Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia III -kts. post #1 !

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1767
    • vihti

    muutama pikkujuttu

    Tässä ku nyt oon muutaman tunnin googlaillu suomen ja englanninkielellä ja koittanu löytää m20b23 l-jet koneen sytkyn ajotusmerkkien sijaintia tuloksetta, siis kyllä jotain maallikkojen keskusteluja löytyy aiheesta mutta jos sais ihan kuvan että missä ne ajotusmerkit on.

    Korjaamolla käytin trimmerinin ja käskin vaihtaa kaikki sytytyspuolen osat paitsi ite virranjakajan ja puolan + säätää samalla ennakon paikalleen kun tää vehje räki putkeen, pätki ja ei ottanu kierroksia. No sitteku hain pois ni siinä sanoivat että ei voitu säätää sitä ennakkoa koska "ei löydetty ajoitusmerkkejä", myöhäsellä se on mitä nyt korvalla voi kuulla ja vetää alhaalta ku joku kakslitranen.

    Sitte toinen juttu että miksiköhän joku entisistä omistajista(5) on katkonut bensapaineensäätimen alipaineletkun ja kiertäny pultit päihin? Mitä sillä on haettu, lisää tehoa? Ite en ymmärrä sillä eikö sen pitäis nostaa painetta ku avaa kaasun että suuttimilta tulis hienopaa sumua ja letkupoikkitukossa se ei tee mitään? Pelkässä nurkka-ajossa kuluttaa mun mielestä enemmän ku pitäis ja on alakierroksiltaan iha tuhnu paska. Seka ajossa kumminki pääsin 29,22 litralla 280km eli jotai 10,4l/100km keskikulutus.

    Sitte kolmas pulma on tyhmäkäynti ja moottorijarrun toimimattomuus, eli siinä kaasuläpän vieressä on se alipainekello mistä tulee tappi joka estää kaasuläppäkytkimen naksahtamisen ala-asentoonsa tyhjäkäynnillä, ja jos vaikka 100vauhissa koittaa irrottaa jalan kaasulta nii kulutusmittarin mukaan 2l/100km ja paukkuu putkessa nii perkeleesti. Tappi kyllä liikuu reilusti ulos ja vetytyy sen kellon sisälle iha inan ku paikallaan lämii ja löysää kaasua. Eikö tuon tapin kuuluis avata kaasua vaan lämpimäksikäytön yhteydessä sillon ku lisäilmaluisti on selällään ja muuten sit on iha hyödytön kapine? Tyhjää käy suht tasasee 800-850rpm ja sitä säätöruuvia pyörittämällä kierrokset ei nouse eikä laske, sit ku painaa sen saakelin tapin sinne kellon pohjalle asti niin että kaasuläppäkytkin naksahtaa ni 600rpm.

    Että joku tossa on nyt vialla vai kuuluuko tommosen sit käydä tyhjäkäytiä osakaasulla ja räkiä putkeen moottorijarrulla? Toimii kyllä sit muuten iha hienosti ja on ollut joka päivä ajossa, vituttaa vaan tommoset muutamat pikku ominaisuudet.

    Olisin todella kiitollinen jos joku kertosi miten näistä pikku pulmista selviäisi.
    E39 523i Turbo

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      Originally posted by naikou View Post
      Tässä ku nyt oon muutaman tunnin googlaillu suomen ja englanninkielellä ja koittanu löytää m20b23 l-jet koneen sytkyn ajotusmerkkien sijaintia tuloksetta, siis kyllä jotain maallikkojen keskusteluja löytyy aiheesta mutta jos sais ihan kuvan että missä ne ajotusmerkit on.
      Virranjakajan kansi irti ja kannen alta pyörijä, sekä se muovinen suojus veks. Tämän jälkeen jakajan rungossa näkyy ulkoreunalla pienenpieni lovi. Pyörijä paikalleen ja sitten säätämään. Kampiakselin merkki paikalleen kuvan mukaisesti:



      Samalla myös nokka-akselin merkki pitää olla paikallaan. Nuoli nokkapyörässä osoittaa hampaan, jonka toisessa päässä on selvä lovi. Tämän loven pitää olla kannessa olevan viivan kanssa kohdakkain. Tällöin jako on kohdallaan ja ykkönen yläkuolossa:



      Kun nuo merkit ovat kohdallaan. Pitää virranjakajan pyörijän kärki osoittaa jakajan rungossa olevaan loveen. Kun kaikki merkit tarkasti kohdallaan, pitäisi sytytyksen ajoituksen olla siinä. Ellei pyörijän kärki osoita loveen, löysätään jakajan jalasta pulttia (13mm avainkoko) ja käännetään jakajan rungosta jompaankumpaan suuntaan niin, että pyörijän kärki osoittaa jakajan rungon loveen. Lopullisen tarkemman säädön voi tehdä ajoituslampun avulla, mutta noinkin se pitäisi olla juuri oikein.

      Korjaamolla "ei löydetty ajoitusmerkkejä",
      Vaihda korjaamoa.
      räkiä putkeen moottorijarrulla?
      Sytkä on myöhäisellä. Jakajan jalasta pultti löysälle ja käännät runkoa sopivasti.

      Edit: Foorumin FAQ-osiosta löytyy korjausohjeet E30:lle. Katsot tästä kohdan 11-60. Oikeassa alakulmassa kuva, joka näyttää jakajan merkin, johon pyörijän kerjen kuuluu osoittaa: http://btcffaq.info/faq/korjauskirja...air_Manual.pdf
      Last edited by T3; 02-03-2013, 14:48.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16492
        • Asikkala

        Originally posted by naikou View Post

        Sitte kolmas pulma on tyhmäkäynti ja moottorijarrun toimimattomuus, eli siinä kaasuläpän vieressä on se alipainekello mistä tulee tappi joka estää kaasuläppäkytkimen naksahtamisen ala-asentoonsa tyhjäkäynnillä, ja jos vaikka 100vauhissa koittaa irrottaa jalan kaasulta nii kulutusmittarin mukaan 2l/100km ja paukkuu putkessa nii perkeleesti. Tappi kyllä liikuu reilusti ulos ja vetytyy sen kellon sisälle iha inan ku paikallaan lämii ja löysää kaasua. Eikö tuon tapin kuuluis avata kaasua vaan lämpimäksikäytön yhteydessä sillon ku lisäilmaluisti on selällään ja muuten sit on iha hyödytön kapine? Tyhjää käy suht tasasee 800-850rpm ja sitä säätöruuvia pyörittämällä kierrokset ei nouse eikä laske, sit ku painaa sen saakelin tapin sinne kellon pohjalle asti niin että kaasuläppäkytkin naksahtaa ni 600rpm.

        Että joku tossa on nyt vialla vai kuuluuko tommosen sit käydä tyhjäkäytiä osakaasulla ja räkiä putkeen moottorijarrulla? Toimii kyllä sit muuten iha hienosti ja on ollut joka päivä ajossa, vituttaa vaan tommoset muutamat pikku ominaisuudet.

        Olisin todella kiitollinen jos joku kertosi miten näistä pikku pulmista selviäisi.
        Säädä sen kellon asento niin että ei nosta kierroksia kun kone on käynnissä, nyt se on väärin. Se avaa kaasuläppää vain kun ei ole alipainetta, heti kun kone käynnistyy tuo tappi vetäytyy sisään. Vaihtoehtoisesti heitä mäkeen koko keksintö.

        Comment

        • Eepo
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 5388
          • Tampere

          Originally posted by T3 View Post
          juttuu......
          Heitän nyt mutulla, mutta olenko aivan väärässä jos muistelen että l-jet koneessa nokan merkki on hihnapyörässä pienenä lovena, siis niissä hampaissa?

          vai olenko jo liikaa korjaillut muun merkkisiä autoja :think:
          -Harley Davidson Sportster - 89-
          -Harley Davidson softail -89-
          -Suzuki PV50 -86-

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            Originally posted by Eepo View Post
            Heitän nyt mutulla, mutta olenko aivan väärässä jos muistelen että l-jet koneessa nokan merkki on hihnapyörässä pienenä lovena, siis niissä hampaissa?

            vai olenko jo liikaa korjaillut muun merkkisiä autoja :think:
            Noinhan mä kirjoitin:
            Nuoli nokkapyörässä osoittaa hampaan, jonka toisessa päässä on selvä lovi.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • Eepo
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 5388
              • Tampere

              Originally posted by T3 View Post
              Noinhan mä kirjoitin:
              haha ilmeisesti sisälukutaidossa hieman korjaamisen varaa
              -Harley Davidson Sportster - 89-
              -Harley Davidson softail -89-
              -Suzuki PV50 -86-

              Comment

              • Re-pe
                BTCF Member
                • Nov 2010
                • 380
                • Lieksa

                Onko miten yleistä että m20b20 huohottaa venttiilikopasta letkusta paljon ja letku on sisältä täynnä valkoista töhnää.
                Mikähän mahtaa olla vikana?:think
                e36 328i -97 M-Sport
                e46 320d -04 M-Sport

                Ex: e53 X5 -04, e61 530xd -06 M-Sport, e46 330xd -01, e39 528ia -97, e39 523ia -98, e34 525tds -96, 39 530da -02 M-Sport, e39 540ia -96, e34 525iA -92, e46 318i -98, e30 327 Tic -89, e34 535i -88, e36 325ia -93, e36 320i -92, e30 318i M50b25 -88, e34 520i -88, e32 735i -90, e36 320i -91, e30 318i -89, e34 525i -88

                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                Comment

                • Kape30
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 509
                  • Nokia

                  Originally posted by Re-pe View Post
                  Onko miten yleistä että m20b20 huohottaa venttiilikopasta letkusta paljon ja letku on sisältä täynnä valkoista töhnää.
                  Mikähän mahtaa olla vikana?:think
                  Pakkanen ja pätkäajo.:think
                  E30 M50b28 -90 Cirrusblau
                  E39 520d Touring -00 Sienarot II
                  MB Sprinter
                  Lynx Rave Re 600 -15
                  Suzuki GSX-R1100 -95

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6217
                    • Helsinki

                    M20B25 ix, facelift. -88

                    Tuota yksi kysymys. Mistä saisi tarkistettu tuon jakohihnan kunnon, purkamatta koko pakettia. Joskus kuullu että olisi joku kumi luukku, mutta en muista/löytänyt sitä siitä kohtaa, missä sen olettin????
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • Eepo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 5388
                      • Tampere

                      Originally posted by Sädde View Post
                      Tuota yksi kysymys. Mistä saisi tarkistettu tuon jakohihnan kunnon, purkamatta koko pakettia. Joskus kuullu että olisi joku kumi luukku, mutta en muista/löytänyt sitä siitä kohtaa, missä sen olettin????
                      otat sen ylimmän osan jakopäänkopasta auki, ei ole iso homma.
                      -Harley Davidson Sportster - 89-
                      -Harley Davidson softail -89-
                      -Suzuki PV50 -86-

                      Comment

                      • MikeDry
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 6217
                        • Helsinki

                        Originally posted by Eepo View Post
                        otat sen ylimmän osan jakopäänkopasta auki, ei ole iso homma.
                        Ok, Thanks. Auki siis
                        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                        Comment

                        • santtu86
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2012
                          • 66
                          • Helsinki

                          Originally posted by Sädde View Post
                          Tuota yksi kysymys. Mistä saisi tarkistettu tuon jakohihnan kunnon, purkamatta koko pakettia. Joskus kuullu että olisi joku kumi luukku, mutta en muista/löytänyt sitä siitä kohtaa, missä sen olettin????
                          tuli vaan mieleen että millä tarkastaa että jakohihna kestää vielä tai ei kestä kun korjaamoilla jakohihna vaihdetaan aina kun se pitää tarkistaa huolto-ohjelman mukaan koska ei ole kenelläkään kristallipalloa mistä katsoa kestääkö vai ei

                          ja tarkoitus ei ole vittuilla kuhan ajattelin "ääneen"
                          Toyota previa 2.4 -95
                          Fiat Punto 1.2 -94
                          ex.E34 525iA touring -92
                          ex. E30 318i touring -90 M50B20
                          ex. Kia cerato 1.6 -07
                          ex. Fiat Marea 1.6 -98
                          ex. Ford Escort 1.3 -82
                          ex. E34 520i -92
                          ex. E34 518i -89
                          ex. Citroen AX 1.1 -89
                          ex. Daihatsu Charade 1.3i -89
                          ex. Volvo 360 2.0 -89
                          ex. Volvo 340 1.3 -89

                          Comment

                          • Kape30
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 509
                            • Nokia

                            Originally posted by santtu86 View Post
                            tuli vaan mieleen että millä tarkastaa että jakohihna kestää vielä tai ei kestä kun korjaamoilla jakohihna vaihdetaan aina kun se pitää tarkistaa huolto-ohjelman mukaan koska ei ole kenelläkään kristallipalloa mistä katsoa kestääkö vai ei

                            ja tarkoitus ei ole vittuilla kuhan ajattelin "ääneen"
                            Ei kai siihen kestämiseen 100% varmuutta saa muuta kuin vaihtamalla. Kyllä siitä hihnan kunnosta päälleppäin hieman näkee onko aivan vaihtokunnossa.

                            Korjaamolla nyt varmasti vaihtavat jos vain mahdollista, sillä leipänsä tekee.
                            Last edited by Kape30; 03-03-2013, 18:54.
                            E30 M50b28 -90 Cirrusblau
                            E39 520d Touring -00 Sienarot II
                            MB Sprinter
                            Lynx Rave Re 600 -15
                            Suzuki GSX-R1100 -95

                            Comment

                            • -Jarno-
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1140
                              • Salo

                              Originally posted by Sädde View Post
                              Tuota yksi kysymys. Mistä saisi tarkistettu tuon jakohihnan kunnon, purkamatta koko pakettia. Joskus kuullu että olisi joku kumi luukku, mutta en muista/löytänyt sitä siitä kohtaa, missä sen olettin????
                              Kuskinpuolella tuo on, imusarjan alla.

                              Comment

                              • santtu86
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2012
                                • 66
                                • Helsinki

                                korjaamoilla se hihna vaihdetaan koska korjaamo ei ota vastuuta jos hihna meneekin poikki ja on sanottu että kyllä se kestää niin korjaamon vastuulla on koneremontin teko!
                                Toyota previa 2.4 -95
                                Fiat Punto 1.2 -94
                                ex.E34 525iA touring -92
                                ex. E30 318i touring -90 M50B20
                                ex. Kia cerato 1.6 -07
                                ex. Fiat Marea 1.6 -98
                                ex. Ford Escort 1.3 -82
                                ex. E34 520i -92
                                ex. E34 518i -89
                                ex. Citroen AX 1.1 -89
                                ex. Daihatsu Charade 1.3i -89
                                ex. Volvo 360 2.0 -89
                                ex. Volvo 340 1.3 -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎