Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6759
    • PK-seutu

    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Hieman ihmettelen TM:ään siinä, miten i4:ää voi pitää 5 tähden talviautona, kun maavaraa on vain 13cm! Moni i4:n ominaisuus sopii talviautolle erinomaisesti - valot, lämmityslaite, ajo-ominaisuudet, mutta kyllä mitätön maavara on oikeassa talvessa erittäin huono ominaisuus, lähellä hylättyä. Etenemiskyvyssä bemarille 8 pistettä taulukossa ja kärkipaikka ko. osa-alueella Mitä itse ko. autoa olen kokeillut, niin etenemiskyky talvella ei mairittele. i4 koeajolla tuli vanhat ajat (E34,E39) mieleen niin hyvässä kuin pahassa. Kyllähän i4:lla toimeen tulee talvellakin ja hauskaakin on, mutta viiden tähden talviauto, ei kai nyt sentään

    Mitä Ioniq5:een tulee, niin jos autossa on epämukava alusta (tie on talvella useinkin epätasainen), ja siihen päälle vielä huonot ajovalot (talvisin on pimeää) niin eikö matkantekokyky ole nimenomaan silloin heikko. Ioniq 5 oli ehkä testin suurimpia yllätyksiä itselle, sen verran autoa on kehuttu aiemmin. No eipä Suomi nyt mikään päämarkkina ko. merkille olekaan, joten panostus talvioloihin ei välttämättä ole prioriteeteissä korkealla.
    Kyllähän i4 pitää madaltaa että saa hirvitornilookin pois. Ehkä Lappeenrannassa ei sitten riitä maavara
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 817
      • Lappeenranta

      Originally posted by huupi View Post
      TM: ”Toimintamatka ja pikalataus -
      Arvosanat: BMW 9, Hyundai 8”

      :think

      Edit. Mercedes myös 9
      Tyypillistä TM:n sekoilua. Eivät huomanneet ajoissa, että Hyundaita rajoitti laturi ei auto. Korjasivat latauskuvan, mutta unohtivat korjata pisteet taulukkoon. Tekstissä lukee että pikalataus on kiitettävä. Ilman tuota sekoilua laturin kanssa Huyndai olisi ollut luutavasti aivan selkästi nopempi kuin muut, vaikka alussa kylmä akku rajoitaakin sekeästi latausta eikä samalla tavalla kuin kesällä päästä huippuarvoihin. Kyllähän tuossa Mersuun ja Bemariin verrattuna Huyndaille kuuluisi todellisuudessa jopa piste enemmän (vähintää sama), nyt on saatu jotenkin piste vähemmän.
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • huupi
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 1189
        • Tyrnävä

        Originally posted by tiko4tiko View Post
        Tyypillistä TM:n sekoilua. Eivät huomanneet ajoissa, että Hyundaita rajoitti laturi ei auto. Korjasivat latauskuvan, mutta unohtivat korjata pisteet taulukkoon. Tekstissä lukee että pikalataus on kiitettävä. Ilman tuota sekoilua laturin kanssa Huyndai olisi ollut luutavasti aivan selkästi nopempi kuin muut, vaikka alussa kylmä akku rajoitaakin sekeästi latausta eikä samalla tavalla kuin kesällä päästä huippuarvoihin. Kyllähän tuossa Mersuun ja Bemariin verrattuna Huyndaille kuuluisi todellisuudessa jopa piste enemmän (vähintää sama), nyt on saatu jotenkin piste vähemmän.
        Onhan siinä arvosanassa myös tuo toinen puoli, eli toimintamatka, jossa saksalaiset pääsee 345 ja 370km, kun Hyundai 302km.
        I01 i3s 94

        Comment

        • Palehti
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 147
          • Klaukkala

          Originally posted by tiko4tiko View Post
          Tyypillistä TM:n sekoilua.
          Mielestäni TM ei sekoile, joten en ymmärrä kommenttia. Jonkun Tuulilasin kohdalla ymmärtäisin kommentin, kun eivät parivertailussa edes tunnistaneet Model 3 mallia Perffiksi, vaan arvostelivat sen Long rangena ja kirjoittivat että hirvittää kun tästä on vielä tehokkaampikin malli olemassa. Siinä oli vastassa i4 takaveto.
          Huyndai on tosiaan paras latautuja tuosta joukosta. Tuo arvosana on ”toimintamatka ja pikalataus” ja siitä samaa mieltä että arvosana saisi olla korkeampi.
          Mutta tosiaan tuossa talvitestikokonaisuudessa ei vielä hyvät sähköauto-ominaisuudet (kulutus, range, latautuminen) vie voittoon, kuten Model Y näytti viime vuonna. Se oli niissä aivan ylivoimainen ja silti hävisi testin ylivoimaisesti.
          i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
          ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1842
            • Karjaa

            Originally posted by pyroz View Post
            Kyllähän i4 pitää madaltaa että saa hirvitornilookin pois. Ehkä Lappeenrannassa ei sitten riitä maavara
            Tästä täytyy kyllä olla samaa mieltä, traktorit ja muut möhköt erikseen, ikinä ei ole ollut matalien autojen kanssa ongelmaa pahimmillakaan pöpperökeleillä kunhan vaan auton ominaisuudet ovat muutoin kohdillaan.
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 817
              • Lappeenranta

              Originally posted by Palehti View Post
              Mielestäni TM ei sekoile, joten en ymmärrä kommenttia.
              Tuo Huyndai on tuossa lataustestissä vain jäävuoren huippu, koko lataustesti on heikkolaatuinen. Hienoja käyriä on toki mitattu, mutta ei ne vertailukelpoisia ole. Nissan, Toyota Renault on oma ryhmänsä (korkeampi lämpötila+välilataus), Huyndain tulos on täysin arvoton, Mersu, Bemari, Kia ja VW on testattu, kuten piti.
              Mini, E24, E90, G70
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • OVi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2016
                • 514
                • Oulu

                Jep, ei noista saa vertailukelpoisia tuloksia.

                Omien kesäisten kokemusten perusteella Hyundain alusta on huomattavasti mukavuuspainotteisempi, kuin i4:n, joten alustan tärinätkin hieman ihmetyttää. Ainakin kesäinen mukulakivikatu tasoittuu Ioniqin alla todella hienosti, mutta liekkö sitten testissä ajettu jotain talvista nimismiehenkiharaa jossa alusta ei enää pysy perässä?
                Last edited by OVi; 11-03-2023, 05:58.
                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                Comment

                • ///Jone
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2009
                  • 1281
                  • HKI

                  Originally posted by OVi View Post
                  Jep, ei noista saa vertailukelpoisia tuloksia.

                  Omien kesäisten kokemusten perusteella Hyundain alusta on huomattavasti mukavuuspainotteisempi, kuin i4:n, joten alustan tärinätkin hieman ihmetyttää. Ainakin kesäinen mukulakivikatu tasoittuu Ioniqin alla todella hienosti, mutta liekkö sitten testissä ajettu jotain talvista nimismiehenkiharaa jossa alusta ei enää pysy perässä?
                  Ioniq 5 alusta nettikeskustelujen mukaan muuttunut -22->-23 versioon. Tiedä sitten. Mennyt kovemmaksi.
                  ______________________
                  Nykyinen:
                  Model 3

                  BMW:t vuodesta 2009:
                  i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                  Comment

                  • Palehti
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 147
                    • Klaukkala

                    Originally posted by tiko4tiko View Post
                    Tuo Huyndai on tuossa lataustestissä vain jäävuoren huippu, koko lataustesti on heikkolaatuinen. Hienoja käyriä on toki mitattu, mutta ei ne vertailukelpoisia ole. Nissan, Toyota Renault on oma ryhmänsä (korkeampi lämpötila+välilataus), Huyndain tulos on täysin arvoton, Mersu, Bemari, Kia ja VW on testattu, kuten piti.
                    Kyllä. Tämä ja perusteet kerrottiin kyllä lehdessä harvinaisen selkeästi. Kirjoittamasi välilataus tapahtui ainoastaan sillä epäonnistuneella kerralla, jolloin autoilla ei päästy latureille asti navigoinnin epätarkkuuden vuoksi.

                    Tuosta navigoinnin tarkkuudesta täytyy yleisesti todeta että nykyisessä Model 3:ssa se toimii erinomaisesti. Lähtiessä auto kertoo paljonko perille saapuessa on akkua jäljellä ja se pitää kyllä paikkansa normaaleissa olosuhteissa, eli sitä ei tarvitse jännittää.
                    Sähköautolla matkaa tehdessä on kuitenkin mieltä rauhoittavaa että auto tietää miten pitkälle päästään ja suunnitella mahdolliset lataustauot sen mukaisesti. Testin perusteella suurimmassa osassa autoista tuo toimii hyvin. Ja lopuissa se toivottavasti päivittyy toimivaksi jollain aikavälillä.
                    i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
                    ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

                    Comment

                    • Kräki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2018
                      • 1090
                      • Espoo



                      Tänään käytiin tätä koeajamassa. Tsiisus,mikä vehje. Ajattelin kiihdytyksissa,että onko tässä jotain vikaa,kun ei mene mihinkään,mutta ei.
                      Siis todella luuska. Ja erittäin tylsä.
                      + mikä pahinta,perus 3:sen alustalle patteriauto.
                      Heilu ja huoju jokasuuntaan,ihan kun olisi tullut viron laivalta auto täys kaljalootia.

                      Comment

                      • OVi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2016
                        • 514
                        • Oulu

                        Originally posted by ///Jone View Post
                        Ioniq 5 alusta nettikeskustelujen mukaan muuttunut -22->-23 versioon. Tiedä sitten. Mennyt kovemmaksi.
                        Ainakin iskarit on vaihtunut Smart Frequency Damper tyyppiseksi, mutta periaatteellisella tasolla tuon pitäisi lisätä mukavuutta. Vastaavia Koni FSD iskareita on vaihdettu jälkikäteen mukavuuden lisäämiseksi alkujaan jäykkäalustaisiin autoihin.

                        Voihan se olla, että iskareiden myötä on tullut myös jäykemmät jousetkin.
                        Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                        Comment

                        • Thmas
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 531
                          • HEL

                          Kesällä pääsee tilaamaan uutta työsuhdeautoa ja kovasti tässä odotellaan A6 E-tron ja i5 hinnastojen julkaisua..
                          Audi e-tron 55

                          Exiä:
                          1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                          Comment

                          • [Snowboarder]
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 2191
                            • Karstula

                            Mites kellään kokemuksia tämmöisestä? https://m.nettiauto.com/tesla/model-...unt=3&vifNav=Y
                            Puuttuuko jotain oleellista? Käytännön range? Onko hinta kuinka linjassaan? Rumahan tuo on kun mikä, eikä varsinaisesti Tesla muutenkaan kiinnosta, mutta hieman mietittävä vaihtoehtoja. Polttoaine kulut tällä hetkellä 500€/kk (6l keskikulutuksella) ja auto olisi päivitettävä lähiaikoina 7 paikkaseen..
                            Last edited by [Snowboarder]; 14-03-2023, 14:28.
                            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                            Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                            Comment

                            • Kräki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2018
                              • 1090
                              • Espoo

                              Originally posted by [Snowboarder] View Post
                              Mites kellään kokemuksia tämmöisestä? https://m.nettiauto.com/tesla/model-...unt=3&vifNav=Y
                              Puuttuuko jotain oleellista? Käytännön range? Onko hinta kuinka linjassaan? Rumahan tuo on kun mikä, eikä varsinaisesti Tesla muutenkaan kiinnosta, mutta hieman mietittävä vaihtoehtoja. Polttoaine kulut tällä hetkellä 500€/kk (6l keskikulutuksella) ja auto olisi päivitettävä lähiaikoina 7 paikkaseen..
                              Kandee käydä koittamassa. Jos koittaa eri merkkejä,niin huomaa,että tesla on kyllä edellä muita aika kivasti. Voimalinja/range ja varusteet tulee samaan hintaan.
                              Ainut ongelma tuossa,kuten vanhemmissa s malleissa,ei ole ccs latausporttia. Toki senkin saa retrofitattua,mutta kuitenki.
                              Last edited by Kräki; 14-03-2023, 23:39.

                              Comment

                              • SkyMan
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2008
                                • 518
                                • Sirius

                                Originally posted by Kräki View Post
                                Kandee käydä koittamassa. Jos koittaa eri merkkejä,niin huomaa,että tesla on kyllä edellä muita aika kivasti. Voimalinja/range ja varusteet tulee samaan hintaan.
                                Ainut ongelma tuossa,kuten vanhemmissa s malleissa,ei ole ccs latausporttia. Toki senkin saa retrofitattua,mutta kuitenki.
                                Ehdottomasti samaa mieltä siitä, että kannattaa käydä kokeilemassa. Itselläni Tesla tippui pois pelistä lähinnä sen vuoksi, että jos voimalinjan jättää vähemmälle huomiolle, niin tuote on loppujen lopuksi kallis korolla täynnä ärsyttävyyksiä. Ei siis kokonaisuutena mitenkään ihmeellinen, saatikka muita edellä. Mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen ja subjektiiviset tuntemukset ovat suuressa roolissa. Ja huomautan vielä, että nimenomaan tuollaista X-Teslaa en ole kokeillut, vaan näitä halvempia Model-kolmosia.
                                Coffee isn´t my cup of tea

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎