memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mikkod
    replied
    Kävin tänään kuolaamassa taas Taycania, oli tullut hockenheim edition Espoon liikkeeseen…voi pojat..onneksi on lompsa aivan tyhjä…

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Esilämmitystarpeen vähäisyys ehkä joo, mutta kyllä täältäkin on sitten toisaalta saanut lukea ainakin rangen osalta vähän muutakin, jos ei nyt ihan pilkkihaalari päällä tykkää ajella. Eroja puoleen ja toiseen on toki ja pitääkin olla, mutta aika puusilmäistä väittää että parhaimmankaan sähkövatkaimen talviominaisuudet olisivat joka osalta paremmat kuin ainakaan vanhemman hyvän bensa-auton, koska se ei vain pidä paikkaansa.
    Näin se vain on, että puolihuolimattomastikin yksi sähköauton parhaita ominaisuuksia on sen talviominaisuudet. Auto on vain aina välittömästi valmis lähtemään ja kabiini lämpenee lumien putsauksen, tai lasien rappaamisen aikana. Rangen tippuminen on väistämätöntä, mutta keskimääräiselle korollakundille sillä ei ole mitään merkitystä, koska ajot ovat lähes yksinomaan 5-15 km kertarykäisyjä. Tuollaiseen ajoon ei ole sähköautoa parempaa kulkuneuvoa.

    Sen verran puusilmä kuitenkin olen, että en huomaa väittäneeni, että sähkis on kaikikilta osin parempi talvella.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Itse lohkolämmittäisin kyllä polttista heti nollakeleistä lähtien ja pahaa se tekisi veivata miinaa käyntiin -28c ilman lämmitystä
    Nykyään 0W30

    Leave a comment:


  • torx
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Pitämällä vaikka 20-30 minuuttia sitä ilmastointia päällä ja puhallus suunnatuna oikein . Ei se sen vaikeampaa ole.

    Näin. Kyllä mulla ainakin kesällä varsinkin töistä lähtiessä kun on tumma auto ja mustat nahat, niin hyvin viilenee kaikki 15-20min kun ilmastointi päällä. Vaikka ei nyt täys sähkö olekkaan. Sitten kun ulkona saatanan kuuma ja kostea ilma, niin mukava mennä viileään raikkaaseen autoon ja jatkaa siitä matkaa. Ei toki sillä, saahan polttiksiinkin remotella etänä käyntiin, että oikeasti ilmastoi, eikä vain pyöritä sitä lämmintä ilmaa sisällä.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Juu, tiedoissa varmasti isojakin aukkoja, mutta kerro miten se tulikuuma musta nahkapenkki ilmastoinnilla muuttuu viileäksi kuten toin kirjoituksessa esille.

    Pimennysverhoja kaikkiin ikkunoihin ei vielä taida autoista hirveästi löytyä.

    Pitämällä vaikka 20-30 minuuttia sitä ilmastointia päällä ja puhallus suunnatuna oikein . Ei se sen vaikeampaa ole.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Muutenkin merkkikohtaista mitä talviominaisuuksiin tulee, viitaten TM:n talvi sähkäri testiin.
    Volkkari ei pääse pakastinhistoriasta eroon yrittämälläkään

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Muutenkin merkkikohtaista mitä talviominaisuuksiin tulee, viitaten TM:n talvi sähkäri testiin.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Ja nyt ei sinullakaan selkeästi ole tietoa. Nimittäin sähköautoissa on myös ilmastointi kesäksi, ei mikään zippinetto taukotuuletuspuhallus.
    Juu, tiedoissa varmasti isojakin aukkoja, mutta kerro miten se tulikuuma musta nahkapenkki ilmastoinnilla muuttuu viileäksi kuten toin kirjoituksessa esille.

    Pimennysverhoja kaikkiin ikkunoihin ei vielä taida autoista hirveästi löytyä.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Niinhän se voi helposti mennä liiotteluksi tai vähättelyksi kun alunperinkin heitetään älyttömiä väittämiä joita pitää sitten tulla ampumaan alas kun eivät pidä paikkaansa.
    Juuri näin, ja se alkuperäinen liioiteltu väittämähän oli nimenomaan se että paristoauton talviominaisuudet ovat "aivan eri luokkaa" kuin polttomoottoriautojen. Joiltain osin joissain käyttötapauksissa kyllä, mutta aika huolimaton heitto jos oikein kriittisesti ruvetaan kaikkia talviominaisuuksia penkomaan läpi eikä polttomoottoriautoja vertailussa edusta joku 3-sylinterinen mopoauto.

    Edit. Mainittu "korollakaan" ei oikein ole edustava kuva koko polttomoottoripuolesta vaikka se perus tuulitakille kelpaakin oikein hyvin.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Menee nämä keskustelut helposti liioitteluksi.

    Polttikset lähtee kyllä ilman lämmityksiä käyntiin vaivattomasti ilman lämmityksiä oli pakkasta 6 astetta taikka 28. ja muutenkin nykyisten säteilylämmittimien tehotkin hyvin vaatimattomia + nykyiset 0w öljyt kyllä voitelee pakkasilla hyvin heti alusta.

    Ja jos se 3 päivän helleaalto tulee Suomeen, ei sillä taukoviilentimellä paljoa pelasteta kun halpa keinonahka mustalla värillä imenyt lämpöaallot itseensä ja persekarvat siinä kuumalla penkillä kärventyy oli bensa tai sähkö konepellin alla.
    Niinhän se voi helposti mennä liiotteluksi tai vähättelyksi kun alunperinkin heitetään älyttömiä väittämiä joita pitää sitten tulla ampumaan alas kun eivät pidä paikkaansa.

    Itse lohkolämmittäisin kyllä polttista heti nollakeleistä lähtien ja pahaa se tekisi veivata miinaa käyntiin -28c ilman lämmitystä. Sähkis ei tästä välitä. Sen kuin ajat vaan. Ja sen kabiinin lämmitys vaikka 25 asteeseen ei syö 12V akkua nolliin vaan se on vasta pisara niistä wateista mitä isosta akusta irtoaa.

    Ja nyt ei sinullakaan selkeästi ole tietoa. Nimittäin sähköautoissa on myös ilmastointi kesäksi, ei mikään zippinetto taukotuuletuspuhallus.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Polttista saa pöhöttää lohkolämppärillä tai kalliilla Webastolla ennenkuin uskaltaa starta ja jos edes lähtee käyntiin. Sähkiksellä ei tarvitse sitä murehtia ja sisätilat on sekä talvella lämpimät, että kesällä myös jäähdytetyt. Sitä ei polttiksella tehdäkään mitenkään.
    Menee nämä keskustelut helposti liioitteluksi.

    Polttikset lähtee kyllä ilman lämmityksiä käyntiin vaivattomasti ilman lämmityksiä oli pakkasta 6 astetta taikka 28. ja muutenkin nykyisten säteilylämmittimien tehotkin hyvin vaatimattomia + nykyiset 0w öljyt kyllä voitelee pakkasilla hyvin heti alusta.

    Ja jos se 3 päivän helleaalto tulee Suomeen, ei sillä taukoviilentimellä paljoa pelasteta kun halpa keinonahka mustalla värillä imenyt lämpöaallot itseensä ja persekarvat siinä kuumalla penkillä kärventyy oli bensa tai sähkö konepellin alla.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Kiistaton fakta lienee kuitenkin että talven oikeasti kylmät kelit vaikuttavat merkittävästi sähköauton rangeen, myös lisääntyvän sisätilojen lämmitystarpeen kautta? Koko vuoden tasolla tarkasteltuna varmasti käyttökulujen vähäisyyden osalta sähköauto on ylivoimainen, mutta tässähän oli kyse talviominaisuuksista? Niistä toki kulutus on ainakin itselleni suht merkityksetön seikka, mutta varmaan se rassaisi jos vaikkapa 600km siirtymällä pitäisi useamman kerran pysähtyä.
    Mitäs väliä sillä rangen pienenemisellä on? Se on paljon parempi ja nopeampi lämpeämään ja vähemmän kranttu tekniikan lämmityksille. Polttista saa pöhöttää lohkolämppärillä tai kalliilla Webastolla ennenkuin uskaltaa startata jos edes lähtee käyntiin. Sähkiksellä ei tarvitse sitä murehtia ja sisätilat on sekä talvella lämpimät, että kesällä myös jäähdytetyt. Sitä ei polttiksella tehdäkään mitenkään.

    Toki jos on näitä elämäntapamatkaajia joiden pitää vetää venettä trailerilla Hangosta Inariin ja takaisin kusematta ja pysähtymättä niin sitten ei sähköauto ole oikea valinta varmastikaan. Ei koske 98% kansasta sitten mitenkään Hyötyajoneuvot erikseen.
    Last edited by pyroz; 15-04-2023, 11:19.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Olet väärässä. Sorry
    Kiistaton fakta lienee kuitenkin että talven oikeasti kylmät kelit vaikuttavat merkittävästi sähköauton rangeen, myös lisääntyvän sisätilojen lämmitystarpeen kautta? Koko vuoden tasolla tarkasteltuna varmasti käyttökulujen vähäisyyden osalta sähköauto on ylivoimainen, mutta tässähän oli kyse talviominaisuuksista? Niistä toki kulutus on ainakin itselleni suht merkityksetön seikka, mutta varmaan se rassaisi jos vaikkapa 600km siirtymällä pitäisi useamman kerran pysähtyä.

    Leave a comment:


  • kimmon
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    Lähelle tullaan tuotakin, kun ajaa 30tkm/v. Alkaa olla 5-vuodessa 10k€ Model 3 hyväksi, ellei enempi säästyneen ajoenergian osalta. 43k€ onkin 33k€.
    Ajan työkseni sen reilut 50tkm vuodessa niin mitäpä luulet, että siviilipirssiin tulee mittariin sen lisäksi… Puolisoni käy sillä töissä ja minä välillä kaupassa. Todellinen kulutus meidän ajossa kesällä 4.5ltr ja talvella 5.5ltr. En tee sähköautolla yhtään mitään tässä tilanteessa ja tuosta Corollan hinnasta, saan siitä nytkin ostohintaa enemmän myydessä 😁

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Esilämmitystarpeen vähäisyys ehkä joo, mutta kyllä täältäkin on sitten toisaalta saanut lukea ainakin rangen osalta vähän muutakin, jos ei nyt ihan pilkkihaalari päällä tykkää ajella. Eroja puoleen ja toiseen on toki ja pitääkin olla, mutta aika puusilmäistä väittää että parhaimmankaan sähkövatkaimen talviominaisuudet olisivat joka osalta paremmat kuin ainakaan vanhemman hyvän bensa-auton, koska se ei vain pidä paikkaansa.
    Sori vaan mutta ammun koko viestisi täysin alas. Nimenomaan talviautona sähkäri on mitä parhain ja lämpimin. Pilkkihaalareilla ajaa korealaisilla hybrideillä ajavat, joiden autoissa ei ole lainkaan sähkölämppäreitä. Mutta jos huutonauretaan vaikka niille yhteen ääneen eikä lasketa heitä nyt tähän varsinaiseen sähköautoiluun.

    Olet väärässä. Sorry

    Leave a comment:

Working...
X