Ei varmastikaan irtoa 544hp launch controllilla jos auto seisoo -30c keleissä. Pystynee normaalisti kuitenkin ajamaan. Ja kylmässä kelissä jokatapauksessa esilämmittää kabiinia joka vähän herättelee akkuunkin lämpöä.
Mutta ihan vaan nukkuessa BMW ei kuluta akkua oman kokemuksen mukaan.
Mä en nyt ymmärrä tätä, kun mun mielestä tuossa yllä on jotain ristiriitaista. Jos joka tapauksessa (aina?) esilämmittää kabiinia, niin eihän se auto silloin nuku koskaan.
Mä en nyt ymmärrä tätä, kun mun mielestä tuossa yllä on jotain ristiriitaista. Jos joka tapauksessa (aina?) esilämmittää kabiinia, niin eihän se auto silloin nuku koskaan.
Voitko tarkentaa, että mitä sinä tarkoitit?
Mä olen samoilla linjoila, eli ei omasta Konasta lähde mitään prosentteja mihinkään seisonnassa pl. viikon jälkeen.
Kabiinin esilämmityksessä taidettiin tarkoittaa 10 min ennen ajoon lähtöä, joka siis aloittelee akunkin lämmittelyn samalla. Muuten auto siis nukkuu ilman lämmittelyjä. Toki jonkinlainen lämmitys on kyllä olemassa, mutta sen funktio on jäätymisen esto jos akku uhkaa kylmetä liiallisiin lukemiin. Sanoisin tämän ongelman realisoituvan vasta useamman viikon jälkeen.
Ja jatkokysymys, jos ei lämmitä niin saako moottorista sitten -20°C tai -30°C parin päivän seisomisen jälkeen heti täyden tehon ulos, vai pitääkö odotella että akku lämpiää ajossa? Tätä kysyn siksi kun vasta täällä muistaakseni joku kirjoitti että sähköauto on siksi(kin) kivempi kuin polttomoottori että täysi teho on aina käytössä eikä tartte odotella öljyjen lämpenemistä tms.
Tesla Model 3 LR: ei saa heti täysiä tehoja eikä täysiä regenejä, vaikkakin auto on muutoin heti valmis lähtöön. Tämä näyttää ao. asian mm. ohuilla viivoilla näytön vas. yläkulmassa, tehopalkki oikealle on sitä enemmän katkoviivoilla, mitä enemmän tehoa rajoitetaan. Numeroita en ole kaivanut, varmasti "Bjornit" on senkin jo tubettaneet.
Mä en nyt ymmärrä tätä, kun mun mielestä tuossa yllä on jotain ristiriitaista. Jos joka tapauksessa (aina?) esilämmittää kabiinia, niin eihän se auto silloin nuku koskaan.
Mahtaakohan meisselistäkään lähteä,mutta kulutus on noinkin suuri talvella. Juuri tätä tarkoitin ehkä,että mahtaako muut sitä kylmäkulutusta samallailla,kuin tesla? Se vaan lisätään siihen ajoon suoraan.
Ok, eli ei siis ole kyse mistään jatkuvasta esilämmityksestä. Mä vähän ihmettelin oliko jatkuva vai just tämmöinen "tilattu" esilämmitys.
Ehkä lisäisin tähän, että jos auto on latauspiuhan päässä, se päättää itse, esilämmittääkö se akkua. Auton kabiinin esilämmityksen hallinta etäsovelluksella ja saattaminen miellyttävään lähtölämpötilaan tapahtuu ajallisesti minuuteissa.
En tiedä, onko Teslan ohjelmistossa millaiset akun esilämmityssäännöt, jos on ilman piuhaa pakkasessa parkissa.
Ehkä lisäisin tähän, että jos auto on latauspiuhan päässä, se päättää itse, esilämmittääkö se akkua. Auton kabiinin esilämmityksen hallinta etäsovelluksella ja saattaminen miellyttävään lähtölämpötilaan tapahtuu ajallisesti minuuteissa.
En tiedä, onko Teslan ohjelmistossa millaiset akun esilämmityssäännöt, jos on ilman piuhaa pakkasessa parkissa.
Nyt menee jo vaikeeksi ymmärtää. Auto siis itse päättää lämmittääkö se akkua jossain olosuhteissa.
Pitäiskö tästä siis päätellä, että i4 ei "välttämättä" nuku koskaan? Ts. virtaa kuluu parkissakin silloin tällöin? Vai koskeeko tämä siis vain tilanteita, joissa lautauspiuha on kytkettynä?
Nyt menee jo vaikeeksi ymmärtää. Auto siis itse päättää lämmittääkö se akkua jossain olosuhteissa.
Pitäiskö tästä siis päätellä, että i4 ei "välttämättä" nuku koskaan? Ts. virtaa kuluu parkissakin silloin tällöin? Vai koskeeko tämä siis vain tilanteita, joissa lautauspiuha on kytkettynä?
Nimenomaan Teslan oikkuja sellaiset parkissa lataustason putoamiset. BMW ei tee sitä.
Nyt menee jo vaikeeksi ymmärtää. Auto siis itse päättää lämmittääkö se akkua jossain olosuhteissa.
Pitäiskö tästä siis päätellä, että i4 ei "välttämättä" nuku koskaan? Ts. virtaa kuluu parkissakin silloin tällöin? Vai koskeeko tämä siis vain tilanteita, joissa lautauspiuha on kytkettynä?
Sähköauto voi käyttäytyä erilailla ollessaan latausjohdossa kuin ilman kytkentää. Merkkien, mallien ja vuosimallien välillä eroja riippuen mitää softaa autossa.
Se, meneekö yöllä prossa tai pari akusta, on kyllä täysin merkityksetöntä loppujen lopuksi ja jos ahistaa, uusia dieselautoja saa vielä ostaa
G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Sähköauto voi käyttäytyä erilailla ollessaan latausjohdossa kuin ilman kytkentää. Merkkien, mallien ja vuosimallien välillä eroja riippuen mitää softaa autossa.
Se, meneekö yöllä prossa tai pari akusta, on kyllä täysin merkityksetöntä loppujen lopuksi ja jos ahistaa, uusia dieselautoja saa vielä ostaa
Ei mua ahdista, mutta kunhan yritän ymmärtää tätä uutta tekniikkaa...
Oma karvalakkivarusteinen i4 ei ainakaan havaittavasti tiputa varausta yön tai viikonlopun yli seisoessaan. Käytännössä aina sama prosenttiluku ruudulla, mitään viikonloppua pidempää seisotusta en ole testannut. Joskus prosentti on yhdellä muuttunut mutta sen se nyt voisi tehdä miten vaan. Joka tapauksessa erittäin pieni on lepotilan kulutus. Tämä oli positiivinen yllätys.
Rangea on omiin ajoihin niin reilusti että en oo alun jälkeen tökkinyt kaapelia joka kerta kiinni. Tulee siis usein tulee lähdettyä liikkeelle kylmällä akulla enkä oo huomannu suorituskyvyssä mitään oleellista. Takavatomallissa on kitkarenkaille on aivan liikaa tahoa aina. Kesällä sitten toivon mukaan vähemmän pakkasta . Käsitykseni mukaan auto lämmittää akun kun kaapeli on kytkettynä mutta kaapelin irti ollessa lämmittää vain kabiinin.
Aikanaan katsoin Teslafistä että 20w/h meni nukkuessa sähköä. Nyt näytti -8c menneen noin 40w/h. Käsittänyt, että pitää akkua lämpimänä tai jtn. Pakkanen vaikuttaneen.
Erikseen jos sentry, eli kamerat päällä, tällöin kulutus 200w/h.
Kylmin havainto oli -11c lämpötilassa, kun kennoissa muistaakseni oli -6. Muutoin ollut melkolailla aina muistaakseni plussalla, vaikka keli pakkasella. Ajaessahan akussa on lämmintä 10-15c väliltä, siihen saakka akkua lämmitetään.
Jopa on Kia ollut tapauksessasi tuskien taival. Hyvä raportti ja hyviä kommentteja onkin jo kertynyt lankaan.
Ihan vaan ajatusleikin mausteeksi, vaikkakin ollaan EV langassa: mitäpä jos sähköinen voimalinja riittäisi? Aika mielenkiintoinen (ainakin omasta mielestä) olisi Nissan X-Trail e-Power e-4orce, sen hyvistä ja huonoista puolista löytyy paljon tietoa, yhtenä tuore TM-talvivertailu.
Saab forumilla sanot spekseissäsi, että ehkä BMW ei sovi sinulle. Koska ehkä, niin onko BMW iX1 ollut tutkassa?
Tavoittelemassasi hintaluokassa 70k€, olettaen uuden SÄHKÖauton olevan tähtäimessä, range, koukku, neliveto ja mitä niitä speksejä nyt olikaan ja vihjaat Kia GT:n suuntaan, sitten Tesla Model Y Performance täyttää ne aika pitkälle, jos vaan penkki käy ja sitä kannattaa testata pitkällä koeajolla, eikä pelkästään kylmätyyppeinä. Ja se loppuunkulunut kommentti Teslamaisuuksien sietokyvystä, joka pitää olla kunnossa.
Comment