Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • larsen
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    No nyt on Model S 100D alla. Aika paljon vaatii totuttelua ja aikaa varmasti kuluu ennen kuin oppii tätä käyttämään. Ilma-alustaa pelaa kyllä kivasti.
    Onnittelut! Jos et ole vielä lukenut, kannattaa selailla Tyyliniekasta Joose Luukkasen juttuja. Niissä on paljon kahlattavaa, mutta myös varsinkin latauksiin liittyvää detaljitietoa, mitä en ole muualta bongannut.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Onnittelut hankinnasta. Nopeasti noi asetukset ja valikot tulee tutuksi, kun on selkeä ja looginen ulkoasu. Tuoreessa päivityksessä tuli myös Suomi kielivalinnaksi. Auto wlan-verkkoon ja päivittämään. Tesla äppi on kanssa mainio auton etäkäyttämiseen.
    Ehkä vähän asiatonta kommentoida näin sähköautotopicciin, mutta sanonpahan kuitenkin: voisi luulla tuon perusteella että puhe on uudesta puhelimesta eikä autosta. Niin ne ajat muuttuu, aiemmin tälläkin palstalla uuden ajoneuvon hankinnan osalta kiinnosti eniten onko se hyvä ajettavuudeltaan eikä kaiken maailman äpit ja wlanit yms.

    Kylläpäs sitä tuntee itsensä jo näin reilusti alle nelikymppisenäkin vanhaksi kun oikein mikään 2000-luvun ensimmäistä vuosikymmentä uudempi auto ei voisi vähempää kiinnostaa juuri tuon nelipyöräiseksi tietokoneeksi muuttumisen vuoksi vaikka hinta ei ole mikään este hakea vaikka uutta autoa kaupasta samantien.. No, tätä vauhtia kun maailma muuttuu niin voi tulla yllättävän äkkiä eteen tarve tehdä E39:lle ja 944:selle sähkökonversiot.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    No nyt on Model S 100D alla. Aika paljon vaatii totuttelua ja aikaa varmasti kuluu ennen kuin oppii tätä käyttämään. Ilma-alustaa pelaa kyllä kivasti.
    Onnittelut hankinnasta. Nopeasti noi asetukset ja valikot tulee tutuksi, kun on selkeä ja looginen ulkoasu. Tuoreessa päivityksessä tuli myös Suomi kielivalinnaksi. Auto wlan-verkkoon ja päivittämään. Tesla äppi on kanssa mainio auton etäkäyttämiseen.
    Last edited by Esko; 05-04-2022, 20:23.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    No nyt on Model S 100D alla. Aika paljon vaatii totuttelua ja aikaa varmasti kuluu ennen kuin oppii tätä käyttämään. Ilma-alustaa pelaa kyllä kivasti.

    Leave a comment:


  • jokes911
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Bensankulutus koko talvelta 3,1 litraa. Oikeaa kulutusta mahdoton sanoa. En oo pitänyt mitään kirjaa mitä toi vie jos bensalla oikeasti enemmän ajaisi. Pienempi akkunen kyseessä.
    Ok, sama pieni akku myös minulla. Ja luvut oli siis 3.4 ja 27.3kWh.

    Bensaa tuo vie kaupungissa ja varsinkin pätkäajossa paljon (siis ilman sähköä) mutta maantiellä pääsee ihan kelvollisiin lukuihin. Kutosella alkavat luvut saa helposti vaikka olis 100 rajoituksena. Hki - Tahko - Hki 950km meni täydellä autolla ja boxi katolla 6.8. Ja keskinopeus oli yli 90 tuolla matkalla. Ei mikään haamulukema mutta ihan kelvollinen.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Ei ehkä ihan mahdottomasti yllätä se että Tesloissa vikoja runsaasti mutta huollon tilanne on aikas huolestuttava:

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Originally posted by jokes911 View Post
    Paljon on ollut bensankulutus? Ja onko 9 vai 12 kokosella akulla?
    Bensankulutus koko talvelta 3,1 litraa. Oikeaa kulutusta mahdoton sanoa. En oo pitänyt mitään kirjaa mitä toi vie jos bensalla oikeasti enemmän ajaisi. Pienempi akkunen kyseessä.

    Leave a comment:


  • jokes911
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    Syksyllä nollattu kulutusmittari ja 28 kwh näyttää kulutus mulla 530e. Tallista aina lähtö 21 lämmitys. Töistä kylmästä parkkipaikasta paluu. Auton akun koko ja range vahvistaa tuon aika lähelle totuudeksi. Tosin ajo on 40-50 teitä ja risteyksiä ja liikennevaloja.
    Paljon on ollut bensankulutus? Ja onko 9 vai 12 kokosella akulla?

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Syksyllä nollattu kulutusmittari ja 28 kwh näyttää kulutus mulla 530e. Tallista aina lähtö 21 lämmitys. Töistä kylmästä parkkipaikasta paluu. Auton akun koko ja range vahvistaa tuon aika lähelle totuudeksi. Tosin ajo on 40-50 teitä ja risteyksiä ja liikennevaloja.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by -Markus- View Post
    Eli 18,4 kwh/100 km. Melko vähällä olet päässy jos vielä sisältää lataushäviöt.

    E-golfissa oli kylmimmän talven keskikulutus auton mukaan 25 kwh/100km, ei siis sisällä lataushäviöitä. Nyt tuosta lukemasta luonnollisesti tultu jo alas päin.
    Talvella menee kyllä 20kWh rikki useinkin, mutta kesällä sitten taas monet ajot alle 15kWh. Keskiarvona tuo reilu 18 on ihan alueella

    Leave a comment:


  • -Markus-
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Excel <3

    Oikeasti Excelin sijaan ovat sähkökaapin ovessa ruutupaperilla, eli analogi-Excelissä

    Tähän mennessä reilu 1,5v aikana sähköautoilun statsit: 31tkm ajettu, 5700kWh käytetty ja se on maksanut veroineen about ~655€.
    Eli 18,4 kwh/100 km. Melko vähällä olet päässy jos vielä sisältää lataushäviöt.

    E-golfissa oli kylmimmän talven keskikulutus auton mukaan 25 kwh/100km, ei siis sisällä lataushäviöitä. Nyt tuosta lukemasta luonnollisesti tultu jo alas päin.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by Kusilaitu View Post
    Mitä näissä Bemarin hybrideissä kannattaa ottaa huomioon? :think
    Onko pienissä bensakoneissa samoja vanhempien moottoreiden jakopäävaivoja ja muita murheita?
    Minkälainen elinajanodote akustolla on ja mitä sen uusiminen kustantaa?

    Hybrideistä ei ole mitään kokemusta.
    Tähän asti uusin auto on ollut -11 F11 520D
    ISTA ja työkalut pysyy käsissä, joten en olisi ihan sormi suussa ongelmien kanssa.

    Ohessa pari minkä tyyppistä olen katsellut.
    https://www.nettiauto.com/bmw/330/12768796
    https://www.nettiauto.com/bmw/330/12765953
    330e hybridistä on oma ketju tuolla F3x alueella, nykyinen part 2: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=408648

    Nissanin Ariyaa ovat toimittajat päässeet testailemaan: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...-potentiaalia/

    Leave a comment:


  • Kusilaitu
    replied
    Mitä näissä Bemarin hybrideissä kannattaa ottaa huomioon? :think
    Onko pienissä bensakoneissa samoja vanhempien moottoreiden jakopäävaivoja ja muita murheita?
    Minkälainen elinajanodote akustolla on ja mitä sen uusiminen kustantaa?

    Hybrideistä ei ole mitään kokemusta.
    Tähän asti uusin auto on ollut -11 F11 520D
    ISTA ja työkalut pysyy käsissä, joten en olisi ihan sormi suussa ongelmien kanssa.

    Ohessa pari minkä tyyppistä olen katsellut.
    https://www.nettiauto.com/bmw/330/12768796
    https://www.nettiauto.com/bmw/330/12765953
    Last edited by Kusilaitu; 26-03-2022, 05:49.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Polestar 2:n tehokkain nelivetoinen vakiomalli koeajettu reilun puolen tunnin kurvailulla. Kyllähän se kiihtyy mutta jotenkin jäi vähän mitäänsanomaton kuva autosta. Nitisevää muovia sisustassa ja hölmöntuntuista kangasta penkeissä. Kaikki toimi kuitenkin ja käyttöliittymään pääsi yllättävän nopeasti sisään. Tosin mitään isoja säätöjä en tehnyt, lähinnä yhden pedaalin ajoa säätelin. 13-vuotias kartturi kiteytti asian lopuksi aika hyvin eli "ei tää oo yhtä siisti ku meidän auto."

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by mikkod View Post
    Unohdit mainita, että kwht laitetaan myös Exceliin <3
    Excel <3

    Oikeasti Excelin sijaan ovat sähkökaapin ovessa ruutupaperilla, eli analogi-Excelissä

    Tähän mennessä reilu 1,5v aikana sähköautoilun statsit: 31tkm ajettu, 5700kWh käytetty ja se on maksanut veroineen about ~655€.

    Leave a comment:

Working...
X