan kivasti. Kiinteistöön laitatin virtakiskoon Carlo Gavazzi EM340 energiamittarin sähkölataukselle.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Sivuhuomiona, kun en itse tiennyt, niin Bemarin äppi muuten antaa excel-taulukot siitä paljon auto ottanut energiaa itseensä. Näkyy kilsat ja ajankohdat.

    Leave a comment:


  • mikkod
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Just näin. Meilläkin i3 ajetaan talliin ja laitetaan töpseli kiinni joka päivä. Oli akussa sitten päivän ajojen jälkeen 20% tai 90% varausta.
    Unohdit mainita, että kwht laitetaan myös Exceliin <3

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Eemeli View Post
    Me ladataan sekä täyssähköä että plugaria joka päivä, ei tarvitse miettiä kun on aina akku täynnä. Yhtä iso vaiva kuin ottaa salkku takapenkiltä tai sulkea autotallin ovi.
    Just näin. Meilläkin i3 ajetaan talliin ja laitetaan töpseli kiinni joka päivä. Oli akussa sitten päivän ajojen jälkeen 20% tai 90% varausta.

    Leave a comment:


  • Eemeli
    replied
    Originally posted by protoni View Post
    Pointti olikin että pikkuakkua saa ladata useammin. Jos nyt ei päivittäin, niin ainakin likimain. Talvirange ~150km ja työmatka 25km/sivu, niin kolmatta päivää putkeen ei uskalla töihin lähteä lataamatta. Mutta kotilataaminen nyt ei ole ameriikan temppu. Meille ainakin sopisi tommonen gen2 leiffi ihan hyvin kakkosautoksi. Hintaa vaan saisi olla puolet nykyisestä. Ykkönen taas sopisi hinnan puolesta, mutta se on niin karmea ilmestys, että ei kiitos.
    Me ladataan sekä täyssähköä että plugaria joka päivä, ei tarvitse miettiä kun on aina akku täynnä. Yhtä iso vaiva kuin ottaa salkku takapenkiltä tai sulkea autotallin ovi.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by -TPI- View Post
    Vihdoin omaan makuun sopiva sähköauto https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...-pysahtymatta/
    "Jotain tällaista lähivuosina" Ihan ei tartte huomenna hypätä rattiin

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Pointti olikin että pikkuakkua saa ladata useammin. Jos nyt ei päivittäin, niin ainakin likimain. Talvirange ~150km ja työmatka 25km/sivu, niin kolmatta päivää putkeen ei uskalla töihin lähteä lataamatta. Mutta kotilataaminen nyt ei ole ameriikan temppu. Meille ainakin sopisi tommonen gen2 leiffi ihan hyvin kakkosautoksi. Hintaa vaan saisi olla puolet nykyisestä. Ykkönen taas sopisi hinnan puolesta, mutta se on niin karmea ilmestys, että ei kiitos.

    Leave a comment:


  • BFI18
    replied
    Originally posted by protoni View Post
    Kaveri sai juuri 1gen liiffin tilalle 2gen. Hänen mukaansa ihan yhtä surkea range molemmissa. Korostuu tietenkin talviaikaan. Voihan sitä tietenkin tehdä elämästä jännittävää ja ajella aina akun kuivaksi. Ja sitten on tekosyykin valmiina vaimolle miksi ei voi kotimatkalla poiketa Prismaan hakemaan paahtoleipää. Akussa ei yksinkertaisesti ole puhtia ylimääräisiin lenkkeihin.
    Leafista ei kokemusta, joten siitä on paha sanoa mitään.
    Tietoinen valinta on ostaa vaikka 200 km rangen sähköauto, mutta jos on kotona latausmhdollisuus ja range on sopiva matkoiltaan muuten päivittäiseen ajoprofiiliin, niin ei siinä ole yhtään mitään jännittämistä mihinkään suuntaan.
    Ja tuskinpa kukaan niin tarkalle laskee, että jää joku pienen lisälenkin vaativa kauppareissu matkalla tekemättä.

    Leave a comment:


  • TeemuM
    replied
    Joo näköjään. Kyllähän toi saksan tarjonta sit vaikuttais ihan houkuttelevalta.

    Autoverottomia ovat kuitenkin käytettyinä maahantuodut täyssähköautot, jos ne on otettu käyttöön jossain maassa ensimmäisen kerran 1.10.2021 tai sen jälkeen.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by TeemuM View Post
    Mites käytettyjen sähköautojen tuonti esim. Saksasta, meneekö niistä autovero? Poistuiko autovero myös käytetyistä?
    Poistui vissiin niistä, jotka on lokakuun alun jälkeen ensirekattuja ja yli 6kk vanhoja. Korjatkaa jos oon väärässä.

    Leave a comment:


  • TeemuM
    replied
    Mites käytettyjen sähköautojen tuonti esim. Saksasta, meneekö niistä autovero? Poistuiko autovero myös käytetyistä?

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    ^Meillä kans vaihtui aikoinaan Leaf 30kwh Gen1->40kwh Gen2. Kapaa tuli noin 10kwh lisää eli kelistä riippuen 50-100km lisää rangea. Vaimo lataa talvella täyteen joka toinen päivä ja kesällä 3-4. päivä. Ihan turha pihistellä lataamisen kanssa jos se kotipihassa onnistuu.

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Saasaa. Ja heidän tarpeisiin spot on. Ymmärtääkseni heidän käytössään tuota kuitenkin saa/kannattaa/pitää latailla lähes päivittäin. Tuollainen sähkäri tarjoaa varmasti parasta vastinetta rahalle. Suotta siitä isommasta akusta maksaa maltaita jos sille ei ole tarvetta.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by protoni View Post
    Kaveri sai juuri 1gen liiffin tilalle 2gen. Hänen mukaansa ihan yhtä surkea range molemmissa. Korostuu tietenkin talviaikaan. Voihan sitä tietenkin tehdä elämästä jännittävää ja ajella aina akun kuivaksi. Ja sitten on tekosyykin valmiina vaimolle miksi ei voi kotimatkalla poiketa Prismaan hakemaan paahtoleipää. Akussa ei yksinkertaisesti ole puhtia ylimääräisiin lenkkeihin.
    Sitä saa mitä tilaa?

    Leave a comment:


  • miyli
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Sähköautojen määrä laskee Nettiautossa.

    12.3. 2081kpl (illalla)
    18.3. 1795kpl (aamusta)

    Samaan aikaan dieseleiden määrä kasvanut 32095kpl -> 33402kpl.
    BMW i3 enää 26kpl myynnissä kun pari viikkoa sitten oli vielä yli 40, hyvin käy kyllä kauppa sähkäreissä.
    Tesla model 3 sit taas tulee päivittäin useita uusia myyntiin. Taidetaan tuoda kaikki maailmalla myynnissä olevat Teslat Suomeen tällä hetkellä :think

    Leave a comment:

Working...
X