Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Toisaalta 4 vuoden takuu ja 8 vuoden moottoritakuu niin väliäkös tuolla. Kuitenkin noi osat on ihan samaa kamaa kun bensavehkeissä ja jarrujenkin viat voi omistaja huolehtia jarruttamalla joskus. Vähän kun se käsijarrun käyttö. Ei siitäkään moottorityyppiä kysellä vaan ne vaan jumittaa käytön puutteesta. Olispas ollut kiva nähdä bemari 8 vuoden moottoritakuulla. Ei vaa oo omalle kohdalle sattunut.
-
-
Originally posted by Laku View Post
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jani View PostTässäpä olisi oiva haaste sähköauton valmistajalle: https://tyyliniekka.fi/saab-jarjesti...mpauksen-1986/
Olisko esimerkiksi BMW:n lopputulema "Lopulta BMW lopettaa ix3 valmistamisen kun tämä kesti liian pitkään, jolloin uusia autoja ei tarvinnut myydä riittäävän usein." ?
Melurajoitusten puitteissa tuo oli sähköautojen kanssa mahdollista sentään. Laitettiin muutama 30kWh Leaf viivalle iltayhdeksältä ja aamuyhdeksältä skaba päättyi ja voittaja katsottiin trippiin kertyneiden kilometrien perusteella.
Ei mikään vauhdin juhla tai muutenkaan jännittävä kisa. Kuitenkin ihan hauskaa. Virolainen latausoperaattori Elmo toimitti pari siirrettävää 50kW DC-Laturia paikan päälle, josta noita saatiin ladattua kisan aikana.
Nykypäivän autoilla kilsoja saisi aika paljon enemmän tuon yön aikana ja vauhditkin olis varmaan kovempia. Mutta samalla siitä häviäisi sellainen ”höntsäilyfiilis”. Kuitenkin nykypäivänä tuntuu olevan valloilla sähköautojen absoluuttisen paremmuuden mittareina vain toimintamatka ja pikalatausteho. Ne tuommoisella saisi ainakin ratkottua.
Leave a comment:
-
-
-
Tässäpä olisi oiva haaste sähköauton valmistajalle: https://tyyliniekka.fi/saab-jarjesti...mpauksen-1986/
Olisko esimerkiksi BMW:n lopputulema "Lopulta BMW lopettaa ix3 valmistamisen kun tämä kesti liian pitkään, jolloin uusia autoja ei tarvinnut myydä riittäävän usein." ?Last edited by jani; 24-04-2023, 07:16.
Leave a comment:
-
-
Leave a comment:
-
-
Originally posted by mikkod View Post
Leave a comment:
-
-
Onko kukaan kiinnittänyt siihen huomiota että valtavan pienellä km määrällä on paljon sähköautoja nyt myynnissä? Hinnatkin näyttää normalisoituneen pikkuhiljaa. Siis en ole juurikaan seurannut ennemmin että miten paljon on vuoden-parin ikäistä noin 10-15tkm ajettua bensa tai diesel autoa ollut myynnissä mut toi vain pisti silmään. Tietysti osa on varmasti liikkeiden esittelyautoja. Sitten kun hinta on kukkarolle sopiva niin joku käytetty sähkötöttero vois tulla hoitamaan arkipyöritystä koti-työ-kauppa välille mutta vielä niiden hinnat on aivan väärällä tonniluvulla ajoon mikä ei tuota oikeastaan mitään vaan on pakollinen paha. Mutta sitten kun premium merkin sähkiksen saa alle 5v vanhana alle 15ke niin saa tulla pihaan. En tiedä miten paljon nuota alkaa takseina olla mut mersun tai bmw paljon ajettu sähkis kerran uusitulla akkupaketilla voisi olla järkevä työmiesmallin ratkaisu. Tommonen sigun e mese taksi käytöstä vapautuneena täytti nuo kriteerit ja on halpaa ajoa premium autolla ja 99%ei huomaa siinä mitään eroa siihen satkun ajettuun 30ke vastaavaan autoon. Mikään harraste ja hipostelu laite tuo ei ole mut itelle oli helpompi ostaa mersu kun bemarista oli jo muodostunut tietyt kriteerit ja kun alkaa varusteyhdistelmiä vaatimaan niin hinta karkaa heti. Piti vaan pitää mielessä halvat kilsat niin tässä nyt oli lopputulos ja pitää yrittää ummistaa silmänsä amg pakettien ja widescreenien osalta ettei ala semmosia mielessään kehittelemään must varusteiksi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jaskap View PostKoskas alkaa tulla sitä tuuninkia näihin sähköautoihin Btcf perinteen mukaisesti, lisäkäämiä roottoriin ja muutoksia ohjainfetteihin ja lisää jäähdytys silikonitahnaa, tehoa ja näköä lissee. Tylsää setämiesten eipäs juupas keskustelua, joka kiinnostaa kuin kilo kiviä. Nyt tuuninkia kehiin, vain onko lisäkives kasvanut liian suureksi häh. Olisiko https://www.bmwforum.fi/ kova sana ?
Leave a comment:
-
-
Koskas alkaa tulla sitä tuuninkia näihin sähköautoihin Btcf perinteen mukaisesti, lisäkäämiä roottoriin ja muutoksia ohjainfetteihin ja lisää jäähdytys silikonitahnaa, tehoa ja näköä lissee. Tylsää setämiesten eipäs juupas keskustelua, joka kiinnostaa kuin kilo kiviä. Nyt tuuninkia kehiin, vain onko lisäkives kasvanut liian suureksi häh. Olisiko https://www.bmwforum.fi/ kova sana ?Last edited by jaskap; 15-04-2023, 22:47.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Wespa View PostKiistaton fakta lienee kuitenkin että talven oikeasti kylmät kelit vaikuttavat merkittävästi sähköauton rangeen, myös lisääntyvän sisätilojen lämmitystarpeen kautta? Koko vuoden tasolla tarkasteltuna varmasti käyttökulujen vähäisyyden osalta sähköauto on ylivoimainen, mutta tässähän oli kyse talviominaisuuksista? Niistä toki kulutus on ainakin itselleni suht merkityksetön seikka, mutta varmaan se rassaisi jos vaikkapa 600km siirtymällä pitäisi useamman kerran pysähtyä.
Totta toinen puoli. Tämä voidaan kertoa myös niin että polttomoottoriautossa se ei vaikuta rangeen, kun se sama lämmitysenergia menee kesää-talvea, lämmitti tai ei. Sähköautossa menee energiaa kesällä suurelta osin vain liikkumiseen.
Leave a comment:
-
-
Leave a comment:
-
Leave a comment: