Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anv
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2012
    • 330
    • Oulu

^ Niin, en kyllä ajatellut sähköstä luopua. On se käytössä niin kovin mukava. Ennenkaikkea tuo voiman ulostulo silmänräpäyksessä tarvittaessa. Esimerkiksi liikenneympyrässä kun se tilanne lähteä liikkeelle tulee usein äkkiä kun se auto, jota odotan kääntyykin ilman vilkkua omaan tulosuuntaani. Tuossa kohtaa pikainen liikkeelle lähtö onnistuu manuaalilla ja varsinkin sähköllä helposti, kaksoiskytkinlaatikolla ei sitten mitenkään. Perinteisellä turbiinilaatikolla johonkin siltä väliltä. Ja toisaalta myös hitaasti ajaminen jossain lasten seassa omakotialueella tai parkkipaikoilla on sähköllä suorastaan nautinto. Rekkojen ohituksesta ei varmaan tarvitse edes mainita, menin jo . Ja tietty, kun omakotitalossa asun, lataus ei ole mikään ongelma. Naurattaa oikein ajaa sähköautolla huoltoasemalle, kun tarvii pensaa lumilinkoon tai ruohonleikkuriin.

Ei minulla mitään negatiivista bemua tai mersua, olen vain aina omistanut autoina saabeja ja viimeiset kolme vuotta Hyundain ja tuon EV6:n, jotka eivät herätä kenessäkään oikeastaan mitään antipatioita tai kateutta. Vähän tojotamaisia siinä suhteessa.

Tuo BMW iX1 olikin minulle outo. Pikaisella tutkimisella menisi speksiin helposti. Pikalukemisella en löytänyt penkkien ja ratin lämmitystä tai muistipenkkejä, mutta luulisi että noita saa? Toisin kuin joku vuosi sitten piti äkkiä saada auto alle ja vasta kauppakirjan allekirjoitushetkellä paljastui että tuossa Hyundain i30:ssä ei ole muistipenkkejä eikä adaptiivista vakkaria esitteistä huolimatta, eikä saa edes rahalla. Tuossa kohtaa meinasi verenpaine nousta. Noh, se oli se kokemus myös kaksoiskytkinlaatikosta se.

Mitä muuten tarkoittaa BMW:n kohdalla vakionopeussäätimen jarrutustoiminta? Tarkoittaako se kirjaimellisesti että osaa vain hidastaa edellämenevän takia, mutta ei osaa lähteä itse liikkeelle jos edellämenevä pysähtyy vaikka liikennevaloissa?

Laitetaanpas tuo myös harkintalistalle. Tällä hetkellä siellä on Polestar 2 ja Mustang Mach-E. Polestar kyllä kiinalainen, mutta kiinnostavampi noista kahdesta.

Comment

• VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2236
      • Vantaa

Jarrutustoiminto tarkoittaa että alamäessä jarrulla pitää nopeuden halutussa.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

Comment

• van cleef
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1894
        • 01830

Ei nää sähköautot taida olla mun juttu. Mulla oli tossa i4 m50 koeajossa ja omasta mielestä ajoin tosi nätisti, mutta range jäi jonnekin 200 km huitteille

Jos olisin normityylilläni vetänyt niin olisi jäänyt Turkuun pääsy haaveeksi
        ...

Comment

• pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6759
          • PK-seutu

Originally posted by van cleef View Post
          Ei nää sähköautot taida olla mun juttu. Mulla oli tossa i4 m50 koeajossa ja omasta mielestä ajoin tosi nätisti, mutta range jäi jonnekin 200 km huitteille

Autossa jotain vikaa tai sitten ajotyyli on sellainen että saisi ottaa kortin pois ennenkuin lähdet edes matkaan

Vaikka ajelisi "vähän reippaamminkin" motaria niin kyllä i4 M50:llä rangea piisaa yli 300km vaikka päällään seisoisi. Enemmänkin jos nätimmin ajaa.
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

Comment

• van cleef
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1894
            • 01830

Maanteillä ajan paljon ja ohitukset tuntui olevan myrkkyä
            ...

Comment

• Turder
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2008
              • 464
              • Suomi

Originally posted by anv saabbifoorumilla
              Noh, mitähän tilalle? VAG-konsernin tuotteisiin minulla on polttomoottorikaudelta melkoinen inho, joten ei kiitos niitä.
              - täyssähköuto
              - Hintaluokka sama kuin nykyinen
              - range WLTP 400km riittävä, pitemmästä ei tietty ole haittaa.
              - Muistipenkit
              - adaptiivin vakkari, toimiva sellainen.
              - ratin ja penkkien lämmitys
              - vetokoukku, 750kg vetomassat riittävät. Kiinteä käy tai irroitettavakin, jos peruutustutka ei siitä välitä.
              - neliveto, ei missään tapauksessa takaveto
              - BMW/Mersu ei ehkä sovi imagooni, mutta en täysin sulje pois.
              - Teslat mahtavat olla liian eksoottisia meille
              - Takuu saisi tietty olla pitkä
              - Ei aio asioida delta-auton kanssa
              - Ottaako riski uudelleen ja vaihtaa toiseen Kiaan ja uskoa että tämä on vain maanantaikappale. Olen kuullut että noita EV6:ia on liikkeellä täysin toimiviakin

Minkälaisia ehdotuksia tai kommentteja teiltä löytyisi tällaisen ropleeman ratkaisemiseksi.
              Jos vain tilat riittää niin Polestar 2 (long range dual motor ja varustepaketeista Pilot ja Plus). Rasti jokaiseen noista ruuduista paitsi takuu on 2v (akkutakuu perus 8v/160tkm).

Comment

• Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17532
                • Turku

Maanteillä ajan paljon ja ohitukset tuntui olevan myrkkyä
                Ajoit vanhaa tietä Tkuun :think?
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998

Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

Comment

• melperri
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2011
                  • 253
                  • espoo

Originally posted by Turder View Post
                  Jos vain tilat riittää niin Polestar 2 (long range dual motor ja varustepaketeista Pilot ja Plus). Rasti jokaiseen noista ruuduista paitsi takuu on 2v (akkutakuu perus 8v/160tkm).

Liittäisin tähän vielä , että jos ajomelu ei haittaa. Autohan on varsin mainio ajettava , mutta jo ensimetreilllä hirvittävä rengasmeteli pudotti pois omalta listalta. Kaksilla eri renkailla kokeilin , sama tulos.

Comment

• Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7435
                    • Oulu

Originally posted by anv View Post
                    Tuo BMW iX1 olikin minulle outo. Pikaisella tutkimisella menisi speksiin helposti. Pikalukemisella en löytänyt penkkien ja ratin lämmitystä tai muistipenkkejä, mutta luulisi että noita saa?
                    "Kuljettajan istuin sähkösäädöllä ja muistilla" näkyi tulevan Comfort-paketissa (1310€) tai saa myös erikseen 710€.

Ratin lämmitykseen tarvittava "Steering-wheel heating preparation" näkyi olevan vain Premium-paketin yhteydessä (1830€) ja itse lämmitys pitää vielä ostaa erikseen BMW ConnectedDrive Upgrades -toiminnon kautta.

Ja Charged-varustelutasosta ylöspäin ratin lämmitys tulee mukana.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 03-03-2023, 14:25.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

Originally posted by anv View Post
                      Ei minulla mitään negatiivista bemua tai mersua, olen vain aina omistanut autoina saabeja ja viimeiset kolme vuotta Hyundain ja tuon EV6:n, jotka eivät herätä kenessäkään oikeastaan mitään antipatioita tai kateutta. Vähän tojotamaisia siinä suhteessa.
                      Onko tosiaan jollekin auton valinnassa vielä väliä herätääkö oma auto muissa antipatioita tai kateutta :think

Itselle se auto ostetaan ja olisin huolissani jos pihassa oleva auto ei herättäisi itsessäni tunteita, omistamisen ja ajamisen iloa. Mua ei nappaa yhtään mitä naapurit tai muut tielläliikkujat tuosta ajattelevat
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

Comment

• van cleef
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1894
                        • 01830

Originally posted by Laku View Post
                        Ajoit vanhaa tietä Tkuun :think?
                        Turku oli vain metafora.
                        ...

Comment

• jori
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1011
                          • Vantaa

Kulutus ollut siis jossain 40kWh/100km…iX50 vie huippunopeudella 200km/h 50kWh/100km.
                          Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                          Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

Comment

• van cleef
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 1894
                            • 01830

kuten sanoin; ajan paljon maanteillä ja ohitan paljon.
                            ...

Comment

• pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6759
                              • PK-seutu

kuten sanoin; ajan paljon maanteillä ja ohitan paljon.
                              No kerro nyt vielä ilman metaforia, että mistä ja minne ajoit ja mitä vauhtia?

Tuollaista kulutusta ei kovin helpolla saa aikaiseksi.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

Comment

• anv
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2012
                                • 330
                                • Oulu

Originally posted by _nixu_ View Post
                                Onko tosiaan jollekin auton valinnassa vielä väliä herätääkö oma auto muissa antipatioita tai kateutta :think

Itselle se auto ostetaan ja olisin huolissani jos pihassa oleva auto ei herättäisi itsessäni tunteita, omistamisen ja ajamisen iloa. Mua ei nappaa yhtään mitä naapurit tai muut tielläliikkujat tuosta ajattelevat

Noh, sanotaan niin että ehkä merkitystä, se ilkivalta ym, muttei juurikaan painoarvoa

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎