Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kysymyksiä ja vastauksia XIII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16442
    • Asikkala

    Originally posted by FinCode View Post
    Nyt ilmeni sen verran mystinen ominaisuus että tarvii kysyä viisaammilta apuja.

    Auto siis cabriolet.

    Ajelin alkukesän kovakatto päällä ilman probleemeja. Nyt kun vihdoin sain nostettua kovan katon tallinperälle, alkoi auto ravistamaan kohtalaisen voimakkaasti n. 100-105km/h mittarinopeudessa. Toki se on hiukan ravistanut aiempinakin kesinä, mutta vaikka tämän aina unohtaa niin nyt ilmiö tuntuu pahemmalta kuin ennen ja nyt yhdistin sen tuohon kovaan kattoon. Eli ilmeisesti kovakatto kuitenkin tukee koria sen verran että ei sen kanssa ravista?

    Mistäs tätä nyt alkaisi ensimmäisenä selvittelemään? Vai onko kori jo niin väsynyt/mällätty joskus mutkalle. Alustana tuossa toki on joku iänkaikkinen peeaa-technix :think
    Tuskin se katto koria tukee mutta ilmavirtauksen kanssa voi olla jotain tekemistä ?

    Comment

    • FinCode
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 471
      • Savo

      Originally posted by jr66 View Post
      Tuskin se katto koria tukee mutta ilmavirtauksen kanssa voi olla jotain tekemistä ?

      Njaa, onhan siinä ne tapit mitkä pitää sitä paikallaan. Kait se tukevampi on sen kanssa kuin pelkällä rätillä? Oliskos jotain hyvää ideaa millä lähteä mahdollista ilmavirtausongelmaa setvimään?
      E21, E30, E36, E84
      ½ R89/146, G20

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1824
        • N/A

        Mitenkäs se nyt olikaan, pitikö tuon katon avaus/sulkemisnappulan yhteydessä olevan merkkivalon jäädä vilkkumaan jos prosessia ei oltu ajettu päätyyn saakka?

        Muistelen, että se toimi näin silloin aikanaan kun hommasin tuon auton reilu 10v sitten. Nyt jos prosessin jättää kesken niin valo jää vain palamaan normaalisti niin kuin aina.

        Katto toimii moitteettomasti, eikä siinä ole vuosiin mitään isoa häiriötä ole ollutkaan. Sehän kalibroituukin itsestään joka 20:s kerta tms, joten ei se kalibroinnin puutteestakaan voi johtua?

        Eihän tuolla nyt älyttömästi ole väliä kun katto kerran toimii moitteettomasti. Tuli vain huomattua viikonloppuna autoa puunaillessa.

        Potilas siis ’99 323i Cabrio täysautomaattisella katolla.
        Nyt:
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        BMW 850i (e31)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1824
          • N/A

          Originally posted by FinCode View Post
          Njaa, onhan siinä ne tapit mitkä pitää sitä paikallaan. Kait se tukevampi on sen kanssa kuin pelkällä rätillä? Oliskos jotain hyvää ideaa millä lähteä mahdollista ilmavirtausongelmaa setvimään?
          Tuskinpa se juurisyy kuitenkaan ilman virtauksissa on, vaan ihan niissä normaaleissa ravisteluissa, jotka vain korostuvat avon notkean korin kanssa. Puslat, iskarit, vanteet ja renkaat syyniin. Korin notkeuden vuoksihan näissä taisi olla uutenakin multa korimalleja pehmeämmät jouset, jotta kori saisi vähän armoa. Jos siinä nyt on joku kivikova halpisalusta ja sekin vähän huonossa kunnossa väljillä puslilla niin eiköhän se ole siinä?
          Nyt:
          BMW 530e (g30)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          BMW 850i (e31)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          • FinCode
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 471
            • Savo

            Originally posted by bmw323it View Post
            Tuskinpa se juurisyy kuitenkaan ilman virtauksissa on, vaan ihan niissä normaaleissa ravisteluissa, jotka vain korostuvat avon notkean korin kanssa. Puslat, iskarit, vanteet ja renkaat syyniin. Korin notkeuden vuoksihan näissä taisi olla uutenakin multa korimalleja pehmeämmät jouset, jotta kori saisi vähän armoa. Jos siinä nyt on joku kivikova halpisalusta ja sekin vähän huonossa kunnossa väljillä puslilla niin eiköhän se ole siinä?
            Voit olla jäljillä. Tosiaan joku pienikin välys tai alustan paskuus tietysti korostuu kun/jos kori ei ole yhtä jämpti kuin umpimalleissa. Kyllä minä silti väitän että tuo kovakatto tuo lisätukea tuohon koppaan vaikka voi oudolta kuulostaakin.

            Toki, eri vannesettejä on tasapainoteltu ja kaikki vähänkin väljältä näyttävät puslat vaihdeltu. Ehkä tuon alustan voisi seuraavaksi vaihdella vähän enempi oem:ään, josko sillä korjaantuisi.

            Liekö vakioille m-sport jousille olemassa mitään varaosanumeroa tai aftermarket-vastaavuutta? Realoem ei ainakaan tunne. Vai ajaneeko vaikka mustat eibachit about saman asian.
            Last edited by FinCode; 13-06-2022, 23:34.
            E21, E30, E36, E84
            ½ R89/146, G20

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1824
              • N/A

              Originally posted by FinCode View Post
              Voit olla jäljillä. Tosiaan joku pienikin välys tai alustan paskuus tietysti korostuu kun/jos kori ei ole yhtä jämpti kuin umpimalleissa. Kyllä minä silti väitän että tuo kovakatto tuo lisätukea tuohon koppaan vaikka voi oudolta kuulostaakin.

              Toki, eri vannesettejä on tasapainoteltu ja kaikki vähänkin väljältä näyttävät puslat vaihdeltu. Ehkä tuon alustan voisi seuraavaksi vaihdella vähän enempi oem:ään, josko sillä korjaantuisi.

              Liekö vakioille m-sport jousille olemassa mitään varaosanumeroa tai aftermarket-vastaavuutta? Realoem ei ainakaan tunne. Vai ajaneeko vaikka mustat eibachit about saman asian.
              Kyllähän se kovakatto voi värinöitä vähentää, joko aerodynamiikan tai ihan vain pelkän painon vuoksi, mutta juurisyy lienee muualla.

              Motorsport alustaa ei ainakaan tuohon omaan avooni ole varaosaluettelon mukaan edes saatavilla. Minulla on H&R Comfort jouset ja Bilsteinin perusiskarit. Tuo setti toimii ihan hyvin. Nuo jouset eivät ole kovinkaan kovat, mutta madaltavat hiukan vakiojousiin verrattuna.
              Nyt:
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              BMW 850i (e31)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • FinCode
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 471
                • Savo

                Originally posted by bmw323it View Post
                Kyllähän se kovakatto voi värinöitä vähentää, joko aerodynamiikan tai ihan vain pelkän painon vuoksi, mutta juurisyy lienee muualla.

                Motorsport alustaa ei ainakaan tuohon omaan avooni ole varaosaluettelon mukaan edes saatavilla. Minulla on H&R Comfort jouset ja Bilsteinin perusiskarit. Tuo setti toimii ihan hyvin. Nuo jouset eivät ole kovinkaan kovat, mutta madaltavat hiukan vakiojousiin verrattuna.

                Tämä yksilö on tullut tehtaalta m-sport varusteilla ja alustalla, mutta joku älypää on suomessa päättänyt vaihtaa alustan halpaan säädettävään. Tarkoituksena on ollut palauttaa alustakin alkuperäistä vastaavaksi jossain vaiheessa. Realoem ei enää tarjoa mitään jousia tähän autoon. Pitääpä tsekata tuo ehdottamasi combo, kuulostaa sopivalta omiin suunnitelmiinkin.
                E21, E30, E36, E84
                ½ R89/146, G20

                Comment

                • aae30
                  BTCF Member
                  • May 2010
                  • 2701
                  • .fi

                  Originally posted by FinCode View Post
                  Realoem ei enää tarjoa mitään jousia tähän autoon.
                  jouset ei kait koskaan ole etk:oossa näkyvillä olleet suoraan ainakaan näihin vanhempiin,
                  koska olis niin monista varusteista/moottorista(==painosta) riippuvainen taulukko.
                  Sorry I'm Not Sorry
                  E34 540iA 93 sedan
                  E34 540iA 93 sedan
                  E39 530iA 00 touring

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16442
                    • Asikkala

                    Originally posted by aae30 View Post
                    jouset ei kait koskaan ole etk:oossa näkyvillä olleet suoraan ainakaan näihin vanhempiin,
                    koska olis niin monista varusteista/moottorista(==painosta) riippuvainen taulukko.
                    Joo, pitäisi olla aito etk ja sieltä spring table.

                    Comment

                    • _ville
                      BTCF Member
                      • Sep 2013
                      • 243
                      • Pirkanmaa

                      Onkos muilla tullut vastaan tällaista ongelmaa: syylärin vaihdon jälkeen lykkää jäähdytysnestettä paisarin korkista? Kummallista tästä tekee se, että auton käydessä nesteet pysyy hyvin sisällä, mutta kun sammuttaa niin muutaman minuutin jälkeen alkaa kuulumaan suhina korkista ja laskee noin desin nestettä pihalle korkista. Ajossa lämmöt pysyy 90 ja puhaltaa kuumaa. Nestepinta kylmänä hieman kalt-viivan alapuolella. Syyläri merkiltään behr ja vanha orkkiskorkki.

                      Comment

                      • ippeex
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2010
                        • 99
                        • Suomi

                        Originally posted by _ville View Post
                        Onkos muilla tullut vastaan tällaista ongelmaa: syylärin vaihdon jälkeen lykkää jäähdytysnestettä paisarin korkista? Kummallista tästä tekee se, että auton käydessä nesteet pysyy hyvin sisällä, mutta kun sammuttaa niin muutaman minuutin jälkeen alkaa kuulumaan suhina korkista ja laskee noin desin nestettä pihalle korkista. Ajossa lämmöt pysyy 90 ja puhaltaa kuumaa. Nestepinta kylmänä hieman kalt-viivan alapuolella. Syyläri merkiltään behr ja vanha orkkiskorkki.
                        onko 1.4bar vai 2bar korkki? ja tuliko syylärin mukana vai vanhasta?

                        Comment

                        • _ville
                          BTCF Member
                          • Sep 2013
                          • 243
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by ippeex View Post
                          onko 1.4bar vai 2bar korkki? ja tuliko syylärin mukana vai vanhasta?
                          Ei tullut korkkia mukana, eli vanhasta otin 2 bar korkin.

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16442
                            • Asikkala

                            Uusi orkkiskorkki kiinni, korjaantunee sillä.

                            Comment

                            • [Snowboarder]
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2008
                              • 2187
                              • Karstula

                              Paljonko on E36 coupe/sedan takakontinluukun leveys?
                              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                              Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                              Comment

                              • Electroid
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 992
                                • Jyväskylä

                                Ajovalot jää päälle?

                                Aamulla jäi ajovalot päälle. Ei muita valoja eikä summeri huutanu kun avas oven.


                                Mistä ettii vikaa? valokatkaisija?
                                - E36 328iA Touring 4/97 -
                                Myynissä:
                                - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎