Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    Originally posted by Peltsii View Post
    Lähtikö sitten lämmittämällä ja lyömällä vai jouduitko halkaseen?
    Pari lyöntiä -> turhautuminen. Ei ollu lämpöä. Rälläkällä kumiosa/uloin kaari pois ja ulosvetäjällä laakeri pois.
    Uusi paikallee oikeen kokosen putken avulla ja lekalla pari terävää napautusta. Uppos ku isä äitii. Tosin kuivana mutta kuitenkin
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • Esivetekki
      Newbiemmer
      • May 2006
      • 19
      • Oulu

      Sellattiis kysymys että onko 30:sen 2d kattomallin ja cabrioletin ovissa suuria pituuseroja?
      Tietenkin jos joku viittis mitata kattomallin oven pituuden vaikka alareunasta niin helpottaisi sekin jo:think

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16442
        • Asikkala

        Originally posted by Esivetekki View Post
        Sellattiis kysymys että onko 30:sen 2d kattomallin ja cabrioletin ovissa suuria pituuseroja?
        Tietenkin jos joku viittis mitata kattomallin oven pituuden vaikka alareunasta niin helpottaisi sekin jo:think
        Eikös ne ole samanpituiset :think

        Comment

        • peltone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 8092
          • Willähde

          Originally posted by Esivetekki View Post
          Sellattiis kysymys että onko 30:sen 2d kattomallin ja cabrioletin ovissa suuria pituuseroja?
          Tietenkin jos joku viittis mitata kattomallin oven pituuden vaikka alareunasta niin helpottaisi sekin jo:think
          Mitäs tällä tiedolla tekee? Katkasetko karmit? Vai kyseletkö ovipahvien sopivuutta tms?
          E30 316 -87
          E91 325i -06
          E61 530d -06
          F10 520d -14
          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

          Comment

          • kaapeli76
            Bimmer Rookie
            • Nov 2009
            • 125
            • finland

            318 ei vaan käy kun kolmella

            eli kolmos pytty koko aika pois pelistä! kokeiltu kolmee eri virranjakajaa ja kipinä mun mielestä riittävä tulppia vaiheltu, pyörijä ja kansi uusia, (kokeiltu vanhoillakin). suutin vaihettu ,bensa letkut vaihettu päikseen nelosen ja kolmosen välillä suuttimien kera ei vaikutusta. kyseessä siis 318 mekaanisella ruiskulla taitaa olla alunperin e21 sestä. mut m10 kuiteski. kekäs osais sanoo mitä kokeilla seuraavaks? niin ja puristukset mitattu ja 10näytti eli ihan kohillaan nekin...

            Comment

            • Madfexx
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3646
              • Lempäälä

              Originally posted by sleepertuning View Post
              Kyllä siitä konehuoneen pyöreästä isosta liittimestä pitäis päästä sisälle tietokoneen ajatuksia katselemaan.

              Ilmamäärämittarin sisältä pystyy jousta säätämään, kunhan pysytään edes suunnilleen stoikiometrisellä/mikälienee että lambda pystyy hoitamaan hienosäädön, muuten menee metsään ja pahasti.

              Itse veikkaisin lambdaa, sen signaalin taajuus hidastuu ajan myötä. Se nyt on vaan toki yksi monista vaihtoehdoista. Asianosaava korjaamo osaa kyllä päätellä jo skoopin ruudulta lambdan signaalista mitä koneessa tapahtuu, ja onko lambda täysin kuollut vai jotain siltä väliltä.

              Auto saattaa tuntua täysin normaalilta ajossa ja kulutustakaan ei välttämättä huomaa, katsastuksessa vaan tuleekin järkyttävät päästöt yllätyksenä. En suosittele ajamaan kauheasti rikkaalla seoksella kattivaurion pelossa...
              Noniin, pääsin tuossa keskiviikkona ensimmäistä kertaa nostamaan tuon romun nosturille. Eihän siellä mitään kattia ollut, eikä käsittääkseni myöskään lambdaa tässä tapauksessa?

              Ei viitsi noita vanhoja vehkeitä mihinkään korjaamolle viedä kun viivan alle tulee helposti puolet auton hinnasta, joten pitää itse koitaa diagnosoida ja räpeltää. Kaupunkiajossa vähän hävettää, kun pölläyttää aina paikalta lähtiessä (ei sinistä eikä mustaa, vaan harmahtavaa). Kulkee kyllä ihan normaalisti/kivasti, siinä ei ongelmaa. Auto on katsastettu muutama kuukausi sitten - ihme että on mennyt päästöistä läpi noilla säädöillä
              Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
              Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

              Comment

              • kaapeli76
                Bimmer Rookie
                • Nov 2009
                • 125
                • finland

                Originally posted by kaapeli76 View Post
                eli kolmos pytty koko aika pois pelistä! kokeiltu kolmee eri virranjakajaa ja kipinä mun mielestä riittävä tulppia vaiheltu, pyörijä ja kansi uusia, (kokeiltu vanhoillakin). suutin vaihettu ,bensa letkut vaihettu päikseen nelosen ja kolmosen välillä suuttimien kera ei vaikutusta. kyseessä siis 318 mekaanisella ruiskulla taitaa olla alunperin e21 sestä. mut m10 kuiteski. kekäs osais sanoo mitä kokeilla seuraavaks? niin ja puristukset mitattu ja 10näytti eli ihan kohillaan nekin...
                no ny sit pimeni rele bensapumpulta vissiin taas. mut sen saa kyl toimiin lisäjohdoilla kunhan joku ny muuten auttaisja josko jollain kyseinen relekkin ois voisin ostaa. ja minkäs takia se sit oikein hajoillaa:think

                Comment

                • Lasse1957
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2007
                  • 36
                  • Vantaa

                  Originally posted by H.V.R View Post
                  Jatketaan toisella kysymyksellä:

                  Meneekö 6x15 et45 vanne 195/50 kokosella kumilla e30:n alle ilman mitään spacereita? En pääse kokeilemaan, pitäis vaan saada tietää kun ois sellaset vanteet tarjolla...
                  sain yhdelta pidemmän aikaa e30:siä harrastaneelta rengas/vanneasentajalta tällaisen nyrkkisäännön e30:een: ET:n tulee asettua välille 15-30 ja ET25 on optimi (rengaskoossa 205/50).
                  E30 323i cabrio -84

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16442
                    • Asikkala

                    Originally posted by Lasse1957 View Post
                    ET25 on optimi (rengaskoossa 205/50).

                    Comment

                    • duuk
                      Moderator
                      • Dec 2006
                      • 10502
                      • Saaressa

                      Originally posted by jr66 View Post

                      duke's garage:
                      Suzuki R50
                      E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                      M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                      S38 S54 S62

                      instagram: _duuk

                      Comment

                      • sleepertuning
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 662
                        • Kotka

                        Originally posted by Madfexx View Post
                        Noniin, pääsin tuossa keskiviikkona ensimmäistä kertaa nostamaan tuon romun nosturille. Eihän siellä mitään kattia ollut, eikä käsittääkseni myöskään lambdaa tässä tapauksessa?
                        Kyllä se lambda ois ihan selvästi siitä putken kupeestä törröttänyt jos siellä sellainen on ollakseen

                        Ilman lambdaa säätö tehdään tietenkin ilmamäärämittarista, Tyhjäkäynnille seos säädetään siitä CO-ruuvista, kierroksillahan niitä ei katsastukseen tarvitse edes mitata, joten määrämittarin kannen alta jousta kiristämällä/löysäämällä omanmaun mukaan.

                        Comment

                        • -Nasse-
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 130
                          • Valkeakoski

                          Originally posted by wsq´_ View Post
                          Vähän arvelinkin. Sopiikos minkään muun mallin takajouset E30:seen taakse?
                          Ooppelin .A vectra ja joittenkin kadettien.Kokeiltiin yhteen e30:iin ja perse tuli kyllä ihan tonttiin.Ne tais olle e kedetin jouset mitkä pitäis kyseisessä autossa tiputtaa joku 40mm.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by kaapeli76 View Post
                            eli kolmos pytty koko aika pois pelistä! kokeiltu kolmee eri virranjakajaa ja kipinä mun mielestä riittävä tulppia vaiheltu, pyörijä ja kansi uusia, (kokeiltu vanhoillakin). suutin vaihettu ,bensa letkut vaihettu päikseen nelosen ja kolmosen välillä suuttimien kera ei vaikutusta. kyseessä siis 318 mekaanisella ruiskulla taitaa olla alunperin e21 sestä. mut m10 kuiteski. kekäs osais sanoo mitä kokeilla seuraavaks? niin ja puristukset mitattu ja 10näytti eli ihan kohillaan nekin...
                            Ootko avannut venakoppaa josko olis pakoventtiilin keinu poikki tms. mikä estää sylinterin hengityksen.

                            Comment

                            • Bemssi
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 872
                              • Kerkkoo

                              Mites noi lämmityslaitteen valot ja valokatkasijan valo, onks niil joku oma sulake tai jotain? Koska lopetti toimintansa ja kojelaudan vaihdossa tsiigailin johtoja ni ei ollu irti mikään? Löytyiskö kytkentä kaavioo noista?

                              Comment

                              • Madfexx
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3646
                                • Lempäälä

                                Originally posted by sleepertuning View Post
                                Kyllä se lambda ois ihan selvästi siitä putken kupeestä törröttänyt jos siellä sellainen on ollakseen

                                Ilman lambdaa säätö tehdään tietenkin ilmamäärämittarista, Tyhjäkäynnille seos säädetään siitä CO-ruuvista, kierroksillahan niitä ei katsastukseen tarvitse edes mitata, joten määrämittarin kannen alta jousta kiristämällä/löysäämällä omanmaun mukaan.
                                Siinä yhteydessä tuli häärättyä lähinnä takapäässä ja ihmeteltyä katkenneita jousia, nopeusanturin johtoja ja takapöntön kiinnitystä, joten en huomannut tutkia lambda-asiaa. Mutta sen muista nyt jälkikäteen, ettei siellä ainakaan kattia ollut. Ovatko kaikki Suomiautot olleet tuolloin (10/89) vielä ilman kattia?

                                EDIT: Tuossa helmikuun taitteessa tehdyn hyväksytyn katsastuksen tuloksia kaivelin papereista, niin näytti tuolloin olleen seuraavanlaiset: CO 1,08, HC 211, CO2 13,08, 02 2,75.
                                Last edited by Madfexx; 28-05-2010, 20:47.
                                Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                                Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎