Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autonostureista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yason
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 181
    • Helsinki

    Originally posted by AnttiJuhani View Post
    Miten tuollainen matalan auton kanssa toimii vai pitääkö kikkailla jotenkin?

    Tein jossain vaiheessa vakioramppeja loivemmat rampit ihan vaan laudoista noiden alkuperäisten jatkeeksi. Renkaat ovat silloin sen verran ylempänä, että nosturin mukana tulleet paksut kumipalat mahtuvat nosturin ja helmojen väliin.

    Comment

    • Tomes70
      BTCF Member
      • Jan 2016
      • 64
      • TURKU :(

      Oletteko tällaisia nähneet myynnissä?

      Tuommoset ja kunnon tunkit nii ajais melkein saksinostimen asiaa... :think
      Z3 2.0, -99, Luscious lips

      Comment

      • Wesku79
        Bimmer Rookie
        • Feb 2019
        • 99
        • Raahe

        Alustapukeiksi varmaan ihan pätevät, mutta ei nuo kyllä mitenkään nosturia korvaa.
        E87 116i N45B16 2007

        Comment

        • Joma
          BTCF Member
          • Feb 2011
          • 1319
          • Masku

          Kuinka iso tila kannattaa varata tuommoisen 2-pilari nostimen ympärille, 5x8m riittää varmaan hyvin?

          Sitten semmoinen ihmetyksen aihe, kun satunnaisesti on tullut pelailtua noiden nostureiden kanssa. Joissakin malleissa tuntuu olevan vaikeampaa zoomata se pikkukottero siihen tallojen väliin (ei saa tarpeeksi kasaan) ja joutuu turhauttavan paljon venksalta edes taas.

          Minkälainen nosturi olisi semmoinen ylhäältävapaa malli, mihin sopisi autot helposti välillä 02 ja seiska? Mielellään alle 3k€ budjetilla, parempi vain jos lähellä kahta. Uutenahan näitä vissiin nykyään kannattaa ostaa harrastekäyttöön?

          Ja onko ne automaattilukot sen muutaman satasen arvoisia? Jos manuaaliset ovat hiukankin toimintavarmempia pidemällä tähtäimellä, niin tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta.
          Suomesta noita tuntuu saavan siihen 2-3k€ haarukkaan muutamaa mallia.
          E30 M52b28 M122h Amme
          E28 x monta
          E23 728i Ministeri
          E10 1600-2 Garret

          VW LT50 Huoltoajoneuvo
          HD lapio jätskikruiseri

          Comment

          • Guffe
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 41

            Originally posted by Joma View Post
            Kuinka iso tila kannattaa varata tuommoisen 2-pilari nostimen ympärille, 5x8m riittää varmaan hyvin?

            Sitten semmoinen ihmetyksen aihe, kun satunnaisesti on tullut pelailtua noiden nostureiden kanssa. Joissakin malleissa tuntuu olevan vaikeampaa zoomata se pikkukottero siihen tallojen väliin (ei saa tarpeeksi kasaan) ja joutuu turhauttavan paljon venksalta edes taas.

            Minkälainen nosturi olisi semmoinen ylhäältävapaa malli, mihin sopisi autot helposti välillä 02 ja seiska? Mielellään alle 3k€ budjetilla, parempi vain jos lähellä kahta. Uutenahan näitä vissiin nykyään kannattaa ostaa harrastekäyttöön?

            Ja onko ne automaattilukot sen muutaman satasen arvoisia? Jos manuaaliset ovat hiukankin toimintavarmempia pidemällä tähtäimellä, niin tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta.
            Suomesta noita tuntuu saavan siihen 2-3k€ haarukkaan muutamaa mallia.
            Jos sen nosturin tälläät keskelle 5x8 ruutua niin kyllä riittää. Tärkein että on edessä ja takana sen verran tilaa että mahtuu eri mittaiset autot, sivulle riittää sen verran että möhömahainen asentaja mahtuu pilarin ja seinän välistä vielä kulkemaan.

            Miksi ylhäältä vapaa malli? Oma näkemys on että alhaalta vapaa on the Asia. Ei-lattiavapaita malleja voi kylmätestata laittamalla 2,5m kakkosenelosen tallin lattialle muutamaksi viikoksi.
            Itse laitoin pari vuotta sitten alla olevan linkin mallin, ylhäällä menee pelkästään sähköjohtoja peltikourussa ja sitä voi muokata. Itsellä ei riittänyt tehtaan alimpiin reikiin kun katto on vain 3,7m lattiasta, mutta poralla sai uusia. Henkilöauton pystyy nostamaan ihan yläasentoon ilman että osuu kattoon. https://www.suomentyokalu.fi/korjaam...in-p-3539.html
            Nussbaumissa osuu tallat kohdalleen kun peilit on pilareiden kohdalla. Lukkoja ei tarvita kun on ruuvivehje, jos harrasteeseen vain tulee niin hieman hitaampi laskunopeus ei haittaa.
            Last edited by Guffe; 24-01-2020, 07:51.
            F30 330e M-sport '16
            e21 315 Sedan '83
            ex-F31 330d xDrive Touring M-Sport '14
            ex-e61 535d Touring M-Sport '05
            ex-e39 530d Touring M-Sport '03
            ex-e30 316i Bavaria '91

            Comment

            • Joma
              BTCF Member
              • Feb 2011
              • 1319
              • Masku

              Originally posted by Guffe View Post
              Jos sen nosturin tälläät keskelle 5x8 ruutua niin kyllä riittää. Tärkein että on edessä ja takana sen verran tilaa että mahtuu eri mittaiset autot, sivulle riittää sen verran että möhömahainen asentaja mahtuu pilarin ja seinän välistä vielä kulkemaan.

              Miksi ylhäältä vapaa malli? Oma näkemys on että alhaalta vapaa on the Asia. Ei-lattiavapaita malleja voi kylmätestata laittamalla 2,5m kakkosenelosen tallin lattialle muutamaksi viikoksi.
              Itse laitoin pari vuotta sitten alla olevan linkin mallin, ylhäällä menee pelkästään sähköjohtoja peltikourussa ja sitä voi muokata. Itsellä ei riittänyt tehtaan alimpiin reikiin kun katto on vain 3,7m lattiasta, mutta poralla sai uusia. Henkilöauton pystyy nostamaan ihan yläasentoon ilman että osuu kattoon. https://www.suomentyokalu.fi/korjaam...in-p-3539.html
              Nussbaumissa osuu tallat kohdalleen kun peilit on pilareiden kohdalla. Lukkoja ei tarvita kun on ruuvivehje, jos harrasteeseen vain tulee niin hieman hitaampi laskunopeus ei haittaa.
              Tuli joo väärin kirjoitettua, lattiavapaa mallihan sen täytyy olla. Sisätiloista tulee 4 m korkeat niin kyllä sinne menee heittämällä. Tuossa mallissa vaan vähän korkeat noi tallojen alin asento.

              Muuten vaikuttaa erittäin pätevältä nostimelta.

              Sitten toiseen kysymykseen, mitäs kaikkea kannattaa ottaa huomioon jo lattianvalussa, nosturia ajatellen. lattia suht suoraksi ja vähän paksumpi valu nosturin kohdalle?
              E30 M52b28 M122h Amme
              E28 x monta
              E23 728i Ministeri
              E10 1600-2 Garret

              VW LT50 Huoltoajoneuvo
              HD lapio jätskikruiseri

              Comment

              • jmp2002
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 5727
                • Rovaniemi

                Spottivalot lattiaan auton koneen kohalle...
                E30 325i Touring -89
                E30 325i touring -88 m50tbo
                G20 330e M-Sport -20

                Comment

                • MPV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1193
                  • Muhos

                  Originally posted by Guffe View Post
                  Jos sen nosturin tälläät keskelle 5x8 ruutua niin kyllä riittää. Tärkein että on edessä ja takana sen verran tilaa että mahtuu eri mittaiset autot, sivulle riittää sen verran että möhömahainen asentaja mahtuu pilarin ja seinän välistä vielä kulkemaan.

                  Miksi ylhäältä vapaa malli? Oma näkemys on että alhaalta vapaa on the Asia. Ei-lattiavapaita malleja voi kylmätestata laittamalla 2,5m kakkosenelosen tallin lattialle muutamaksi viikoksi.
                  Itse laitoin pari vuotta sitten alla olevan linkin mallin, ylhäällä menee pelkästään sähköjohtoja peltikourussa ja sitä voi muokata. Itsellä ei riittänyt tehtaan alimpiin reikiin kun katto on vain 3,7m lattiasta, mutta poralla sai uusia. Henkilöauton pystyy nostamaan ihan yläasentoon ilman että osuu kattoon. https://www.suomentyokalu.fi/korjaam...in-p-3539.html
                  Nussbaumissa osuu tallat kohdalleen kun peilit on pilareiden kohdalla. Lukkoja ei tarvita kun on ruuvivehje, jos harrasteeseen vain tulee niin hieman hitaampi laskunopeus ei haittaa.
                  Kiitos linkistä. Tuossahan pitäisi olla kai ihan laatunosturi kohtuuhintaan, vai? Mulla on tässä uuden tallin suunnittelu meneillään, ja nosturihan sinne pitää tietenkni saada. Ilmeisesti 4 metrin sisäkorkeus riittänee niukin naukin nosturille, mutta miten se nosturi kannattaa talliin sijoittaa? Monenlaisia ratkaisuja on nähty. Toisilla kaksi ovea, joista toisesta ajetaan nosturille ja toinen on lattiapaikka. Jossain on yksi isompi ovi, ja nosturi onkin asennetu vinoon niin että lattiapaikka on koko tallin pituinen, ja nosturille käännytään tältä linjalta (en varmaan osannut selittää). Tällä hetkellä suunnitelman mukaan tallin lämmin puoli olisi aika liki 10x10m, mutta silti tuntuu, ettei kaikkea saa järkevästi tuohon tilaan mahtumaan.

                  Comment

                  • Guffe
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2008
                    • 41

                    200mm valu nosturin alle ja raudoitus kannattaa vääntää niin ettei pora osu rautaan kun ankkureille reikiä tekee. Myös mahdolliset lattialämmitysputket kannattaa kierrättää kunnolla kaukaa nosturin tolppien alta, ei jännitä sitten tuo poraaminen niin paljon.

                    Autotallin layoutiin onkin sitten varmaan jokaisella paras ratkaisu, ei se auta kuin itse niitä miettiä. Kannattaa ottaa huomioon myös mahdolliset hyllyt jne. muu tauhka mitä tallissa saattaa olla, raksavaiheessa kun se on tyhjä niin tuntuu että tilaa on vaikka kuinka mutta yllättävän äkkiä se sitten täyttyy.
                    F30 330e M-sport '16
                    e21 315 Sedan '83
                    ex-F31 330d xDrive Touring M-Sport '14
                    ex-e61 535d Touring M-Sport '05
                    ex-e39 530d Touring M-Sport '03
                    ex-e30 316i Bavaria '91

                    Comment

                    • Joma
                      BTCF Member
                      • Feb 2011
                      • 1319
                      • Masku

                      Originally posted by Guffe View Post
                      200mm valu nosturin alle ja raudoitus kannattaa vääntää niin ettei pora osu rautaan kun ankkureille reikiä tekee. Myös mahdolliset lattialämmitysputket kannattaa kierrättää kunnolla kaukaa nosturin tolppien alta, ei jännitä sitten tuo poraaminen niin paljon.

                      Autotallin layoutiin onkin sitten varmaan jokaisella paras ratkaisu, ei se auta kuin itse niitä miettiä. Kannattaa ottaa huomioon myös mahdolliset hyllyt jne. muu tauhka mitä tallissa saattaa olla, raksavaiheessa kun se on tyhjä niin tuntuu että tilaa on vaikka kuinka mutta yllättävän äkkiä se sitten täyttyy.
                      Juu tuo layout rupee olemaan aika selvillä, ilmalämpöpumppu tulossa niin ei tarvi lattiaputkia jännittää. Toki ne olisi helppo sinne asentaa valuvaiheessa jos joskus tekisi mielivaihtaa lämmönlähdettä myöhemmin.

                      Tuosta lattiavalaisusta en oikein löytänyt mitään fiksua ratkaisua, varmaankin riittää pilarinostimen tolppiin asennetut spotit jos siltä tuntuu. :think
                      E30 M52b28 M122h Amme
                      E28 x monta
                      E23 728i Ministeri
                      E10 1600-2 Garret

                      VW LT50 Huoltoajoneuvo
                      HD lapio jätskikruiseri

                      Comment

                      • Wesku79
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2019
                        • 99
                        • Raahe

                        Otsalamppu on paras silloin kun sitä valoa oikeasti tarvitsee. Vaikka minkälaisia spotteja tunkisi lattiaan, niin aina jää ne hankalimmat rakoset valaisematta.
                        E87 116i N45B16 2007

                        Comment

                        • _Bäri_
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2014
                          • 934
                          • Turku

                          Itse koen herkästi lattia valojen häikäisevän, siks käytän otsalamppua. Eri asia jos maalaa tai kiillottaa.
                          G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                          Ex:
                          E61 535dA -05
                          E91 320dA -06
                          E53 X5 3.0dA - 03
                          E39 535iA -01
                          E39 520i -97
                          E39 530dA - 00

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            Biltsun nostureista takaisinkutsu

                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4629
                              • Tampere

                              Kuluttajille myytävissä autonostimissa hengenvaara – maahantuojilta vaaditaan tarkkuutta nostimien tilaamisessa
                              27.5.2020 8.41
                              Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) testautti tänä keväänä neljä autonostinta, joita markkinointiin soveltuviksi harrastajien tai kuluttajien käyttöön. Tukesin teettämissä testeissä kaikissa neljässä autonostimessa oli rakenteellisia puutteita, jotka pahimmassa tapauksessa voivat aiheuttaa käyttäjälleen hengenvaaran. Tukes pyytää kuluttajia lopettamaan testauttamiensa autonostimien käytön ja palauttamaan tuotteet ostopaikkaan. Maahantuojilta Tukes toivoo erityistä tarkkuutta tuotteiden asiakirjojen läpikäynnissä.
                              Testien perusteella vaarallisiksi todetut autonostimet:

                              Launch Tech TLT235SB
                              Jema JA2800S
                              Trainsway SF-B4000
                              Biltema 15-8406
                              Tukes pyytää kuluttajia lopettamaan autonostimien käytön välittömästi ja olemaan yhteydessä myyjään.

                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4629
                                • Tampere

                                Tämä koskien tuota biltsun laitetta:

                                Bilteman saksinostimessa havaittiin seuraavia puutteita:

                                -Tahattoman liikkeen esto on toteutettu salpalaitteella. Ratkaisu ei ollut standardin mukainen, sillä standardi edellyttää kuormanlaskuventtiiliä. Salpalaite toimi vasta yli 750mm nostokorkeudesta. Nostokoneiston rikkoutuessa kuormauselin voi pudota alas ja henkilö jäädä sen alle.

                                -Kuorman varmistinlaite on salpalaite. Tämä toimi vasta yli 750mm nostokorkeudesta (vaatimus varmistaa kuorma 500 mm lähtien).

                                Nostokoneiston rikkoutuessa kuormauselin voi pudota alas ja henkilö jäädä sen alle.

                                -Suojaamaton hydrauliletku sijaitsi ohjauspaikan lähellä. Letkun vaurioituessa korkeapaineinen hydraulineste voi tunkeutua ihon sisään.

                                -Ylipaineventtiili: Tehtaalla asetettu säätö ei mahdollistanut nimelliskuorman nostamista ala-asennosta.

                                Paineen säätöarvoja ei ollut ohjeistettu, eikä nostimessa ollut painemittaria tai mittausnippaa. Luvatonta säätöä ei ollut estetty. Käyttöohjeessa neuvottiin säätämään paineventtiiliä tarvittaessa. Ylipaine voi vaurioittaa laitetta ja korkeapaineinen hydraulineste voi tunkeutua ihon sisään.

                                -Liitäntä painemittaria varten puuttui. Paineen säätöarvoja ei ollut ohjeistettu, eikä nostimessa ollut

                                painemittaria tai mittausnippaa. Väärän säädön aiheuttama ylipaine voi vaurioittaa laitetta ja korkeapaineinen

                                hydraulineste voi tunkeutua ihon sisään.

                                -Säädettävä kuristusventtiili oli sijoitettu hydraulikoneikkoon. Kuristuksen ja sylinterin

                                välissä ei saa olla letkuja. Väärin säädettynä tai hydraulivuodon sattuessa kuormauselin voi laskeutua suurella nopeudella alas.

                                -Nostettava ajoneuvo ei antanut riittävää suojaa. Suojakaari oli puutteellinen, jolloin jalka voi jäädä alas lasketun kuormauselimen alle.

                                -Vaaditut vähimmäisetäisyydet jalkaterän suojaamiseksi eivät täyttyneet.

                                -Rajakytkimen sähköjohto jää saksivarren alle puristuksiin.

                                -Hydrauliletku oli vaurioitumisvaarassa lattialla. Letkun vaurioituessa korkeapaineinen hydraulineste voi tunkeutua ihon sisään.



                                Koneen merkinnöissä, käyttöohjeissa ja konekilvessä oli puutteita.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎