memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jarger
    replied
    Vähän eksoottisempi sammuteltava, ei varmaan palovaurioisia paljon purkuosiksi päädy :think https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009595204.html

    "Hybridiauto syttyi palamaan ajon aikana valtatie 5:llä Mikkelissä torstaina hieman ennen puoltapäivää. Kuljettaja pääsi turvallisesti autosta ulos, mutta auto tuhoutui täysin.

    Palo tapahtui kymmenisen kilometriä Mikkelin keskustasta pohjoiseen päin. Päivystävän palomestarin Jarno Laikolan mukaan kuljettaja oli kertonut, että auton perästä alkoi näkyä savua, mitä ei olisi pitänyt näkyä. Kuljettaja ajoi rampille ja pysäytti auton. Silloin savua oli tullut jo ajokin sisälle.

    – Hän poistui oikeaoppisesti autosta, Laikola sanoi.

    Pelastuslaitoksen saavuttua palopaikalle auto oli täysin tulessa, ja palo oli voimakas. Palomiehet sammuttivat autopalon ja läheiseen heinikkoon levinneen pienen palon.

    Palaneen auton seuraava sijoituspaikka on Laikolan mukaan kontti, jonka kyytiin sähkö- tai hybridiauto voidaan nostaa, jos akuston epäillään vaurioituneen tai palon olleen akustossa.

    Autopaloihin suunniteltu kontti täytetään vedellä, johon palanut auto upotetaan. Upoksissa auto on usean vuorokauden ajan.

    – Se saa jäähtyä siellä kaikessa rauhassa. Sillä varmistetaan se, ettei akusto syttyisi uudestaan.

    Kontti on suljettu tila, ja sen päälle saadaan kansi.

    – Hybridi- ja sähköautojen akusto on pääasiassa litiumakustoja. Vaurioitunut tai palanut akku saattaa syttyä uudelleen vielä pitkänkin ajan kuluttua, Laikola kertoi.

    Kontti on Etelä-Savon pelastuslaitoksen ja Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen yhteinen."

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    ABC:n kuormanhallinta mennenee 25 tai 50kw portain. Lisäksi aikoinaan priorisoitiin alhaista SOC kun taas Teslan Supereilla ensimmäistä lataajaa. En tiedä miten asia hoidetaan nykyisin ja onko eroa eri saiteilla.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Mä pohdiskelin pitkään että millaisen peliliikkeen tekisi ja päädyin vaihtamaan diesel F36:n Polestariin. Nyt on omistuksessa kaksi täyssähköä ja yksi diesel. Ehkä sitten tuo Polestar vaihtuu joskus i4, saa nähdä. Nyt neliveto i4 hinnat vielä mun näkökulmasta liikaa.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Q8:sta myös isompi akku myös tarjolla Q8 55 netto 106kWh.
    Näin on, ja tasan 10 ke kalliimpi.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Audi Q8 etron 50 testattu. Hintaluokassaan (alk 75 ke) jopa edullinen premium sähkäri SUV, jos vertaa vaikka BMW:n ja MB:n vastaaviin malleihin.

    Massa kyllä huokuu ajossa, jota ilma-alusta tasoittaa hienosti. Kulutus on isohko, rauhallisessa ajossa meni 23-24 kwh/100 km, mutta ajotietokone näytti n. 27 kwh keskikulutusta.. Akun nettokapasiteetti 89 kwh tarkoittaa käytännössä sitä, että todellinen range on luokkaa 300-370 km kelistä riippuen. Plussaa mukavuudesta ja kohtuullisen hiljaisesta menosta, mutta massa tuntuu kyllä kiihtyvyydessäkin.

    Automyyjä kertoi, että Q6 on tulossa, jossa sähkötekniikka menee ihan uusiksi. Viittasi rivien välistä siihen, että Q8 on tekniikaltaan aavistuksen jo ikääntynyttä.. ja huomaahan sen kulutuksestakin.

    Täytyy katsoa jos ottaisi uudestaan vaikka pidemmälle reissulle ajoon.
    Q8:sta myös isompi akku myös tarjolla Q8 55 netto 106kWh.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Audi Q8 etron 50 testattu. Hintaluokassaan (alk 75 ke) jopa edullinen premium sähkäri SUV, jos vertaa vaikka BMW:n ja MB:n vastaaviin malleihin.

    Massa kyllä huokuu ajossa, jota ilma-alusta tasoittaa hienosti. Kulutus on isohko, rauhallisessa ajossa meni 23-24 kwh/100 km, mutta ajotietokone näytti n. 27 kwh keskikulutusta.. Akun nettokapasiteetti 89 kwh tarkoittaa käytännössä sitä, että todellinen range on luokkaa 300-370 km kelistä riippuen. Plussaa mukavuudesta ja kohtuullisen hiljaisesta menosta, mutta massa tuntuu kyllä kiihtyvyydessäkin.

    Automyyjä kertoi, että Q6 on tulossa, jossa sähkötekniikka menee ihan uusiksi. Viittasi rivien välistä siihen, että Q8 on tekniikaltaan aavistuksen jo ikääntynyttä.. ja huomaahan sen kulutuksestakin.

    Täytyy katsoa jos ottaisi uudestaan vaikka pidemmälle reissulle ajoon.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by Tiik View Post
    Pysyyköhän tuo wltp standardina hamaan tappiin asti? Jotenkin outoa, että siitä pitää aina vähentää about 40% pois, kun miettii todellista rangea, etenkin nopeammilla teillä... Kenties joku realistinen keskikulutus vanhaan malliin?

    Tässä on periaatteessa samalla perustein valittavissa se korkein kulutus mittariksi tai se matalin, nyt käytännössä on matalin - tosin pääsin ihan normaalissa pk-seutu/taajamaa ajossa Model 3:lla wltp:hen 10km matkalla tässä keväällä - ettei tarttenut odottaa kesään ja kesärenkaisiin.


    Minusta olisi hyvä olla kaksi lukemaa, lämmityslaitteen hyötysuhteenkin kertova ja sen lämmittääkö auto pakkasella kuinka kovaa akkua, tämä pakkasella testattu. No ennen tätä saat sen kovimman kulutuksen sillä että jaat puolella wltp:n. Toisaalta en ole itse vielä törmännyt tällaisiin olosuhteisiin, lisäksi lataamalla saa lisää, 15 minuutissa tulee jo n.150...200km tällä alkaen mallillakin.


    Toisaalta monelle se ja sama, kun kotona tai töissä laturi ja päivän ajoihin riittää 1-3 poikkeusta lukuunottamatta se akullinen.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by anv View Post
    Eiks kolme muuta + sinä ole neljä ja 4x150kW=600kW, joten kaikki saavat täydet tehot, jos auto vain ottaa vastaan.
    Kyllä, mutta jotta alkuperäisen väitteen mukainen tilanne tapahtuisi, eli "joista irtoaa 150kW jokasesta oli muita lataamassa tai ei", niin tällöin latauskentän tehokapasiteetin pitäisi olla 900kW, jotta 6x 150kW toteutuu. Nyt siis vain 4/6 voi saada täydet tehot.

    Mutta kuten todettu tuo on silti hyvä kenttä ABC:lta ja harvoin olisi edessä tilanne, että kaikki kuusi lataaja voisi ottaa 150kW vastaan, koska usein on kuitenkin joku laturi tyhjänä, joku latailee liian täydellä tai kylmällä akulla tai joku autoista ei välttämättä edes voi ottaa 150kW tehoa vastaan.
    Last edited by Turder; 03-05-2023, 13:05.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by anv View Post
    Eiks kolme muuta + sinä ole neljä ja 4x150kW=600kW, joten kaikki saavat täydet tehot, jos auto vain ottaa vastaan.
    Jep. Ja todennäköisyys on kuitenkin, että talvikaudella vähintään yksi lataajista on Volkkarin MEB alustainen ilman akunlämmitystä ja Ritva ja Pertti ihmettelee miksi laturissa lukee 30kW eikä 130kW

    Leave a comment:


  • anv
    replied
    Originally posted by Turder View Post
    ABC mobiilin mukaan 6kpl 150kW latureita mutta kentän teho 600kW, eli "vain" neljästä voi saada maksimit yhtäaikaa. Anyway, onhan tuo ABC:lle silti tosi tehokas latauskenttä kaikkiaan tällä hetkellä.

    Originally posted by pyroz View Post
    Olikos näin voipi muuten ollakin. Noh siellä kun tulee pari kolme kertaa kuussa stopattua niin aina on saanut auton täydet 150kW vaikka on ollut joskus kolme muuta. ovat varmaan ne sitten ladanneet hitaammin.
    .
    .
    Eiks kolme muuta + sinä ole neljä ja 4x150kW=600kW, joten kaikki saavat täydet tehot, jos auto vain ottaa vastaan.

    Leave a comment:


  • Mäkki
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Olikos näin voipi muuten ollakin. Noh siellä kun tulee pari kolme kertaa kuussa stopattua niin aina on saanut auton täydet 150kW vaikka on ollut joskus kolme muuta. ovat varmaan ne sitten ladanneet hitaammin. No joka tapauksessa tuo on varsin varma paikka saada hyvällä teholla latausta. PK-seutu - TKU - PK-seutu reissulla takaisinpäin tullessa 7min vessa- ja kahvin haku tauolla tulee jo virtaa enemmän kuin tarvitsisi

    Itse pääsisin edestakaisen reissun ilman stoppiakin, mutta kun ihan kuskin takia (kahvi ja wc) tulee usein pikastoppi otettua niin samalla tulee otettua sitä sähköä myös. Itse arvostan pysähtymätöntä matkantekoa paljon enemmän sitä, että sitten kun pääsee takaisin kotiin niin voi vaikka jatkaa matkaa johonkin eteenpäin ilman muutaman tunnin odottelua (kotilataus). Valitsen siis mieluummin sen 7min välistopin matkalla kuin kotona vankina olemisen paljon pidemmän aikaa.
    Dynaaminen kaappi, kaikkiin ei välttämättä mene koko aikaa sitä täyttä latausnopeutta. Olkoot se nyt vaikka tässä tapauksessa se 150kW. Teho jaetaan autoille vastaanottavien tarpeiden mukaan

    Leave a comment:


  • Tiik
    replied
    Pysyyköhän tuo wltp standardina hamaan tappiin asti? Jotenkin outoa, että siitä pitää aina vähentää about 40% pois, kun miettii todellista rangea, etenkin nopeammilla teillä... Kenties joku realistinen keskikulutus vanhaan malliin?

    Leave a comment:


  • BFI18
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Itse arvostan pysähtymätöntä matkantekoa paljon enemmän sitä, että sitten kun pääsee takaisin kotiin niin voi vaikka jatkaa matkaa johonkin eteenpäin ilman muutaman tunnin odottelua (kotilataus). Valitsen siis mieluummin sen 7min välistopin matkalla kuin kotona vankina olemisen paljon pidemmän aikaa.
    Samaa mieltä
    Ja välistoppi voi venyä helposti varttiinkin, kun alkaa s-posteja ym. siinä tsekkailemaan.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Turder View Post
    ABC mobiilin mukaan 6kpl 150kW latureita mutta kentän teho 600kW, eli "vain" neljästä voi saada maksimit yhtäaikaa. Anyway, onhan tuo ABC:lle silti tosi tehokas latauskenttä kaikkiaan tällä hetkellä.
    Olikos näin voipi muuten ollakin. Noh siellä kun tulee pari kolme kertaa kuussa stopattua niin aina on saanut auton täydet 150kW vaikka on ollut joskus kolme muuta. ovat varmaan ne sitten ladanneet hitaammin. No joka tapauksessa tuo on varsin varma paikka saada hyvällä teholla latausta. PK-seutu - TKU - PK-seutu reissulla takaisinpäin tullessa 7min vessa- ja kahvin haku tauolla tulee jo virtaa enemmän kuin tarvitsisi

    Itse pääsisin edestakaisen reissun ilman stoppiakin, mutta kun ihan kuskin takia (kahvi ja wc) tulee usein pikastoppi otettua niin samalla tulee otettua sitä sähköä myös. Itse arvostan pysähtymätöntä matkantekoa paljon enemmän sitä, että sitten kun pääsee takaisin kotiin niin voi vaikka jatkaa matkaa johonkin eteenpäin ilman muutaman tunnin odottelua (kotilataus). Valitsen siis mieluummin sen 7min välistopin matkalla kuin kotona vankina olemisen paljon pidemmän aikaa.
    Last edited by pyroz; 02-05-2023, 10:04.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Salon ABC:lla on uudet tehopömpelit joista irtoaa 150kW jokasesta oli muita lataamassa tai ei.
    ABC mobiilin mukaan 6kpl 150kW latureita mutta kentän teho 600kW, eli "vain" neljästä voi saada maksimit yhtäaikaa. Anyway, onhan tuo ABC:lle silti tosi tehokas latauskenttä kaikkiaan tällä hetkellä.

    Leave a comment:

Working...
X