Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 nopea ohjaus

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by [pmp] View Post
    Nostellaas vanhaa. Tehostin pitäisi saada talveksi tohon kolmekymppiin.
    Mites noi sähköiset tehostimet, aika paljon käytetty vissiin jonkun corsan sähköistä tehostinta, onko tästä kellään mitään tietoa? Ja mites toi nopea ohjaus, saako niitä nykyään ostaa jostakin ja toimiiko ilman tehostinta järkevästi?
    Tehostamattomaan "pyöreällä" hammastangolla olevaan e30 ohjausvaihteeseen 250€ kun viimeksi kysyin sorvaamo Karpiolalta.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • --nismo200sx--
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 169
      • Lohja

      Eli nyt lukeneena topicin läpi,niin kiteytys ja kysymys

      tehostamattomaan e30 ohjauksen tilalle tulossa e36 tehostettu hammastanko.

      -e36 325/328/m hammastanko on se "nopein" ?

      -ilmeisesti ohjausakselin paksuudessa eroa? täytyy tehdä/askarrella holkki?

      -hammastanko menee suoraan paikalleen,parit prikat väliin että ei osu ö-pohjaan?

      -kokonaiset raidetangot päineen joko e30:sestä tai e36:sesta?

      Muuta huomioitavaa ostettaessa ja laitettaessa hammastankoa?
      -e30 325tic track

      Comment

      • MiKqsu
        Bimmer Fanatic
        • May 2010
        • 404
        • Turku

        Miettinyt tuota kyseistä asiaa itekkin. Siis voiko tehostetun e36 hammastangon laittaa ilman tehostusta kiinni?
        sigpic

        Comment

        • micke_
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2008
          • 1154
          • Lojo

          Originally posted by --nismo200sx-- View Post
          -e36 325/328/m hammastanko on se "nopein" ?
          316-328 sekä M3 3.2 sama tanko, M3 3.0 nopein.
          E24 ///M635CSI
          E61 520d LCI
          Ex: E30 1006hv/1161nm
          ig: m1ckee_

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            Originally posted by micke_ View Post
            316-328 sekä M3 3.2 sama tanko, M3 3.0 nopein.
            ja z3 1.9 löytyy vielä nopeampi
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • Make H.
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 1278
              • Kokkola

              Originally posted by --nismo200sx-- View Post
              Eli nyt lukeneena topicin läpi,niin kiteytys ja kysymys

              tehostamattomaan e30 ohjauksen tilalle tulossa e36 tehostettu hammastanko.

              -e36 325/328/m hammastanko on se "nopein" ?

              -ilmeisesti ohjausakselin paksuudessa eroa? täytyy tehdä/askarrella holkki?

              -hammastanko menee suoraan paikalleen,parit prikat väliin että ei osu ö-pohjaan?

              -kokonaiset raidetangot päineen joko e30:sestä tai e36:sesta?

              Muuta huomioitavaa ostettaessa ja laitettaessa hammastankoa?
              Ei tarvi holkkia kuhan sulla on e30:ssä tehostetun tangon ohjausakseli. Hammastanko menee suoraan paikalleen, hammastangon booriakselista joudut pätkäseen siihen alkuperäseen uraan asti poikki sen ja viilalla uus ura ja siinä on 2 akselia sisäkkäin tms., joten uudelle sokalle reikä tai hitsillä heppaat ne päästä yhteen. Hammastangon kiinnikkeiden alle tavaraa (prikkaa, mutterii etc.) e30 tehostajan letkujen kans ainaki toisen kans joutuu äheltään vähä ku lähdöt tangossa eri puolella ku e30 tangossa, mutta menee niillä e30 letkuilla kyllä kiinni. Kokonaiset raidetangon päät joko e36:sta tai e30:stä.

              Eipä siinä taida mitään muuta huomioitavaa olla.:think

              Comment

              • --nismo200sx--
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 169
                • Lohja

                tänk juu

                eli pitää metsästää e36 hammastanko+e30 tehostetun ohjausakseli, ni pääsee eroon tosta "hieman hitaasta" ohjauksesta
                -e30 325tic track

                Comment

                • Make H.
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1278
                  • Kokkola

                  Originally posted by --nismo200sx-- View Post
                  tänk juu

                  eli pitää metsästää e36 hammastanko+e30 tehostetun ohjausakseli, ni pääsee eroon tosta "hieman hitaasta" ohjauksesta
                  '

                  Joo auttaa kyllä tuo 3,25 nopeuksinen tanko huomattavasti tuohon e30 luistojen korjailuun/hallintaan verrattuna siihen vakioon 3,9:siin tai vielä hitaampaan .

                  Comment

                  • mr.b
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 169
                    • pietarsaari

                    Tuossa sivun vajaat puolvälissä on myös yksi vaihtoehto mitenkäs saa kasattua ohjausakselit yhteen kahdella nivelellä ja välipalalla.

                    BMW 320iA Touring -95
                    Porsche 944 -86
                    Buell xb9r -03
                    Marin san rafael ~89
                    Jalat -70

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Originally posted by micke_ View Post
                      316-328 sekä M3 3.2 sama tanko, M3 3.0 nopein.
                      Tarkasta faktat, ennen kuin kirjoitat läpiä päähän.
                      Teksti lainattu S14Power.com sivulta:


                      M3 3.0 - 39 mm/rev - the slowest available rack. This is a variable ratio but it is slower than standard until 200 deg hand wheel angle .

                      M3 3.2 and standard E36 - 45.5 mm/rev - the M3 3.2 rack has restricted lock.

                      Z3 rack - 53.5 mm/rev - by far the quickest rack you can fit.

                      E46 compact rack - 50 mm/rev - apparently this also fits the E36.

                      The one to go for on the e36 is the Z3 rack from a 4cylinder model


                      This is good info worth repeating and will hold no surprises for many on this forum as the same data is frequently discussed for the purposes of installing a quicker rack and pinion in the E30 M3.

                      However, I'm not convinced the scenario is quite as straightforward. I'm pasting in below some bits and pieces copied from other forums - the lack of a definitive conclusion is fustrating



                      E36 M3 3.0: Variable between 1:19,8 on centre to 1:14,4 full lock.
                      E36 standard: 1:17,8
                      E36 M3 3.2: 1:17,8 with rack travel limiters
                      Z3 non M: 1:15,4

                      Altough M3 3.0 has a variable rate, this only becomes faster after you turn the wheel 200 degrees or so. This makes is useless as most track corners can be made with the wheel turned only around 90 degrees.

                      From what I believe the M3 runs the rack limiters because the ARB is connected to the strut. This means if you turn the wheel, the shock rotates and the ARB droplinks will rotate in their top mounting point. Obviously, turn it too far and you risk breaking the droplink.


                      There has been some mis-information for a while about the E36 rack ratios plus I remember someone on here running an E36 3.0 M3 rack in their E30. I have spent some time doing some measurements plus confirmed this data direct with ZF (I know someone who works there who can access drawings on their system).

                      The standard way ZF quote on-centre (straight ahead) ratio is in mm/rev, which is the travel in mm of the rack bar per revolution of the hand wheel. The higher the mm/rev the faster the rack.

                      M3 3.0 - 39 mm/rev - the slowest available rack. This is a variable ratio but it is slower than standard until 200 deg hand wheel angle

                      M3 3.2 and standard E36 - 45.5 mm/rev - the M3 3.2 rack has restricted lock.

                      Z3 rack - 53.5 mm/rev - by far the quickest rack you can fit.

                      E46 compact rack - 50 mm/rev - apparently this also fits the E36

                      Because the M3 3.0 has a variable rack it has the smallest lock to lock at 3.0 turns but don’t be fooled it is the slowest by a country mile. A worthwhile upgrade for any 3.0 M3 (or a track based E30 with one of these fitted) would be to fit a standard E36 rack (or even a Z3 rack) which is what I did a year ago with a noticeable improvement.
                      The Z3 rack bolts straight on just needs a small bracket to mount the pipes - approx 50mm flat plate. Have a look on e36coupe as M3 compact supplied a picture.
                      After a lengthy forum debate here, and much assistance from forum users elsewhere also, the Z3 rack proved to be the one to use. It isn't ideal at 2.75 turns but it's good enough and cheap enough/readily available, sorted, done and dusted quite painlessly.[8D]
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Mörökölli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 1735
                        • Turku

                        Originally posted by Make H. View Post
                        ...hammastangon booriakselista joudut pätkäseen siihen alkuperäseen uraan asti poikki sen ja viilalla uus ura ja siinä on 2 akselia sisäkkäin tms., joten uudelle sokalle reikä tai hitsillä heppaat ne päästä yhteen.

                        En suosittele katkaisemaan sokkatapin kohdalta tai sen alapuolelta. Hyvin riittää kun katkaisee melko läheltä siitä yläpuolelta niin että sokkatappi jää ehjäksi niin ei tarvi uusia reikiä porailla. Ei tarvi edes uutta uraa viilata, lykkää viilalla pultin syrjästä kierteen harjaa aavistuksen alemmas niin se jo mahtuu sinne reikäänsä urattomastakin kohdasta.

                        Muuten oli hyvä faktapaketti
                        www.nenifab.com

                        Comment

                        • --nismo200sx--
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 169
                          • Lohja

                          Originally posted by mr.b View Post
                          Tuossa sivun vajaat puolvälissä on myös yksi vaihtoehto mitenkäs saa kasattua ohjausakselit yhteen kahdella nivelellä ja välipalalla.

                          http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?...=asc&start=336
                          Kiitokset linkistä
                          -e30 325tic track

                          Comment

                          • Make H.
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1278
                            • Kokkola

                            Originally posted by Mörökölli View Post
                            En suosittele katkaisemaan sokkatapin kohdalta tai sen alapuolelta. Hyvin riittää kun katkaisee melko läheltä siitä yläpuolelta niin että sokkatappi jää ehjäksi niin ei tarvi uusia reikiä porailla. Ei tarvi edes uutta uraa viilata, lykkää viilalla pultin syrjästä kierteen harjaa aavistuksen alemmas niin se jo mahtuu sinne reikäänsä urattomastakin kohdasta.

                            Muuten oli hyvä faktapaketti
                            Joo ei sitä tietysti kannata siitä orggisuran kohdalta katkasta ku siinä on se lukkosokka, itellä vaan katkasin sen siitä ja sen jälkeen vasta huomasin että siinä joku sokka on . Kuhan vaan tulee se ohjausnivel semmoseen kulmaan että kangertelematta pyörii. Eipä tuotakaan tullu sillon mieleen että sen pultin mahtumisen voi nuinki ratkasta ...

                            Comment

                            • morguz
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2009
                              • 25
                              • Tusby

                              Tämmöne topicci löyty nopeesti joten kertokaas miten ton pyöreen sokan toisesta päästä hammastankoo saa pois tommosesta heelvetin pienestä kolosta ja sit ilmeisesti tanko pitäs irtoo? Kaikki ohjeet kelpaa muutenki, yritin koko netin selaa jo läpi mut ei löytyny ohjeita toho.

                              toi on siis ilman tehostinta ja pyöreellä "rungolla"

                              Ois tarkotus nimittäin saada nopeet kilkkeet tuonne sisälle joskus.

                              Comment

                              • dkk
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2003
                                • 147
                                • Kokkola



                                Eli tuon ensimmäisen boorin jälkeen saa katkaista tuota akselia vai?
                                E39 520i Facelift

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎