Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3855
    • Nokia

    Originally posted by kooma View Post
    Tuossa samassa ketjussa ne ihmettelee myös tuota ja joku kertoo että käppyrä on jonkun simulaattorin datan perusteella tehty eikä tuollaista eroa ole havaittu käytännössä.
    Kohtalaisen selvältä kyllä tuntuisi, ettei todellakaan voi olla kovinkaan suurta eroa samalla autolla samalla tavalla ajaessa... Hehkuisi kyllä etumoottori aika helvetin kuumana tuolla energialla.
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • tiko4tiko
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2020
      • 816
      • Lappeenranta

      Originally posted by kooma View Post
      Tuossa samassa ketjussa ne ihmettelee myös tuota ja joku kertoo että käppyrä on jonkun simulaattorin datan perusteella tehty eikä tuollaista eroa ole havaittu käytännössä.
      Takaveto-kikalla Taycaniin säädettiin softalla lisää rangea. Aiemmin Taycan oli koko ajan nelivetoinen, mutta softamuutoksen jälkeen range-moodissa vain auton niin päätäessä. Rangea mainostettiiin saatavan 50-60km lisää, mutta käytännössä mittaaminen on ollut hankalaa. Testin sotkee keliolot helposti, kun paluuta vanhaan softaa ei ole. niin saman päivänä samoissa oloissa testin tekeminen on tavalliselle talaajalle (tubettajalle) mahdotonta.

      Mutta äkkiäkös jos i4m50 on, niin asian kokeilee montako prosenttia eroa on moodien välillä. Jos eroa ei ole niin miksi vaivautua ajamaa jolla eco-moodilla ylipäätään. Eli ajelee samaa työmatkaa (jos nyt ei ole vain kaupunkiajoa) molemmilla moodeille siitähän se selviää kuliuttaako sport enemmän vai ei ja mikä ero on. Esim pari päivää toisella ja pari päivää toisella, ja toistaa tuota vaikka pari viikkoa niin olosuhteet keskiarvoistuu pois ja laskemista voi poistaa testin sekoittavat erikoispäivät (kova lumi/vesisade).
      Mini, E24, E90, G70
      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

      Comment

      • N54
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2012
        • 526
        • Satakunta

        Originally posted by tiko4tiko View Post
        Takaveto-kikalla Taycaniin säädettiin softalla lisää rangea. Aiemmin Taycan oli koko ajan nelivetoinen, mutta softamuutoksen jälkeen range-moodissa vain auton niin päätäessä. Rangea mainostettiiin saatavan 50-60km lisää, mutta käytännössä mittaaminen on ollut hankalaa. Testin sotkee keliolot helposti, kun paluuta vanhaan softaa ei ole. niin saman päivänä samoissa oloissa testin tekeminen on tavalliselle talaajalle (tubettajalle) mahdotonta.
        Sukulaismiehellä on ollut kaksi Taycania, 4S isommalla akulla ja nyt Turbo S. Kummassakaan autossa kyseinen päivitys ei ole vaikuttanut toimintamatkaan tai kulutukseen lähellekään tuollaisia lukemia, hänen mukaansa havaittavaa eroa ei käytännössä ole. Kuulostaa kuitenkin aika oudolta jos tuollainen 50-60 km ero pitäisi päivityksellä olla.

        Rengaskauden vaihtumisen hän kuitenkaan huomaa selvästi, menee 20” kitkoilla pienemmällä kulutuksella kuin 22” kesärenkailla.

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 816
          • Lappeenranta

          Originally posted by N54 View Post
          Sukulaismiehellä on ollut kaksi Taycania, 4S isommalla akulla ja nyt Turbo S. Kummassakaan autossa kyseinen päivitys ei ole vaikuttanut toimintamatkaan tai kulutukseen lähellekään tuollaisia lukemia, hänen mukaansa havaittavaa eroa ei käytännössä ole. Kuulostaa kuitenkin aika oudolta jos tuollainen 50-60 km ero pitäisi päivityksellä olla.

          Rengaskauden vaihtumisen hän kuitenkaan huomaa selvästi, menee 20” kitkoilla pienemmällä kulutuksella kuin 22” kesärenkailla.
          Juu, olen etsinyt kanssa 'todisteita'. Suurin parannus 14% piti olla Cross Turismo Turbossa eli n 50km. Softa on 2023 malleissa tehtaalta ja se pitäis saada päivityksellä vanhoihinkin viime syksystä (marraskuu?) alkaen. Tehtaan wlpt oli CT turbolle aiemmin 395-453km ja nyt Porscehen sivulla lukee 423-485km. Eli virallisissa luvuissa mainosmiesten 50km muuttui noin 30km Mitä tuo on käytännössä? Porschen kunniaksi on sanottava, että valmistaja ei ole WLPT arvot pitää paremmin paikkansa kuin monella muulla. WLPT:n vaihteluvälsitä näkee, että rengaskoolla on isompi merkitys kuin tällä softakikalla, kuten kerroitkin. Niin sedan Taycan on sulavampi kuin farkku ja pidempi range siten.
          Mini, E24, E90, G70
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6759
            • PK-seutu

            Eco pro moodi coastaa eli rullaa. Se on aina kaikkein taloudellisin tapa. Siihen kun yhdistää kuskin fiksua ennakointia ja upeasti toimiva adaptiivinen regen niin range on maksimoitu. Samoin lämppärissä on myös Eco pro asetukset.

            mutta jos tosiaan ajetaan pilkun tarkasti tasaisella 130km/h vauhdilla ilman muuta liikennettä ja muita häiriöteköijöitä niin ei silloin pitäisi olla mitään yö ja päivä eroja ajotiloilla.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10059
              • KVLA

              TM:n talvisähköauto 2023 tulokset:

              1.) BMW i4 eDrive40 Charged Plus, viisi tähteä (8,8/10 pistettä)

              2.) Mercedes-EQ EQE 350+ Edition, neljä tähteä (8,5/10 pistettä)

              3.) Renault Megane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv Iconic, neljä tähteä (8,3/10 pistettä)

              4.) Nissan Ariya 63 kWh Evolve 2WD, kolme tähteä (7,9/10 pistettä)

              5.) Kia Niro EV 64,8 kWh Business Luxury, kaksi tähteä (7,7/10 pistettä)

              6.) Toyota bZ4X Style, kaksi tähteä (7,7/10 pistettä)

              7.) Hyundai Ioniq 5 77 kWh 229 hv Premium RWD, yksi tähti (7,2/10 pistettä)

              8.) Volkswagen ID.Buzz 150 kW Launch Edition 77 kWh, yksi tähti (6,9/10 pistettä)

              Comment

              • Joba
                BTCF Member
                • Sep 2007
                • 556

                Originally posted by Danukos View Post
                Tästä taisi olla täällä keskustelua pari sivua takaperin.. Vai oliko siinä bmw i8 langassa? Tais olla... No, ainakin BMW:n hybiridi akkukennojen vaihto ei ilmeisesti niin järkyttävän kallista kuin voisi olettaa, joku osasi kertoa että n. 6k€ olisi kaikkien kennomoduulien vaihto i8:siin.
                Täyssähkärissä sitten varmaankin vähintään tuplaten tuo. Teslalla Model S uusi akkupaketti ilmeisesti luokkaa 20k€(?). Mutta vaihtoehtoisia korjaamojakin jo löytyy jotka tekevät saman jo huomattavasti huokeampaan hintaan kuin Tesla.
                Esim. Akkuauto Finland Oy toimii Kankaanpäässä ja tekevät Tesla Model S akkujen vaihtoja/korjauksia yms. Harri Salon youtube-kanavalla on aiheesta pari tuorehkoa videota...

                Eiköhän tulevaisuudessa akkujen huolto- ja korjauskustannuksetkin laske nykyisestä, siinä missä uusien akkujen hinnatkin, kun sähköautojen määrät kasvaa, kehitys kehittyy ja tieto-taidon lisääntyessä myös kasvava kilpailu korjaamobisneksessä tulee vaikuttamaan hintoihin.
                Helmikuussa katsoin akun vaihdon hintaa Jaguar I-Paceen. Se oli 146k€. Akku itsessään 144k€. Eli muutaman euron kalliimpi mitä uusi vastaava auto. Jenkeissä sama paristo 55k$.
                Onneksi kuukauden jumpalla akun kennot tasaantui eikä tarvinnut urakkaan lähteä.

                Eli toivotaan että tulevaisuus olisi joillain merkeillä valoisampi.
                Last edited by Joba; 10-03-2023, 01:33.

                Comment

                • Ceeray
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1400
                  • Kuopio

                  Originally posted by Joba View Post
                  Helmikuussa katsoin akun vaihdon hintaa Jaguar I-Paceen. Se oli 146k€. Akku itsessään 144k€. Eli muutaman euron kalliimpi mitä uusi vastaava auto. Jenkeissä sama paristo 55k$.
                  Onneksi kuukauden jumpalla akun kennot tasaantui eikä tarvinnut urakkaan lähteä.

                  Eli toivotaan että tulevaisuus olisi joillain merkeillä valoisampi.
                  Mikäs sulle tuli Ipacen akkuun? Kennot epätasapainoon?
                  Hidaslatauksella kondikseen?

                  Sama auto alla...
                  Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                  Comment

                  • Joba
                    BTCF Member
                    • Sep 2007
                    • 556

                    Originally posted by Ceeray View Post
                    Mikäs sulle tuli Ipacen akkuun? Kennot epätasapainoon?
                    Hidaslatauksella kondikseen?

                    Sama auto alla...
                    Ei minun auto vaan asiakkaan. Piti 7kk akku 0% latauksella seisonnassa ja akun kennot epätasapainoon. Auto saatiin kyllä heräteltyä mutta vei aikaa ac-latauksella herätellessä.

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3027
                      • Sjundeå

                      Originally posted by Joba View Post
                      Helmikuussa katsoin akun vaihdon hintaa Jaguar I-Paceen. Se oli 146k€. Akku itsessään 144k€. Eli muutaman euron kalliimpi mitä uusi vastaava auto. Jenkeissä sama paristo 55k$.
                      Onneksi kuukauden jumpalla akun kennot tasaantui eikä tarvinnut urakkaan lähteä.

                      Eli toivotaan että tulevaisuus olisi joillain merkeillä valoisampi.
                      Siis…. Sataneljäkymmentäkuusituhatta?!?

                      Mitä hel…. Noh. Jollain on mennyt business casen laskeminen vissiin ihan maaliin.
                      Datsunin kohdalla tuota oli aika kovasti subventoitu ja jossain pyöri aikoinaan 30kWh mallille vaihtokustannukseksi luokkaa 7,5K€. Vanha akku toki siinä kohtaa palautukseen josta se meni muualle hyötykäyttöön.
                      -22 Lexus ES300h
                      -23 Nissan Leaf

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • Joba
                        BTCF Member
                        • Sep 2007
                        • 556

                        Originally posted by GameOver View Post
                        Siis…. Sataneljäkymmentäkuusituhatta?!?

                        Mitä hel…. Noh. Jollain on mennyt business casen laskeminen vissiin ihan maaliin.
                        Datsunin kohdalla tuota oli aika kovasti subventoitu ja jossain pyöri aikoinaan 30kWh mallille vaihtokustannukseksi luokkaa 7,5K€. Vanha akku toki siinä kohtaa palautukseen josta se meni muualle hyötykäyttöön.
                        Itse kun olin ennen Datsun-hommissa niin ZE1 Lefan 42kwh -pariston vaihto oli ~20k.
                        Tämä Jaggen tapaus sai kyllä ihmisen ottaa pari henkäystä ennen kuin soitti että tämä voi olla mahdollinen kustannus.
                        Odotan vakuutusyhtiöiden kommentteja tuonti-Jaggeista jos on mahdollisia kolhuja.

                        Comment

                        • Ceeray
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1400
                          • Kuopio

                          Originally posted by Joba View Post
                          Itse kun olin ennen Datsun-hommissa niin ZE1 Lefan 42kwh -pariston vaihto oli ~20k.
                          Tämä Jaggen tapaus sai kyllä ihmisen ottaa pari henkäystä ennen kuin soitti että tämä voi olla mahdollinen kustannus.
                          Odotan vakuutusyhtiöiden kommentteja tuonti-Jaggeista jos on mahdollisia kolhuja.
                          Noo, maksoi lamppu merkkarilla 7.3k. ebayssa 1.5k , eli ilmaa on..
                          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1281
                            • HKI

                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            TM:n talvisähköauto 2023 tulokset:

                            1.) BMW i4 eDrive40 Charged Plus, viisi tähteä (8,8/10 pistettä)

                            2.) Mercedes-EQ EQE 350+ Edition, neljä tähteä (8,5/10 pistettä)

                            3.) Renault Megane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv Iconic, neljä tähteä (8,3/10 pistettä)

                            4.) Nissan Ariya 63 kWh Evolve 2WD, kolme tähteä (7,9/10 pistettä)

                            5.) Kia Niro EV 64,8 kWh Business Luxury, kaksi tähteä (7,7/10 pistettä)

                            6.) Toyota bZ4X Style, kaksi tähteä (7,7/10 pistettä)

                            7.) Hyundai Ioniq 5 77 kWh 229 hv Premium RWD, yksi tähti (7,2/10 pistettä)

                            8.) Volkswagen ID.Buzz 150 kW Launch Edition 77 kWh, yksi tähti (6,9/10 pistettä)

                            i4 on hieno auto ja myös hieno sähköauto. Kyllä BMW osaa. Ainoan miinuksen voin sanoa, että missä ovat [varustellut]autot hintaluokassa 50k€? Sellaista 330e:n sähköversiota odotellessa...

                            Pitää käydä hankkimassa lehti, mutta mielestäni TM ei ehkä painota sillä painoarvolla autoja kuin sähköautoja olisi yleensä(?) syytä painottaa. Hyundai Ioniq 5 on matkantekokyvyltään aivan omaa luokkaansa yli 200kw lataustehonsa avulla, se ei oikein näy arvosteluissa - toki arvostelu on talviautovertailu jossa lämpöäkin saatava hyttiin.
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • huupi
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 1189
                              • Tyrnävä

                              Originally posted by ///Jone View Post
                              Pitää käydä hankkimassa lehti, mutta mielestäni TM ei ehkä painota sillä painoarvolla autoja kuin sähköautoja olisi yleensä(?) syytä painottaa. Hyundai Ioniq 5 on matkantekokyvyltään aivan omaa luokkaansa yli 200kw lataustehonsa avulla, se ei oikein näy arvosteluissa - toki arvostelu on talviautovertailu jossa lämpöäkin saatava hyttiin.
                              TM: ”Toimintamatka ja pikalataus -
                              Arvosanat: BMW 9, Hyundai 8”

                              :think

                              Edit. Mercedes myös 9
                              Last edited by huupi; 10-03-2023, 22:45. Reason: Merssu
                              I01 i3s 94

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 816
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by ///Jone View Post
                                i4 on hieno auto ja myös hieno sähköauto. Kyllä BMW osaa. Ainoan miinuksen voin sanoa, että missä ovat [varustellut]autot hintaluokassa 50k€? Sellaista 330e:n sähköversiota odotellessa...

                                Pitää käydä hankkimassa lehti, mutta mielestäni TM ei ehkä painota sillä painoarvolla autoja kuin sähköautoja olisi yleensä(?) syytä painottaa. Hyundai Ioniq 5 on matkantekokyvyltään aivan omaa luokkaansa yli 200kw lataustehonsa avulla, se ei oikein näy arvosteluissa - toki arvostelu on talviautovertailu jossa lämpöäkin saatava hyttiin.
                                Hieman ihmettelen TM:ään siinä, miten i4:ää voi pitää 5 tähden talviautona, kun maavaraa on vain 13cm! Moni i4:n ominaisuus sopii talviautolle erinomaisesti - valot, lämmityslaite, ajo-ominaisuudet, mutta kyllä mitätön maavara on oikeassa talvessa erittäin huono ominaisuus, lähellä hylättyä. Etenemiskyvyssä bemarille 8 pistettä taulukossa ja kärkipaikka ko. osa-alueella Mitä itse ko. autoa olen kokeillut, niin etenemiskyky talvella ei mairittele. i4 koeajolla tuli vanhat ajat (E34,E39) mieleen niin hyvässä kuin pahassa. Kyllähän i4:lla toimeen tulee talvellakin ja hauskaakin on, mutta viiden tähden talviauto, ei kai nyt sentään

                                Mitä Ioniq5:een tulee, niin jos autossa on epämukava alusta (tie on talvella useinkin epätasainen), ja siihen päälle vielä huonot ajovalot (talvisin on pimeää) niin eikö matkantekokyky ole nimenomaan silloin heikko. Ioniq 5 oli ehkä testin suurimpia yllätyksiä itselle, sen verran autoa on kehuttu aiemmin. No eipä Suomi nyt mikään päämarkkina ko. merkille olekaan, joten panostus talvioloihin ei välttämättä ole prioriteeteissä korkealla.
                                Mini, E24, E90, G70
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎