Ihan vaan nippelitietoa kolmekutosen tangon vaihtajille, nimimerkiltä kaure saa ostettua sopivan väliakselin. Tehty muistaakseni e30 yläosasta ja e34 alaosasta. Jos oikein ymmärsin, sillä palalla säilyy se orkkis kumikiekko siellä nivelessä. Tehty sillä orkkis akselin mitoilla, eli 14mm holkit sinne hammastangon kiinnityspultteihin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 nopea ohjaus
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by pilootti View PostOmaan e30 laitoin e46 330(d?) hammastangon ja meni tehostetun tangon tilalle bolt-on tai no yhtä bolt-on kuin e36 tanko. Pitää vaan olla E46 raidetankojen sisäpäät ja e36 ulkopäät että saa auraukset säädettyä kohdilleen. E30 tai e36 sisäpäät ei sinne sovi. Ja ohjaustehostimen banjo liittimet saatto olla eri kohdassa kuin E30ssä mutta bmw-fansista senki varmaan näkee ja omani sain ainaki kiinni. Ja tanko liikkuu kierroksella sen 45.5mm ja on tasajakoinen. Vertasin sitä e36 m3 tankoon joka myös tallista löytyi ja sen liikkeet oli tismalleen samat kuin E46 tangon. Ja m3 en nyt tiedä oliko se 3.0 vai 3.2l tanko.
Tässäpä omat kokemukset e30 ohjauksesta ja yrittäkää ymmärtää tuota hirveää selitystä..
Ja ps. Samat prikka viritykset sinne sai tehtyä kuin muihinki tankoihin kääntyvyyttä ajatellen.
Pps. Ymmärtääkseni E46 m3 tanko on sitte vielä nopeampi kuin muitten E46 tangot mutta tästä ei oo mitään faktaa, kuulo puhetta vain.E61 525DA - 09
EX: E90 325IA -06
EX: E46 328i 4d -00
Ex: E30 318i 2d -89
~M20 STROKER CLUB LAHTI~
Comment
-
-
Onko kukaan mitannut bump steeriä E30:stä joka on E36:n tai jonkin muun tangolla?
..mittasin ite, muutin hieman. Nyt pitäs olla neutraalimpiLast edited by petrolhead; 29-07-2015, 22:39.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Hommasin itelleni nyt e46 clubsport ohjausvaihteen, violetillä lätkällä varustettu siis. Kierroksella tanko liikkuu 50mm ja kolme kierrosta laidasta laitaan. Menee suoraan e30 raidetangoilla niinkuin epäilinkin. Aikasemmin oli e36 m3 3.0 tanko ja se liikkuu kierroksen aikana ~45mm, mutta sehän nopeutuu 200 asteen jälkeen niin hieman "huijaa" tuo tulos verrattuna lineaariseen. Nyt myös muutin tankoa hieman korkeammalle kiinnityspisteestä, holkit alle sekä päälle. Madalletussa autossa raidetangot kun jää yläviistoon.
E61 525DA - 09
EX: E90 325IA -06
EX: E46 328i 4d -00
Ex: E30 318i 2d -89
~M20 STROKER CLUB LAHTI~
Comment
-
-
Jos toi on samanlaisella rungolla kuin E36:n tanko, niin optimi asennuskorkeus lienee juuri noin kuin olit laittanut.
..BTW E36:n tanko ei ainakaan ollut keskellä ripustuksiin nähden kun sen laitto E30:n apurunkoon kiinni.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by Coooper View PostHommasin itelleni nyt e46 clubsport ohjausvaihteen, violetillä lätkällä varustettu siis. Kierroksella tanko liikkuu 50mm ja kolme kierrosta laidasta laitaan. Menee suoraan e30 raidetangoilla niinkuin epäilinkin. Aikasemmin oli e36 m3 3.0 tanko ja se liikkuu kierroksen aikana ~45mm, mutta sehän nopeutuu 200 asteen jälkeen niin hieman "huijaa" tuo tulos verrattuna lineaariseen. Nyt myös muutin tankoa hieman korkeammalle kiinnityspisteestä, holkit alle sekä päälle. Madalletussa autossa raidetangot kun jää yläviistoon.
e30 318i touring "Bercedes Menz"
Kawasaki z1000
-FatBoyRacing-
Comment
-
-
Originally posted by pilootti View PostOsaatko sanoa minkä E46 tanko sulla on? Mulla ei tosiaan sopinut e30 raidetankojen sisäpäät E46 330d tankoon. (tai semmosen tankona sen ostin)
En sitten tiedä miten sinulla ei käyny. Mielestäni pitäis kyllä kaikkien nelikutosten tankoihin käydä, tosin nelivetosista en tiedä onko eri?
Edit: Koneelle kun pääs tutkimaan niin fanssin mukaan nelivetosissa on eri raidetangot, muuten kaikissa nelikutosissa samat. http://bmwfans.info/parts-catalog/32106777504/Last edited by Coooper; 14-08-2015, 14:54.E61 525DA - 09
EX: E90 325IA -06
EX: E46 328i 4d -00
Ex: E30 318i 2d -89
~M20 STROKER CLUB LAHTI~
Comment
-
-
Niin monta eri versiota löytynyt että kysytääs vielä. Mitä modauksia e36 tehostettu hammastanko vaatii että sen voi nakata e30 tehostetun tangon tilalle? Lähinnä helppo/toimivin ratkaisu hakusessa.TEAM "Peli Menetetty"
Nyt:
E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
E30 320i 2d m20b27 tic project
E38 728ia
E46 316i sedan
Ex:
3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
Comment
-
-
Mitä tarkoitat, eri versiota? Ruuvit kiristyy myötäpäivään joka variaatiossa. Heität sen tangon sinne ja sovellat letkut jotenkin. Raidetangot kokonaisuudessaan kolmekympistä tai kokonaisuudessaan E36:sta. Mikä kohta on eniten epäselkeä? Mä lyhensin kahen auton kohalla rattiakselista vähäsen ni ei ota nivelen sisään kiinni. Sopiva nivel sulla jo on oletettavasti autossa.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by Miku View PostNiin monta eri versiota löytynyt että kysytääs vielä. Mitä modauksia e36 tehostettu hammastanko vaatii että sen voi nakata e30 tehostetun tangon tilalle? Lähinnä helppo/toimivin ratkaisu hakusessa.
E36 ohjausvaihde, akseli poikki juuri reiän yläpuolelta, sopiva määrä prikkoja ylä- ja alapuolelle kiinnitettäessä apurunkoon sekä hieman banjoliittimen taivuttelua sopivampaan asentoon.- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostMitä tarkoitat, eri versiota? Ruuvit kiristyy myötäpäivään joka variaatiossa. Heität sen tangon sinne ja sovellat letkut jotenkin. Raidetangot kokonaisuudessaan kolmekympistä tai kokonaisuudessaan E36:sta. Mikä kohta on eniten epäselkeä? Mä lyhensin kahen auton kohalla rattiakselista vähäsen ni ei ota nivelen sisään kiinni. Sopiva nivel sulla jo on oletettavasti autossa.
Rupean touhuamaan osat valmiiksi talvea varten. Lopullisen sovituksen teen toki oman pään mukaan kunhan auton saan jälleen atomeiksi.
Axumilta tulikin jo ilmeisesti yleiskelpo resepti.TEAM "Peli Menetetty"
Nyt:
E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
E30 320i 2d m20b27 tic project
E38 728ia
E46 316i sedan
Ex:
3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
Comment
-
-
Ite viilasin palkista etummaisia reikiä vähän ja laitoin hammastangon siihen, mitään ei oo lyhennetty vaan bolt-on. Prikkoja taitaa olla kummallakin puolella muistaakseni tai sitten kaikki yläpuolella.:think Kolmekympin letkut meni ihan ok muutaman kirosanan jälkeen, nyt tosin kaikki tehostajan romut heivattu varastoon..Last edited by micke_; 22-08-2015, 20:44.E24 ///M635CSI
E61 520d LCI
Ex: E30 1006hv/1161nm
ig: m1ckee_
Comment
-
-
Originally posted by Miku View PostJotkut on lyhentänyt hammastangon akselia mihin rattiakseli tulee. Jotkut on laittanut prikkaa yläpuolelle, jotkus alapuolelle. Jotkut on lyhentänyt rattiakselia, jotkut on laittanu vaikka mistä kasattua niveltä väliin. Jotkut sanoo että on suoraan bolt on jnejne. Kummasta mallista passaa tehostimen letkut paremmin.
Rupean touhuamaan osat valmiiksi talvea varten. Lopullisen sovituksen teen toki oman pään mukaan kunhan auton saan jälleen atomeiksi.
Axumilta tulikin jo ilmeisesti yleiskelpo resepti.
Omissa mittailuissa huomasin että kumpikaan ei ole optimi, prikat alla tai päällä. Bump steeriin se vaikutttaa, mutta hyvä kohta löytyy vain mittaamalla. Jokaisella kun on erilainen alustasetuppi.
Toisaalta, autoon saa bump steeriä ja epäsymmetrisen sellasen jo sillä että kulmat säädetään niin ettei hammastanko ole tarkkaan keskitettynä. Ei sillä tavan ajelussa lie paljon merkitystä mut sitte saattaa huomata sen ilmiön että auto tuntuu erilaiselta käännettäessä oikeelle ja vasemmalle.
Etin omasta tangosta asteelleen keskikohdan ja rakentelin lukituksen sille kohdalle. Sitte keskitin paketin etutuentaan nähden aivan keskelle. Millin joutu siirtään apparinpuolelle päin. Varmaan ihan turhaa paskaa mutta ku kiinnostaa.
E30 tehostetun ohjauksen orkkis nivelpaketti on siitä hyvä että ristinivelet on oikeessa vaiheessa toisiinsa nähden (eliminoi ns. muljahtelevanpyörimisen) ja menee nakkaamalla.
Last edited by petrolhead; 22-08-2015, 20:45.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Comment