Hieman ihmettelen TM:ään siinä, miten i4:ää voi pitää 5 tähden talviautona, kun maavaraa on vain 13cm! Moni i4:n ominaisuus sopii talviautolle erinomaisesti - valot, lämmityslaite, ajo-ominaisuudet, mutta kyllä mitätön maavara on oikeassa talvessa erittäin huono ominaisuus, lähellä hylättyä. Etenemiskyvyssä bemarille 8 pistettä taulukossa ja kärkipaikka ko. osa-alueella Mitä itse ko. autoa olen kokeillut, niin etenemiskyky talvella ei mairittele. i4 koeajolla tuli vanhat ajat (E34,E39) mieleen niin hyvässä kuin pahassa. Kyllähän i4:lla toimeen tulee talvellakin ja hauskaakin on, mutta viiden tähden talviauto, ei kai nyt sentään
Mitä Ioniq5:een tulee, niin jos autossa on epämukava alusta (tie on talvella useinkin epätasainen), ja siihen päälle vielä huonot ajovalot (talvisin on pimeää) niin eikö matkantekokyky ole nimenomaan silloin heikko. Ioniq 5 oli ehkä testin suurimpia yllätyksiä itselle, sen verran autoa on kehuttu aiemmin. No eipä Suomi nyt mikään päämarkkina ko. merkille olekaan, joten panostus talvioloihin ei välttämättä ole prioriteeteissä korkealla.
Kyllähän i4 pitää madaltaa että saa hirvitornilookin pois. Ehkä Lappeenrannassa ei sitten riitä maavara
TM: ”Toimintamatka ja pikalataus -
Arvosanat: BMW 9, Hyundai 8”
:think
Edit. Mercedes myös 9
Tyypillistä TM:n sekoilua. Eivät huomanneet ajoissa, että Hyundaita rajoitti laturi ei auto. Korjasivat latauskuvan, mutta unohtivat korjata pisteet taulukkoon. Tekstissä lukee että pikalataus on kiitettävä. Ilman tuota sekoilua laturin kanssa Huyndai olisi ollut luutavasti aivan selkästi nopempi kuin muut, vaikka alussa kylmä akku rajoitaakin sekeästi latausta eikä samalla tavalla kuin kesällä päästä huippuarvoihin. Kyllähän tuossa Mersuun ja Bemariin verrattuna Huyndaille kuuluisi todellisuudessa jopa piste enemmän (vähintää sama), nyt on saatu jotenkin piste vähemmän.
Tyypillistä TM:n sekoilua. Eivät huomanneet ajoissa, että Hyundaita rajoitti laturi ei auto. Korjasivat latauskuvan, mutta unohtivat korjata pisteet taulukkoon. Tekstissä lukee että pikalataus on kiitettävä. Ilman tuota sekoilua laturin kanssa Huyndai olisi ollut luutavasti aivan selkästi nopempi kuin muut, vaikka alussa kylmä akku rajoitaakin sekeästi latausta eikä samalla tavalla kuin kesällä päästä huippuarvoihin. Kyllähän tuossa Mersuun ja Bemariin verrattuna Huyndaille kuuluisi todellisuudessa jopa piste enemmän (vähintää sama), nyt on saatu jotenkin piste vähemmän.
Onhan siinä arvosanassa myös tuo toinen puoli, eli toimintamatka, jossa saksalaiset pääsee 345 ja 370km, kun Hyundai 302km.
Mielestäni TM ei sekoile, joten en ymmärrä kommenttia. Jonkun Tuulilasin kohdalla ymmärtäisin kommentin, kun eivät parivertailussa edes tunnistaneet Model 3 mallia Perffiksi, vaan arvostelivat sen Long rangena ja kirjoittivat että hirvittää kun tästä on vielä tehokkaampikin malli olemassa. Siinä oli vastassa i4 takaveto.
Huyndai on tosiaan paras latautuja tuosta joukosta. Tuo arvosana on ”toimintamatka ja pikalataus” ja siitä samaa mieltä että arvosana saisi olla korkeampi.
Mutta tosiaan tuossa talvitestikokonaisuudessa ei vielä hyvät sähköauto-ominaisuudet (kulutus, range, latautuminen) vie voittoon, kuten Model Y näytti viime vuonna. Se oli niissä aivan ylivoimainen ja silti hävisi testin ylivoimaisesti.
i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne
Kyllähän i4 pitää madaltaa että saa hirvitornilookin pois. Ehkä Lappeenrannassa ei sitten riitä maavara
Tästä täytyy kyllä olla samaa mieltä, traktorit ja muut möhköt erikseen, ikinä ei ole ollut matalien autojen kanssa ongelmaa pahimmillakaan pöpperökeleillä kunhan vaan auton ominaisuudet ovat muutoin kohdillaan.
E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP) Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Mielestäni TM ei sekoile, joten en ymmärrä kommenttia.
Tuo Huyndai on tuossa lataustestissä vain jäävuoren huippu, koko lataustesti on heikkolaatuinen. Hienoja käyriä on toki mitattu, mutta ei ne vertailukelpoisia ole. Nissan, Toyota Renault on oma ryhmänsä (korkeampi lämpötila+välilataus), Huyndain tulos on täysin arvoton, Mersu, Bemari, Kia ja VW on testattu, kuten piti.
Omien kesäisten kokemusten perusteella Hyundain alusta on huomattavasti mukavuuspainotteisempi, kuin i4:n, joten alustan tärinätkin hieman ihmetyttää. Ainakin kesäinen mukulakivikatu tasoittuu Ioniqin alla todella hienosti, mutta liekkö sitten testissä ajettu jotain talvista nimismiehenkiharaa jossa alusta ei enää pysy perässä?
Omien kesäisten kokemusten perusteella Hyundain alusta on huomattavasti mukavuuspainotteisempi, kuin i4:n, joten alustan tärinätkin hieman ihmetyttää. Ainakin kesäinen mukulakivikatu tasoittuu Ioniqin alla todella hienosti, mutta liekkö sitten testissä ajettu jotain talvista nimismiehenkiharaa jossa alusta ei enää pysy perässä?
Ioniq 5 alusta nettikeskustelujen mukaan muuttunut -22->-23 versioon. Tiedä sitten. Mennyt kovemmaksi.
______________________ Nykyinen: Model 3
BMW:t vuodesta 2009: i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Tuo Huyndai on tuossa lataustestissä vain jäävuoren huippu, koko lataustesti on heikkolaatuinen. Hienoja käyriä on toki mitattu, mutta ei ne vertailukelpoisia ole. Nissan, Toyota Renault on oma ryhmänsä (korkeampi lämpötila+välilataus), Huyndain tulos on täysin arvoton, Mersu, Bemari, Kia ja VW on testattu, kuten piti.
Kyllä. Tämä ja perusteet kerrottiin kyllä lehdessä harvinaisen selkeästi. Kirjoittamasi välilataus tapahtui ainoastaan sillä epäonnistuneella kerralla, jolloin autoilla ei päästy latureille asti navigoinnin epätarkkuuden vuoksi.
Tuosta navigoinnin tarkkuudesta täytyy yleisesti todeta että nykyisessä Model 3:ssa se toimii erinomaisesti. Lähtiessä auto kertoo paljonko perille saapuessa on akkua jäljellä ja se pitää kyllä paikkansa normaaleissa olosuhteissa, eli sitä ei tarvitse jännittää.
Sähköautolla matkaa tehdessä on kuitenkin mieltä rauhoittavaa että auto tietää miten pitkälle päästään ja suunnitella mahdolliset lataustauot sen mukaisesti. Testin perusteella suurimmassa osassa autoista tuo toimii hyvin. Ja lopuissa se toivottavasti päivittyy toimivaksi jollain aikavälillä.
i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne
Tänään käytiin tätä koeajamassa. Tsiisus,mikä vehje. Ajattelin kiihdytyksissa,että onko tässä jotain vikaa,kun ei mene mihinkään,mutta ei.
Siis todella luuska. Ja erittäin tylsä.
+ mikä pahinta,perus 3:sen alustalle patteriauto.
Heilu ja huoju jokasuuntaan,ihan kun olisi tullut viron laivalta auto täys kaljalootia.
Ioniq 5 alusta nettikeskustelujen mukaan muuttunut -22->-23 versioon. Tiedä sitten. Mennyt kovemmaksi.
Ainakin iskarit on vaihtunut Smart Frequency Damper tyyppiseksi, mutta periaatteellisella tasolla tuon pitäisi lisätä mukavuutta. Vastaavia Koni FSD iskareita on vaihdettu jälkikäteen mukavuuden lisäämiseksi alkujaan jäykkäalustaisiin autoihin.
Voihan se olla, että iskareiden myötä on tullut myös jäykemmät jousetkin.
Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Mites kellään kokemuksia tämmöisestä? https://m.nettiauto.com/tesla/model-...unt=3&vifNav=Y
Puuttuuko jotain oleellista? Käytännön range? Onko hinta kuinka linjassaan? Rumahan tuo on kun mikä, eikä varsinaisesti Tesla muutenkaan kiinnosta, mutta hieman mietittävä vaihtoehtoja. Polttoaine kulut tällä hetkellä 500€/kk (6l keskikulutuksella) ja auto olisi päivitettävä lähiaikoina 7 paikkaseen..
Mites kellään kokemuksia tämmöisestä? https://m.nettiauto.com/tesla/model-...unt=3&vifNav=Y
Puuttuuko jotain oleellista? Käytännön range? Onko hinta kuinka linjassaan? Rumahan tuo on kun mikä, eikä varsinaisesti Tesla muutenkaan kiinnosta, mutta hieman mietittävä vaihtoehtoja. Polttoaine kulut tällä hetkellä 500€/kk (6l keskikulutuksella) ja auto olisi päivitettävä lähiaikoina 7 paikkaseen..
Kandee käydä koittamassa. Jos koittaa eri merkkejä,niin huomaa,että tesla on kyllä edellä muita aika kivasti. Voimalinja/range ja varusteet tulee samaan hintaan.
Ainut ongelma tuossa,kuten vanhemmissa s malleissa,ei ole ccs latausporttia. Toki senkin saa retrofitattua,mutta kuitenki.
Kandee käydä koittamassa. Jos koittaa eri merkkejä,niin huomaa,että tesla on kyllä edellä muita aika kivasti. Voimalinja/range ja varusteet tulee samaan hintaan.
Ainut ongelma tuossa,kuten vanhemmissa s malleissa,ei ole ccs latausporttia. Toki senkin saa retrofitattua,mutta kuitenki.
Ehdottomasti samaa mieltä siitä, että kannattaa käydä kokeilemassa. Itselläni Tesla tippui pois pelistä lähinnä sen vuoksi, että jos voimalinjan jättää vähemmälle huomiolle, niin tuote on loppujen lopuksi kallis korolla täynnä ärsyttävyyksiä. Ei siis kokonaisuutena mitenkään ihmeellinen, saatikka muita edellä. Mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen ja subjektiiviset tuntemukset ovat suuressa roolissa. Ja huomautan vielä, että nimenomaan tuollaista X-Teslaa en ole kokeillut, vaan näitä halvempia Model-kolmosia.
Comment