Esim Mersulla ja Volvolla malleja joilla sen 70-80km pääsee sähköllä helposti ja loput 20-30km polttoaineella ja 100km ajomatkan kulutus jää normiajossa silloin alle 2l/100km.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by VilleP View PostTuo kulutuksen ilmoitus on melko harhaan johtava kun ilmoitetaan kulutus sadalle kilometrille. WLTP syklissä ajetaan 23km laboratoriossa. Eli jos hybridin kulutus ilmoitetaan vaikka 2l/100km, niin se onnistuu vaan kun autoa ladataan useasti 100km matkalla(toki akusta riippuen), eikä yhdellä 100km ajo suoritteella.W201 2,5D
W123 280ce
E21 316
ex-E60 530ia
ex-E53 4,4i
ex-E39 523i
ex-E34 520ia
ex-E21 318i
Comment
-
-
Originally posted by Timelord View PostEli voidaanko ajatella että aikaisemman, tiettyjen merkkien päästöhuijausskandaalin seurauksena, nykyään vähän jokainen huijaa. vai onko se nykyään ihan ok koska vihreä siirtymä ja sähköä pitää joka autoon, varsinkin euvostoliitossa, saada. Just thinking...S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostEsim Mersulla ja Volvolla malleja joilla sen 70-80km pääsee sähköllä helposti ja loput 20-30km polttoaineella ja 100km ajomatkan kulutus jää normiajossa silloin alle 2l/100km.
Toki noissakin täytyy muistaa, että kyseessä on sen ensimmäisen sadan kilometrin kulutus. Pidemmällä reissulla loppu riippuu sitten siitä, miten tuo toimii ”normihybridinä”. Tuo Ravi kuluttaa siinä kohtaa sellasen 4.8-6,5l/100km. Tankkauksista laskettuna siis. Ihan kohtuullinen lukema, kun ajattelee, että kyseessä on päälle 300hv citymaasturi, joka ei ole diesel, saati ahdettu. Moni tuntuu heittävän herkästi yli 8 litran kulutuslukemat siinä kohtaa.-22 Lexus ES300h
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostÄllistely aiheesta joka pitäis olla ihan selvää kaikille jo tässä vaiheessa ja jossittelu siitä että jos olisin tehnyt jotain mitä en tehnyt niin sittenpä vasta olisinkin säästänyt. Pääkirjoitukset harvemmin on ällistelyjä.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostToisaalta tuntuu, että ihmiset kummeksuu kalliin sähköauton hankintaa, samalla kun heidän oman polttiksen kulut suuremmat kokonaisuudessaan. Itsellä kun latussähkön keskihinta ollut joku 0,16-0,18€/kwh. Eli ehkä joku osuus ihmisiä saisi ällistellä lisääi4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostToisaalta tuntuu, että ihmiset kummeksuu kalliin sähköauton hankintaa, samalla kun heidän oman polttiksen kulut suuremmat kokonaisuudessaan. Itsellä kun latussähkön keskihinta ollut joku 0,16-0,18€/kwh. Eli ehkä joku osuus ihmisiä saisi ällistellä lisääLast edited by joko; 12-02-2023, 10:07.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostNoh, en oo koskaan uutta autoa ostanut, uuden moottoripyörän kerran. Ja tällävlillä en ole niin paljon rikastunut että haluaisin kokeilla uuden auton ostamista. Nollakoron aikoihin jotenkin ymmärsin velkarahalla auton ostavia, nyt vielä vähemmän. Jos nyt sanotaan niin että vaimo kulkee tuolla f11 520da 5 litran kulutuksella dieseliä työmatkaa 44km päivässä ja auto maksoi muutama vuosi sitten 18ke joka maksettiin käteisellä. Kaikki verot yhteensä on jossain 650e nurkilla ja vakuutukset alle 400. Rahoituskulut nolla, merkkihuollon sisätiloissa tuo ei oo meidän aikana käynyt ja ite tulee siihen tehtyä perusjutut oikeastaan ulkopuolisella tarvii teettää pyörän suuntaus ja ilmastointihuolto loput pystyy ja voi tehdä itse. Jos tuohon käyttöön sopivan sähkiksen ostaa mihin mahtuu 3 istuinta takapenkille (kyllä, tällä hetkellä niitä tarvitaan kolme siihen ei auta vaikka joku muu ei tarvitse). Jos ja kun tuolla pärjätään niin mitään lisäarvoa, päinvastoin melkeinpä en näe jossain nissan leafin hommaamisella ja sitoa siihen lisää pääomaa 15ke joka sulaa pois 3-4 vuoden aikana. En ymmärrä missä kohtaa tässä se säätö sitten tulee kun 10-20ke välimaastossa olevia hyvin varusteltuja vähän ajettuja pikkudieseleitä sit vaihdettais 3 kertaa kalliimpi sähkiksiin? Ja tietysti niissä on takuu mutta itse koen paljon huolettomammaksi ajaa illalla talliin ja korjata jos vikaa ja lähteä aamulla kun sopia jotakin takuu remonttia 3 viikon päähän. Varmasti meillekin tulee joskus sähkö 5 farkkuna sitten kun niitä saa sillä rahalla että sen pystyy takataskusta ostamaan ja harrastelijoilla alkaa olemaan työkaluja niiden liikenteessä pitämiseen. Sama kiertokulkuhan noissa on ollut esim sillon kun useampi ajoi e34 ja monella oli e39 niin markkinoille tuli e60 kahdella ahtimella. Monen mielestä se e39 oli se viimeinen minkä voi ostaa ja itse korjata ja ei siinä kauan mennyt kun e60 rakenneltiin joka tallissa olikohan oma 4v vanha kun ostin ja sillon jo löyty monelta harrastelijalta lääkkeet softa puolelle. Sitten tuli f1x ja sillehän ei ainakaan pysty mitään tehdä ja nyt jo g31 sarjaa harrastelijat ruuvailee itse. Joten sitten kun sähkö vitonen tulee ja sen saa noin 20-30ke väliin ostaa niin semmonen meille tulee. Siihen asti mennään arkiajot 5 l/100km kuluttavilla maksetuilla dieseleillä ja sähköä ostetaan sitten kun hinta ja tuote on sopivalla tasolla. Mielestäni nyt näin ei ole ja siksi ei ole hankittu eikä sitä päätöstä mikään exeli muuta. Varmaan jos tosta sigun autolistan muuttais käteiseksi niin sillä sais kyllä uuden i4 kun laittais vähän kaapista lisää mutta i4 tilat, muotoilu ja yleinen fiilis/laatuvaikutelma ei ole missään suhteessa siihen mitä ne nyt maksaa. Ja se tila asia ei muutu vaikka hinta käytetyssä puolittuis. Mutta kuten sanoin sitten kun sopiva vitos farkku sähköllä on sopivassa hintaluokassa niin sellainen tulee. Hengitystä ei siis vielä voi pidätellä kun ei taida olla ensimmäistäkään tuollaista valmistettu?F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostNoh, en oo koskaan uutta autoa ostanut, uuden moottoripyörän kerran. Ja tällävlillä en ole niin paljon rikastunut että haluaisin kokeilla uuden auton ostamista. Nollakoron aikoihin jotenkin ymmärsin velkarahalla auton ostavia, nyt vielä vähemmän. Jos nyt sanotaan niin että vaimo kulkee tuolla f11 520da 5 litran kulutuksella dieseliä työmatkaa 44km päivässä ja auto maksoi muutama vuosi sitten 18ke joka maksettiin käteisellä. Kaikki verot yhteensä on jossain 650e nurkilla ja vakuutukset alle 400.
Rahoituskulut nolla, merkkihuollon sisätiloissa tuo ei oo meidän aikana käynyt ja ite tulee siihen tehtyä perusjutut oikeastaan ulkopuolisella tarvii teettää pyörän suuntaus ja ilmastointihuolto loput pystyy ja voi tehdä itse. - -
Oma kommentti kohdistui jollain tavalla sellaiseen kuluttajaryhmään, jotka kohdistavat hankintansa uuteen autoon. Suomessa tällöin keskimäärin käytetään autoon rahaa 36000€. Omaan käyttöön tällöin tällainen 35k€ bensa-auto vastaa kuluiltaan 45k€ sähköautoa, jopa ehkä 50k€ - tämä riippuu jo vähän miten katsoo eri arvoja. Omaan käyttöön = ajan n.30tkm/v. + sähkö on melko edullista 0,16-0,18€/kwh välissä, tosin näyttää nyt jo saavan 12snt + kulut sähkösoppareita.
Taas kuluttajaryhmään jotka hankkivat vaikkapa 20k€ perheautoja, niin on vaikea taloudellisista syistä perustella sähköajoneuvoa, etenkään jos vielä itsellä taitoa korjata autoja. Eikä varmasti tavallaan "pakolla" siirtymää pidä tehdäkään, koska ei autoja pidä ajaa paaliin ennenaikoja.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View PostSe on vaan että tuossa vaiheessa sillä autolla on ajettu n. 200tkm ja ainakin itseäni huolettaisi akun kunto. Todennäköisesti tuossa vaiheessa aikaa yksittäisten kennojen vaihto olisi jo arkipäivää mutta IMO täyttä tekohengitystä se on, ikäänkuin ne muut kennot ei olisi lainkaan kulunut. Menee kategoriaan myyntifiksi ja puolen vuoden välein saa laittaa akuston atomeiksi. :think
Se on mielenkiintoista nähdä miten tämä alkaa näkymään missä sen kai pitäisi näkyä, eli arvonalenemassa. Kuitenkin Suomessa muuttui sen vanhan 6kk myyjävastuu 12kk, eli jos akku hajoaa 11kk jälkeen ostosta, niin myyjän pitäisi voida osoittaa ettei vika ollut jo ostohetkellä. Toinen on taas se, että mitenhän noita kuluja aletaan aikanaan jakelemaan, jos akku hajoaa 190tkm kohdalla, onko sen ok-elinikä toi vai pidempi....Toistaiseksi yllättävän kovia hintoja Model S:ssä. Model S:ien akkuviat johtuneet ilmeisesti akkukoteloon päässeestä kondenssista / huonosta tuuletuksesta vanhemmissa ainakin, eli ei suoraan akustosta?
Vanhemmissa autoissa mielenkiintoista nähdä myös miten akkukemia-erot alkavat näkymään, tässä Wikipediasta:
LFP chemistry offers a considerably longer cycle life than other lithium-ion chemistries. Under most conditions it supports more than 3,000 cycles, and under optimal conditions it supports more than 10,000 cycles. NMC batteries support about 1,000 to 2,300 cycles, depending on conditions.[5]
Aika iso ero, autossa kai ollaan ehkä "optimal" koska jäähdytys ja lämmitys akussa, joten voitaisiin päästä LFP:ssä 10000 sykliin vr. perinteinen NMC jossa "vain" 1/5 osa tästä. LFP-akkuja toistaiseksi euroopan markkinoilla vain Tesloissa, eli nuo RWD karvalakkimallit.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Tuosta akustosta... yhtä mukava kuin uusi puhelin muutaman vuoden vanhana kun alat ostamaan siihen akkua"arvossaan"
Toisaalta taas ihmiset on nykyään liian vaativia, aikoinaan meidänkin perheessä sopu sijaa antoi nätisti kun vanhemmat ja 3 lasta (tosin pieniä) sulloutui MK 1 Golfiin kahdella ovella. Autojen tehotkin on noista ajoista kasvaneet kovasti, jotta jaksaa liikkua. Noh, tuo 1.5 diesel Golfi veti perässään pientä vaunuakin joskus, ja nätisti liikkui.
Onko suhteessa taloudellisuus parantunut hirveästi, ekologisesti ajatellen jos tuollaisen värkin olisi pitänyt vuosikausia liikenteessä, niin olisi tainnut se paras säästö tulla siellä. Auton arvokaan tuskin olisi laskenut. Teiden suolaus on vaan ikävä asia ja ripauksena realismia mukaan, tuollainen Golf on mm. melutasoiltaan luokkaa traktori. Vaan kaunis auto edelleen olisi, varsinkin tipunkeltaisena.
Comment
-
-
Vaihtoautokaupassa liikkeiden osalta erilaiset vuoden kahden lisämaksulliset lisäturvat lisäävät suosiota ja samalla vääntö siitä maksaako liike vai asiakas korjauskuluista vaikkapa sen 60%. Myydään kolmannen osapuolen tarjoama paketti ja niillä selkeät korvauskaavat, yleensä ja lisäksi jos se vahinko tulee vaikkapa 10kk kohdalla ostosta, ostajan kannalta parempi kuin kuluttajasuojan kanssa vääntäminen, yleensä näin.
Vähän osaamisen jälkeistä hajoamispelkotuskaa helpottamaan kun sen auton ostaa liikkeestä eikä yksityiseltä.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostToisaalta tuntuu, että ihmiset kummeksuu kalliin sähköauton hankintaa, samalla kun heidän oman polttiksen kulut suuremmat kokonaisuudessaan. Itsellä kun latussähkön keskihinta ollut joku 0,16-0,18€/kwh. Eli ehkä joku osuus ihmisiä saisi ällistellä lisää
Originally posted by PNM2 View PostTämähän johtuu yleisesti ihmisten hölmöydestä eikä pelkästään autojen suhteen. Isossa kuvassa jengi ei osaa ollenkaan ajatella tuotteen elinkaarta tai johonkin tiettyyn asiaan kuluvaa rahamäärää pitkässä juoksussa vaan mennään laput silmillä ainoastaan kertaostoksen summa mielessä. Siksi auto onkin hemmetin kallis monen mielestä, vaikka itse syydetään tankkiin, huoltoihin, arvonalenemaan ja kuluviin osiin about sama summa huomattavasti "huonomman" auton kanssa. Toki monelle uuden auton hankinta on liian iso ostos muutenkin tulotasoon nähden.
Hölmöyteni johtuu varmaan siitä että 25 tonnin väliraha/netto meni tuottokohteisiin eikä makaa pihassa lumen alla.
***
Mjoo. Enemmän ajettujen sähköautojen energialähteitä (eli akkuja) kehitetään jatkuvasti. Rohkeasti arvaan että lähivuosina kuluttajille tarjotaan käytettyjä sähkäreitä joissa on uusi eli vaihtoakusto, eikä akusto välttämättä ole edes auton valmistajan oma?
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostOma kommentti kohdistui jollain tavalla sellaiseen kuluttajaryhmään, jotka kohdistavat hankintansa uuteen autoon. Suomessa tällöin keskimäärin käytetään autoon rahaa 36000€. Omaan käyttöön tällöin tällainen 35k€ bensa-auto vastaa kuluiltaan 45k€ sähköautoa, jopa ehkä 50k€ - tämä riippuu jo vähän miten katsoo eri arvoja. Omaan käyttöön = ajan n.30tkm/v. + sähkö on melko edullista 0,16-0,18€/kwh välissä, tosin näyttää nyt jo saavan 12snt + kulut sähkösoppareita.
Taas kuluttajaryhmään jotka hankkivat vaikkapa 20k€ perheautoja, niin on vaikea taloudellisista syistä perustella sähköajoneuvoa, etenkään jos vielä itsellä taitoa korjata autoja. Eikä varmasti tavallaan "pakolla" siirtymää pidä tehdäkään, koska ei autoja pidä ajaa paaliin ennenaikoja.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
Comment