Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Demz
    Bimmer Rookie
    • Jun 2016
    • 112
    • Helsinki

    Originally posted by Kräki View Post
    Nyt kun tullut ajettua kesä ja talvi sähkärillä,niin täytyy sanoa,että se range on oikeasti se juttu. Varsinkin talvella.
    Kesällähän se ei mihinkään kulu seisoessaan,mutta talvella kilsat tippuu yöaikaan kivasti.
    Tämä siis,jos ei ole laturimahista jossain öisin(itsellä mökillä,voisin periaatteessa ladata todella heikolla virralla 1x25 sähköt.)
    Mutta näillä kikkareilla ajoa ei voi oikein vertailla,ellei tuommoinen olisi pihassa.
    Itsellä se ~450-500km range,talvella ehkä semmoinen 300-350km(todellinen)juuri tämän takia,kun kuluu kilsaa kylmillä. Sillä pärjää hyvin vielä.
    Mutta en lähtisi millään 200-300km konalla tai kialla mitään pidempiä lenkkejä tekemään. Nopeaa on tavallaan lataukset nykkyisin,mutta aikaa se kuitenkin vie.
    Hämmentävän paljon omituisuuksia yhdessä viestissä.

    - Mihin häviää mikäkin yön aikana?Ei aivan takuulla lähde yhtäkään prosenttiä millään normaalilla pakkaslukemalla yhdessä yössä. Viikon seisomisen jälkeen lähtee kyllä. Jos viittaat tällä yön jälkeiseen 5km pätkäajoon lähikauppaan, sitten kyllä - kulutus on varmasti helvetillinen kun akku lämpiää. Jos taas yön jälkeen lähdet ajelemaan 50km, niin ei enää niin merkittävää vaikutusta onko ollut piuhassa vai ei.

    - Pärjäät hyvin vielä 300-350km todellisella rangella, mutta "millään konalla et lähtisi minnekään" vaikka niillä pääsee kyllä tuon saman 300km talvella melkein aina (ellei ole -20 ja helvetillinen lumisade). Oma kokemus juurikin Konasta ja 2v ajan. Upgreidia harkitsen, koska haluaisin päästä kelissä kuin kelissä tuon 350km lataamatta ja siihen ei Kona joissain tapauksissa pärjää.
    Last edited by Demz; 25-02-2023, 20:14.

    Comment

    • isolohko
      BTCF Member
      • May 2004
      • 902
      • Kymenlaakso

      Originally posted by Demz View Post
      Ei aivan takuulla lähde yhtäkään prosenttiä millään normaalilla pakkaslukemalla yhdessä yössä.
      Riippuu varmaan autosta ja sen asetuksistakin ja siitä, miten lähtee liikkeelle. Ihan noin ehdotonta yleistyslausuntoa ei voi omaan kokemukseen perustuen allekirjoittaa.

      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6759
        • PK-seutu

        Ehkä tuolla tarkoitettiin Teslaa, joista käsittääkseni kuluu akun varausta ihan vaan parkissa seistessä. Liittyneekö siihen kun niissä on todella ärsyttäviä kyttäysominaisuuksia. Jos kävelee lähellekin niin sinusta otetaan kuvia. Tekee joka kerta mieli potkaista sitä omistajaa naamaan. Tosi kiva salakuvailla muita ihmisiä. Ehkä noissa ominaisuuksissa kuluu sitten akkua?
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Kräki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2018
          • 1090
          • Espoo

          Originally posted by Demz View Post
          Hämmentävän paljon omituisuuksia yhdessä viestissä.

          - Mihin häviää mikäkin yön aikana?Ei aivan takuulla lähde yhtäkään prosenttiä millään normaalilla pakkaslukemalla yhdessä yössä. Viikon seisomisen jälkeen lähtee kyllä. Jos viittaat tällä yön jälkeiseen 5km pätkäajoon lähikauppaan, sitten kyllä - kulutus on varmasti helvetillinen kun akku lämpiää. Jos taas yön jälkeen lähdet ajelemaan 50km, niin ei enää niin merkittävää vaikutusta onko ollut piuhassa vai ei.

          - Pärjäät hyvin vielä 300-350km todellisella rangella, mutta "millään konalla et lähtisi minnekään" vaikka niillä pääsee kyllä tuon saman 300km talvella melkein aina (ellei ole -20 ja helvetillinen lumisade). Oma kokemus juurikin Konasta ja 2v ajan. Upgreidia harkitsen, koska haluaisin päästä kelissä kuin kelissä tuon 350km lataamatta ja siihen ei Kona joissain tapauksissa pärjää.
          Tesla tosiaan kyseessä ja siitä kyllä ainakin tippuu range,kun seisoo pakkasessa.voi vuorokaudessa lähteä vaikka 20km pakkasilla. Ihan kuten akuilla on tapana pakkasessa tehdä.
          Ilman ”valvontakamera” moodin käyttöä.
          Tarkoitin konaa sillä,että he lupaavat 300km kantamaa,mikä on todellisuudessa 150-200km talvella. Ja kesälläkin,jos eksyy motarille.
          Etron audissa esim. Motarikulutus nousee ~30kw/h ylikin. Tietty kaupunkihinkkailussa voi päästä lähelle luvattua.

          Moottorilehdestä konasta:

          ”Talvi tosin tuo omat haasteensa. Eräänä aamuna mittari näyttää 5–6 astetta pakkasta. Viimeiset huurut ja tuulilasin kirkastamisen saa hoitaa puhallin. Mittaristo lupaa yön latauksen jäljiltä 193 kilometrin verran sähköajoa, mutta kun lämpö alkaa puhkumaan tuulilasille, hupenee luvattu sähköajo 167 kilometriin. Tätäkin on sähköautoilun arki.”

          Mutta ehkä sulla on ollu joku erikoismalli,mikä ei kuluta akkua yhtään enempää,oli kesä taikka talvi����
          Last edited by Kräki; 25-02-2023, 22:58.

          Comment

          • anv
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2012
            • 330
            • Oulu

            Originally posted by Kräki View Post
            Tesla tosiaan kyseessä ja siitä kyllä ainakin tippuu range,kun seisoo pakkasessa.voi vuorokaudessa lähteä vaikka 20km pakkasilla. Ihan kuten akuilla on tapana pakkasessa tehdä.
            Ilman ”valvontakamera” moodin käyttöä.
            Tarkoitin konaa sillä,että he lupaavat 300km kantamaa,mikä on todellisuudessa 150-200km talvella. Ja kesälläkin,jos eksyy motarille.
            Etron audissa esim. Motarikulutus nousee ~30kw/h ylikin. Tietty kaupunkihinkkailussa voi päästä lähelle luvattua.

            Plus että se range mikä näkyy kun tullaan parkkiin ei ole sama kuin aamulla lähdetään kylmällä autolla liikkeelle. Se auton lämmitys nääs nappaa heti aluksi siitä rangesta pois.

            Comment

            • Kräki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2018
              • 1090
              • Espoo

              Originally posted by anv View Post
              Plus että se range mikä näkyy kun tullaan parkkiin ei ole sama kuin aamulla lähdetään kylmällä autolla liikkeelle. Se auton lämmitys nääs nappaa heti aluksi siitä rangesta pois.
              Apista näkee,kun avaa ja ottaa yhteyden autoon. Ennen mitään lämmityksiä.
              No nyt kun on pakkanen hyvin pieni,niin tippui 16h seisonnan aikana 8km. Mutta kun menee -10+,niin tippuu enemmän.

              Tosin,sitä en tiedä,arvioiko tässä tämän siltä seisomalta lähdön,ilman lämmityksiä yms. Voi toki näinkin olla.

              Comment

              • Demz
                Bimmer Rookie
                • Jun 2016
                • 112
                • Helsinki

                Originally posted by Kräki View Post
                Tesla tosiaan kyseessä ja siitä kyllä ainakin tippuu range,kun seisoo pakkasessa.voi vuorokaudessa lähteä vaikka 20km pakkasilla. Ihan kuten akuilla on tapana pakkasessa tehdä.
                Ilman ”valvontakamera” moodin käyttöä.
                Tarkoitin konaa sillä,että he lupaavat 300km kantamaa,mikä on todellisuudessa 150-200km talvella. Ja kesälläkin,jos eksyy motarille.
                Etron audissa esim. Motarikulutus nousee ~30kw/h ylikin. Tietty kaupunkihinkkailussa voi päästä lähelle luvattua.

                Moottorilehdestä konasta:

                ”Talvi tosin tuo omat haasteensa. Eräänä aamuna mittari näyttää 5–6 astetta pakkasta. Viimeiset huurut ja tuulilasin kirkastamisen saa hoitaa puhallin. Mittaristo lupaa yön latauksen jäljiltä 193 kilometrin verran sähköajoa, mutta kun lämpö alkaa puhkumaan tuulilasille, hupenee luvattu sähköajo 167 kilometriin. Tätäkin on sähköautoilun arki.”

                Mutta ehkä sulla on ollu joku erikoismalli,mikä ei kuluta akkua yhtään enempää,oli kesä taikka talvi����
                Pakkanen ei kyllä normaalisti tee akulle pahaa, ellei se tosiaan pääse jäätymään. Kylmässähän periaatteessa säilyy varaus jopa paremmin kuin esimerkiksi kuumassa. Toki jos sulla on siellä tosiaan erinäköisiä härveleitä kokoaikaisesti päällä, silloin varmasti kuluu akkua jonkin verran. Sentryähän ei toki ole pakko käyttää kotona, niin vähenee rangen syöminen, joka tosin on hieman epätarkka mittari muutenkin olosuteiden vaihdellessa.

                Mutta Konasta sulla oli vääränlainen käsitys, tarkoitat ilmeisesti pieniakkuista mallia. Isommalla akulla wltp range on karvan vajaa 500, talvella tosiaan lähempänä tuota 300. Juuri ajelin 230km pätkän 80-100kmh motaria noin -2 pakkasasteessa ja perillä oli 34% akkua vielä, ihan ok. Mutta M3 LR tosiaan harkinnassa, koska sen motarikulutus ja range on napsua parempi vielä. Kona ei mene motarinopeuksissa kesälläkään paljoa yli 300km, 80kmh ja alle nopeuksissa toki jopa lähemmäs 600.
                Last edited by Demz; 26-02-2023, 00:45.

                Comment

                • Kräki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2018
                  • 1090
                  • Espoo

                  Originally posted by Demz View Post
                  Pakkanen ei kyllä normaalisti tee akulle pahaa, ellei se tosiaan pääse jäätymään. Kylmässähän periaatteessa säilyy varaus jopa paremmin kuin esimerkiksi kuumassa. Toki jos sulla on siellä tosiaan erinäköisiä härveleitä kokoaikaisesti päällä, silloin varmasti kuluu akkua jonkin verran. Sentryähän ei toki ole pakko käyttää kotona, niin vähenee rangen syöminen, joka tosin on hieman epätarkka mittari muutenkin olosuteiden vaihdellessa.

                  Mutta Konasta sulla oli vääränlainen käsitys, tarkoitat ilmeisesti pieniakkuista mallia. Isommalla akulla wltp range on karvan vajaa 500, talvella tosiaan lähempänä tuota 300. Juuri ajelin 230km pätkän 80-100kmh motaria noin -2 pakkasasteessa ja perillä oli 34% akkua vielä, ihan ok. Mutta M3 LR tosiaan harkinnassa, koska sen motarikulutus ja range on napsua parempi vielä. Kona ei mene motarinopeuksissa kesälläkään paljoa yli 300km, 80kmh ja alle nopeuksissa toki jopa lähemmäs 600.
                  Sentry on kyllä aikamoinen akkusyöppö myös. Alkuun käytin ja ihmettelin,mihin se noin häviää,mutta ohjekirja sen kertoikin,että jonkinmoinen kulutus.
                  Nämä tosiaan voivat olla kaikki niitä arvioita toimintasäteestä,mitä ilmoittelee. Itsellä paljon motariajoa,kun lähinnä mökki/kauppa-auto toi. Muuten pakulla.

                  Comment

                  • Esko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 11703
                    • Kouvola

                    Originally posted by Kräki View Post
                    Sentry on kyllä aikamoinen akkusyöppö myös. Alkuun käytin ja ihmettelin,mihin se noin häviää,mutta ohjekirja sen kertoikin,että jonkinmoinen kulutus.
                    Nämä tosiaan voivat olla kaikki niitä arvioita toimintasäteestä,mitä ilmoittelee. Itsellä paljon motariajoa,kun lähinnä mökki/kauppa-auto toi. Muuten pakulla.
                    Sentry-mode on ainoa kulutussyöppö uudemmissa Tesloissa pysäköinnin aikana, jos ominaisuus sattuu autossa olemaan. Kulutus on 200-300Wh ja kesälläkin kulua 20km akkua vuorokaudessa. Sen voi onneksi kytkeä autosta pois päältä halutessaan. Ihan pätevä ominaisuus jossain ruokakaupan parkkipaikalla, kun ihmiset tölvii toisten autoja ja lähtee karkuun, mutta turha sitä on omassa pihassa puhumattakaan autotallista pitää päällä kulutuksen takia.

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15258
                      • Ajamisen Iloa

                      Originally posted by ///Jone View Post
                      Vai jäikö joku asia ymmärtämättä.
                      Mitä muutamaa keskeistä autoalan lobbaria tiedän niin talli on täynnä kalleimpia klassikko vapari M-bemareita ja kireitä Porscheja. Sitten käydään esiintymässä ja puhumassa messiaan tavoin sähköautoilusta ja maailmanparantamisesta.

                      Olen huomannut että yleisesti alalla kun alalla menestyjät mielellään mielistelee ja laulaa juuri niillä sanoilla, mitkä milloinkin on muodissa. Populismia. Tarkoitus on tehdä rahaa maksimi määrä, vaikka oma arvomaailma olisi täysin toisenlainen todellisuudessa.

                      Onhan tuo hyvä tiedostaa jos ei entuudestaan ollut tiedossa.
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Originally posted by ///Jone View Post
                        Miten siitä, että joku alaa edustava taho haluaa tukia [kun autokauppa pohjilla] ja siitä, että yritykset haluavat markkinoida uusi tarpeita ihmisille matkataan "maailman pelastamisella ei tässä touhussa ole mitään roolia" - johtopäätökseen? Vai jäikö joku asia ymmärtämättä.
                        Niinpä.

                        JOS sähköauto olisi jo viime vuosisadan alussa (tai myöhemmin) lyönyt läpi niin arabit ajelisivat edelleen kameleilla ja ikävä itäinen valtiokin olisi ilman päätuloaan? Ehkäpä muutama (energia)sotakin olisi jäänyt kärsimättä kun sodankäyntivehkeille ei olisi ollut p-a-huoltoa ns. latauskaapelin päässä?

                        Eivät autojen valmistajat ja kauppiaatkaan ovat niin tyhmiä etteivät ymmärrä vihreiden aatteiden perimmäistä, ylevää tarkoitusta. Kun sähkö liikkumisen mahdollistavana energiana on yksi keino (jota mm poliitikot ja edustamansa valtakoneisto selkeästi ajavat) liikenteen päästöjen vähentämiseksi, niin on käsittämätöntä rimpuilla jo toteutettua sekä tulevaa päätöksentekoa vastaan.

                        Polttamiseen perustuva energia on yksinkertaisesti out. Kiinalaisetkin sen tietävät kun tekevät aurinkokennoja kiihtyvään tahtiin. itäisen valtion murhaajadiktaattorikin voi sairaassa mielessään ymmärtää mitä tulee tarkoittamaan alistamansa valtion päätulon vääjäämätön menettäminen.

                        Comment

                        • isolohko
                          BTCF Member
                          • May 2004
                          • 902
                          • Kymenlaakso

                          Etäsovelluksesta katsottuna, 15h katoksessa seisseenä, ei mitään ylimääräistä päällä autossa, aamulla -10 pakkasta, -2% ja -8km. Tesla Model 3 LR.

                          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6759
                            • PK-seutu

                            BMW:llä ei tipu prosenttiakaan vaikka seisoisi useamman päivän pakkasessa.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7435
                              • Oulu

                              Eikö i4 sitten lämmitä akkuja pakkasessa koko ajan?

                              Ja jatkokysymys, jos ei lämmitä niin saako moottorista sitten -20°C tai -30°C parin päivän seisomisen jälkeen heti täyden tehon ulos, vai pitääkö odotella että akku lämpiää ajossa? Tätä kysyn siksi kun vasta täällä muistaakseni joku kirjoitti että sähköauto on siksi(kin) kivempi kuin polttomoottori että täysi teho on aina käytössä eikä tartte odotella öljyjen lämpenemistä tms.
                              Last edited by Petri.Kekkonen; 27-02-2023, 14:20.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6759
                                • PK-seutu

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Eikö i4 sitten lämmitä akkuja pakkasessa koko ajan?

                                Ja jatkokysymys, jos ei lämmitä niin saako moottorista sitten -20°C tai -30°C parin päivän seisomisen jälkeen heti täyden tehon ulos, vai pitääkö odotella että akku lämpiää ajossa? Tätä kysyn siksi kun vasta täällä muistaakseni joku kirjoitti että sähköauto on siksi(kin) kivempi kuin polttomoottori että täysi teho on aina käytössä eikä tartte odotella öljyjen lämpenemistä tms.
                                Ei varmastikaan irtoa 544hp launch controllilla jos auto seisoo -30c keleissä. Pystynee normaalisti kuitenkin ajamaan. Ja kylmässä kelissä jokatapauksessa esilämmittää kabiinia joka vähän herättelee akkuunkin lämpöä.

                                Mutta ihan vaan nukkuessa BMW ei kuluta akkua oman kokemuksen mukaan.
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎