Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    Originally posted by Skarpa View Post
    Onkos kukaan deletoinut katteja esim. M52-koneesta? Tarkotus olisi jossain vaiheessa istuttaa E30 nokalle M52 vakiolla moottorinohjauksella ja mietin, miten kattien pois jättö vaikuttaa moottorinohjauksen toimintaan. Entä mitä kannattaa lambdoille tehdä siinä kohtaa? M52Tu-koneessa niitä taitaa olla neljä kappaletta.

    Edit: Ja toinen asia - meneekö E30 katsastuksesta läpi ilman kattia. Ensirekisteröinti 00.00.1987, eli ei ilmeisesti tarvi täyttää E15/04 vaatimuksia.
    Katit ei vaikuta moottorinohjauksen toimintaan ainakaan singlevanos-koneessa, siinä kun on lambdat pelkästää ennen katteja.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • Harri G
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 9042
      • Iisalmi

      Originally posted by Skarpa View Post
      Edit: Ja toinen asia - meneekö E30 katsastuksesta läpi ilman kattia. Ensirekisteröinti 00.00.1987, eli ei ilmeisesti tarvi täyttää E15/04 vaatimuksia.
      No ensirekisteröinnillä ei tässä ole merkitystä, vaan mitä otteessa lukee. Jos lukee kolmitoimikatista tai katalysaattorista jotain niin on vähäpäästöinen ja silloin ne katit melkeinpä tarvii. Jos meinaat vaikka 316:stasi niin se tuskin on vähäpäästöinen. Single-vanoskone sun kannattaa laittaa, eikä myöhempää muuttuvapituuksisella imusarjalla varustettua tuplavanos-versiota.
      E39 ja E91

      Comment

      • Skarpa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 3406
        • Kotka

        Originally posted by Harri G View Post
        No ensirekisteröinnillä ei tässä ole merkitystä, vaan mitä otteessa lukee. Jos lukee kolmitoimikatista tai katalysaattorista jotain niin on vähäpäästöinen ja silloin ne katit melkeinpä tarvii. Jos meinaat vaikka 316:stasi niin se tuskin on vähäpäästöinen. Single-vanoskone sun kannattaa laittaa, eikä myöhempää muuttuvapituuksisella imusarjalla varustettua tuplavanos-versiota.
        E15/04 on eri asia, kuin vähäpäästöisyys. Se on 1.7.1987 ja jälkeen ensirekisteröityjä autoja koskeva tiukempi päästövaatimus, jonka täyttämiseksi ei kuitenkaan tarvita kattia. Käytännössä kaikki moottorit, mitä näihin vehkeisiin vaihdellaan täyttävät E15 -vaatimukset, mutta jos poistan katin moottorista E15-autossa pitäisi päästörajojen läpäisy periaatteessa osoittaa pussitestillä. Näin olen ymmärtänyt.

        Edit: ja tämä siis koskien sellaisia moottoreita, joissa on alunperin ollutkin katti. M52B28:ia ei ole koskaan saanut ilman kattia, joten tehtaan tyypittämien pakokaasupäästöjen katsotaan täyttyvän vain katilla.

        Edit2: Ja sinkkuvanokselliseen alkaa tosiaan valinta pikkuhiljaa kallistua yksinkertaisemman tekniikan vuoksi.
        Last edited by Skarpa; 28-02-2013, 08:46.
        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

        E30 Armo "330i"

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          Originally posted by Skarpa View Post
          E15/04 on eri asia, kuin vähäpäästöisyys. Se on 1.7.1987 jäljeen ensirekisteröityjä autoja koskeva tiukempi päästövaatimus, jonka täyttämiseksi ei kuitenkaan tarvita kattia. Käytännössä kaikki moottorit, mitä näihin vehkeisiin vaihdellaan täyttävät E15 -vaatimukset, mutta jos poistan katin moottorista E15-autossa pitäisi päästörajojen läpäisy periaatteessa osoittaa pussitestillä. Näin olen ymmärtänyt.

          Edit: ja tämä siis koskien sellaisia moottoreita, joissa on alunperin ollutkin katti. M52B28:ia ei ole koskaan saanut ilman kattoa, joten tehtaan tyypittämien pakokaasupäästöjen katsotaan täyttyvän vain katilla.

          Edit2: Ja sinkkuvanokselliseen alkaa tosiaan valinta pikkuhiljaa kallistua yksinkertaisemman tekniikan vuoksi.
          Itsekkin muistaisin noin mutta raja arvot tuolle autolle on hc 600 jne
          joten katti pitää olla mutta sen sisällä ei tarvi olla mitään. M50b25:n hc oli jotain 300 pelkillä kuorilla
          Last edited by Tonton; 28-02-2013, 06:10.
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3406
            • Kotka

            Originally posted by Tonton View Post
            Itsekkin muistaisin noin mutta raja arvot tuolle autolle on hc 600 jne
            joten katti pitää olla mutta sen sisällä ei tarvi olla mitään. M50b25:n hc oli jotain 300 pelkillä kuorilla
            Jep. Näinhän Se taitaa mennä. Paitsi että mun auton ei tarvi täyttää E15/04 vaatimuksia, joten katin kuorillekaan ei ilmeisesti ole tarvetta. Jos päädyn sinkkuvanoskoneeseen, saatan silti asentaa katin ihan muuten vain. Tuplavanoskoneen pakosarjojen yhteydessä olevien kattien poistoa lähinnä mietin.

            EDIT: korjattu imusarjat pakosarjoiksi.
            Last edited by Skarpa; 28-02-2013, 11:11.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11076
              • Oulu

              wut imusarjoissa katit? tarkotat varmaan pakosarjoja? niistähän pääsee eroon kun laittaa sinkkuvanoksellusen pakosarjat kiinni. Tuplavanoksellinen antaa todennäköisesti vikakoodia jos toiset lamdat/katit jättää pois, mutta sillä ei näissä vanhoissa paskoissa oo mitään merkitystä, kun obd testiä ei tehdä jos vaparina meinaat pitää, niin laittasin tuplavanoksella olevan, kun sama ajonestokikkailu siinä on kuin sinkkuvanoksella olevassa.
              Last edited by Pazi88; 28-02-2013, 11:04.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Skarpa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 3406
                • Kotka

                Originally posted by Pazi88 View Post
                wut imusarjoissa katit? tarkotat varmaan pakosarjoja? niistähän pääsee eroon kun laittaa sinkkuvanoksellusen pakosarjat kiinni. Tuplavanoksellinen antaa todennäköisesti vikakoodia jos toiset lamdat/katit jättää pois, mutta sillä ei näissä vanhoissa paskoissa oo mitään merkitystä, kun obd testiä ei tehdä jos vaparina meinaat pitää, niin laittasin tuplavanoksella olevan, kun sama ajonestokikkailu siinä on kuin sinkkuvanoksella olevassa.
                Jees, eli M52tu moottoria käyttäessä helpoin tie onneen on sinkkuvanoksen pakosarjat, tai joku tarvikesarja ja jälkimmäisten lambdojen poisto. Onko niin, että jälkimmäiset lambdat ainoastaan vahtivat kattien toimintaa ja antavat vikakoodia, mutta eivät osallistu moottorin ohjaukseen?
                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                E30 Armo "330i"

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11076
                  • Oulu

                  Originally posted by Skarpa View Post
                  Onko niin, että jälkimmäiset lambdat ainoastaan vahtivat kattien toimintaa ja antavat vikakoodia, mutta eivät osallistu moottorin ohjaukseen?
                  Minun käsittääkseni ainakin joo. Ja jos ei jostain syystä toimi ollenkaan jos ne jättää kykemättä, niin voihan ne aina tökätä pakoputkeen kiinni ja lopputuloksena on vain vikakoodi jälkimmäisistä lamboista.

                  acs:stä en oo 100% varma, kun sehän on m52tu:ssa integroitu moottorinohjaukseen. Että disabloiko se koko systeemin jos jotain signaaleja puuttuu. m52tu ja m54 swappeja on kyllä tehty maailmalla, niin tuskin mikään ylitsepääsemätön ongelma on, jos siitä jotain probleemaa tulee.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Skarpa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2007
                    • 3406
                    • Kotka

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Minun käsittääkseni ainakin joo. Ja jos ei jostain syystä toimi ollenkaan jos ne jättää kykemättä, niin voihan ne aina tökätä pakoputkeen kiinni ja lopputuloksena on vain vikakoodi jälkimmäisistä lamboista.

                    acs:stä en oo 100% varma, kun sehän on m52tu:ssa integroitu moottorinohjaukseen. Että disabloiko se koko systeemin jos jotain signaaleja puuttuu. m52tu ja m54 swappeja on kyllä tehty maailmalla, niin tuskin mikään ylitsepääsemätön ongelma on, jos siitä jotain probleemaa tulee.
                    Muistelisin lukeneeni joku aika takaperin Bemaristi -lehdestä, että jostain E46 M3:sta oli penkkipäivillä jäänyt tehot mittaamatta, kun auto putos vikasietotilaan. Etupyöriltä ei tullut pulsseja, kun pyörät olivat tietty paikallaan. Pitää opiskella asiaa.
                    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                    E30 Armo "330i"

                    Comment

                    • Harri G
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 9042
                      • Iisalmi

                      Tiedoksi vaan muille rakentajille. M52 alakerrassa on loiskelevyt kiinni lohkossa, kun taas E34:ssä ne on kiinni öljypohjassa. Jos ottaa E36 loiskelevyt pois lohkosta ja antaa 34 öljypohjassa olevat olla paikoillaan, joutuu niitä hieman modaamaan (koska M52 alakerrassa vahvistuksia ja loiskelevyt ottavat niihin kiinni). Eli about näin. Ainakin uusi tieto mulle, huomenna tekemään näin



                      kuva pöllitty tuolta: http://forums.eurocca.net/showthread...28-into-an-E30
                      Last edited by Harri G; 02-03-2013, 21:38.
                      E39 ja E91

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        sama porata noista "niiteistä" tuo e34:n loskelevy ja antaa sen m52:n levyt olla
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • Harri G
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 9042
                          • Iisalmi

                          Originally posted by Tonton View Post
                          sama porata noista "niiteistä" tuo e34:n loskelevy ja antaa sen m52:n levyt olla
                          Jos se mahtuu olemaan. Jostain muistaakseni luin jotain ettei mahtuis, mutta saatan puhua joutavia :think
                          E39 ja E91

                          Comment

                          • Harri G
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 9042
                            • Iisalmi

                            M20 laatikko, laitanko M52 vai M20 peltilevyn laatikon ja koneen väliin? Sori, heittäydyn uusavuttomaks.
                            E39 ja E91

                            Comment

                            • bmwcruiser
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 410
                              • Lappeenranta

                              Kierroslukusignaali

                              Aikanaan jäi tämä M50 swappi sen verran puolitiehen, että ei tullut tuota kierroslukumittaria saatua pelittämään M50 koneen asennuksen jälkeen.

                              Omaa moottorin ja auton välistä pistoketta tutkittuani totesin, että kierroslukusignaali ei ilmeisesti kulje pistokkeen kautta ollenkaan. Jossai taulukossa mainittiin, että tietyissä 87 malleissa liitäntä olis hanskalokerossa.

                              Onko joku joutunut hanskalokeroon kytkemään tota signaalia ja liittyykö liitteenä olevassa kuvassa olevat liittimet kiekkasignaaliin?

                              Kellään tietoa tai hyviä arvauksia?
                              Attached Files
                              E30

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Originally posted by bmwcruiser View Post
                                Aikanaan jäi tämä M50 swappi sen verran puolitiehen, että ei tullut tuota kierroslukumittaria saatua pelittämään M50 koneen asennuksen jälkeen.

                                Omaa moottorin ja auton välistä pistoketta tutkittuani totesin, että kierroslukusignaali ei ilmeisesti kulje pistokkeen kautta ollenkaan. Jossai taulukossa mainittiin, että tietyissä 87 malleissa liitäntä olis hanskalokerossa.

                                Onko joku joutunut hanskalokeroon kytkemään tota signaalia ja liittyykö liitteenä olevassa kuvassa olevat liittimet kiekkasignaaliin?

                                Kellään tietoa tai hyviä arvauksia?
                                Tuon 3-napaisen liittimen musta johto tais olla kierroslukutieto.
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎