Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kysymyksiä ja vastauksia XIII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarza.
    Bimmer Rookie
    • May 2014
    • 42
    • Turku

    oiskohan tuo ollu pitkällä jatkovarrella alakautta. Pitiköhän laatikon kannatinta helpata jotta tulis kanta oikeeseen kulmaan empä muista..
    BMW E36 318i -97

    Comment

    • Freak
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2511
      • .

      Ainakin m40-moottorisessa e36:ssa sai startin irrotettua yläkautta. Kyseisestä uroteosta on jo sen verran aikaa, ettei pysty ihan satavarmaksi sanomaan, mutta joko lenkillä tai piippuavaimella vastaan pitämällä onnistui.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • asis
        BTCF Member
        • Mar 2009
        • 1138
        • Joensuu

        Tuolla keulassa kun on kaksi torvea, niin onko ne molemmat töötille? Ettei toinen oo joku hälyttimen? Katsuri pisti korjauskehotusta töötistä ja vaihdon sen toisen torven uuteen tarvikkeeseen, mutta eihän tuo silti soi :think
        E39 540iA M-Sport Imolarot II
        E36 323i touring
        Volvo V70 2.4D mk3
        Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
        Honda Civic 1.4 4d ES
        Chevy Caprice Classic
        ex:
        E32 730iA
        E39 528i Calypsorot metallic
        E36 325i x2

        Comment

        • hermunen
          Bimmer Rookie
          • Aug 2015
          • 77
          • -

          Originally posted by asis View Post
          Tuolla keulassa kun on kaksi torvea, niin onko ne molemmat töötille? Ettei toinen oo joku hälyttimen? Katsuri pisti korjauskehotusta töötistä ja vaihdon sen toisen torven uuteen tarvikkeeseen, mutta eihän tuo silti soi :think
          Kuskinpuolella olevat torvet ovat töötille, repsikan puolella oleva on varashälyttimelle.

          Comment

          • Rikke_
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 1101
            • brushpower(harjavalta)

            Varmaan on aiheesta muissakin topiceissa mut kysyn nyt tätä kautta kun en näistä nykyrakentelu lakijutuista oo niin perillä että saako E36 nykyään laittaa M60B40 tai M62B44 koneen? Mitä vaatii muutoskatsastukseen jos sen nyt sinne saa edes tunkea... Kanta-autona olis E36 325i vm91
            Skoda Octavia RS 2016

            EX:3xE30, 8xE34, 2xE39, 2xE36, 1xE46

            Comment

            • Oksanen
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 691
              • Nokia

              Originally posted by Rikke_ View Post
              Varmaan on aiheesta muissakin topiceissa mut kysyn nyt tätä kautta kun en näistä nykyrakentelu lakijutuista oo niin perillä että saako E36 nykyään laittaa M60B40 tai M62B44 koneen? Mitä vaatii muutoskatsastukseen jos sen nyt sinne saa edes tunkea... Kanta-autona olis E36 325i vm91
              Kyllä se sinne menee heittämällä. Litratilavuuteen ei oteta kantaa uudessa laissa, vain tehoon. En tiedä mitä autosi omamassa on, mutta jos se esimerkiksi on 1300kg, ja teho on 141kW, niin sen tehopainosuhde on 9.2kg/kW. Uudessa laissa sanotaan näin:

              "Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoite-
              tuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
              omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
              raja-arvoja:
              1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä
              muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
              2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pie-
              nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
              3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie-
              nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
              4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pie-
              nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
              5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-
              nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.
              Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyp-
              pihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa
              tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta mootto-
              rista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan
              DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-
              kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."


              Joten saat muutoskatsastettua autoosi moottorin jossa on 260kW eli 353hp. Autosi omamassa mitataan muutoskatsastuksen yhteydessä ja tehopainosuhde lasketaan tuosta mitatusta massasta. Jos omamassa kasvaa esim 100kg muutosten myötä, uusi maksimiteho on 280kW eli 380hp.

              Moottorin kiinnikkeistä mainitaan näin:
              "2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnik-
              keiden tulee olla asianmukaiset;"


              Asianmukaisuus lienee kiinni katsurista. Itse tein toisenpuolen moottorinkannakkeen hitsaamalla mustasta raudasta. On jo otsalla katsottuna niin järeä että siitä voisi nostaa koko auton, ei ollut katsurilla huomautettavaa. Vaihteiston palkin hitsasin myös itse. Jokatapauksessa kaikkiin tuollaisiin kannakkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota valmistaessa, jotta ovat siistit eikä saumat ole mitään pääskysenpesää.

              Täällä lakitekstiä aiheesta

              Täällä sivukaupalla keskustelua aiheesta
              E28 535 1985 (S38B36+K31)

              E36 323 1996

              E46 Compact 2001

              Comment

              • Rikke_
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 1101
                • brushpower(harjavalta)

                Originally posted by Oksanen View Post
                Kyllä se sinne menee heittämällä. Litratilavuuteen ei oteta kantaa uudessa laissa, vain tehoon. En tiedä mitä autosi omamassa on, mutta jos se esimerkiksi on 1300kg, ja teho on 141kW, niin sen tehopainosuhde on 9.2kg/kW. Uudessa laissa sanotaan näin:

                "Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoite-
                tuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
                omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
                raja-arvoja:
                1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä
                muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
                2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pie-
                nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
                3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie-
                nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
                4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pie-
                nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
                5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-
                nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.
                Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyp-
                pihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa
                tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta mootto-
                rista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan
                DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-
                kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."


                Joten saat muutoskatsastettua autoosi moottorin jossa on 260kW eli 353hp. Autosi omamassa mitataan muutoskatsastuksen yhteydessä ja tehopainosuhde lasketaan tuosta mitatusta massasta. Jos omamassa kasvaa esim 100kg muutosten myötä, uusi maksimiteho on 280kW eli 380hp.

                Moottorin kiinnikkeistä mainitaan näin:
                "2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnik-
                keiden tulee olla asianmukaiset;"


                Asianmukaisuus lienee kiinni katsurista. Itse tein toisenpuolen moottorinkannakkeen hitsaamalla mustasta raudasta. On jo otsalla katsottuna niin järeä että siitä voisi nostaa koko auton, ei ollut katsurilla huomautettavaa. Vaihteiston palkin hitsasin myös itse. Jokatapauksessa kaikkiin tuollaisiin kannakkeisiin kannattaa kiinnittää huomiota valmistaessa, jotta ovat siistit eikä saumat ole mitään pääskysenpesää.

                Täällä lakitekstiä aiheesta

                Täällä sivukaupalla keskustelua aiheesta
                No siinäpä tulikin reippaasti infoa... Paljon kiitoksia
                Skoda Octavia RS 2016

                EX:3xE30, 8xE34, 2xE39, 2xE36, 1xE46

                Comment

                • m.luukkonen
                  BTCF Member
                  • Feb 2011
                  • 332
                  • Oulu

                  Ostin M52B25 moottorin (kuulemma purettu E36:sta) joka on menossa E30:Iin. Tuossa sitten tuli mieleen EWS ja siihen liittyvät asiat. Oliko näin että jos ECUssa ei lue sarjanumeron perässä "index" niin EWSiä ei saa koodattua pois? Itsellä ei tuota indexiä lue.

                  Toinen kysymys, voiko jostain tarkistaa onko ECU peräisin automaatista vai manuaalista?
                  Last edited by m.luukkonen; 22-01-2022, 17:24. Reason: Tarkennusta
                  Volvo V60 D4 AWD -13 (käyttis)
                  E30 316i M40B16 4d -89 (projekti)
                  E36 320 M52B20 Cabriolet -95 (kesäpirssi)
                  Ex:
                  E39 525tds Sedan -99
                  E36 318iS Coupe -93
                  E60 530DA -04

                  Comment

                  • aae30
                    BTCF Member
                    • May 2010
                    • 2686
                    • .fi

                    Originally posted by m.luukkonen View Post
                    Ostin M52B25 moottorin (kuulemma purettu E36:sta) joka on menossa E30:Iin. Tuossa sitten tuli mieleen EWS ja siihen liittyvät asiat. Oliko näin että jos ECUssa ei lue sarjanumeron perässä "index" niin EWSiä ei saa koodattua pois? Itsellä ei tuota indexiä lue.

                    Toinen kysymys, voiko jostain tarkistaa onko ECU peräisin automaatista vai manuaalista?
                    jos DME:n päällä on tarra jossa VIN, niin sillähän sen näkee.
                    esim. mdecoder.com tai bimmer.work.

                    edit: ja saahan sen VINin sieltä boxiltakin kaivettua, mutta vaatii johtosarjaa diagnostiikalle, että irtoboxista helpoiten tarrasta päältä.
                    Sorry I'm Not Sorry
                    E34 540iA 93 sedan
                    E34 540iA 93 sedan
                    E39 530iA 00 touring

                    Comment

                    • m.luukkonen
                      BTCF Member
                      • Feb 2011
                      • 332
                      • Oulu

                      Originally posted by aae30 View Post
                      jos DME:n päällä on tarra jossa VIN, niin sillähän sen näkee.
                      esim. mdecoder.com tai bimmer.work.

                      edit: ja saahan sen VINin sieltä boxiltakin kaivettua, mutta vaatii johtosarjaa diagnostiikalle, että irtoboxista helpoiten tarrasta päältä.
                      Jep, VINillä näin että ollut manuaaliaskilla.

                      Käykö noissa moottoreissa DME:t ristiin (esim M52B28 -> M52B25)?
                      Jos jollakin on myydä M52 DMS josta poistettu EWS (tai purkin kyljestä löytyy "index xxx" merkintä) nii nakkaa YV:tä.
                      Volvo V60 D4 AWD -13 (käyttis)
                      E30 316i M40B16 4d -89 (projekti)
                      E36 320 M52B20 Cabriolet -95 (kesäpirssi)
                      Ex:
                      E39 525tds Sedan -99
                      E36 318iS Coupe -93
                      E60 530DA -04

                      Comment

                      • Vicious_e36
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2015
                        • 838
                        • Hämeenlinna

                        Mitäs kanssaharrastajat on tehny noille pohjassa puoliksi kiinni oleville eristeille laatikon/kardaanin päällä?:think Kokonaan pois vai korvaisko jollain?
                        e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                        ex:
                        e36 328i ’95 Touring,
                        e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                        e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                        e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                        e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                        e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                        e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                        e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                        e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                        Comment

                        • asis
                          BTCF Member
                          • Mar 2009
                          • 1138
                          • Joensuu

                          Mittarivalot/kojelaudan taustavalot sekä kilvenvalot jää itekseen palamaan. Nämä sammuu kun laittaa ovet lukkoon. Valokatkaisija, virtalukon pohja vai muu, mikä?
                          E39 540iA M-Sport Imolarot II
                          E36 323i touring
                          Volvo V70 2.4D mk3
                          Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                          Honda Civic 1.4 4d ES
                          Chevy Caprice Classic
                          ex:
                          E32 730iA
                          E39 528i Calypsorot metallic
                          E36 325i x2

                          Comment

                          • Oksanen
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 691
                            • Nokia

                            Originally posted by DirtyDiesel View Post
                            Mitäs kanssaharrastajat on tehny noille pohjassa puoliksi kiinni oleville eristeille laatikon/kardaanin päällä?:think Kokonaan pois vai korvaisko jollain?
                            Itsellä oli tunnelin alkupään eristeet imeny jotain öljyä ja aika huonosti kiinni, otin ne pois (sai myös lisämillejä vaihdelaatikolle). Myös niiltä kohdin missä pakoputki oli liki katsoin paremmaksi repästä kuuseen. Mielessä oli jotkut vuosien takaiset bimmerpartyjen kuminpoltot missä joillain alkoi lyömään liekkiä pohjasta kun punahehkuinen pakoputki sytytti vanhoja öljyisiä eristeitä. Varmastihan ne melua vaimentaisi. Alkuperäisen lämpöpellin kardaanin ja putkiston välistä pesin alustamassasta ja vuosien scheissesta höyrypesurilla ja laitoin takaisin, jospa pakoputkistolta hohkaava lämpö ei menisi niin kovin kardaanin nivelten rasvoja keittämään.
                            E28 535 1985 (S38B36+K31)

                            E36 323 1996

                            E46 Compact 2001

                            Comment

                            • Vicious_e36
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2015
                              • 838
                              • Hämeenlinna

                              Originally posted by Oksanen View Post
                              Itsellä oli tunnelin alkupään eristeet imeny jotain öljyä ja aika huonosti kiinni, otin ne pois (sai myös lisämillejä vaihdelaatikolle). Myös niiltä kohdin missä pakoputki oli liki katsoin paremmaksi repästä kuuseen. Mielessä oli jotkut vuosien takaiset bimmerpartyjen kuminpoltot missä joillain alkoi lyömään liekkiä pohjasta kun punahehkuinen pakoputki sytytti vanhoja öljyisiä eristeitä. Varmastihan ne melua vaimentaisi. Alkuperäisen lämpöpellin kardaanin ja putkiston välistä pesin alustamassasta ja vuosien scheissesta höyrypesurilla ja laitoin takaisin, jospa pakoputkistolta hohkaava lämpö ei menisi niin kovin kardaanin nivelten rasvoja keittämään.
                              Kiitoksia vastauksesta! Ajattelin kans, että parempi ehkä ottaa roikkuva eriste pois, kun ei ainakaan melut itseä haittaa. Lähinnä tuo niiden syttyminen kävi mielessä ja siksi kyselin. Kävi ajatus mielessä, että olisiko sinne kannattanu johonkin esim. Kultafoliota tms. Laittaa tilalle? Itsellä tuo orkkis putken lämpöpelti oli jo siinä kunnossa kiinnikkeiden osalta, että oli parempi ottaa pois ennen kuin se on jonkun tuulilasissa
                              e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                              ex:
                              e36 328i ’95 Touring,
                              e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                              e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                              e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                              e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                              e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                              e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                              e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                              e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                              Comment

                              • Oksanen
                                BTCF Member
                                • Jul 2006
                                • 691
                                • Nokia

                                Originally posted by DirtyDiesel View Post
                                Kiitoksia vastauksesta! Ajattelin kans, että parempi ehkä ottaa roikkuva eriste pois, kun ei ainakaan melut itseä haittaa. Lähinnä tuo niiden syttyminen kävi mielessä ja siksi kyselin. Kävi ajatus mielessä, että olisiko sinne kannattanu johonkin esim. Kultafoliota tms. Laittaa tilalle? Itsellä tuo orkkis putken lämpöpelti oli jo siinä kunnossa kiinnikkeiden osalta, että oli parempi ottaa pois ennen kuin se on jonkun tuulilasissa


                                Ei tääkää ny iha kymppi ollu mutta tarpeeks isoa korinaluslevyä ni kyl se sinne istahti.



                                Tuosta vähän näkyy missä kunnossa omat eristeet oli. On muuten mahtavaa tavaraa kun hipaiseekaan noita rättejä niin silmät oli täynnä sellaista pölyks muuttunutta asiaa joka joskus toimittanut jotain äänenvaimennusmateriaalin virkaa.

                                On muutenkin hienoa että kaikkia koriliimat ja ruosteenestoasiat mitä baijerissa on näihin laitettu on sellaista että jos ajattelet koskevasi hitsikoneella niin ne syttyy ilmiliekkeihin eikä sammu millään
                                E28 535 1985 (S38B36+K31)

                                E36 323 1996

                                E46 Compact 2001

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎