Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 nopea ohjaus

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rumilus
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 366
    • Tuusula

    Ihan vaan nippelitietoa kolmekutosen tangon vaihtajille, nimimerkiltä kaure saa ostettua sopivan väliakselin. Tehty muistaakseni e30 yläosasta ja e34 alaosasta. Jos oikein ymmärsin, sillä palalla säilyy se orkkis kumikiekko siellä nivelessä. Tehty sillä orkkis akselin mitoilla, eli 14mm holkit sinne hammastangon kiinnityspultteihin.
    Last edited by Rumilus; 26-03-2015, 23:08.
    Ikinä ei ole aikaa tehdä mitään kerralla kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä kahteen kertaan.

    Comment

    • Coooper
      BTCF Member
      • Apr 2007
      • 1623
      • Lahti

      Originally posted by pilootti View Post
      Omaan e30 laitoin e46 330(d?) hammastangon ja meni tehostetun tangon tilalle bolt-on tai no yhtä bolt-on kuin e36 tanko. Pitää vaan olla E46 raidetankojen sisäpäät ja e36 ulkopäät että saa auraukset säädettyä kohdilleen. E30 tai e36 sisäpäät ei sinne sovi. Ja ohjaustehostimen banjo liittimet saatto olla eri kohdassa kuin E30ssä mutta bmw-fansista senki varmaan näkee ja omani sain ainaki kiinni. Ja tanko liikkuu kierroksella sen 45.5mm ja on tasajakoinen. Vertasin sitä e36 m3 tankoon joka myös tallista löytyi ja sen liikkeet oli tismalleen samat kuin E46 tangon. Ja m3 en nyt tiedä oliko se 3.0 vai 3.2l tanko.

      Tässäpä omat kokemukset e30 ohjauksesta ja yrittäkää ymmärtää tuota hirveää selitystä..

      Ja ps. Samat prikka viritykset sinne sai tehtyä kuin muihinki tankoihin kääntyvyyttä ajatellen.

      Pps. Ymmärtääkseni E46 m3 tanko on sitte vielä nopeampi kuin muitten E46 tangot mutta tästä ei oo mitään faktaa, kuulo puhetta vain.
      Mitenkä nuo sisäpäät eroaa, ettei e30 omat käy?
      E61 525DA - 09
      EX: E90 325IA -06
      EX: E46 328i 4d -00
      Ex: E30 318i 2d -89


      ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

      Comment

      • pilootti
        BTCF Member
        • Feb 2012
        • 299
        • Kokkola

        Originally posted by Coooper View Post
        Mitenkä nuo sisäpäät eroaa, ettei e30 omat käy?
        E46 sisäpäässä isompi kierre kuin e30..
        e30 318i touring "Bercedes Menz"
        Kawasaki z1000
        -FatBoyRacing-

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Onko kukaan mitannut bump steeriä E30:stä joka on E36:n tai jonkin muun tangolla?
          ..mittasin ite, muutin hieman. Nyt pitäs olla neutraalimpi
          Last edited by petrolhead; 29-07-2015, 22:39.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Coooper
            BTCF Member
            • Apr 2007
            • 1623
            • Lahti

            Hommasin itelleni nyt e46 clubsport ohjausvaihteen, violetillä lätkällä varustettu siis. Kierroksella tanko liikkuu 50mm ja kolme kierrosta laidasta laitaan. Menee suoraan e30 raidetangoilla niinkuin epäilinkin. Aikasemmin oli e36 m3 3.0 tanko ja se liikkuu kierroksen aikana ~45mm, mutta sehän nopeutuu 200 asteen jälkeen niin hieman "huijaa" tuo tulos verrattuna lineaariseen. Nyt myös muutin tankoa hieman korkeammalle kiinnityspisteestä, holkit alle sekä päälle. Madalletussa autossa raidetangot kun jää yläviistoon.

            E61 525DA - 09
            EX: E90 325IA -06
            EX: E46 328i 4d -00
            Ex: E30 318i 2d -89


            ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Jos toi on samanlaisella rungolla kuin E36:n tanko, niin optimi asennuskorkeus lienee juuri noin kuin olit laittanut.

              ..BTW E36:n tanko ei ainakaan ollut keskellä ripustuksiin nähden kun sen laitto E30:n apurunkoon kiinni.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • pilootti
                BTCF Member
                • Feb 2012
                • 299
                • Kokkola

                Originally posted by Coooper View Post
                Hommasin itelleni nyt e46 clubsport ohjausvaihteen, violetillä lätkällä varustettu siis. Kierroksella tanko liikkuu 50mm ja kolme kierrosta laidasta laitaan. Menee suoraan e30 raidetangoilla niinkuin epäilinkin. Aikasemmin oli e36 m3 3.0 tanko ja se liikkuu kierroksen aikana ~45mm, mutta sehän nopeutuu 200 asteen jälkeen niin hieman "huijaa" tuo tulos verrattuna lineaariseen. Nyt myös muutin tankoa hieman korkeammalle kiinnityspisteestä, holkit alle sekä päälle. Madalletussa autossa raidetangot kun jää yläviistoon.

                Osaatko sanoa minkä E46 tanko sulla on? Mulla ei tosiaan sopinut e30 raidetankojen sisäpäät E46 330d tankoon. (tai semmosen tankona sen ostin)
                e30 318i touring "Bercedes Menz"
                Kawasaki z1000
                -FatBoyRacing-

                Comment

                • Coooper
                  BTCF Member
                  • Apr 2007
                  • 1623
                  • Lahti

                  Originally posted by pilootti View Post
                  Osaatko sanoa minkä E46 tanko sulla on? Mulla ei tosiaan sopinut e30 raidetankojen sisäpäät E46 330d tankoon. (tai semmosen tankona sen ostin)
                  318i vm2003
                  En sitten tiedä miten sinulla ei käyny. Mielestäni pitäis kyllä kaikkien nelikutosten tankoihin käydä, tosin nelivetosista en tiedä onko eri?

                  Edit: Koneelle kun pääs tutkimaan niin fanssin mukaan nelivetosissa on eri raidetangot, muuten kaikissa nelikutosissa samat. http://bmwfans.info/parts-catalog/32106777504/
                  Last edited by Coooper; 14-08-2015, 14:54.
                  E61 525DA - 09
                  EX: E90 325IA -06
                  EX: E46 328i 4d -00
                  Ex: E30 318i 2d -89


                  ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

                  Comment

                  • Miku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 2624
                    • Kajaani

                    Niin monta eri versiota löytynyt että kysytääs vielä. Mitä modauksia e36 tehostettu hammastanko vaatii että sen voi nakata e30 tehostetun tangon tilalle? Lähinnä helppo/toimivin ratkaisu hakusessa.
                    TEAM "Peli Menetetty"
                    Nyt:
                    E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                    E30 320i 2d m20b27 tic project
                    E38 728ia
                    E46 316i sedan
                    Ex:
                    3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Mitä tarkoitat, eri versiota? Ruuvit kiristyy myötäpäivään joka variaatiossa. Heität sen tangon sinne ja sovellat letkut jotenkin. Raidetangot kokonaisuudessaan kolmekympistä tai kokonaisuudessaan E36:sta. Mikä kohta on eniten epäselkeä? Mä lyhensin kahen auton kohalla rattiakselista vähäsen ni ei ota nivelen sisään kiinni. Sopiva nivel sulla jo on oletettavasti autossa.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Axum
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 4416
                        • Kuopio

                        Originally posted by Miku View Post
                        Niin monta eri versiota löytynyt että kysytääs vielä. Mitä modauksia e36 tehostettu hammastanko vaatii että sen voi nakata e30 tehostetun tangon tilalle? Lähinnä helppo/toimivin ratkaisu hakusessa.
                        En nyt tiedä helpoimmasta mutta itse tein näin:

                        E36 ohjausvaihde, akseli poikki juuri reiän yläpuolelta, sopiva määrä prikkoja ylä- ja alapuolelle kiinnitettäessä apurunkoon sekä hieman banjoliittimen taivuttelua sopivampaan asentoon.
                        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                        - E39 528ia
                        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                        Puretaan 520ia -97
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                        Comment

                        • Miku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 2624
                          • Kajaani

                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Mitä tarkoitat, eri versiota? Ruuvit kiristyy myötäpäivään joka variaatiossa. Heität sen tangon sinne ja sovellat letkut jotenkin. Raidetangot kokonaisuudessaan kolmekympistä tai kokonaisuudessaan E36:sta. Mikä kohta on eniten epäselkeä? Mä lyhensin kahen auton kohalla rattiakselista vähäsen ni ei ota nivelen sisään kiinni. Sopiva nivel sulla jo on oletettavasti autossa.
                          Jotkut on lyhentänyt hammastangon akselia mihin rattiakseli tulee. Jotkut on laittanut prikkaa yläpuolelle, jotkus alapuolelle. Jotkut on lyhentänyt rattiakselia, jotkut on laittanu vaikka mistä kasattua niveltä väliin. Jotkut sanoo että on suoraan bolt on jnejne. Kummasta mallista passaa tehostimen letkut paremmin.

                          Rupean touhuamaan osat valmiiksi talvea varten. Lopullisen sovituksen teen toki oman pään mukaan kunhan auton saan jälleen atomeiksi.

                          Axumilta tulikin jo ilmeisesti yleiskelpo resepti.
                          TEAM "Peli Menetetty"
                          Nyt:
                          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                          E30 320i 2d m20b27 tic project
                          E38 728ia
                          E46 316i sedan
                          Ex:
                          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                          Comment

                          • micke_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 1154
                            • Lojo

                            Ite viilasin palkista etummaisia reikiä vähän ja laitoin hammastangon siihen, mitään ei oo lyhennetty vaan bolt-on. Prikkoja taitaa olla kummallakin puolella muistaakseni tai sitten kaikki yläpuolella.:think Kolmekympin letkut meni ihan ok muutaman kirosanan jälkeen, nyt tosin kaikki tehostajan romut heivattu varastoon..
                            Last edited by micke_; 22-08-2015, 20:44.
                            E24 ///M635CSI
                            E61 520d LCI
                            Ex: E30 1006hv/1161nm
                            ig: m1ckee_

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by Miku View Post
                              Jotkut on lyhentänyt hammastangon akselia mihin rattiakseli tulee. Jotkut on laittanut prikkaa yläpuolelle, jotkus alapuolelle. Jotkut on lyhentänyt rattiakselia, jotkut on laittanu vaikka mistä kasattua niveltä väliin. Jotkut sanoo että on suoraan bolt on jnejne. Kummasta mallista passaa tehostimen letkut paremmin.

                              Rupean touhuamaan osat valmiiksi talvea varten. Lopullisen sovituksen teen toki oman pään mukaan kunhan auton saan jälleen atomeiksi.

                              Axumilta tulikin jo ilmeisesti yleiskelpo resepti.
                              Ite en lyhentäny pinjoniakselin päätä kun siinä on kuitenkin ura jonka avulla pultti lukitsee nivelen tiettyyn korkeuteen.

                              Omissa mittailuissa huomasin että kumpikaan ei ole optimi, prikat alla tai päällä. Bump steeriin se vaikutttaa, mutta hyvä kohta löytyy vain mittaamalla. Jokaisella kun on erilainen alustasetuppi.
                              Toisaalta, autoon saa bump steeriä ja epäsymmetrisen sellasen jo sillä että kulmat säädetään niin ettei hammastanko ole tarkkaan keskitettynä. Ei sillä tavan ajelussa lie paljon merkitystä mut sitte saattaa huomata sen ilmiön että auto tuntuu erilaiselta käännettäessä oikeelle ja vasemmalle.
                              Etin omasta tangosta asteelleen keskikohdan ja rakentelin lukituksen sille kohdalle. Sitte keskitin paketin etutuentaan nähden aivan keskelle. Millin joutu siirtään apparinpuolelle päin. Varmaan ihan turhaa paskaa mutta ku kiinnostaa.

                              E30 tehostetun ohjauksen orkkis nivelpaketti on siitä hyvä että ristinivelet on oikeessa vaiheessa toisiinsa nähden (eliminoi ns. muljahtelevan pyörimisen) ja menee nakkaamalla.
                              Last edited by petrolhead; 22-08-2015, 20:45.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Joma
                                BTCF Member
                                • Feb 2011
                                • 1320
                                • Masku

                                Laitoin e36 tehostetun hammastangon e30 tehostamattoman tilalle, mistä ihmeen mallista löydän oikeenlaisen välitangon?

                                Ei omista romukasoista löytynyt
                                E30 M52b28 M122h Amme
                                E28 x monta
                                E23 728i Ministeri
                                E10 1600-2 Garret

                                VW LT50 Huoltoajoneuvo
                                HD lapio jätskikruiseri

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎