Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aae30
    BTCF Member
    • May 2010
    • 2718
    • .fi

    Originally posted by petrolhead View Post


    Onko kehyksen #2; radion reikään olemassakaan peitelevyä, vai pitääkö duunaa itte?
    Eikö se ole tuo osa #3?
    Googlella löytyy sen osanumerolla tälläinen:
    "Radio delete panel covers radio slot. Commonly used for track cars."
    Sorry I'm Not Sorry
    E34 540iA 93 sedan
    E34 540iA 93 sedan
    E39 530iA 00 touring

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Te lienette aivan oikeassa. Olin katsovinani että se passaa tuohon toisen kehyksen reikään. Tallilla noita kun pyörittelin käsissä, olin kattovinani että on eri kokoiset/muotoiset reiät. Pitää varmistaa se ja laittaa tilaten. Vai siis oliko sulla Pasi ylimääräisenä/myytävänä moinen? Vai omassa autossa kii?
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        Originally posted by petrolhead View Post
        Te lienette aivan oikeassa. Olin katsovinani että se passaa tuohon toisen kehyksen reikään. Tallilla noita kun pyörittelin käsissä, olin kattovinani että on eri kokoiset/muotoiset reiät. Pitää varmistaa se ja laittaa tilaten. Vai siis oliko sulla Pasi ylimääräisenä/myytävänä moinen? Vai omassa autossa kii?
        Jos noin tulkitsee kuvaa niin toiseen paneliin ei käy edes radiot.

        Reäit ovat samankokoisia.
        Olli.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by Rocla View Post
          Jos noin tulkitsee kuvaa niin toiseen paneliin ei käy edes radiot.

          Reäit ovat samankokoisia.
          Reäit kun on samankokoiset niin laitoinkin peitelevyn tilaukseen.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Aosod
            Bimmer Rookie
            • Apr 2015
            • 39
            • kerava

            Tolta näytti siis virranjakan kansi kun katsoin eilen, mikäköhän voisi tommosen oikeen aiheuttaa : O
            Attached Files

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Originally posted by Aosod View Post
              Tolta näytti siis virranjakan kansi kun katsoin eilen, mikäköhän voisi tommosen oikeen aiheuttaa : O
              Tota hapettumaako tarkoitat? Aika tekee tehtävänsä
              Jakajankannen ja tulpanjohdot kun uusii ei tarvi enempää hämmästellä.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Pekkude
                BTCF Member
                • Jul 2013
                • 404
                • Muurla

                Mitä öljyä olette laittaneet m10 koneisiin? Hain pönikän Castrolin 5w40 täyssynteettistä litkua. Konehuoneen puolella olevassa tarrassa lukikin 15w40 tai 15w50 kesäkäytössä. Kaatuuko nyt maailma jos laitan nuo Castrol sisään ja ajan kesän verran?
                E38 740i -95

                Comment

                • Aosod
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2015
                  • 39
                  • kerava

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Tota hapettumaako tarkoitat? Aika tekee tehtävänsä
                  Jakajankannen ja tulpanjohdot kun uusii ei tarvi enempää hämmästellä.
                  varmasti tekee, outoa on vaan kun on uusi kansi ja johdot vaihdettu kesällä.

                  Comment

                  • Jondis
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 698
                    • Tuusula

                    Nyt tarvisi gurujen apua. Mitä kannataisi epäillä seuraavassa tapauksessa:
                    Vaihdoin autoon (-88 318/m40) m20b20 tekniikan, alkuun kävi ihan nätisti(normi pikku säksätys, ei kuulunut sisälle edes). Annoin autolle sitten vähän lenkkaria, kun pikästä aikaa taas pääsi ajamaan, niin säksätys vähän voimistui ja alkoi kuulua jo sisällekkin. Seuraavana päivänä, kun kävin vähän pitemmällä niin n. 10km motariajon jälkeen ramppiin laskiessa kun vedin kytkimen pohjaan, auto sammui mutta mutta lähti kyllä heti vauhdissa startatessa käyntiin. Motarilla oli kierrokset välillä pitempäänkin 5krpm-> ja naputus oli siis ollut suht kova jo varmaan jo n. 10-20km, mutta paheni reilusti vielä tuon motaripätkän aikana. Tämän jälkeen alle 1500-2000rpm kierroksilla öljynpaine valo vilkutteli pari kertaa ja säksätys oli muuttunut jo naputukseksi. Tämä kaikki siis n. 40-60km sisällä. Nyt kone siis naputtaa sen verran pahasti, että sillä ei uskalla ajaa. Öljynpainevalo ei kuitenkaan enää vilku tai pala. Venttiilinvälykset säädin tietysti ensitöikseen, mutta se ei vaikuttanut mihinkään. Ääni tulee selvästi yläkerrasta. Vaihtoehtoja leinee nokka, keinut, keinuakselit ja voitelun puute? Nokka ei muistaakseni ainakaan ollut mitenkään hälyyttävän näköinen, kun venoja säädin.

                    Mistä lähteä vikaa hakemaan? Voiko täys synteettiset öljyt pistää paskan niin kovin liikkeelle, että öljysihti/kanavat menisi tukkoon? Ainakaan venakopan alla kannessa ei ennen koneen kiinni laittoa tai nytkään pahemmin karstaa ole..

                    Koneen kilsoista ei varmaa tietoa, myyjän mukaan olisi 200tkm nurkilla mutta tuskin noin vanha kone olisi niin vähän ajettu.
                    MB E55 AMG -05
                    E36 318TiA -96
                    E34 535i -89 imolarot
                    Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      Originally posted by Jondis View Post
                      Nyt tarvisi gurujen apua. Mitä kannataisi epäillä seuraavassa tapauksessa:
                      Vaihdoin autoon (-88 318/m40) m20b20 tekniikan, alkuun kävi ihan nätisti(normi pikku säksätys, ei kuulunut sisälle edes). Annoin autolle sitten vähän lenkkaria, kun pikästä aikaa taas pääsi ajamaan, niin säksätys vähän voimistui ja alkoi kuulua jo sisällekkin. Seuraavana päivänä, kun kävin vähän pitemmällä niin n. 10km motariajon jälkeen ramppiin laskiessa kun vedin kytkimen pohjaan, auto sammui mutta mutta lähti kyllä heti vauhdissa startatessa käyntiin. Motarilla oli kierrokset välillä pitempäänkin 5krpm-> ja naputus oli siis ollut suht kova jo varmaan jo n. 10-20km, mutta paheni reilusti vielä tuon motaripätkän aikana. Tämän jälkeen alle 1500-2000rpm kierroksilla öljynpaine valo vilkutteli pari kertaa ja säksätys oli muuttunut jo naputukseksi. Tämä kaikki siis n. 40-60km sisällä. Nyt kone siis naputtaa sen verran pahasti, että sillä ei uskalla ajaa. Öljynpainevalo ei kuitenkaan enää vilku tai pala. Venttiilinvälykset säädin tietysti ensitöikseen, mutta se ei vaikuttanut mihinkään. Ääni tulee selvästi yläkerrasta. Vaihtoehtoja leinee nokka, keinut, keinuakselit ja voitelun puute? Nokka ei muistaakseni ainakaan ollut mitenkään hälyyttävän näköinen, kun venoja säädin.

                      Mistä lähteä vikaa hakemaan? Voiko täys synteettiset öljyt pistää paskan niin kovin liikkeelle, että öljysihti/kanavat menisi tukkoon? Ainakaan venakopan alla kannessa ei ennen koneen kiinni laittoa tai nytkään pahemmin karstaa ole..

                      Koneen kilsoista ei varmaa tietoa, myyjän mukaan olisi 200tkm nurkilla mutta tuskin noin vanha kone olisi niin vähän ajettu.
                      Kuvauksen perusteella kiertokangen laakeri on särkynyt. Luultavasti nyt on jo liian myöhäistä vaihtaa laakereita, vaan isompi remppaan kutsuu. Ihan eri asia kannattaako sitä tehdä vai laittaako seuraavan purkukoneen tilalle ja katsoo onko se pidempi ikäinen.

                      EDIT ai yläkerrasta, no sitten pitää varmaan tutkia, kuuntelen vielä, voi se ääni kiertää.
                      Olli.

                      Comment

                      • Jondis
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 698
                        • Tuusula

                        KK-laakeria itsekin aluksi epäilin, mutta ääni kuulostaisi kyllä tulevan niin selvästi yläkerrasta.. Täytyy varmaan hommata jostain stetoskooppi, niin saa tarkemmin kuunneltua :think
                        Edit: jos sattuisi nyt olemaankin se kk-laakeri, niin saako sitä millään hiljaiseksi uusilla laakereilla jos kampurassa on vähänkään osumaa? Tai kuinka pitkään ne yleensä kestää, jos kampurassa jo osumaa?
                        Last edited by Jondis; 17-11-2015, 23:13.
                        MB E55 AMG -05
                        E36 318TiA -96
                        E34 535i -89 imolarot
                        Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          Originally posted by Jondis View Post
                          KK-laakeria itsekin aluksi epäilin, mutta ääni kuulostaisi kyllä tulevan niin selvästi yläkerrasta.. Täytyy varmaan hommata jostain stetoskooppi, niin saa tarkemmin kuunneltua :think
                          Edit: jos sattuisi nyt olemaankin se kk-laakeri, niin saako sitä millään hiljaiseksi uusilla laakereilla jos kampurassa on vähänkään osumaa? Tai kuinka pitkään ne yleensä kestää, jos kampurassa jo osumaa?
                          No ei tahdo kestää ollenkaan jos kampiakselissa on jälkiä tai jos/kun laakeri on pyörähtänyt kiertokangessa.

                          Oon joskus katsonut vierestä kun pahastikkin leikanneita on käsin kiillotettu ja pyörähtäneellä kangella kasattu, on ne joskus toimineetkin, mutta lähes aina on poikinut uudestaan tuhansissa kilometreissä.

                          Eihän se paha hinta ole muutama kymppi laakereihin ja toinen mokoma tiivisteisiin, mutta luultavasti tyhjää työtä.

                          Asian varmaksi toteamiseksi tietysti voi käyttää kampuran konesitamossa tarkistettavana, mutta luultavasti asian näkee silmällä ja kampuran hionnan ja laakereiden hinnalla saa jo pari purkukonetta m20b20 kun on jätemetallin arvossa nykyään.
                          Olli.

                          Comment

                          • Jondis
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 698
                            • Tuusula

                            Joo niinhän se on, tuostakin koneesta sähköineen ja vaihdelaatikoineen 50e maksoin Täytynee ö-pohja nypätä irti jos yläkerrasta ei tarkemmallakaan tutkimisella mitään löydy..
                            Edit: joutuuko nostaan koneen pois ö-pohjan irrotusta varten vai mahtuuko jos vähän punttaa sitä vaan ylöspäin?
                            Last edited by Jondis; 17-11-2015, 23:40.
                            MB E55 AMG -05
                            E36 318TiA -96
                            E34 535i -89 imolarot
                            Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                            Comment

                            • bmw89
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 565
                              • Ulvila

                              -E30 "316i"

                              ex. e46 328i,

                              Comment

                              • Neppo
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2006
                                • 721
                                • Laihia

                                Auto seissyt tallissa keväästä asti ja yritin sitä siirtää. Lähti käyntiin eikä koneessa ongelmaa. Kytkin pohjaan ja pakki päälle -> sorsa päässyt laatikkoon. Eli tuntuu kuin kytkin ei irrottaisi. Kun koneen sammutti ja kokeilin polkea kytkintä ja samalla kuunnella ääniä, niin kyllä sieltä kytkinkopasta ääntää kuuluu. Eikä poljinkaan lerppu ole. Keväällä ajettu talliin ja nestettäkin oli jarruneste säiliössä. Kokeilin startata pakki päällä kytkin pohjassa, mutta akku oli hieman vajaa, niin kovaa iskua ei startilla saanu aikaan ja ei ainakaan se auttanu.

                                Mitäs tuosta kandeis ekana kattoa? Kyseessä m10 m3:n vauhtipyörällä ja 228mm kytkimellä. Toiminut monta vuotta ongelmitta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎