Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikae34
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 4993
    • Forssa

    Täällä on tuupattu 80€ maksaneella Ford Ka:lla jo muutama vuosi. Eipä ole autoilun kuluista tarvinnut päätä raapia. En näe enää tässä elämänfilosofiassani mitään järkeä investoida autoiluun tämän enempää mutta tiedostan, että kaikki eivät ajattele samoin. Itsellä näin ja eipä ole autoilu koskaan tuntunut stressittömämmältä.

    Kukin tavallaan.
    Auto on liikkumaväline.

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8263
      • Järvikylä (Nakkila)

      Originally posted by mikae34 View Post
      Täällä on tuupattu 80€ maksaneella Ford Ka:lla jo muutama vuosi. Eipä ole autoilun kuluista tarvinnut päätä raapia. En näe enää tässä elämänfilosofiassani mitään järkeä investoida autoiluun tämän enempää mutta tiedostan, että kaikki eivät ajattele samoin. Itsellä näin ja eipä ole autoilu koskaan tuntunut stressittömämmältä.

      Kukin tavallaan.
      Tuo menee kyllä täysin masokismista.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • PNM2
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2015
        • 1116
        • Espoo

        Originally posted by nullzwei View Post
        Kovin on vaikea ymmärtää miksi klikkausta vaille 25 tuhatta kalliimpi sähköauto (pian kolme vuotta sitten hankittuna) olisi kokonaiskustannuksiltaan tullut edullisemmaksi kuin kymppitonnilla hankkimani bensalenkkari. Yksitäistapaus mutta moni muukin laskee kokonaiskuluun välirahan ja välirahan ansaitsemiseen tehdyn työn.

        Hölmöyteni johtuu varmaan siitä että 25 tonnin väliraha/netto meni tuottokohteisiin eikä makaa pihassa lumen alla.

        ***
        Oletan, että autoilufoorumilla ei tarvitsisi vääntää aivan päivänselvistä asioista, mistä tämäkin keskustelu lähti HS:n pääkirjoitusta kommentoiden liikkeelle. Tottakai rajat tulevat jossain vastaan ja todella harvalla kymppitonnin ja 35 kilon auto ovat vaihtoehtoina autoa hankittaessa. Tuo 25 kilon mainitsemasi hyöty saattaa myös olla ihmisillä käytettävissä molempiin kohteisiin, sekä autoon että tuottokohteisiin.
        i4 M50
        ex: G30 530e xDrive M-Sport
        ex: F11 525d xDrive
        ex: F11 520d
        ex: E91 318i

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3843
          • Finnland

          Originally posted by nullzwei View Post
          Perustelut tälle kokonaiskululle olivat mitkä?



          Kovin on vaikea ymmärtää miksi klikkausta vaille 25 tuhatta kalliimpi sähköauto (pian kolme vuotta sitten hankittuna) olisi kokonaiskustannuksiltaan tullut edullisemmaksi kuin kymppitonnilla hankkimani bensalenkkari. Yksitäistapaus mutta moni muukin laskee kokonaiskuluun välirahan ja välirahan ansaitsemiseen tehdyn työn.

          Hölmöyteni johtuu varmaan siitä että 25 tonnin väliraha/netto meni tuottokohteisiin eikä makaa pihassa lumen alla.

          ***
          Mjoo. Enemmän ajettujen sähköautojen energialähteitä (eli akkuja) kehitetään jatkuvasti. Rohkeasti arvaan että lähivuosina kuluttajille tarjotaan käytettyjä sähkäreitä joissa on uusi eli vaihtoakusto, eikä akusto välttämättä ole edes auton valmistajan oma?
          Tekniikan kehitys tuolla saralla on myös aika joutuisaa. Voi myös käydä niin että nähdään ennätysmäärät käytöstä poistettuja sähköautoja. Joskus ennen ainakin näkyi noita "plaalausmaita"
          Toki tuo on puolihuumorilla, tulevaisuutta on hankala arvioida. Ja jos sitä joku osaa, on todennäköisesti kohta rikas mies.
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3843
            • Finnland

            Originally posted by peto2 View Post
            Tuo menee kyllä täysin masokismista.
            Kyse on siitä haluaako maksaa mukavuudesta. Itse asiassa KA:n omistaneena on ihan yllättävänkin kelpo perus auto. Ainoa joka itseä häiri, oli ehkä se että se ei ole hiljainen. Eikä sillä tietenkään nautinto ole mitään pitkiä matkoja vetää.
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Originally posted by PNM2 View Post
              Oletan, että autoilufoorumilla ei tarvitsisi vääntää aivan päivänselvistä asioista, mistä tämäkin keskustelu lähti HS:n pääkirjoitusta kommentoiden liikkeelle.
              Päivänselvää että Hesarin juttu eli ”pääkirjoitus” oli aikamoista puuta ja heinää.

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1116
                • Espoo

                Originally posted by nullzwei View Post
                Päivänselvää että Hesarin juttu eli ”pääkirjoitus” oli aikamoista puuta ja heinää.
                Kyllä. Kuten myös se, että kymppitonnin ja 35000 €:n auton vertaaminen autofoorumilla menee samaan kategoriaan.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Originally posted by PNM2 View Post
                  Kyllä. Kuten myös se, että kymppitonnin ja 35000 €:n auton vertaaminen autofoorumilla menee samaan kategoriaan.
                  Faktaa tuo ym vertailu on, toisin kuin hesarin höpöjuttu. Hesarin savipää olisi voinut kertoa kuinka paljon piti maksaa välirahaa jotta pääsi ”halvoille” kilometrikuluille. Kerro ihmeessä jos tiedät tuon, mutta ei kannata yrittää levitellä tökeröitä puolitotuuksia.

                  Se oma faktani vielä: 2020 ostin 35k€ i3 sijaan 10k€ 17tkm ajetun vm 2017 kansanvaunun.

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1968
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by peto2 View Post
                    Se on vaan että tuossa vaiheessa sillä autolla on ajettu n. 200tkm ja ainakin itseäni huolettaisi akun kunto. Todennäköisesti tuossa vaiheessa aikaa yksittäisten kennojen vaihto olisi jo arkipäivää mutta IMO täyttä tekohengitystä se on, ikäänkuin ne muut kennot ei olisi lainkaan kulunut. Menee kategoriaan myyntifiksi ja puolen vuoden välein saa laittaa akuston atomeiksi. :think
                    No joo voi olla näinkin mutta kun muistellaan sitä aikaa kun uudehkot bemarit söi imusarjan läppiä ja merkkiliikkeessä maksoi sitten uusi kone vaihdettuna luokkaa noin 16ke niin eipä niitä tänäpäivänä sielä enää kukaan vaihdata ja silti ne autot liikkuu. Osaan tehdään korjauksia purkuosilla, osa puretaan osiksi palvelemaan muita projekteja. Mutta aivan varmasti yleistyy toimijat huokeamman hintaisille akun kunnostajille. Onhan se nyt ihn järjetön tilanne että joku tietyn mallin mersun akun uusiminen maksaa 50ke kun ei sen akun valmistuskulut voi olla edes puolta tuosta tai muuten se loppuauto olisi sitten tehtaalle pakosta ilmainen. Mut siis pointtini että markkinoita tuolla saralla riittää joten varmasti tulee monenlaista toimijaa. Ja se että esim 200-300tkm ajetusta autosta ei kannata tehdä uutta esim jos jakoketju poikkeaa niin en minä koko moottoria uusi, korjaan se mikä on rikki ja matka jatkuu - tai vaihtokone. Mutta aivan varmaa on se että nuo nyt uutena myytävät sähköautot tulee tiputtamaan hintaansa todella rajusti kun takuut ovat ohi. Se on päivänselvää että niitä liikkeet ei halua hyvittää mitään kun pitöis sitten myydessä antaa 12kk kuluttajansuojaa perään - mahdotonta hyvittää silloin mitään järkevää hintaa. Mut ite ainakin katson rauhassa mikä tilanne on silooin. Ite en vain oikein saa mitään irti siitä että haetaan kaupasta uutta perus autoa, mielummin vähän "harrastaja meiningillä" ja lopulla rahaa lapsille jäätelöä, noppeleita ja pikku kotareita mut luojalle kiitos joku niitä uusiakin ostaa niin tulee markkinoille niitä käytettyjä sitten meille jotka ei koe järkeväksi /mahdolliseksi sitä uuden ostamista.
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1116
                      • Espoo

                      Originally posted by nullzwei View Post
                      Faktaa tuo ym vertailu on, toisin kuin hesarin höpöjuttu. Hesarin savipää olisi voinut kertoa kuinka paljon piti maksaa välirahaa jotta pääsi ”halvoille” kilometrikuluille. Kerro ihmeessä jos tiedät tuon, mutta ei kannata yrittää levitellä tökeröitä puolitotuuksia.

                      Se oma faktani vielä: 2020 ostin 35k€ i3 sijaan 10k€ 17tkm ajetun vm 2017 kansanvaunun.
                      Kyllä. Ja ajat kymppitonnin autolla, kuten todennäköisesti seuraavasikin on. 35000 euron auton ostaja ostaa samanlaisen seuraavaksikin. Ei näitä kannata vertailla eikä siitä tässä ollut missään vaiheessa kyse. Jokainen saa ajaa kansanvaunulla, jos haluaa, mutta eipä sillä enää autoilun kanssa oikein ole tekemistä.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6759
                        • PK-seutu

                        Ja taas käy sama efekti. Voisiko ihan jokainen jo ymmärtää ja tiedostaa sen, että EI - jokaisen budjettiin EI löydy fiksua sähkömallia. Se ei siitä nyt muuksi muutu foorumilla kiukuttelemalla. Aika hoitaa sen.

                        Jos taas on ostamassa arvokkaampaa uutta tai uudehkoa autoa, niin hybridi tai sähkömalli on ihan nobrainer. Tuo X5 / X6 postaus oli siitä hyvä esimerkki. Jos uuden X5:n haluaa niin diesel versiosta pitäisi ensinnäkin maksaa kymmeniä tuhansia enemmän ostaessa (ja vielä veron muodossa, PTHYI!) ja sillä ajaminen olisi kalliimpaa sekä hitaampaa, että ikävämpää. Kuka sellaisen tänäpäivänä menee enää tilaamaan uutena? Idiootti, ei muut.

                        Mutta tuossa puhutaan sadantuhanneneuron autohankinnasta. Jos budjetti on 15k€ ja omalla pajalla korjataan mieluusti niin ei. Sinulle ei ole fiksua sähkömallia vielä tänä päivänä.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3603
                          • Raisio

                          Jos kymppitonnin auto kansanauto, se suomalaisen keskihintainen auto alle 5000€, joten tämän foorumin määritelmän mukaan romu. Noi ei yllä koskaan sähköauton ja autovalmistajilla nyt enemmänkin korotuspaineita sähköautojen hintoihin, kiitos maailmantilanteen.
                          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                          Comment

                          • OVi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2016
                            • 514
                            • Oulu

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Ja taas käy sama efekti. Voisiko ihan jokainen jo ymmärtää ja tiedostaa sen, että EI - jokaisen budjettiin EI löydy fiksua sähkömallia. Se ei siitä nyt muuksi muutu foorumilla kiukuttelemalla. Aika hoitaa sen.
                            Näinhän se on, mutta sähkärit ei välttämättä tipu koskaan siihen "tonni pommi" luokkaan, koska akku on arvotavaraa loppuun ajettunakin.
                            Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Originally posted by PNM2 View Post
                              Kyllä. Ja ajat kymppitonnin autolla, kuten todennäköisesti seuraavasikin on. 35000 euron auton ostaja ostaa samanlaisen seuraavaksikin. Ei näitä kannata vertailla eikä siitä tässä ollut missään vaiheessa kyse. Jokainen saa ajaa kansanvaunulla, jos haluaa, mutta eipä sillä enää autoilun kanssa oikein ole tekemistä.
                              Olinpa hölmö kun vertailin Sähköautouskovaisille asiakokonaisuutena käsittämätön asia, täytyy ensi kerralla tavuttaa.

                              Siitä tulikin mieleen että harrasteautonikin ovat arvokkaampia kuin käyttikseni.

                              Originally posted by OVi View Post
                              Näinhän se on, mutta sähkärit ei välttämättä tipu koskaan siihen "tonni pommi" luokkaan, koska akku on arvotavaraa loppuun ajettunakin.
                              Tonnin pommissakin on katti.

                              Comment

                              • Thmas
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2008
                                • 531
                                • HEL

                                Kuis monella kiikarissa uusi BMW i5?

                                Myyjältä saatujen tietojen mukaan hinnasto julkaistaan touko-kesäkuussa, sedanin tuotanto alkaa heinäkuussa, i5 farkun tuotanto 3/2024. G60 hybridien valmistus alkaa 11/2023.
                                Audi e-tron 55

                                Exiä:
                                1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎