memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Mä olen sitä mieltä, että teknisissä laitteissa on käytettynä kulumaa, niissä ilmenee suunnitteluvikoja sekä ennemmin että myöhemmin ja autot kuuluvat tähän teknisten laitteiden kategoriaan. Jos pelkää sitä, happaneeko sähköauton akusto Suomen talvessa muutamassa vuodessa, kannattaa jättää se sähköauto ostamatta tai yleisesti kerätä hieman rohkeutta eikä pelätä kaikkia uusia asioita.

    Mutta ei kait se tarkoita sitä että tälläisiä asioita ei saa pohtia, veikkaan että aika monia käytetyn sähköauton ostajia mietityttää millaisen arpalipukkeen lopulta ovat ostaneet, varsinkaan kun ei esim. akustot mitään kovin halpoja ole edes yksittäisenä moduulina hankittuna.


    Originally posted by PNM2 View Post
    Ja toki järkeä saa käyttää mutta tässä mentiin jo enemmän vainoharhaisuuden puolelle.
    Minun mielestä olisi vainoharhaista väittää että jokatoinen sähköauto räjähtää kuten yks volkkari viime viikolla, ei se että pohtii mitenkä akuston kaapeli kestää suolapaskassa uittamista Suomen teillä.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Kylläpä niitä kaikenlaisia vaivoja mahtuu ihan nuohin diesel ja bensa bemareihinkin. Että siinä mielessä kaiketi nuo i3 on tosiaan aika huolettomia ollut. Vanhaa autoa ei kannata ostaa jos peukalo on ihan keskellä kämmentä, ei ainakaan vanhaa premium merkkistä uutena kallista autoa.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Eli sinä olet esim. sitä mieltä että E6x happaneva kaapeli auton pohjassa ei ole suunnitteluvirhe vaan se on normaalia (fiksattavaa vanhassa autossa).

    + mitä aikaisemmin yritin änkyttää, mitään tälläistä suunnittelu virhettä ei enää sähkö bemarissa voi olla?

    Tässä kumminkin itsellä on todella vakavasti sähköauto ostohousut jalassa, huomenna käyn paria yksilöä katsomassa isolla kirkolla. Sillä tässä ääneen ihmettelen että millaisia miinoja nämä voivat olla käytettynä.
    Mä olen sitä mieltä, että teknisissä laitteissa on käytettynä kulumaa, niissä ilmenee suunnitteluvikoja sekä ennemmin että myöhemmin ja autot kuuluvat tähän teknisten laitteiden kategoriaan. Jos pelkää sitä, happaneeko sähköauton akusto Suomen talvessa muutamassa vuodessa, kannattaa jättää se sähköauto ostamatta tai yleisesti kerätä hieman rohkeutta eikä pelätä kaikkia uusia asioita. Ja toki järkeä saa käyttää mutta tässä mentiin jo enemmän vainoharhaisuuden puolelle.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Kaikissa kymmenvuotiaissa ja pari kolme mallisarjaa vanhoissa autoissa on fiksattavaa. Jos ei tätä siedä, kannattanee kääntää katsetta uudempiin ja tinkiä ominaisuuksista, joihin vaihtaa tuoreemman painoksen.
    Eli sinä olet esim. sitä mieltä että E6x happaneva kaapeli auton pohjassa ei ole suunnitteluvirhe vaan se on normaalia (fiksattavaa vanhassa autossa).

    + mitä aikaisemmin yritin änkyttää, mitään tälläistä suunnittelu virhettä ei enää sähkö bemarissa voi olla?

    Tässä kumminkin itsellä on todella vakavasti sähköauto ostohousut jalassa, huomenna käyn paria yksilöä katsomassa isolla kirkolla. Sillä tässä ääneen ihmettelen että millaisia miinoja nämä voivat olla käytettynä.
    Last edited by jani; 01-06-2023, 14:24.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    BMW i3 on nyt 10 vuoden iässä ensimmäiset. Erittäin vähäisillä ongelmilla niillä on ajettu jo vuosia ja asiathan ovat kehittyneet sitten vuoden 2013.
    No tämä hyvä. Päivitin itselleni tiedot että BMW on lopettanut huonot suunnittelu ratkaisut ja nykyään tulee vain täydellisiä ratkaisuja pihalle.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    No ei varmaan vielä tässä kohtaa auton historiaa.

    Tuskin kukaan vuonna 2007 arvasi uutta E6x autoa ostaessa että auton pohjassa virtakaapeli märkänee n. 10vuodessa vaihtokuntoon? Tai sama nuo hybridien kone ruostumiset, aika harva F30 330e ostaja sellaista osasi odottaa?

    Miksi tälläistä lapsusta ei JUURI sähköauton suunnittelussa tapahtuisi?
    Kaikissa kymmenvuotiaissa ja pari kolme mallisarjaa vanhoissa autoissa on fiksattavaa. Jos ei tätä siedä, kannattanee kääntää katsetta uudempiin ja tinkiä ominaisuuksista, joihin vaihtaa tuoreemman painoksen.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by jani View Post
    No ei varmaan vielä tässä kohtaa auton historiaa.

    Tuskin kukaan vuonna 2007 arvasi uutta E6x autoa ostaessa että auton pohjassa virtakaapeli märkänee n. 10vuodessa vaihtokuntoon? Tai sama nuo hybridien kone ruostumiset, aika harva F30 330e ostaja sellaista osasi odottaa?

    Miksi tälläistä lapsusta ei JUURI sähköauton suunnittelussa tapahtuisi?
    Melko sensaatiohakuista vertailua jälleen. jos hybridien bensakoneet on niin vähällä käytöllä, että ne tahtoo ruostua niin miten siitä voi vetää johtopäätöksen, että pelkällä sähköllä kulkevissa olisi vastaavaa vikaa kun niissä ei ole koko polttomoottoria. Ja sillä sähköllä ajetaan 100% eli vähäisen käytön ruostumista ei ainakaan samoin perustein ole.

    BMW i3 on nyt 10 vuoden iässä ensimmäiset. Erittäin vähäisillä ongelmilla niillä on ajettu jo vuosia ja asiathan ovat kehittyneet sitten vuoden 2013.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    No onko Suomessa jo vuosia olleista sähköautoista hapettunut sähkömoottoreita pilalle?
    No ei varmaan vielä tässä kohtaa auton historiaa.

    Tuskin kukaan vuonna 2007 arvasi uutta E6x autoa ostaessa että auton pohjassa virtakaapeli märkänee n. 10vuodessa vaihtokuntoon? Tai sama nuo hybridien kone ruostumiset, aika harva F30 330e ostaja sellaista osasi odottaa?

    Miksi tälläistä lapsusta ei JUURI sähköauton suunnittelussa tapahtuisi?
    Last edited by jani; 01-06-2023, 12:35.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Ja mitenkä tämä liittyy täyssähköautoihin, minua ainakin tulevana käytetyn sähköauton ostaja siten että onko täyssähköissäkin tehty joku vastaava huono materiaali valinta jonka seurauksena esim. sähkömoottorit hapettuu pilalle suomen olosuhteissa muutamassa talvessa?
    No onko Suomessa jo vuosia olleista sähköautoista hapettunut sähkömoottoreita pilalle?

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Mulla on vanhempien luona "metsätyöautona" vanha Opel ja sillä ajetaan keskimäärin kerran kuukaudessa, sanoisin viimeiset 5 vuotta, moottori ei ole ruosteessa. Toki en ole moottoria avannut ja tutkinut sen tarkemmin, mutta ongelmitta se toimii.

    Joten sanoisin että joku materiaali juttu tuo ruostuminen pakosta on?

    Ja mitenkä tämä liittyy täyssähköautoihin, minua ainakin tulevana käytetyn sähköauton ostaja siten että onko täyssähköissäkin tehty joku vastaava huono materiaali valinta jonka seurauksena esim. sähkömoottorit hapettuu pilalle suomen olosuhteissa muutamassa talvessa?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by kooma View Post
    Jep, vaikka kone kävisi suht useasti mutta vain sen verran että ehtii vetää kosteasta ilmasta lisää sisuksiinsa vettä eikä ehdi lämmetä niin paljon että se vesi höyrystyisi ja huohottaisi pois niin se on pahempi kuin että kävisi kerran kuussa mutta aina kuumaksi asti.

    Nämä ongelmat oli yksi syy miksi ostin nyt täyssähkön enkä hybridiä vaikka paperilla mun käyttöön ehkä hybridi olisi periaatteessa sopivampi.
    Vanhemmat ns. pieniakkuiset hybridit on haasteellisia. Edellisessä äksässä (40e) oli sen verran pieni akku, että lähes joka reissulla moottori pärähti (kirjaimellisesti) käyntiin, mutta usein vain hyvin pieneksi hetkeksi. Onneksi säännöllisesti siihen tuli myös pitkää matkaa. Nykyisessä (45e) on reilu akku, joten moottorille ei tule noita lyhyitä käyttöjaksoja kylmänä, ainakaan mulla. Joko mosa on pois päältä kokonaan (vastaa sitä että auto seisoo käyttämättä) tai sitten kone on käynnissä pitkään (tyypillisesti maantiejoa +200km) sitten että myös öljyt ehtii käyttölämpöönsä, joka on varsinkin kylmällä eri asia kuin vedenlämmöistä katsottu lämmin mosa.

    Pitkällä aikavälillä 45e kulutus on asettunut noin litran verran alemmas mitä se oli 40e. (6l/100km vs. 7/ l100km). 45e kulkee kaupunkimatkat täysin sähköllä, kun 40e tarvittiin jatkuvasta lataamisesta huolimatta useinkin polttomoottoria avuksi muutamille kilometrille sähkön loppuessa. Sähköisen ajon osuus on mulla 35-40% kuukauden kilometreistä ja tuollasia yli 250km päiväajomatkoja on 4-6 kpl per kuukausi, joissa sitten palaa bensaa. Esim profiili viime kuulta
    - 2100km, 762km sähköllä ja 1328km bensalla.
    - Pisin päivämatka 580km, josta 103km sähköllä.
    - Polttomoottori ollut käynnissä 6 päivänä, lyhyimmillään 29km matka ajettu bensalla.
    - Autolla ajettu 24 päivänä kuukauden aikana (93 ajokertaa), (huom tästä saa että keskiarvo ajomatka on vain 22km, joten sähköllä pärjää mainiosti)
    - appi väittää keskikulutukseksi 5,2l/100km.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Jep, vaikka kone kävisi suht useasti mutta vain sen verran että ehtii vetää kosteasta ilmasta lisää sisuksiinsa vettä eikä ehdi lämmetä niin paljon että se vesi höyrystyisi ja huohottaisi pois niin se on pahempi kuin että kävisi kerran kuussa mutta aina kuumaksi asti.

    Nämä ongelmat oli yksi syy miksi ostin nyt täyssähkön enkä hybridiä vaikka paperilla mun käyttöön ehkä hybridi olisi periaatteessa sopivampi.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by larsen View Post
    Eihän tuon artikkelin mukaan ihan pelkällä sähköllä ole ajettu.

    Olimme hämmästyneitä, miten alle neljä vuotta vanhassa, normaalissa ja säännöllisessä käytössä olleessa autossa on voinut käydä näin. Ajamme autolla keskimäärin 800 kilometriä kuukaudessa, suuri osa ajosta on sähköllä, mutta polttomoottori on käytössä lähes päivittäin, kun ajoakku on tyhjä tai ajamme 80–120 km/h alueella polttomoottorilla akkua kaupunkiajoon säästäen. Lisäksi pari kertaa kuussa tulee pidempi 200–300 km ajo, josta valtaosa polttomoottorilla, Marko sanoo.
    Jos kulutus on keskiarvona 1,6l/100km niin aika sähkövoittoista on ajaminen ollut. Tuo 200-300km pitkää matkaa vain bensalla ja kokonaismatka 800km ei sekään täsmää tuohon keskikulutukseen. Jos ajat bensalla esim 300km maantie ajoa, kulutus lienee ~6l/100km, => 800km kulutus on jo >2l/100km + päälle tämä säännöllinnen 80-120km/h ajelu. Jos ajoja on vielä pari tuollaista 200-300km pätkää, niin sittehän 800km olisi ajettu bensalla jo puolet tai jopa 75%, kulutus aivan muuta kuin1,6l/100km. Puheet ei vastaa kyllä todellisuutta tässä. Kyllä Marko vaan on aivan itse tuon koneen romuttanut toimillaan.
    Polttomoottori on voinut olla käytössä päivittäin, mutta konetta ei ole oikein koskaan ajettu lämpimäksi, 1-2km on käyttö, jos noita pitkiä matkoja on edes yksi per 1kk ja sekin ~200km ja siitäkin kolmannes varmaan sähköllä on todellisuus.
    Last edited by tiko4tiko; 01-06-2023, 07:16.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Jos kerran polttomoottori on käytössä lähes päivittäin niin ei ruostuminen ainakaan liity mitenkään polttomoottorin käytön puutteeseen. Mun E92 polttomoottori on ollut talvikaudella käytössä harvemmin kuin kerran viikossa, joten sen pitäis olla vieläkin pahemmin ruosteessa. En oo vaan öljykorkista kurkkinut niin en tiedä mikä tilanne.

    Jos vertaa noita jutun kuvia niin näkee että Markon autossa nokka-akseli on eniten ruosteessa nokan osalta niistä kohdista mihin nostaja ei ota, kun taas tuossa öljypesun vaikutusta demoavassa kuvaparissa nokka on ruosteessa vain siitä mihin nostaja osuu.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 01-06-2023, 07:04.

    Leave a comment:


  • larsen
    replied
    Originally posted by Juhaska View Post
    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...ayttokieltoon/


    Modet siirtäkööt oikeaan paikkaa, jos tuli väärään topic:iin, mutta onko osa autoilijoista todellakin näin pihalla, että ajelee vain sähköllä ja vielä ilmeisesti lyhyttä matkaa..? :think
    Eihän tuon artikkelin mukaan ihan pelkällä sähköllä ole ajettu.

    Olimme hämmästyneitä, miten alle neljä vuotta vanhassa, normaalissa ja säännöllisessä käytössä olleessa autossa on voinut käydä näin. Ajamme autolla keskimäärin 800 kilometriä kuukaudessa, suuri osa ajosta on sähköllä, mutta polttomoottori on käytössä lähes päivittäin, kun ajoakku on tyhjä tai ajamme 80–120 km/h alueella polttomoottorilla akkua kaupunkiajoon säästäen. Lisäksi pari kertaa kuussa tulee pidempi 200–300 km ajo, josta valtaosa polttomoottorilla, Marko sanoo.

    Leave a comment:

Working...
X