Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1861
    • Turku

    Originally posted by pyroz View Post
    Ei varmastikaan irtoa 544hp launch controllilla jos auto seisoo -30c keleissä. Pystynee normaalisti kuitenkin ajamaan. Ja kylmässä kelissä jokatapauksessa esilämmittää kabiinia joka vähän herättelee akkuunkin lämpöä.

    Mutta ihan vaan nukkuessa BMW ei kuluta akkua oman kokemuksen mukaan.
    Mä en nyt ymmärrä tätä, kun mun mielestä tuossa yllä on jotain ristiriitaista. Jos joka tapauksessa (aina?) esilämmittää kabiinia, niin eihän se auto silloin nuku koskaan.

    Voitko tarkentaa, että mitä sinä tarkoitit?
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • Demz
      Bimmer Rookie
      • Jun 2016
      • 112
      • Helsinki

      Originally posted by Silmaauki View Post
      Mä en nyt ymmärrä tätä, kun mun mielestä tuossa yllä on jotain ristiriitaista. Jos joka tapauksessa (aina?) esilämmittää kabiinia, niin eihän se auto silloin nuku koskaan.

      Voitko tarkentaa, että mitä sinä tarkoitit?
      Mä olen samoilla linjoila, eli ei omasta Konasta lähde mitään prosentteja mihinkään seisonnassa pl. viikon jälkeen.

      Kabiinin esilämmityksessä taidettiin tarkoittaa 10 min ennen ajoon lähtöä, joka siis aloittelee akunkin lämmittelyn samalla. Muuten auto siis nukkuu ilman lämmittelyjä. Toki jonkinlainen lämmitys on kyllä olemassa, mutta sen funktio on jäätymisen esto jos akku uhkaa kylmetä liiallisiin lukemiin. Sanoisin tämän ongelman realisoituvan vasta useamman viikon jälkeen.

      Comment

      • isolohko
        BTCF Member
        • May 2004
        • 902
        • Kymenlaakso

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Ja jatkokysymys, jos ei lämmitä niin saako moottorista sitten -20°C tai -30°C parin päivän seisomisen jälkeen heti täyden tehon ulos, vai pitääkö odotella että akku lämpiää ajossa? Tätä kysyn siksi kun vasta täällä muistaakseni joku kirjoitti että sähköauto on siksi(kin) kivempi kuin polttomoottori että täysi teho on aina käytössä eikä tartte odotella öljyjen lämpenemistä tms.
        Tesla Model 3 LR: ei saa heti täysiä tehoja eikä täysiä regenejä, vaikkakin auto on muutoin heti valmis lähtöön. Tämä näyttää ao. asian mm. ohuilla viivoilla näytön vas. yläkulmassa, tehopalkki oikealle on sitä enemmän katkoviivoilla, mitä enemmän tehoa rajoitetaan. Numeroita en ole kaivanut, varmasti "Bjornit" on senkin jo tubettaneet.

        e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6759
          • PK-seutu

          Originally posted by Silmaauki View Post
          Mä en nyt ymmärrä tätä, kun mun mielestä tuossa yllä on jotain ristiriitaista. Jos joka tapauksessa (aina?) esilämmittää kabiinia, niin eihän se auto silloin nuku koskaan.

          Voitko tarkentaa, että mitä sinä tarkoitit?
          Esilämmitys voi olla vaikka 20min eikä 24/7
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • Kräki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2018
            • 1090
            • Espoo



            Mahtaakohan meisselistäkään lähteä,mutta kulutus on noinkin suuri talvella. Juuri tätä tarkoitin ehkä,että mahtaako muut sitä kylmäkulutusta samallailla,kuin tesla? Se vaan lisätään siihen ajoon suoraan.

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1861
              • Turku

              Originally posted by pyroz View Post
              Esilämmitys voi olla vaikka 20min eikä 24/7
              Ok, eli ei siis ole kyse mistään jatkuvasta esilämmityksestä. Mä vähän ihmettelin oliko jatkuva vai just tämmöinen "tilattu" esilämmitys.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • isolohko
                BTCF Member
                • May 2004
                • 902
                • Kymenlaakso

                Originally posted by Silmaauki View Post
                Ok, eli ei siis ole kyse mistään jatkuvasta esilämmityksestä. Mä vähän ihmettelin oliko jatkuva vai just tämmöinen "tilattu" esilämmitys.
                Ehkä lisäisin tähän, että jos auto on latauspiuhan päässä, se päättää itse, esilämmittääkö se akkua. Auton kabiinin esilämmityksen hallinta etäsovelluksella ja saattaminen miellyttävään lähtölämpötilaan tapahtuu ajallisesti minuuteissa.

                En tiedä, onko Teslan ohjelmistossa millaiset akun esilämmityssäännöt, jos on ilman piuhaa pakkasessa parkissa.

                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1861
                  • Turku

                  Originally posted by isolohko View Post
                  Ehkä lisäisin tähän, että jos auto on latauspiuhan päässä, se päättää itse, esilämmittääkö se akkua. Auton kabiinin esilämmityksen hallinta etäsovelluksella ja saattaminen miellyttävään lähtölämpötilaan tapahtuu ajallisesti minuuteissa.

                  En tiedä, onko Teslan ohjelmistossa millaiset akun esilämmityssäännöt, jos on ilman piuhaa pakkasessa parkissa.
                  Nyt menee jo vaikeeksi ymmärtää. Auto siis itse päättää lämmittääkö se akkua jossain olosuhteissa.

                  Pitäiskö tästä siis päätellä, että i4 ei "välttämättä" nuku koskaan? Ts. virtaa kuluu parkissakin silloin tällöin? Vai koskeeko tämä siis vain tilanteita, joissa lautauspiuha on kytkettynä?
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6759
                    • PK-seutu

                    Originally posted by Silmaauki View Post
                    Nyt menee jo vaikeeksi ymmärtää. Auto siis itse päättää lämmittääkö se akkua jossain olosuhteissa.

                    Pitäiskö tästä siis päätellä, että i4 ei "välttämättä" nuku koskaan? Ts. virtaa kuluu parkissakin silloin tällöin? Vai koskeeko tämä siis vain tilanteita, joissa lautauspiuha on kytkettynä?
                    Nimenomaan Teslan oikkuja sellaiset parkissa lataustason putoamiset. BMW ei tee sitä.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3602
                      • Raisio

                      Originally posted by Silmaauki View Post
                      Nyt menee jo vaikeeksi ymmärtää. Auto siis itse päättää lämmittääkö se akkua jossain olosuhteissa.

                      Pitäiskö tästä siis päätellä, että i4 ei "välttämättä" nuku koskaan? Ts. virtaa kuluu parkissakin silloin tällöin? Vai koskeeko tämä siis vain tilanteita, joissa lautauspiuha on kytkettynä?
                      Sähköauto voi käyttäytyä erilailla ollessaan latausjohdossa kuin ilman kytkentää. Merkkien, mallien ja vuosimallien välillä eroja riippuen mitää softaa autossa.

                      Se, meneekö yöllä prossa tai pari akusta, on kyllä täysin merkityksetöntä loppujen lopuksi ja jos ahistaa, uusia dieselautoja saa vielä ostaa
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1861
                        • Turku

                        Originally posted by ritariässä View Post
                        Sähköauto voi käyttäytyä erilailla ollessaan latausjohdossa kuin ilman kytkentää. Merkkien, mallien ja vuosimallien välillä eroja riippuen mitää softaa autossa.

                        Se, meneekö yöllä prossa tai pari akusta, on kyllä täysin merkityksetöntä loppujen lopuksi ja jos ahistaa, uusia dieselautoja saa vielä ostaa
                        Ei mua ahdista, mutta kunhan yritän ymmärtää tätä uutta tekniikkaa...
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • JH.
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 794
                          • PKS

                          Oma karvalakkivarusteinen i4 ei ainakaan havaittavasti tiputa varausta yön tai viikonlopun yli seisoessaan. Käytännössä aina sama prosenttiluku ruudulla, mitään viikonloppua pidempää seisotusta en ole testannut. Joskus prosentti on yhdellä muuttunut mutta sen se nyt voisi tehdä miten vaan. Joka tapauksessa erittäin pieni on lepotilan kulutus. Tämä oli positiivinen yllätys.

                          Rangea on omiin ajoihin niin reilusti että en oo alun jälkeen tökkinyt kaapelia joka kerta kiinni. Tulee siis usein tulee lähdettyä liikkeelle kylmällä akulla enkä oo huomannu suorituskyvyssä mitään oleellista. Takavatomallissa on kitkarenkaille on aivan liikaa tahoa aina. Kesällä sitten toivon mukaan vähemmän pakkasta . Käsitykseni mukaan auto lämmittää akun kun kaapeli on kytkettynä mutta kaapelin irti ollessa lämmittää vain kabiinin.
                          MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                          Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                          BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                          Käyttis i4 eDrive40
                          Kesällä E36 M3
                          Radalla E36 325i track day tool

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1281
                            • HKI

                            Aikanaan katsoin Teslafistä että 20w/h meni nukkuessa sähköä. Nyt näytti -8c menneen noin 40w/h. Käsittänyt, että pitää akkua lämpimänä tai jtn. Pakkanen vaikuttaneen.

                            Erikseen jos sentry, eli kamerat päällä, tällöin kulutus 200w/h.


                            Kylmin havainto oli -11c lämpötilassa, kun kennoissa muistaakseni oli -6. Muutoin ollut melkolailla aina muistaakseni plussalla, vaikka keli pakkasella. Ajaessahan akussa on lämmintä 10-15c väliltä, siihen saakka akkua lämmitetään.
                            Last edited by ///Jone; 28-02-2023, 12:53.
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • anv
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2012
                              • 330
                              • Oulu

                              Nonniih, avasin tuonne saappipuolelle omasta EV6:sta vähän avautumista ja kysymyksiä. Lueskelisin mielelläni teidänkin kommentteja asiaan täällä...

                              Comment

                              • isolohko
                                BTCF Member
                                • May 2004
                                • 902
                                • Kymenlaakso

                                Originally posted by anv View Post
                                Nonniih, avasin tuonne saappipuolelle omasta EV6:sta vähän avautumista ja kysymyksiä. Lueskelisin mielelläni teidänkin kommentteja asiaan täällä...

                                https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=203752
                                Jopa on Kia ollut tapauksessasi tuskien taival. Hyvä raportti ja hyviä kommentteja onkin jo kertynyt lankaan.

                                Ihan vaan ajatusleikin mausteeksi, vaikkakin ollaan EV langassa: mitäpä jos sähköinen voimalinja riittäisi? Aika mielenkiintoinen (ainakin omasta mielestä) olisi Nissan X-Trail e-Power e-4orce, sen hyvistä ja huonoista puolista löytyy paljon tietoa, yhtenä tuore TM-talvivertailu.

                                Saab forumilla sanot spekseissäsi, että ehkä BMW ei sovi sinulle. Koska ehkä, niin onko BMW iX1 ollut tutkassa?

                                Tavoittelemassasi hintaluokassa 70k€, olettaen uuden SÄHKÖauton olevan tähtäimessä, range, koukku, neliveto ja mitä niitä speksejä nyt olikaan ja vihjaat Kia GT:n suuntaan, sitten Tesla Model Y Performance täyttää ne aika pitkälle, jos vaan penkki käy ja sitä kannattaa testata pitkällä koeajolla, eikä pelkästään kylmätyyppeinä. Ja se loppuunkulunut kommentti Teslamaisuuksien sietokyvystä, joka pitää olla kunnossa.

                                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎