Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1281
    • HKI

    Originally posted by Remotion View Post
    Miten sähköautoilijat saa aina jollain hatarilla tulevaisuudenfantasioilla perusteltua itselleen paremmuuden, mutta kun puhutaan polttomoottoriautosta niin se on tässä ja nyt.

    Jos 2010-> olisi alettu suosia autojen aerodynamiikkaa ja komposiitteja ja keveyttä, niin 2035 mennessä olisi täysin normaalia että perus auto vie 2-4 litraa keskimäärin polttoainetta. Siitäkin voi sitten ekohihhuleiden unelmaksi käyttää suurimman osan jostain kierrätysbensasta.

    Vaihtoehtoisista teknologioista sähkö näyttäytyy henkilöautoliikenteelle parhaalta ratkaisemaan pientä osaa päästövähennyksistä (oisko 2/10 osaa). Tämä ajatuksesi 2-4 litraa/100km ei riitä, ellei oteta jotain Pentti Linkolamaista väestönvähennystä tavoitteeksi.

    Muutoinkin jos öljyä halutaan käyttää, niin se on paras lämmitykseen, koska auton moottorissa hyötysuhde on hyvin huono ja suurin osa tehosta menee ääneen ja lämpöön, vain 20 % energiasisällöstä saadaan renkaille, eli noin 2kwh koko yhden litran 10kwh energiasisällöstä. Sähkö siis autoon ja öljy lämmitykseen jo valita täytyy energiatehokkuuden nimissä.
    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • duckland
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 418

      Originally posted by Remotion View Post
      Miten sähköautoilijat saa aina jollain hatarilla tulevaisuudenfantasioilla perusteltua itselleen paremmuuden, mutta kun puhutaan polttomoottoriautosta niin se on tässä ja nyt.

      Jos 2010-> olisi alettu suosia autojen aerodynamiikkaa ja komposiitteja ja keveyttä, niin 2035 mennessä olisi täysin normaalia että perus auto vie 2-4 litraa keskimäärin polttoainetta. Siitäkin voi sitten ekohihhuleiden unelmaksi käyttää suurimman osan jostain kierrätysbensasta.
      Unohdat skenaariossa sen että kuka haluaisi 2-4 litraa kuluttavan auton joka kiihtyy 12 sekkaa ja näyttää toyota priukselta. Nyt vaihtoehtona on auto jonka rinnalla tuollainen näyttäisi muinaisjäännökseltä. Jo joku id3 kiihtyy paremmin kun vielä hetki sitten nopeahkoksi luokitellut muinaisjäännökset. Joo ei niitä ole tehty sinne mutkatielle vaan jokapäiväiseen käyttöön ja kyllä sitä tehoa tarvitaan jokapäiväisessä käytössä. Toisaalta jos maailma olisi mennyt noin voisi näillä kesäisin käyttöön otettavilla romuilla vielä päteä. Nythän ne näyttää lähinnä naurettavilta tientukoilta. Mutta aina on ne pari aurinkoista päivää kun ne voi kaivaa esiin ja käydä ajamassa letkassa ja jutella autoharrastuksesta. Pidetään ne silti erillään siitä auton oikeasta käyttötarpeesta.

      Polttomoottori on niin aikansa elänyt tuote että kiitos teslalle että sekotitti pakan ja saatiin autoilu nykyaikaan. Ei ääni ole tehon mittari. Meidät on vaan kasvatettu tällaiseen että huutaminen olisi tehokkaampi tapa ilmaista mielipide ja kovempi ääni on mukamas autossa merkki jostakin. Onneksi huutamisen ihminen on ymmärtänyt jo että viestintä välineenä se on huono. Suurin osa on ymmärtänyt myös että auton ei tarvitse kertoa suorituskyvystä huutamalla.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7435
        • Oulu

        Originally posted by duckland View Post
        Pidetään ne silti erillään siitä auton oikeasta käyttötarpeesta.
        Autoharrastusta on tietysti hyvin monenlaista. Minusta sen jokapäiväisen käyttöauton on kaikkein tärkein olla sellainen että se herättää jotain positiivia tuntemuksia kun sisään hyppää sisään ja lähtee ajamaan. Käyttövoimasta tämä ei tietenkään ole kiinni, mutta sopivia sähköautoja ei vaan montaa ole. Eikä varsinkaan budjettiin mahtuvia. Ja varsinkaan joku ID.3 ei ole sellainen, olkoonkin että on hiukan nopeampi kuin pienimoottorinen E39. Matka siis jatkuu muinaisjäännöksillä.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1842
          • Karjaa

          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Minusta sen jokapäiväisen käyttöauton on kaikkein tärkein olla sellainen että se herättää jotain positiivia tuntemuksia kun sisään hyppää sisään ja lähtee ajamaan. Käyttövoimasta tämä ei tietenkään ole kiinni, mutta sopivia sähköautoja ei vaan montaa ole.

          Tämä, en oikein koskaan ole itse ymmärtänyt jaottelua erikseen käyttöautoihin ja harrasteautoihin, miksi "käyttöautona" ei voisi olla jotain erikoisempaa jolla ajaminen on aina oma tapauksensa eikä vain pakkopullaa? Life's too short to drive boring cars.


          Itsellekään sähkö käyttövoimana ei ole mikään kirosana, mutta ongelma on, että kukaan ei tee sellaista sähköautoa joka kiinnostaisi minua yhtään, kaikki sähköautot ovat enemmän tietokoneita pyörillä ja ratilla kuin autoja eli mekaanisia laitteita. Tärkeämpää kaikkia nykyautoja suunnitellessa tuntuu olevan ns. bells and whistles padeineen yms. kuin esim. perinteisesti autoharrastajille merkittävät ajotuntuma ja auton hieno ulkonäkö. Sama ongelma tosin koskee kaikkia 2000-luvun alkupuolta uudempia autoja käyttövoimasta riippumatta, koska ilmeisesti sellaisia uusia autoja ostava yleisö haluaa ja toisaalta sellaisia on autotehtaille kokonaistaloudellisesti tuottoisinta tehdä. Täytyy vissiin toivoa että joku jossain vaiheessa tuotteistaa E39:n sähkökonversion kohtuuhintaan. Sähkö käyttövoimana sinänsä olisi oikein näppärä niin voisi tällaisilla keleillä kun pyöräily ei varsinkaan perheen pienimmille ole oikein mukavaa suhata autolla päiväkotiin, nyt ei isoja polttomoottoreita viitsi repiä tulille muutaman kilometrin matkan vuoksi ellei nyt ihan kaatamalla vettä sada.
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1116
            • Espoo

            Originally posted by Wespa View Post
            Tämä, en oikein koskaan ole itse ymmärtänyt jaottelua erikseen käyttöautoihin ja harrasteautoihin, miksi "käyttöautona" ei voisi olla jotain erikoisempaa jolla ajaminen on aina oma tapauksensa eikä vain pakkopullaa? Life's too short to drive boring cars.
            Siis Suomessa eli harmaiden Tojotien ja Octavioiden luvatussa maassa nostetaan esiin kulma, jossa auto herättäisi suurimmalle osalle käyttäjistä yhtään mitään tunteita? Jengiä nyt vaan ei isossa kuvassa kiinnosta autot tai ovat sen verran persaukisia, ettei täysin käyttövoimasta riippumatta yhtään minkäänlainen fiiilistelyauto tule kysymykseenkään. Harrastajafoorumin käyttäjät ovat näistä täysin poikkkeavaa ryhmää.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • Wespa
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2016
              • 1842
              • Karjaa

              Originally posted by PNM2 View Post
              Siis Suomessa eli harmaiden Tojotien ja Octavioiden luvatussa maassa nostetaan esiin kulma, jossa auto herättäisi suurimmalle osalle käyttäjistä yhtään mitään tunteita? Jengiä nyt vaan ei isossa kuvassa kiinnosta autot tai ovat sen verran persaukisia, ettei täysin käyttövoimasta riippumatta yhtään minkäänlainen fiiilistelyauto tule kysymykseenkään. Harrastajafoorumin käyttäjät ovat näistä täysin poikkkeavaa ryhmää.

              No aika isolla osalla ellei jopa enemmistöllä autoja tosissaan harrastavistakin, myös tällä foorumilla, tuntuu olevan tiukassa ajatus että on aina erikseen oltava ajossa harrasteiden lisäksi joku täysin intohimoja herättämätön käyttis joka on juuri joku harmaa Octavia tms. Toki omalta osaltani kaiken "käyttisajonkin" ajo harrastetyyppisillä peleillä selittyy erityisesti sillä että olen pyrkinyt järjestämään elämäni niin että pakollisia autolla ajeluita ei kovin montaa kertaa viikossa ole, vaikka lapsetkin ovat juuri nyt eniten kuskausta vaativassa iässä ja päivätöitäkin joudumme paremman puoliskon kanssa tekemään.
              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
              Porsche 944 -86 (DE)
              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7531
                • Jyväshyvä

                Originally posted by Wespa View Post
                Tämä, en oikein koskaan ole itse ymmärtänyt jaottelua erikseen käyttöautoihin ja harrasteautoihin, miksi "käyttöautona" ei voisi olla jotain erikoisempaa jolla ajaminen on aina oma tapauksensa eikä vain pakkopullaa? Life's too short to drive boring cars.
                Kyllä tässä kevättä odotellaan että pääsee kuivalla ja lämpimällä kelillä tuulettumaan katto auki kesäautolla...

                Sulle varmaan riittää se kattoluukku ja lienee ei väliä toimiikos se edes :think

                Onneksi ihmisillä on erilaiset tarpeet ja halut, muuten autovalikoima olisi aika tylsää Toyotaa tms...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1842
                  • Karjaa

                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Kyllä tässä kevättä odotellaan että pääsee kuivalla ja lämpimällä kelillä tuulettumaan katto auki kesäautolla...

                  Sulle varmaan riittää se kattoluukku ja lienee ei väliä toimiikos se edes :think

                  Jos olisin saanut vapaasti valita niin kummassakaan autossani ei edes olisi kattoluukkua, siitä on pelkkää riesaa ja ylimääräistä painoakin ihan väärässä paikassa. Sekä E39 että 944 vaan ovat harmillisen harvinaisia luukuttomina.



                  Case in point, isäukko on ajellut kaikki ajonsa arjen työmatkat mukaan lukien jo reilun 15 vuotta ekan korimallin 2.3l SLK:lla, avoautokin toimii oikein hyvin kelissä kuin kelissä (tämä käyttötapaus Keski-Suomessa) vuoden ympäri kun sen valitsee hyvin, ei minkäänlaista tarvetta edes harkita mitään tylsää vaihtoehtoa.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17532
                    • Turku

                    Originally posted by Wespa View Post
                    Tämä, en oikein koskaan ole itse ymmärtänyt jaottelua erikseen käyttöautoihin ja harrasteautoihin, miksi "käyttöautona" ei voisi olla jotain erikoisempaa jolla ajaminen on aina oma tapauksensa eikä vain pakkopullaa? Life's too short to drive boring cars.
                    Toisaalta et itsekään taida Possulla talvella ajaa eli jaottelet käyttikset ja harrasteet?
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5171
                      • Kuopio

                      Originally posted by PNM2 View Post
                      Kannattaa katsoa uutisen päivämäärä, joka on 20.12.2021. Tämän jälkeen on aika paljon varsinkin isojen massojen kulutuksessa muuttunut. Tottakai aikansa tuotteena ennustetaan sen ajan datan mukaan mutta nyt tuolla kyselyllä ei tee enää mitään.
                      8.3.2023: Sama 600tuhatta mainittu: https://www.hs.fi/autot/art-2000009438548.html liekkö samaa vanhaa dataa?

                      Joka tapauksessa vaikka määrä olisi puolet, silti loppuu mun matikan mukaan rahat sekä myös raaka-aineet.
                      Last edited by jani; 28-03-2023, 11:53.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • Wespa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2016
                        • 1842
                        • Karjaa

                        Originally posted by Laku View Post
                        Toisaalta et itsekään taida Possulla talvella ajaa eli jaottelet käyttikset ja harrasteet?

                        Tuossahan tuo on pihalla nasta-Phonedialit alla, tosin nyt on satanut vähän lunta niskaan. Eli totta kai ajan aina kun keli sallii eli rapa ja suola ei lennä. Parempaa talviautoa saa hakea, vaikka Quaife odotteleekin vielä hyllyssä asentamista. Aiemmin ajoin kurakeleilläkin, mutta nyt ei enää viitsi kiusata ellei ole ihan pakko.
                        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                        Porsche 944 -86 (DE)
                        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                        Comment

                        • isolohko
                          BTCF Member
                          • May 2004
                          • 902
                          • Kymenlaakso

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Autoharrastusta on tietysti hyvin monenlaista. Minusta sen jokapäiväisen käyttöauton on kaikkein tärkein olla sellainen että se herättää jotain positiivia tuntemuksia kun sisään hyppää sisään ja lähtee ajamaan.
                          +1

                          Joillekin se hetki, kun kerran päivässä kiihdyttää rampilta, on arkipäivän suola. Tai joku muu asia, joka tuon positiivisuuden herättää. Taatusti suuri, keskihintainen enemmistö ajattelee toisin.

                          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5171
                            • Kuopio

                            Originally posted by PNM2 View Post
                            harmaiden Tojotien ja Octavioiden luvatussa maassa nostetaan esiin kulma, jossa auto herättäisi suurimmalle osalle käyttäjistä yhtään mitään tunteita? Jengiä nyt vaan ei isossa kuvassa kiinnosta autot tai ovat sen verran persaukisia
                            + sitten on vielä kolmas iso ryhmä joka ei uskalla ostaa erikoisempaa autoa (lue: vaalen vihreä focus) koska naapuri saattaa olla kateellinen

                            Tälläiselle henkilölle sähköauto olisi maailmanlopun porvastelua, ei sillä ilkeis ajaa töihin.
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7087
                              • Forssa

                              Originally posted by ///Jone View Post
                              Vaihtoehtoisista teknologioista sähkö näyttäytyy henkilöautoliikenteelle parhaalta ratkaisemaan pientä osaa päästövähennyksistä (oisko 2/10 osaa). Tämä ajatuksesi 2-4 litraa/100km ei riitä, ellei oteta jotain Pentti Linkolamaista väestönvähennystä tavoitteeksi.

                              Muutoinkin jos öljyä halutaan käyttää, niin se on paras lämmitykseen, koska auton moottorissa hyötysuhde on hyvin huono ja suurin osa tehosta menee ääneen ja lämpöön, vain 20 % energiasisällöstä saadaan renkaille, eli noin 2kwh koko yhden litran 10kwh energiasisällöstä. Sähkö siis autoon ja öljy lämmitykseen jo valita täytyy energiatehokkuuden nimissä.
                              Kun otettiin huomioon öljynporaus, kuljetus, jalostus ja lopulta pumpulta tankattuna sekä poltettuna. Saatiin hyötysuhteeksi 0,25.
                              Kun otettiin huomioon sähköntuotto esim. ydinvoimalla, otettiin huomioon ydinvoimalan polttoaineen kaivuu, kuljetus, sähkön tuotto, siirrot, lataushäviöt ja liike energiaksi. Saatiin hyötysuhteeksi 0,26.

                              Ei ainakaan kovin suurta eroa saatu aikaiseksi.

                              Lähde: telkkarin jokin ohjelma, josta otin kuvan lopullisesta tuloksesta.
                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17532
                                • Turku

                                Originally posted by Wespa View Post
                                Tuossahan tuo on pihalla nasta-Phonedialit alla, tosin nyt on satanut vähän lunta niskaan. Eli totta kai ajan aina kun keli sallii eli rapa ja suola ei lennä. Parempaa talviautoa saa hakea, vaikka Quaife odotteleekin vielä hyllyssä asentamista. Aiemmin ajoin kurakeleilläkin, mutta nyt ei enää viitsi kiusata ellei ole ihan pakko.
                                Eli et aja. Kurakelithän ovat Suomessa lokakuusta maaliskuun loppuun .
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎