Olisi tällainen ohimennen esitetty kysymys: E36 Alpina, jossa aivan perus sport-alusta B8-iskareilla, Koni-jousilla ja vakioilla kallistuksenvakaajilla (=15mm/24mm). Ajossa auto tuntuu muuten ihan jämäkältä - jopa jäykältä - koska alustassa on kaikki pistettu uusiksi. Ja osa puslista jopa powerflexeillä. Silti tuntuu meno varsinkin motarilla joskus sellaiselta vaappuvalta/retkulta jos vaikka vertaa ihan normialustaiseen E90:seen.
Voisiko syy olla noissa vakioissa kallistuksenvakaajissa, jotka ei vastaa enää muun alustan ominaisuuksia? Onko jollakin heittää kokemusperäistä kommenttia miten E36:nen on muuttunut jäykempien kallistuksenvakaajien vaihdon myötä? Muuttaako ne tuntuman liian jäykäksi siviilikäyttöä ajatellen? Vielä parempi jos joku osaisi suositella jotain settiä laitettavaksi jos siitä ylipäätään on hyötyä.
kaksi kesää takana H&R säädettävillä kallistuksen vakaajilla...normi ajossa ei huomaa eroa juurikaan kuin mutkissa(kallistelut aika vähissä) ja niissäkin vasta sellaisilla nopeuksilla joista on vaara saada punainen lippu tie liikenteessä rata termein ilmaistuna ...
Omassakin on toisinaan tunne että peräpäässä olisi jotain vikaa mutta sekin tuntuu vasta rata ajossa ja veikkaan että sen saisi kuntoon laskemalla perää alemmas ja säätämällä camber reilummin miinukselle. Paljon korjasi kun sääti kallistuksen vakaajat jäykimmälle kummassakin päässä,(neutraali ajettava mutta perä voi olla hieman herkemmässä kun mennään rajoille)
Tiellä auto menee todella hyvin, etupäässä E30 alatukivarret+power flex puslat(takana myös puslat flexiä) joilla urissa vetelyt lähti pois mutta suuntavakavuutta 100+ vauhdeissa syö hieman etup. -2.5 camber mutta siihenkin tottuu(menee suoraan mutta todella herkkä tuntuma ratissa).
menisin listan Renkaat(olit jo kokeillut..)+alustannivelet(tarkistus+vaihto)+pyör änkulmien säädöt ja noista se vika täytyy löytyä.
Olet varmaan ajanut myös vertailun vuoksi parilla muulla E36 ?
Eilen kun lähdin töistä kotiin ni autossa minua odotti disco. Sisävalo vilkkui ku laitoin oven kiinni. Huomasin että ikkuna ei noussutkaan kiini ku suljin oven. Myöskään ikkunan nappulat ei toiminut. Hetken käytin virtoja päällä ja pois ja ränäsin nostoa-laskua ni ni sitte se rupesi toimimaan jotenkuten.
Mikähän moduli nyt on menossa rikki?
Vittu nyt se teki taas saman. Lisäksi keskuslukko pätkii. Ikkunat jää raolleen ku sulkee oven, eikä nappulat toimi. Ja sisävalo välkkyy.
EDIT Scemoista päätellen A104 control unit tai A30 central locking module vois olla syypäitä. Tai sit joku paikka jäässä. Täytyy viedä yöksi talliin jos vaikka toimis aamulla.
Paitsi ihmisillä kenellä on ilmanohjurit paikallaan vielä puskureissa niin ei kyllä mahdu sormella töntämään vipua vaan ruuvarilla siihen varatusta reiästä ilmakanavan reunasta, toisesta vapautuu vipu (muistaakseni ylempi) ja toisen kautta tehdään suuntauksen säätö.
Turhanpäiväistä hifistelyä.. Ylempi se on, alemmasta suuntaus.
Vittu nyt se teki taas saman. Lisäksi keskuslukko pätkii. Ikkunat jää raolleen ku sulkee oven, eikä nappulat toimi. Ja sisävalo välkkyy.
EDIT Scemoista päätellen A104 control unit tai A30 central locking module vois olla syypäitä. Tai sit joku paikka jäässä. Täytyy viedä yöksi talliin jos vaikka toimis aamulla.
Eilen kun lähdin töistä kotiin ni autossa minua odotti disco. Sisävalo vilkkui ku laitoin oven kiinni. Huomasin että ikkuna ei noussutkaan kiini ku suljin oven. Myöskään ikkunan nappulat ei toiminut. Hetken käytin virtoja päällä ja pois ja ränäsin nostoa-laskua ni ni sitte se rupesi toimimaan jotenkuten.
Mikähän moduli nyt on menossa rikki?
Vittu nyt se teki taas saman. Lisäksi keskuslukko pätkii. Ikkunat jää raolleen ku sulkee oven, eikä nappulat toimi. Ja sisävalo välkkyy.
EDIT Scemoista päätellen A104 control unit tai A30 central locking module vois olla syypäitä. Tai sit joku paikka jäässä. Täytyy viedä yöksi talliin jos vaikka toimis aamulla.
ja tuohon lukkojen pätkimiseen syy voi olla takakontin johtosarjassa.
eli se johtonippu mikä menee siinä vasemman puoleisen saranan vieressä kun kontin avaa.
katkeilleet piuhat siellä aiheuttaa mitä mielenkiintoisimpia sähkövikoja.
M52 joutuu joskus muutaman sekunnin starttaamaan, matalilla kierroksilla tuntuis kone tukkoiselta ja pitkään ajettaessa saattaa nykiä kerran tai pari.. kampiakselin tunnistin? Missä se tarkalleen sijaitsee tuossa?
Tämä vikahan alko eilen kun kävin termarin ja raitisilmasuodattimen vaihtamassa
Mulla m40b18 koneinen auto ja seuraavanlaista ongelmaa että heti kun käynnistää niin hetken jaksaa käydä kylmänä normaalisti ja sitte alkaa semmonen ku lähtee ajamaan että ei yhtää pysty ajamaan isolla vaihteella että alkaa röpöttää että pakkp puottaa pienempää ja meinaa "tukehtua" aina kun kaasun löysää ja tuntuu et polttaa bensaa putkeen. oisko vikaa mahdollisesti lambdassa, pystyykö tuota kokeilemaan esim, johtojen liittimet irti ja autoa kokeilemaan. siis kotikonsteilla ennen uuden osan hankintaa?
Comment