Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11702
    • Kouvola

    Originally posted by [Snowboarder] View Post
    Mites kellään kokemuksia tämmöisestä? https://m.nettiauto.com/tesla/model-...unt=3&vifNav=Y
    Puuttuuko jotain oleellista? Käytännön range? Onko hinta kuinka linjassaan? Rumahan tuo on kun mikä, eikä varsinaisesti Tesla muutenkaan kiinnosta, mutta hieman mietittävä vaihtoehtoja. Polttoaine kulut tällä hetkellä 500€/kk (6l keskikulutuksella) ja auto olisi päivitettävä lähiaikoina 7 paikkaseen..
    Nopeasti katsottuna näyttää ihan ok:lta. Halvimmat 100D:t näytti olevan 58-60k. Model X:t tuntuisi olevan käytettynä hitusen kalliimpia kuin Model S:t. Osassa Model S:istä on myös ne lisäistuimet takakontissa, mutta ne on todella pienille lapsille siinä missä Model X:n kolmas penkkirivi soveltuu jopa aikuiselle. EPA-rangeksi on ilmoitettu 100D:lle 475km, johon pitäisi kohtuu helpolla kesäkelissä päästä. Käytännössä noilla kilometreillä akkukapasiteetti on jo hieman laskenut eli uskaltaisin luvata joku 430-450km rangea kesälle ja talvelle noin 350km riippuen pakkasesta ja keleistä. Varusteiden puolesta noissa nyt on aika lailla kaikki. CCS-latauspäivitys maksaa 300€ sisältäen asennuksen ja latausadapterin. Reissuja varten tuo on ehdoton. Voi olla, että on jo asennettukin autoon, mutta liike ei ole osannut mainita ilmossa. Model X:ssä ei ole samaa ongelmaa päiväajovalojen kanssa kuin Model S:ssä eli sen puolesta yksi ongelmakohta vähemmän. Jos löytyy CPO-takuullinen yksilö, niin ehdottomasti plussaa.

    Comment

    • lnaukkar
      Bimmer Rookie
      • Sep 2015
      • 189
      • Helsinki

      Originally posted by [Snowboarder] View Post
      Mites kellään kokemuksia tämmöisestä? https://m.nettiauto.com/tesla/model-...unt=3&vifNav=Y
      Puuttuuko jotain oleellista? Käytännön range? Onko hinta kuinka linjassaan? Rumahan tuo on kun mikä, eikä varsinaisesti Tesla muutenkaan kiinnosta, mutta hieman mietittävä vaihtoehtoja. Polttoaine kulut tällä hetkellä 500€/kk (6l keskikulutuksella) ja auto olisi päivitettävä lähiaikoina 7 paikkaseen..
      2017 Model X jos saat kulutuksen alle 25 kWh satkulle, niin onnea. Käytännössä tommosella suhannut niin yli tai alle 30 kWh satkulle on realistinen. Käytännön range siis talvella ja kesällä motarilla n. 250 km. Kesäistä maantietä menee enemmänkin. Näissä vanhoissa tesloissa (ilman lämpöpumppua) niin tuo range kippaa talvella vähän enemmän. Varsinkin Model X kohdalla kun kabiini on valtava.

      Loistavat stereot, mutta autohan ei ole mitenkään hiljainen.

      Isosti tilaa, mut tilojen käyttökelpoisuus on vähän niin ja näin.

      Ajovalot ei-hyvät. Model Y ja MOdel 3 ajovalot ovat huomattavasti paremmat.

      Menee hieman heikommassakin maastossa, maavaraa ihan kivasti.

      Se on just niin iso auto ajaa kuin miltä näyttääkin. Parkkeerauksessa voi olla lievästi haasteita.

      Tyyppivikoja noissa tuon aikakauden tesloissa yhä riittää. Ja varsinkin alkupään Model X .. tsekkaa vetarit, ravistaako täyskaasulla etupäätä kiihdytyksessä! Alustan ilmatolppia ja ylä- sekä alatukivarsia kuluu kerran per 100tkm, varsinkin edestä. Jarrujen kunto. Jäähdytysjärjestelmät vuotoja ollut kans.

      Renkaita kuluttaa hurjasti, mut siinä auttaa että säätää takapään mahdollisimman suoraksi sillä korkeudella mitä käyttää normaalisti. Vakiosuuntauksella menee takaa sisäreunoista tosi nopeasti vaihtoon.

      Kannattaa käydä koittamassa, tuosta joko tykkää tai ei. Tietynlaisella asenteella loistava perheauto, turvaistuimet mahtuu hyvin. Kolmannelle riville menee aikuinenkin suht mukavasti.
      Last edited by lnaukkar; 15-03-2023, 09:51.
      2023 G26 i4 M50
      2023 U11 iX1 xDrive30

      Comment

      • [Snowboarder]
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 2189
        • Karstula

        Tässäpä parissa edellisessä postauksessa tulikin hyvää infoa täytyy jossain vaiheessa käydä kokeilemassa. Parkkeeraaminen tuskin ongelma,melko vähän isommissa kaupungeissa ajoa missä ahtaat parkkipaikat.Noita näköjään tehty myös 6 paikkasena,joka riittäisi myös.
        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
        Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1281
          • HKI

          EV-database ollut hyvä mitta mikä voisi olla toteutunut range matka-ajossa eri olosuhteissa. Näyttää et maantie ja kylmällä kulutus on tuota 30kwh:n luokkaa. Vaihteluväli eri olosuhteissa 15-30kwh/100km välillä. Tuolloin range 315km. EDIT: toki jos otetaan et ajat 120kmh ja keli -25, niin uskoisin kulutuksen olevan jo 35kwh.

          All details and specs of the Tesla Model X 100D (2017-2019). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.


          Pätkäajossa varmasti monessakin kelissä 30kwh:ta menee rikki, tämä huomioitava ellei kotilatausta. Kotilatauksella niin merkitystä kun päivän ajoihin riittää useimmiten paljon vähemmän kuin 300km tai 200km.
          Last edited by ///Jone; 15-03-2023, 10:17.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • isolohko
            BTCF Member
            • May 2004
            • 902
            • Kymenlaakso

            VW ID.2all konsepti, uumoilee polo-luokan 25k€ EV:tä 450km rangella vuonna 2025. Näitähän toteutuessaan tultaisiin myymään kuin vappuneuloja.

            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

            Comment

            • isolohko
              BTCF Member
              • May 2004
              • 902
              • Kymenlaakso

              Pitäisköhän laittaa turhiin videoihin, mutta jos Tesla Model 3 ylösalaisin ajovideo (ja ylipäätään sen tuhovimma) kiinnostaa, Cody kanavalla WhistlinDiesel antaa "terapiaa":


              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

              Comment

              • anv
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2012
                • 330
                • Oulu

                Rangesta puheenollen. Tuli tuossa viimeviikolla ennätys sen osalta. Yöllä auto laturissa -> 80%, ajastettu kabiinin lämmitys lähtöhetkelle, pakkasta -26.3. Range näytti 120km emännän lähtiessä töihin 20km päähän. Päivällä lauhtui -16 asteeseen, range oli töistä lähtiessä 190km


                Tämä siis EV6 GT-Line AWD 77kWh

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6759
                  • PK-seutu

                  Originally posted by isolohko View Post
                  VW ID.2all konsepti, uumoilee polo-luokan 25k€ EV:tä 450km rangella vuonna 2025. Näitähän toteutuessaan tultaisiin myymään kuin vappuneuloja.
                  Tuohon vähän suomi-lisää + alvit ja muut niin hups ollaan varmaan 35k€ tasossa. Toivottavasti tietysti olen väärässä
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1422

                    ^ on kait tuossa hinta-arviossa jo saksan alvit mukana mutta veikkaan että nyt nähty viimeistely ja ominaisuudet ois meillä keskon hinnoittelemana 40k€.
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • isolohko
                      BTCF Member
                      • May 2004
                      • 902
                      • Kymenlaakso

                      ^ID.2All OP ei tainnut mainita ennustuksessaan, että missä maassa vappuneulamaiset myyntiluvut tulevat olemaan

                      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5171
                        • Kuopio

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Tuohon vähän suomi-lisää + alvit ja muut niin hups ollaan varmaan 35k€ tasossa. Toivottavasti tietysti olen väärässä
                        Aika moni kyllä lottoaa tuota 35keur hintaa volkkarille enkä kyllä itsekkään ylläty jos se näin tullaan hinnoittelee.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • TeRm0z
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2007
                          • 96
                          • Seinäjoki

                          Perinteiset "Suomi-lisät" eivät taida näitä malleja koskea, kun ei autoveroakaan ole.

                          Esim. VW ID3 58kwh maksaa melko lailla saman 44ke uutena niin Saksassa kuin Suomessa.
                          Tallissa: F48 X1 20D XDrive (-16),
                          Ex list:
                          F34 320iA GT (-13), F20 118DA M-Sport (-14), F30 320DA M-Sport (-12), E60 530DA M-Sport (-09), E91 330D M-Sport (-06), X1 20D Xdrive (-10), E91 330iA, E61 525ia, E91 320dA, E46 318i, e39 525tds, e46 320i, e36 316i, e30 316

                          Comment

                          • isolohko
                            BTCF Member
                            • May 2004
                            • 902
                            • Kymenlaakso

                            Nyt jos katsoo pikaisesti vain yhden saksalaisen liikkeen halvimman uuden Opel eMokka hinnan, n. 40k€ ja Suomesta 36k€, mitenkään paneutumatta sisältöön, eipä tuo ensivaikutelma 25k€ hinnasta niin huono ole kuitenkaan, sillä jos ym. ID.2all 25->35k€ arvelut pitäisi tässä, niin 40->56k€ pitäisi olla eMokan hintaero.

                            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                            Comment

                            • isolohko
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 902
                              • Kymenlaakso

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Tuohon vähän suomi-lisää + alvit ja muut niin hups ollaan varmaan 35k€ tasossa. Toivottavasti tietysti olen väärässä
                              Totta, jos 25k€ on alv 0%. Jos se on ovh Saksassa, sisältäen alv 19%, niin Suomessa 24%, joten jos tehtaan hinta Suomeen sama, tulee +1.250,00€.

                              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                Id.2 hinnat alkaen voi olla suomessakin jopa 24990. Luvattiinhan id.3 31990. Sitä ei tosin koskaan tullut. Ja ostaako kukaan autoa josta on karsittu ihan kaikki varusteet pois?
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎