memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ritariässä
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Viisas autonvalmistaja tekisi softaan puhdistus tms syklin, joka pakottaisi ajamaan polttomoottorilla tietyn ajan/matkan välein. Ei tarvitsisi käyttäjän miettiä asiaa, kun ei pääsääntöisesti osaa.
    Kyllä näitä löytyy, esim ranskalaisten lataushybrideistä.

    Ja myös sillä merkitystä millaisilla pakkaslukemilla pakottaa polttomoottorin käyntiin ja vaikka sillä käytöllä saavutettaisikaan öljylle kuumia lukemia, koneen yläkertaan jää lyhyemmänkin käytön jäljiltä tuoretta öljyä ja kaikki metallipinnat ei jää ns paljaaksi pitkäksi aikaa altistumaan mahdolliselle kosteudelle ja pintaruostumiselle.

    Testeissä joitain valmistajia moitittu kun pikkupakkasilla jo moottorit hörähtää käyntiin, mutta suomen olosuhteissa moottorin keston kannalta hyvä juttu.
    Last edited by ritariässä; 31-05-2023, 23:42.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Viisas autonvalmistaja tekisi softaan puhdistus tms syklin, joka pakottaisi ajamaan polttomoottorilla tietyn ajan/matkan välein. Ei tarvitsisi käyttäjän miettiä asiaa, kun ei pääsääntöisesti osaa.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Vaihteeksi sähköllä kelvannut pörssihintaista sähköä lataavan ajella, halvimmillaan pääsee 1,5€/100km.

    Uutisissa sähköautoihin liittyen oli myös se, että Tesla Model Y oli maailman myydyin automalli.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by Juhaska View Post
    Modet siirtäkööt oikeaan paikkaa, jos tuli väärään topic:iin, mutta onko osa autoilijoista todellakin näin pihalla, että ajelee vain sähköllä ja vielä ilmeisesti lyhyttä matkaa..? :think
    Siis on pihalla, kun toiset eivät osaa täyttää tuulilasipesunestettä, vaihtaa polttimoita, ei oikein osaa peruuttaa parkkiruutuun, mutta sieltä pois onnistuu, eivät osaa laittaa uusia tuulilasinpyyhkiöitä jos sulat huonot, eivät osaa tarkistaa sulakkeet kun pyyhkiät eivät toimi, vaikka autosta löytyy manuaali, mikä kertoo missä on sulake ja mikä kokoinen, siis oikeasti yhtä helppo kuin kahvin keitto ja varmasti jokainen osaa sen, tai no ei välttämättä. Tuolla on niin paljon sellaisia ihmisiä liikenteessä, kenellä ei oo mitään käsitystä autosta, sen toiminnasta jne ja silti niillä on kortti, sitten saatika tieliikenne pykälistä tms

    Leave a comment:


  • Juhaska
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    Arveletko etteikö hyvinkin moni autonkäyttäjä olisi pihalla teknisistä yksityiskohdista?
    Totta. :think

    Menee samaan kategoriaan, kuin nämä pilkulleen longlife-öljynvaihto väleillä ajavat polttis-auton omistajat.

    Saa melkoisen monta vuotta ajella samoilla öljyillä, kun kyläajoa 90% ajosta ja moottori sitten sen mukaisessa kunnossa.

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by Juhaska View Post
    mutta onko osa autoilijoista todellakin näin pihalla, että ajelee vain sähköllä ja vielä ilmeisesti lyhyttä matkaa..? :think
    Arveletko etteikö hyvinkin moni autonkäyttäjä olisi pihalla teknisistä yksityiskohdista?

    Leave a comment:


  • Juhaska
    replied



    Modet siirtäkööt oikeaan paikkaa, jos tuli väärään topic:iin, mutta onko osa autoilijoista todellakin näin pihalla, että ajelee vain sähköllä ja vielä ilmeisesti lyhyttä matkaa..? :think

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by MarkM View Post
    Riippuu toki onko ihan peilijäätä vai karheutta pinnassa. Mutta meilläkin kakkosautona tuo i3 ollut jo nelisen vuotta ja pihasta lähtö suoraan ylämäkeen, niin kyllä sitä talvisin välillä on joutunut etäpäivän pitämään, kun ei mäkeä ylös pääse. Tosin meillä ei juurikaan mahdollista vauhtia kelata, kun pitää pihasta kääntyä 90 astetta tielle mentäessä. Jäisellä tiellä tuo on muutenkin todella epävakaa ajettava ja saa kyllä kieli keskellä suuta ajaa, jotta pysyy (Suomen uraisilla) tiellä. Lisäksi, kun tuossa ei regeneroinnin voimakkuuta pysty säätämään, niin jos jäisellä tiellä joutuu hidastamaan nopeasti niin aika epämukavasti perää tarjoaa sivulle. Sivutuulelle myös tosi herkkä, saa kaksin käsin ratista paimentaa, että pysyy kaistalla kovalla tuulella. Lumisella tiellä menee hyvin.
    Hyvä keskustelunavaus Hemu_lta. Sama ongelma täällä eli nollasta liikkeelle ylämäkeen ja 90 asteen kurvi juuri jyrkimmällä kohdalla. F11 ja E81 molemmat ihan tuskaa päästä ylös. Äffää pidän toinaan toisaalla, jotta varmasti pääsee aamulla liikenteeseen. E81 liikkuu harvoin ja on talvella välillä ollut aika motissa, vaikka raavin tuota pihaa lumikolalla todella tarkkaan puhtaaksi. Hurjasti saa hiekoittaa, kun jäätyy. Sekin kävisi, mutta inhoan sitä keväistä harjaamista.

    Nelivedosta haaveilen tuon 20m mäen takia . Ikävä omaa vanhaa E46 330xd touringia, ikinä ei jäänyt mihinkään kiinni ja alla oli monta talvea saksankitkat...

    Originally posted by miyli View Post
    Minulla 2 talvea takana i3 ja pihatielle jyrkkä 90 asteen käännös josta jatkuu erittäin jyrkkä kiemurteleva mäki ylös, eli vauhtia ei pysty juurikaan ottamaan ennakkoon. Alla continetalin uudet kitkat ja ei kertaakaan ongelmia mäen kanssa. Minusta tässä on niin hyvä vetolinja että kun hiukan saa vauhtia ja sitten päästää vähitellen pikkuhiljaa kaasua pois niin ei edes sudi tuossa mäessä vaikka liukasta on. Jäisellä tiellä tietenkin saa olla varuillaan tällä i3 kun ajelee, mutta kait se kaikilla saa olla jossa kitkat alla. Ainakin 2018 mallissa jo parempi tuo regenointi/ajonvakautus ja ei tarjoa perää sivulle niin helposti kuin aiempi 2014 mallinen mikä minulla oli. I3 on kyllä hyvä ja taloudelline perheen 2 auto, tilaakin sisällä yllättävän paljon.
    Mielenkiintoinen kokemus, joka puhuu kyllä i3 puolesta

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by miyli View Post
    Ainakin 2018 mallissa jo parempi tuo regenointi/ajonvakautus ja ei tarjoa perää sivulle niin helposti kuin aiempi 2014 mallinen mikä minulla oli.
    Voi olla placeboa mutta voisin vaikka vannoa että meidän edellisessä 2014 mallissa regenin käytös liukkaalla parani softapäivityksen jälkeen joka tehtiin 2020 tai 2021. Ainakaan nykyisessä joka otettu käyttöön 2021 ei kyllä kovin helposti lähde perä luisuun pedaalia nostaessa, regen on hyvin mieto jos on liukasta. Tässä myös contit alla. Mäen kiipeämisestä ei kokemusta.

    Leave a comment:


  • miyli
    replied
    Originally posted by Hemu__ View Post
    Mimmonen tuo i3 on ajaa lumella/jäällä? Emännälle pitäisi harkita seuraavaa autoa, nelivetoa haluais mutta kaikkien sähkö nelarien hinnat karkaa ettei sellasseen veny. Meillä tämä kotitie on melko jyrkkä ja pitkä johon ei saa oikein kunnolla kelattua talvisin vauhtia, ja itsekkin olen aiemmalla e61 takavetoisella jäänyt mäen puoliväliin suttailemaan pahimpina lumimyräkkä päivinä kun vain toinen takapyörä pyörii, lukon kanssa ois saattanut nousta. Mutta mitenkäs tällaisissa tilanteissa tuo i3 kun on sähkö niin vetääkö kokoajan molemmilla pyörillä ja eteneekö muutenkin paremmin em. olosuhteissa kapeiden renkaiden ansiosta? Onko kokemuksia? :think
    Minulla 2 talvea takana i3 ja pihatielle jyrkkä 90 asteen käännös josta jatkuu erittäin jyrkkä kiemurteleva mäki ylös, eli vauhtia ei pysty juurikaan ottamaan ennakkoon. Alla continetalin uudet kitkat ja ei kertaakaan ongelmia mäen kanssa. Minusta tässä on niin hyvä vetolinja että kun hiukan saa vauhtia ja sitten päästää vähitellen pikkuhiljaa kaasua pois niin ei edes sudi tuossa mäessä vaikka liukasta on. Jäisellä tiellä tietenkin saa olla varuillaan tällä i3 kun ajelee, mutta kait se kaikilla saa olla jossa kitkat alla. Ainakin 2018 mallissa jo parempi tuo regenointi/ajonvakautus ja ei tarjoa perää sivulle niin helposti kuin aiempi 2014 mallinen mikä minulla oli. I3 on kyllä hyvä ja taloudelline perheen 2 auto, tilaakin sisällä yllättävän paljon.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied


    Juttu näkynee vain tilaajille, mutta tässä lainaus:
    Highamilla on oma laskukaavansa ajettavuudelle. Se on latausajan suhde siihen, kuinka kauan autolla pystyy ajamaan. ”Jos ajaa esimerkiksi moottoritiellä tunnin ajan satasta, ajettavuudessa on kyse siitä, kuinka kauan kestää ladata ne kilometrit takaisin autoon.”

    Kun Highamim autona oli Jaguar i-Pace, sitä piti ladata tunnin moottoritieajelun jälkeen tunti. Sillä autolla vaimo ei suostunut lähtemään reissuille, vaan vaati alle bensa-autoa. Lucid Airin kyyti kelpaa vaimollekin. Autolla saattaa pystyä ajamaan yli 800 kilometriä yhdellä latauksella. Tunti satasta moottoritiellä latautuu takaisin akkuun 3–5 minuutissa, Higham kertoo.

    Leave a comment:


  • MarkM
    replied
    Originally posted by Hemu__ View Post
    Mimmonen tuo i3 on ajaa lumella/jäällä? Emännälle pitäisi harkita seuraavaa autoa, nelivetoa haluais mutta kaikkien sähkö nelarien hinnat karkaa ettei sellasseen veny. Meillä tämä kotitie on melko jyrkkä ja pitkä johon ei saa oikein kunnolla kelattua talvisin vauhtia, ja itsekkin olen aiemmalla e61 takavetoisella jäänyt mäen puoliväliin suttailemaan pahimpina lumimyräkkä päivinä kun vain toinen takapyörä pyörii, lukon kanssa ois saattanut nousta. Mutta mitenkäs tällaisissa tilanteissa tuo i3 kun on sähkö niin vetääkö kokoajan molemmilla pyörillä ja eteneekö muutenkin paremmin em. olosuhteissa kapeiden renkaiden ansiosta? Onko kokemuksia? :think
    Riippuu toki onko ihan peilijäätä vai karheutta pinnassa. Mutta meilläkin kakkosautona tuo i3 ollut jo nelisen vuotta ja pihasta lähtö suoraan ylämäkeen, niin kyllä sitä talvisin välillä on joutunut etäpäivän pitämään, kun ei mäkeä ylös pääse. Tosin meillä ei juurikaan mahdollista vauhtia kelata, kun pitää pihasta kääntyä 90 astetta tielle mentäessä. Jäisellä tiellä tuo on muutenkin todella epävakaa ajettava ja saa kyllä kieli keskellä suuta ajaa, jotta pysyy (Suomen uraisilla) tiellä. Lisäksi, kun tuossa ei regeneroinnin voimakkuuta pysty säätämään, niin jos jäisellä tiellä joutuu hidastamaan nopeasti niin aika epämukavasti perää tarjoaa sivulle. Sivutuulelle myös tosi herkkä, saa kaksin käsin ratista paimentaa, että pysyy kaistalla kovalla tuulella. Lumisella tiellä menee hyvin.

    Kesällä tuo on ihan hauska ajettava, kiihtyy suht rivakasti kaupunkinopeuksissa ja miksei maantielle kiihdytettäessäkin. Luotettavakin on tuo meidän yksilö ollut ainakin toistaiseksi. Esittelyautona oli aiemmin ollut, kun tuli ostettua noin 3tkm mittarissa ja nyt on 63tkm, eikä ole muuta ollut kuin kaksi määräaikaishuoltoa, joissa ilmansuodattimet ja jarrunesteet vaihdettu. Halpaa ajoa.

    Leave a comment:


  • Hemu__
    replied
    Mimmonen tuo i3 on ajaa lumella/jäällä? Emännälle pitäisi harkita seuraavaa autoa, nelivetoa haluais mutta kaikkien sähkö nelarien hinnat karkaa ettei sellasseen veny. Meillä tämä kotitie on melko jyrkkä ja pitkä johon ei saa oikein kunnolla kelattua talvisin vauhtia, ja itsekkin olen aiemmalla e61 takavetoisella jäänyt mäen puoliväliin suttailemaan pahimpina lumimyräkkä päivinä kun vain toinen takapyörä pyörii, lukon kanssa ois saattanut nousta. Mutta mitenkäs tällaisissa tilanteissa tuo i3 kun on sähkö niin vetääkö kokoajan molemmilla pyörillä ja eteneekö muutenkin paremmin em. olosuhteissa kapeiden renkaiden ansiosta? Onko kokemuksia? :think

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    I5 kärsii samasta ongelmasta kun i4 eli akut bensaauton pohjalevyn alla ja maavara olematon joten auto pitänyt nostaa ylikorkealle. Tuo punainen m60 näkee etukaari ihan luonnottoman iso gäppi. Sitä saa kun tekee auton kaikelle samalla levyllä. Eikä mitään muotoilun pientäkään jujua autossa. Ympätty sitä sun tätä ympäri autoa. Ei tuota voi sanoa kauniiksi. Tekniikkakin jättää kylmäksi. Soveltuneen polvivaivaselle eläkeikää lähestyvälle ostajakunnalle. Kai ne niille on tehtykin toisaalta. Vierelle kun asettelee taycanin ei tarvii montaa kertaa miettiä kumpi niistä on kauniimpi. No joo pettynyt tuleva entinen bemari asiakas odotti jotain muuta.
    Gäpit pystyy onneksi poistamaan

    Mutta jos kiukuttaa se, että Porsche on kauniimpi kuin BMW:n vitossarja niin on pakko kysyä, että mitä sitten odotit? Toinen on urheiluauto ja isojen poikien leikkikalu ollut jo monta vuosikymmentä ja toinen on sedan / farkku perheelle. Nyt ei voisi vertailukohdat olla kauempana toisistaan. Saahan sitä tietty mielensä pahoittaa mistä vaan ei siinä

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by duckland View Post
    I5 kärsii samasta ongelmasta kun i4 eli akut bensaauton pohjalevyn alla ja maavara olematon joten auto pitänyt nostaa ylikorkealle. Tuo punainen m60 näkee etukaari ihan luonnottoman iso gäppi. Sitä saa kun tekee auton kaikelle samalla levyllä. Eikä mitään muotoilun pientäkään jujua autossa. Ympätty sitä sun tätä ympäri autoa. Ei tuota voi sanoa kauniiksi. Tekniikkakin jättää kylmäksi. Soveltuneen polvivaivaselle eläkeikää lähestyvälle ostajakunnalle. Kai ne niille on tehtykin toisaalta. Vierelle kun asettelee taycanin ei tarvii montaa kertaa miettiä kumpi niistä on kauniimpi. No joo pettynyt tuleva entinen bemari asiakas odotti jotain muuta.
    Monen sähkiksen ongelma, myös uuden Volkkarin. Kovin lihavia keskeltä, ei hyvä visuaalisesti.

    Leave a comment:

Working...
X