Originally posted by kooma
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa VII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
ex. 53*BMW
-
-
Originally posted by kooma View PostTuossa samassa ketjussa ne ihmettelee myös tuota ja joku kertoo että käppyrä on jonkun simulaattorin datan perusteella tehty eikä tuollaista eroa ole havaittu käytännössä.
Mutta äkkiäkös jos i4m50 on, niin asian kokeilee montako prosenttia eroa on moodien välillä. Jos eroa ei ole niin miksi vaivautua ajamaa jolla eco-moodilla ylipäätään. Eli ajelee samaa työmatkaa (jos nyt ei ole vain kaupunkiajoa) molemmilla moodeille siitähän se selviää kuliuttaako sport enemmän vai ei ja mikä ero on. Esim pari päivää toisella ja pari päivää toisella, ja toistaa tuota vaikka pari viikkoa niin olosuhteet keskiarvoistuu pois ja laskemista voi poistaa testin sekoittavat erikoispäivät (kova lumi/vesisade).Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostTakaveto-kikalla Taycaniin säädettiin softalla lisää rangea. Aiemmin Taycan oli koko ajan nelivetoinen, mutta softamuutoksen jälkeen range-moodissa vain auton niin päätäessä. Rangea mainostettiiin saatavan 50-60km lisää, mutta käytännössä mittaaminen on ollut hankalaa. Testin sotkee keliolot helposti, kun paluuta vanhaan softaa ei ole. niin saman päivänä samoissa oloissa testin tekeminen on tavalliselle talaajalle (tubettajalle) mahdotonta.
Rengaskauden vaihtumisen hän kuitenkaan huomaa selvästi, menee 20” kitkoilla pienemmällä kulutuksella kuin 22” kesärenkailla.
Comment
-
-
Originally posted by N54 View PostSukulaismiehellä on ollut kaksi Taycania, 4S isommalla akulla ja nyt Turbo S. Kummassakaan autossa kyseinen päivitys ei ole vaikuttanut toimintamatkaan tai kulutukseen lähellekään tuollaisia lukemia, hänen mukaansa havaittavaa eroa ei käytännössä ole. Kuulostaa kuitenkin aika oudolta jos tuollainen 50-60 km ero pitäisi päivityksellä olla.
Rengaskauden vaihtumisen hän kuitenkaan huomaa selvästi, menee 20” kitkoilla pienemmällä kulutuksella kuin 22” kesärenkailla.Mitä tuo on käytännössä? Porschen kunniaksi on sanottava, että valmistaja ei ole WLPT arvot pitää paremmin paikkansa kuin monella muulla. WLPT:n vaihteluvälsitä näkee, että rengaskoolla on isompi merkitys kuin tällä softakikalla, kuten kerroitkin. Niin sedan Taycan on sulavampi kuin farkku ja pidempi range siten.
Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Eco pro moodi coastaa eli rullaa. Se on aina kaikkein taloudellisin tapa. Siihen kun yhdistää kuskin fiksua ennakointia ja upeasti toimiva adaptiivinen regen niin range on maksimoitu. Samoin lämppärissä on myös Eco pro asetukset.
mutta jos tosiaan ajetaan pilkun tarkasti tasaisella 130km/h vauhdilla ilman muuta liikennettä ja muita häiriöteköijöitä niin ei silloin pitäisi olla mitään yö ja päivä eroja ajotiloilla.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
TM:n talvisähköauto 2023 tulokset:
1.) BMW i4 eDrive40 Charged Plus, viisi tähteä (8,8/10 pistettä)
2.) Mercedes-EQ EQE 350+ Edition, neljä tähteä (8,5/10 pistettä)
3.) Renault Megane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv Iconic, neljä tähteä (8,3/10 pistettä)
4.) Nissan Ariya 63 kWh Evolve 2WD, kolme tähteä (7,9/10 pistettä)
5.) Kia Niro EV 64,8 kWh Business Luxury, kaksi tähteä (7,7/10 pistettä)
6.) Toyota bZ4X Style, kaksi tähteä (7,7/10 pistettä)
7.) Hyundai Ioniq 5 77 kWh 229 hv Premium RWD, yksi tähti (7,2/10 pistettä)
8.) Volkswagen ID.Buzz 150 kW Launch Edition 77 kWh, yksi tähti (6,9/10 pistettä)
Comment
-
-
Originally posted by Danukos View PostTästä taisi olla täällä keskustelua pari sivua takaperin.. Vai oliko siinä bmw i8 langassa? Tais olla... No, ainakin BMW:n hybiridi akkukennojen vaihto ei ilmeisesti niin järkyttävän kallista kuin voisi olettaa, joku osasi kertoa että n. 6k€ olisi kaikkien kennomoduulien vaihto i8:siin.
Täyssähkärissä sitten varmaankin vähintään tuplaten tuo. Teslalla Model S uusi akkupaketti ilmeisesti luokkaa 20k€(?). Mutta vaihtoehtoisia korjaamojakin jo löytyy jotka tekevät saman jo huomattavasti huokeampaan hintaan kuin Tesla.
Esim. Akkuauto Finland Oy toimii Kankaanpäässä ja tekevät Tesla Model S akkujen vaihtoja/korjauksia yms. Harri Salon youtube-kanavalla on aiheesta pari tuorehkoa videota...
Eiköhän tulevaisuudessa akkujen huolto- ja korjauskustannuksetkin laske nykyisestä, siinä missä uusien akkujen hinnatkin, kun sähköautojen määrät kasvaa, kehitys kehittyy ja tieto-taidon lisääntyessä myös kasvava kilpailu korjaamobisneksessä tulee vaikuttamaan hintoihin.
Onneksi kuukauden jumpalla akun kennot tasaantui eikä tarvinnut urakkaan lähteä.
Eli toivotaan että tulevaisuus olisi joillain merkeillä valoisampi.Last edited by Joba; 10-03-2023, 01:33.
Comment
-
-
Originally posted by Joba View PostHelmikuussa katsoin akun vaihdon hintaa Jaguar I-Paceen. Se oli 146k€. Akku itsessään 144k€. Eli muutaman euron kalliimpi mitä uusi vastaava auto. Jenkeissä sama paristo 55k$.
Onneksi kuukauden jumpalla akun kennot tasaantui eikä tarvinnut urakkaan lähteä.
Eli toivotaan että tulevaisuus olisi joillain merkeillä valoisampi.
Hidaslatauksella kondikseen?
Sama auto alla...Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
Originally posted by Ceeray View PostMikäs sulle tuli Ipacen akkuun? Kennot epätasapainoon?
Hidaslatauksella kondikseen?
Sama auto alla...
Comment
-
-
Originally posted by Joba View PostHelmikuussa katsoin akun vaihdon hintaa Jaguar I-Paceen. Se oli 146k€. Akku itsessään 144k€. Eli muutaman euron kalliimpi mitä uusi vastaava auto. Jenkeissä sama paristo 55k$.
Onneksi kuukauden jumpalla akun kennot tasaantui eikä tarvinnut urakkaan lähteä.
Eli toivotaan että tulevaisuus olisi joillain merkeillä valoisampi.
Mitä hel…. Noh. Jollain on mennyt business casen laskeminen vissiin ihan maaliin.
Datsunin kohdalla tuota oli aika kovasti subventoitu ja jossain pyöri aikoinaan 30kWh mallille vaihtokustannukseksi luokkaa 7,5K€. Vanha akku toki siinä kohtaa palautukseen josta se meni muualle hyötykäyttöön.-22 Lexus ES300h
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostSiis…. Sataneljäkymmentäkuusituhatta?!?
Mitä hel…. Noh. Jollain on mennyt business casen laskeminen vissiin ihan maaliin.
Datsunin kohdalla tuota oli aika kovasti subventoitu ja jossain pyöri aikoinaan 30kWh mallille vaihtokustannukseksi luokkaa 7,5K€. Vanha akku toki siinä kohtaa palautukseen josta se meni muualle hyötykäyttöön.
Tämä Jaggen tapaus sai kyllä ihmisen ottaa pari henkäystä ennen kuin soitti että tämä voi olla mahdollinen kustannus.
Odotan vakuutusyhtiöiden kommentteja tuonti-Jaggeista jos on mahdollisia kolhuja.
Comment
-
-
Originally posted by Joba View PostItse kun olin ennen Datsun-hommissa niin ZE1 Lefan 42kwh -pariston vaihto oli ~20k.
Tämä Jaggen tapaus sai kyllä ihmisen ottaa pari henkäystä ennen kuin soitti että tämä voi olla mahdollinen kustannus.
Odotan vakuutusyhtiöiden kommentteja tuonti-Jaggeista jos on mahdollisia kolhuja.Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostTM:n talvisähköauto 2023 tulokset:
1.) BMW i4 eDrive40 Charged Plus, viisi tähteä (8,8/10 pistettä)
2.) Mercedes-EQ EQE 350+ Edition, neljä tähteä (8,5/10 pistettä)
3.) Renault Megane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv Iconic, neljä tähteä (8,3/10 pistettä)
4.) Nissan Ariya 63 kWh Evolve 2WD, kolme tähteä (7,9/10 pistettä)
5.) Kia Niro EV 64,8 kWh Business Luxury, kaksi tähteä (7,7/10 pistettä)
6.) Toyota bZ4X Style, kaksi tähteä (7,7/10 pistettä)
7.) Hyundai Ioniq 5 77 kWh 229 hv Premium RWD, yksi tähti (7,2/10 pistettä)
8.) Volkswagen ID.Buzz 150 kW Launch Edition 77 kWh, yksi tähti (6,9/10 pistettä)
i4 on hieno auto ja myös hieno sähköauto. Kyllä BMW osaa. Ainoan miinuksen voin sanoa, että missä ovat [varustellut]autot hintaluokassa 50k€? Sellaista 330e:n sähköversiota odotellessa...
Pitää käydä hankkimassa lehti, mutta mielestäni TM ei ehkä painota sillä painoarvolla autoja kuin sähköautoja olisi yleensä(?) syytä painottaa. Hyundai Ioniq 5 on matkantekokyvyltään aivan omaa luokkaansa yli 200kw lataustehonsa avulla, se ei oikein näy arvosteluissa - toki arvostelu on talviautovertailu jossa lämpöäkin saatava hyttiin.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostPitää käydä hankkimassa lehti, mutta mielestäni TM ei ehkä painota sillä painoarvolla autoja kuin sähköautoja olisi yleensä(?) syytä painottaa. Hyundai Ioniq 5 on matkantekokyvyltään aivan omaa luokkaansa yli 200kw lataustehonsa avulla, se ei oikein näy arvosteluissa - toki arvostelu on talviautovertailu jossa lämpöäkin saatava hyttiin.
Arvosanat: BMW 9, Hyundai 8”
:think
Edit. Mercedes myös 9
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View Posti4 on hieno auto ja myös hieno sähköauto. Kyllä BMW osaa. Ainoan miinuksen voin sanoa, että missä ovat [varustellut]autot hintaluokassa 50k€? Sellaista 330e:n sähköversiota odotellessa...
Pitää käydä hankkimassa lehti, mutta mielestäni TM ei ehkä painota sillä painoarvolla autoja kuin sähköautoja olisi yleensä(?) syytä painottaa. Hyundai Ioniq 5 on matkantekokyvyltään aivan omaa luokkaansa yli 200kw lataustehonsa avulla, se ei oikein näy arvosteluissa - toki arvostelu on talviautovertailu jossa lämpöäkin saatava hyttiin.Mitä itse ko. autoa olen kokeillut, niin etenemiskyky talvella ei mairittele. i4 koeajolla tuli vanhat ajat (E34,E39) mieleen niin hyvässä kuin pahassa. Kyllähän i4:lla toimeen tulee talvellakin ja hauskaakin on, mutta viiden tähden talviauto, ei kai nyt sentään
Mitä Ioniq5:een tulee, niin jos autossa on epämukava alusta (tie on talvella useinkin epätasainen), ja siihen päälle vielä huonot ajovalot (talvisin on pimeää) niin eikö matkantekokyky ole nimenomaan silloin heikko. Ioniq 5 oli ehkä testin suurimpia yllätyksiä itselle, sen verran autoa on kehuttu aiemmin. No eipä Suomi nyt mikään päämarkkina ko. merkille olekaan, joten panostus talvioloihin ei välttämättä ole prioriteeteissä korkealla.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Comment