Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1020
    • Pikis

    Syystä tai toisesta aika vakuuttavan oloinen laskuri https://ecalc.ch/evcalc.php antaa i4 M50 110 nopeudella -10 asteessa märällä tiellä talvirenkailla juurikin 256 Wh/km mutta sen mukaan edes 160 km/h ei riitä vielä 400 Wh/km lukemaan.

    Joku matikan (ja fysiikan) tunneilla ollut voinee valaista asiaa enempi
    Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15258
      • Ajamisen Iloa

      Originally posted by suppari View Post
      Nyt tarvitaan enää sankari joka ajaa hangosta poriin talvella 138km/h, niin myytti on murrettu 🤣
      Any given day, paljo maksat?
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • isolohko
        BTCF Member
        • May 2004
        • 902
        • Kymenlaakso

        Originally posted by suppari View Post
        Nyt tarvitaan enää sankari joka ajaa hangosta poriin talvella 138km/h, niin myytti on murrettu ��
        Hauska myytinmurto olisi tuo. Tylsempi voisi todistelukierteessä katsella elävän EV-tube legendan, Mr Nylundin tunnin mittaisen autobahn testinvideon viimisen minuutin, tuloksena 150km/h keskinopeus antoi 471/503 Wh/km, taisi ajaa BMW i4 M50:llä parhaimmillaan 225km/h.
        Last edited by isolohko; 07-03-2023, 17:09. Reason: lisätty automerkki ja -malli

        e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

        Comment

        • ritariässä
          BTCF Member
          • Jan 2006
          • 3603
          • Raisio

          Originally posted by Remotion View Post
          Any given day, paljo maksat?
          Satasesta vetoa ettei onnistu Porin keskustassa Hangon keskustaan 138km/h keskinopeudella eli noin tuntiin ja viiteenkymmeneenyhteen minuuttiin toi pätkä oli kesä tai talvi.
          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

          Comment

          • van cleef
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1894
            • 01830

            Originally posted by Danukos View Post
            Pakko ihailla miten perusteellisesti pojat on täällä syventyneet analysoimaan yhtä postausta #545 Ei varmaan Van Cleeffikään osannut arvata että asiasta väännetään vielä 40 postauksen jälkeen.

            Jatkakaa
            Mä olin jo jatkanut elämääni, mutta tästä huolimatta tarkennan, että se pari sataa kilsaa oli todellisuudessa n. 240 km ja en mä enää muista muita detaljeja. En suhtautunut kyseiseen ajomatkaan kuin TM:n testiin, vaan ajoin kuten aina aiemminkin. Lisäksi en siis ajanut Hangosta Poriin, vaan Lepsämästä Hankoon 25 pitkin ja sieltä parin mutkan kautta Poriin ja sieltä mutkien kautta takas himaan.
            ...

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6759
              • PK-seutu

              Originally posted by van cleef View Post
              Mä olin jo jatkanut elämääni, mutta tästä huolimatta tarkennan, että se pari sataa kilsaa oli todellisuudessa n. 240 km ja en mä enää muista muita detaljeja. En suhtautunut kyseiseen ajomatkaan kuin TM:n testiin, vaan ajoin kuten aina aiemminkin. Lisäksi en siis ajanut Hangosta Poriin, vaan Lepsämästä Hankoon 25 pitkin ja sieltä parin mutkan kautta Poriin ja sieltä mutkien kautta takas himaan.
              TM:n testitapaa ei varmaan kukaan oletakaan, mutta tämä keskustelu jatkuu aiheesta vain ja ainoastaan sen takia, että täällä heitellään hatusta / hihasta jotain sinneppäin heittoja kun ei oikein kiinnosta ja on myös valmiiksi asennehaasteita sähköautoiluun. Sitten heitetään tänne "Range vaan pari sataa" kommentteja niin pitäähän niitä oikoa kun eivät pidä paikkaansa.

              Eli ajoitkin siis todellisuudessa yli 600km lenkin. Noh. Ehkä muut osaavat lukea tätä tarinaa siis todellakin sadun omaisena tarinana eikä kannata tehdä kovin kummoisia johtopäätöksiä
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • van cleef
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1894
                • 01830

                Tuo johtopäätös on ihan väärä, minkä tuossa ikään kuin minun suuhuni tai näppikseen istutit. Se range ihan oikeasti jäi sinne n. 240 km. Mä en jaksa tästä nyt vänkää enää.
                ...

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI



                  Tuossa alhaalla näkyy, että 180km/h nopeudessa i4 i40 vie 40kwh/100km. Eli ajatteleisin Suomen talvessa M50 voivan hörpätä jossain 160-180km/h tuon verran, ei kuitenkaan jo 138km/h nopeudessa, koska laskelma ei ota huomioon lämmitystarpeen alenemista.
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 817
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by ///Jone View Post
                    https://www.autozeitung.de/bmw-i4-test-201630.html

                    Tuossa alhaalla näkyy, että 180km/h nopeudessa i4 i40 vie 40kwh/100km. Eli ajatteleisin Suomen talvessa M50 voivan hörpätä jossain 160-180km/h tuon verran, ei kuitenkaan jo 138km/h nopeudessa, koska laskelma ei ota huomioon lämmitystarpeen alenemista.
                    Linkissä https://www.i4talk.com/threads/i4-m5...-average.2100/ postaus #12 on rangetaulukko huippunopeuteen asti i4m50 mallille. Osuu kohdilleen ainakin 100-140km/h nopeuksilla, mitä olen lehdissä/netissä mittauksia nähnyt.
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5171
                      • Kuopio

                      Mitenkä sähköautoissa menee, onko kova tasainen vauhti esim. 130km/h (moottoritie) vai jatkuva kiihdytys-jarrutus 120km/h-90km/h-120km/h (maantiellä ruuhkassa ohittelu) enemmän rangea kuluttava?
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • MikaLaaksonen
                        BTCF Member
                        • Jan 2011
                        • 377
                        • Vantaa

                        Originally posted by jani View Post
                        Mitenkä sähköautoissa menee, onko kova tasainen vauhti esim. 130km/h (moottoritie) vai jatkuva kiihdytys-jarrutus 120km/h-90km/h-120km/h (maantiellä ruuhkassa ohittelu) enemmän rangea kuluttava?
                        Jotenkin luulis että fysiikan lait pätee niihinkin. Toki vaikea sanoa paljon tota kiihdytysten ja jarrutusta pitäisi olla, että se vastaisi vähän kovemman nopeuden kasvanutta ilmanvastusta.

                        Tosin millään tolla ei ole väliä, kun oikea ongelma on kuitenkin se, että kaikki toiminnot on koskeusnäytöissä ja autot näyttää vieläkin oudoilta. Napit ja normaali muotoilu takas

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7435
                          • Oulu

                          Originally posted by tiko4tiko View Post
                          Linkissä https://www.i4talk.com/threads/i4-m5...-average.2100/ postaus #12 on rangetaulukko huippunopeuteen asti i4m50 mallille.
                          Hyvä taulukko! Tuntuu kyllä huimalta tuollainen 100 km ero rangessa EcoPro vs. Sport jos puhutaan tasaisesta >130 km/h nopeudesta jossa ilmanvastus on se isoin ajovastus. Tuleeko tämä säästö suurelta osin siitä että käytetään vain takavetoa vai mistä? Asiaan perehtymättömänä on jotenkin helpompi ymmärtää EcoPro:n säästöpotentiaali sellaisessa ajossa jossa tulee paljon kiihdytyksiä ja hidastuksia.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • PNM2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2015
                            • 1116
                            • Espoo



                            Vaikka Id Buzz ei mua kiinnosta, on se jotenkin sympaattinen ja sinänsä harmin paikka. Linkissä siis Teknarin testissä jaettu arvosana nelonen Buzzin lämmityslaitteelle.

                            i4 eDrive40 sen sijaan pärjäsi tuossa vertailussa hyvin vertailtavien rassien joukossa.
                            i4 M50
                            ex: G30 530e xDrive M-Sport
                            ex: F11 525d xDrive
                            ex: F11 520d
                            ex: E91 318i

                            Comment

                            • ///Jone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 1281
                              • HKI

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Hyvä taulukko! Tuntuu kyllä huimalta tuollainen 100 km ero rangessa EcoPro vs. Sport jos puhutaan tasaisesta >130 km/h nopeudesta jossa ilmanvastus on se isoin ajovastus. Tuleeko tämä säästö suurelta osin siitä että käytetään vain takavetoa vai mistä? Asiaan perehtymättömänä on jotenkin helpompi ymmärtää EcoPro:n säästöpotentiaali sellaisessa ajossa jossa tulee paljon kiihdytyksiä ja hidastuksia.

                              Vaikea nähdä muuta syytä, normaalimoodissa ymmärtääkseni takavetoinen ja tämä postaajan 40kw/100km kulutus koski ajoa normaalimoodissa että auto päättää mikä vetotapa. Tuo jatkuva neliveto näkyy mm. Polestarin ja Volvon nelivedoissa kasvaneena kulutuksena ja tällöin auto menee melkoista vauhtia.
                              ______________________
                              Nykyinen:
                              Model 3

                              BMW:t vuodesta 2009:
                              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                              Comment

                              • kooma
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1020
                                • Pikis

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Hyvä taulukko! Tuntuu kyllä huimalta tuollainen 100 km ero rangessa EcoPro vs. Sport jos puhutaan tasaisesta >130 km/h nopeudesta jossa ilmanvastus on se isoin ajovastus. Tuleeko tämä säästö suurelta osin siitä että käytetään vain takavetoa vai mistä? Asiaan perehtymättömänä on jotenkin helpompi ymmärtää EcoPro:n säästöpotentiaali sellaisessa ajossa jossa tulee paljon kiihdytyksiä ja hidastuksia.
                                Tuossa samassa ketjussa ne ihmettelee myös tuota ja joku kertoo että käppyrä on jonkun simulaattorin datan perusteella tehty eikä tuollaista eroa ole havaittu käytännössä.
                                Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎