memebuy23buy

Mai ex Näästi Biist:M6-05,Koeajo:Harvinainen kaunotar, Maserati Merak, F1-tunnelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Italowestern
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2008
    • 507
    • Vantaa

    Originally posted by Masatus View Post
    Etuvanne on 9" ja takavanne 10".
    Tänks! Noin muistelinkin. Jostain kumman syystä ne F1:t oli kulutuspinnan osalta suhteessa kaposemmat, joten Pirellin takarengas menee nyt ehkä hiukan överiksi 295-koossa. Saattaapi joutua downgreidaamaan 285-kokoon.

    Tiedätkö, onko noihin vanteisiin saatavilla välispacereita? Sisärimmejä varmastikin, mutta renkaan koon päivitys alaspäin taitaa kuitenkin olla järkevin tapa.

    Mitä itse tuumit noista kumeista? Koeasennuksessa ovat vasta kuitenkin. Olisi taas pitänyt alunperin seurata omaa järjen ääntä, eikä mennä edes kokeilemaan tuota leveämpää, joka vaatisi selvästikin 11" vanteen.

    Sinänsä parempi ajossa olisi kuitenkin se, että rengas ottaa kanttariin ensin ja vasta sitten vanne. Ne alkuperäiset renkaat oli sen suhteen tosi tarkat.
    sigpic
    ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
    Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17797
      • Jämsä

      Originally posted by Italowestern View Post
      En ole varma, mutta takavanteen leveys taitaa olla 10" eli kaipaisi ehkä leveämpää rimmin sisäosaa, jotta renkaan reuna taittuisi siistimmin sisään päin. Rengaskokoa on tietty helpompi säätää. Ja näköjään itse mankeloit kaaria..

      Juu, siis niin tietysti oli tuo takanen alunperin 35-profiililla ja nyt on 30. 285/25 istui jopa hiukan kapean oloisesti tuolla vanteella, joten oletin 295 olevan ok, mutta lähinnä ongelmaa voi tulla kaarien alle mahtumisesta kun noiden vanteiden offset on ehkä hiukan ulkonevampi kuin orggisten. Täytyy harkita, josko jotain säätöä tarttee edelleen tehdä.

      Eturengas istuu hienosti kyllä, mutta se onkin orggis leveys.

      Tämmöstä tää on. Ei voi verrata kuin samaa rengasmerkkiä ja mallia keskenään. Ilmeisesti Goodyear F1 olisi tuossa 295/30-20 koossa just passeli.

      tuo profiilin nostaminen sen tekee. jo 285/30 näyttää varmasti pulleammalta mitä 285/25. 10" vanne alkaa jo muutenkin olla turhan kapea noin leveille kumeille. optimi 10" vanteelle vaarmaan joku 265-275... leveämpää vannetta alle siis
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Italowestern
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2008
        • 507
        • Vantaa

        No voi hitsin pimpulat..

        Originally posted by bemu2000 View Post
        tuo profiilin nostaminen sen tekee. jo 285/30 näyttää varmasti pulleammalta mitä 285/25. 10" vanne alkaa jo muutenkin olla turhan kapea noin leveille kumeille. optimi 10" vanteelle vaarmaan joku 265-275... leveämpää vannetta alle siis
        Niinpä..

        Tuo vannemalli on kummiskin mielestäni niin nätti, että tarttee selvittää mitä spacerit tai uudet sisärimmit taakse maksaisi, jos niitä edes saapi erikseen.

        Monesti vaan tuppaavat väittämään, ettei noita kolmiosaisia valsseja pitäisi mukamasten itse mennä availemaankaan. Ehkäpä kummiskin laittelen taakse kohtuukokoisemmat kumit.. :think
        sigpic
        ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
        Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          Originally posted by Italowestern View Post
          Niinpä..

          Tuo vannemalli on kummiskin mielestäni niin nätti, että tarttee selvittää mitä spacerit tai uudet sisärimmit taakse maksaisi, jos niitä edes saapi erikseen.

          Monesti vaan tuppaavat väittämään, ettei noita kolmiosaisia valsseja pitäisi mukamasten itse mennä availemaankaan. Ehkäpä kummiskin laittelen taakse kohtuukokoisemmat kumit.. :think
          Eipä noitten koottavien vanteitten purkaminen ja kasaaminen mitään avaruustiedettä ole... kunhan vaan tietää mitä tekee niin menee siinä missä muukin

          Nyt kun on oikeamman kokoista kumia alla niin mielestäni vaatisi muutaman sentin madallusta niin alkaisi optiikka olemaan kondiksessa.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            Originally posted by Robi View Post
            Nyt kun on oikeamman kokoista kumia alla niin mielestäni vaatisi muutaman sentin madallusta niin alkaisi optiikka olemaan kondiksessa.
            Täsmälleen samaa mieltä, ei muuta tarvitsekaan.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • *makke*
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 885
              • Klaukkala

              Siinähän ämmä seiso eilenkin taas vakiopaikalla, kuola valuu , mutta etupää kyllä huutaa spaceria ja madallusta aika reilusti :think

              Comment

              • Masatus
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 867
                • Haukipudas

                eikäkö privaa oli tarkotus laittaa......

                Comment

                • Italowestern
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2008
                  • 507
                  • Vantaa

                  Originally posted by Masatus View Post
                  eikäkö privaa oli tarkotus laittaa......
                  Äh kyllä nää jutut voi yhtähyvin olla tässä jutun jatkona..

                  Jeps, täytynee vaan ensin koettaa vaihtaa nuo kumit kapeemmiks eli orggismittaisiksi ja katsoa sitten jos vielä pitää mankeloida tai jotain. Tuo ruuvinvaihtoajatus on ihan hyvä, jos ne ei muuten tokene. Laitoin itse asiassa VIP Modularille viestiä noista pulttien kannoista. Saas nähdä mitä ne vastaa.

                  Mutta noin äkkipäätään nuo pyörät näyttää nyt oikein hyviltä, enkä itse välttämättä kaipaa madallustakaan. Ne on just sellaiset lookiltaan, kuin kaipasinkin. Luonnossa tuo auto näyttää paremmalta kuin mun amatöörikuvissa.

                  Originally posted by Masatus
                  Originally posted by Italowestern;
                  Tänks! Noin muistelinkin. Jostain kumman syystä ne F1:t oli kulutuspinnan osalta suhteessa kaposemmat, joten Pirellin takarengas menee nyt ehkä hiukan överiksi 295-koossa. Saattaapi joutua downgreidaamaan 285-kokoon.

                  Tiedätkö, onko noihin vanteisiin saatavilla välispacereita? Sisärimmejä varmastikin, mutta renkaan koon päivitys alaspäin taitaa kuitenkin olla järkevin tapa.

                  Mitä itse tuumit noista kumeista? Koeasennuksessa ovat vasta kuitenkin. Olisi taas pitänyt alunperin seurata omaa järjen ääntä, eikä mennä edes kokeilemaan tuota leveämpää, joka vaatisi selvästikin 11" vanteen.

                  Sinänsä parempi ajossa olisi kuitenkin se, että rengas ottaa kanttariin ensin ja vasta sitten vanne. Ne alkuperäiset renkaat oli sen suhteen tosi tarkat.

                  Niin kaarestahan se nyt rappailee? Eli vannetta pitäisi saada sisemmäs, varmaan halvin ja helpoin aloittaa siitä kapeammasta kumista, jos sitä vannetta haluaisi saada sisemmän niin vaihtoehdot voi olla aika vähissä eli joko jyrsiä sitä vanteen kiinnityspintaa jolloin vanne menisi sisemmäs mutta muistaakseni siinä ei ole varaa jysiä kuin jotain 5mm jos sitäkään eli ei kannata sitä tehdä, no sitte jää enään vaihtoehto että tilaisi vipmodularilta sen vanteen mustan osa sellaisilla specseillä että sopii kunnolla pyörimään mutta hintaa kertyy varmaan yli 1000 euron (arvio).
                  Ja en tiedä sitte että saako mistään sinne isommalle kehälle missä pultit on niin jotain spaceria niin sitenhän sitä vannetta saisi sisemmäs mutta en tosiaan tiedä mistä sellaisi voisi saada.

                  Niin ja tosiaan jos niitä pultteja vaihtaa se kannattaisi tehdä niin että kun ottaa yhden pultin pois niin laittaa heti tilalle uuden niin se vanne ei pääse aukeilemaan ja siten se tiiviste siellä kumin alla ei pääse vioittumaan. Siis se tiiviste siinä missä vanteen sisä ja ulkokehä yhtyvät.
                  sigpic
                  ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                  Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                  Comment

                  • Italowestern
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2008
                    • 507
                    • Vantaa

                    Originally posted by *makke* View Post
                    Siinähän ämmä seiso eilenkin taas vakiopaikalla, kuola valuu , mutta etupää kyllä huutaa spaceria ja madallusta aika reilusti :think
                    Juu,
                    Takapäästä pitäis sahata etupäähän speiserit, niin istuis loistavasti eikä kaaret takana ottaisi kumiin isossakaan montussa..

                    Ei ne nytkään ota kiinni kuin ääritilanteissa ja ajoltaan auto on muuten ihan bueno. Se vaan on niin, että vanteet pitäisi tilata aina autokohtaisesti, mutta kyllä noista vielä toimivat saadaan.
                    sigpic
                    ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                    Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17797
                      • Jämsä

                      Originally posted by Italowestern View Post
                      Juu,
                      Takapäästä pitäis sahata etupäähän speiserit, niin istuis loistavasti eikä kaaret takana ottaisi kumiin isossakaan montussa..

                      Ei ne nytkään ota kiinni kuin ääritilanteissa ja ajoltaan auto on muuten ihan bueno. Se vaan on niin, että vanteet pitäisi tilata aina autokohtaisesti, mutta kyllä noista vielä toimivat saadaan.
                      jos noihin vanteisiin saa eri levyisiä kehiä tilattua, niin tuuman leveämmällä sisäkehällä saisi kumia hienosti venytettyä sisäänpäin, eikä tarvisi lähteä kaariin koskemaan ja renkaita vaihtamaan kapeampiin.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Heku
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 470
                        • Kuopio

                        Nakkaa 285/30 alle niin eiköhän ala näyttää hyvälle Sit jos vielä hipsii kaariin kiinni niin viskaa setti kiertoon ja orkkista alle takaisin..

                        Comment

                        • Italowestern
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 507
                          • Vantaa

                          Saahan noita

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          jos noihin vanteisiin saa eri levyisiä kehiä tilattua, niin tuuman leveämmällä sisäkehällä saisi kumia hienosti venytettyä sisäänpäin, eikä tarvisi lähteä kaariin koskemaan ja renkaita vaihtamaan kapeampiin.
                          Kyselinpä piruuttani suoraan VIP Modularilta noita M6 vanneasioita, niin tarjoutuivat rakentamaan ostamani vanteet kokonaan uusiksi kohtuullista korvausta vastaan eli hintaan 1940 taalaa plus rahti.

                          Tuolloin vanteet olisi muuten edelleen samanlaiset, mutta speksit muuttuisi siten, että edessä palaset olisi 20x3.5/5.5 ja takana 20x4.5/6.0, joten vanneleveys kasvaisi takana puolella tuumalla sisään ja edessä offset siirtyisi saman verran ulos. Tuon operaation jälkeen vanteet olisi täysin uusilla lipeillä sekä pulteilla ja mikä tärkeintä, oikealla offsetilla ämmään.

                          Toisaalta, jos joku haluaisi omaan 530-535-sarjalaiseen nuo mun uuden veroiset vanteet vaikkapa kolmella tonnilla, niin voisin tilata mahdollisesti kokonaan uudetkin. Uudet maksaisi 4125 taalaa plus rahti 550 taalaa (+tullit & Alv:t)

                          Jos kiinnostaa, niin pistäätten privaa.

                          Onhan Ämmä ansainnut oikeanlaiset pyörät. Tää on tätä kantapään kautta oppimista.
                          Last edited by Italowestern; 11-05-2010, 22:19.
                          sigpic
                          ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                          Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                          Comment

                          • Italowestern
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2008
                            • 507
                            • Vantaa

                            Originally posted by Heku View Post
                            Nakkaa 285/30 alle niin eiköhän ala näyttää hyvälle Sit jos vielä hipsii kaariin kiinni niin viskaa setti kiertoon ja orkkista alle takaisin..
                            Toi on se toinen konsti ja etukäteen mitattuna pitäisi toimia myöskin riittävän hyvin. Kiinnostava on myös tuo täsmälleen oikealla speksillä oleva vannesarja.:think
                            sigpic
                            ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                            Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                            Comment

                            • Italowestern
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2008
                              • 507
                              • Vantaa

                              Silmä tottuu, korva ei..

                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              jos noihin vanteisiin saa eri levyisiä kehiä tilattua, niin tuuman leveämmällä sisäkehällä saisi kumia hienosti venytettyä sisäänpäin, eikä tarvisi lähteä kaariin koskemaan ja renkaita vaihtamaan kapeampiin.
                              Tuli vaan mieleen, että millä tavoin tuota kaarien mankelointia yleensä toteutetaan? Tehdäänkö siihen joku lisäpokkaus ylöspäin vai käännetäänkö nykyistä pokkausta jyrkemmäksi eli reunaa vaan ns. "pois tieltä"?

                              Nythän siinä reunan takana on sisälokkari, joka estää kuraa jäämästä pokkauksen päälle ja ottaa siten vastaan, jos reunaa alkaisi lisää taittamaan.

                              Noh, Keskiviikkona pitäisi saapua astetta kaposemmat kumit, mutta nythän on tietty silmä ehtinyt jo tottua tuohon "järeään" kumilookkiin eli ns. "katu-uskottavuushan" siinä heti sitten kärsii aavistuksen.

                              Vannerakennelman uusiminen tuntuu kuitenkin hiukan arvokkaalta tähän saumaan, kun rahan reikää on paljon muuallekin, mutta jokin ratkaisu tuohon pikku "sipaisuongelmaan" täytyy kuitenkin kehittää.

                              PS. Kukaan ei ole kommentoinut, mistä tuollaisen toimivan huippunopeusrajoituspoistosoftan voisi hankkia turvallisesti. Jos tulee mieleen, niin kiitän etukäteen vinkistä. Putkistoa saatetaan nyt hiukan modata eli mahdollisesti X-pipen ja takapönttöjen kanssa. Katsotaan mitä saadaan aikaan.

                              Vaikka on näin hieno helleviikko, niin eipä ole ehtinyt kuin töitä paiskia. Olisi kiva käydä vaikka radalla tuulettumassa tai jotain vastaavaa.

                              Mutta sellasta tällä kertaa.
                              sigpic
                              ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                              Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                              Comment

                              • Italowestern
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 507
                                • Vantaa

                                Originally posted by *makke* View Post
                                Siinähän ämmä seiso eilenkin taas vakiopaikalla, kuola valuu , mutta etupää kyllä huutaa spaceria ja madallusta aika reilusti :think
                                Tähän piti vielä hiukan kommentoida, että mukavinta kuitenkin olisi käytännössä, jos kyljet ei likaantuisi heti ekan lätäkön kohdalla, eikä jousitusvarat loppuisi heti ekassa montussa.

                                Tuo levitetty ja laskettu muoti ei ihan siinä määrin istu edes mun silmäänkään, eli diggaan aika lailla ihan orggismuodoista ja vain hiukan laskisin tuota ämmän alustaa tonttiin.

                                Lamborghini Gallardossa oli muuten todella fiksut etupyörän kotelot, eli ne suojasi kyljet lähes täysin. En tosiaan ymmärrä, miksi kaarien pitäisi varsinkaan heti eturenkaan takana taittua tippaakaan sisäänpäin auton alle. Ainakaan siis suoraan renkaan reunasta asti. Ulkonäöllisestikin toimii paljon paremmin, jos rengas jää suoraan ajettaessa täysin kaaren sisään, mutta vannesuojaosa siihen ulkoreunan tasalle. Siten pyörä ei myöskään vastusta ilmaa, eikä kuraa kylkiä.

                                Ugh.. Olen puhunut.

                                Last edited by Italowestern; 17-05-2010, 23:25.
                                sigpic
                                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                                Comment

                                Working...
                                X