Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kylli-Täti
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2012
    • 499
    • Tampere

    Nouseeko teillä lohkolämppärissä olon jälkeen lämpötilaviisari yhtään? -2C pakkasella, tai sitä kylmemmässä säässä ei ainakaan nouse yhtään verrattuna esilämmittämättömään kylmäkäynnistykseen. Lämmitysajat on ollu vajaa 2 tuntia pisimmillään. Lämpimämmästä kelistä ei oo havaintoo kun en oo testaillu. Mietin vaan onko tossa jotain vikaa, kun kaikissa e36:ssa viisari kyllä nousi jo parin asteen pakkasella suhteellisen lyhyelläkin lämmitysajalla :think Lämpimällä säällä viisari on pikkasen sinisen puolella jo moottori kylmänä (ilman lohkolämppäriä, ulkolämpötilan ollessa +10-15C tai jotain vastaavaa). Tätä ei omistamissani e36:ssa tapahtunu.

    Auto 323ci e46.
    Last edited by Kylli-Täti; 25-12-2014, 03:17.

    Comment

    • MRX
      Bimmer Rookie
      • Jan 2014
      • 108
      • -

      Originally posted by TseiPii View Post
      Hiilihin en osaa sanua vastausta mutta voihan vika olla tuos lämmityslaitteen etuvastukseski.
      voiko tota etuvastusta millää testata? Ja missä kohtaa se sijaitsee? Ei huviksee kehtaa purkamaan alkaa etsimään tuolla pakkasessa

      edit. Sijainti selviskin jo
      Last edited by MRX; 25-12-2014, 09:23.

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17509
        • Turku

        Originally posted by Hevonen View Post
        Nouseeko teillä lohkolämppärissä olon jälkeen lämpötilaviisari yhtään? -2C pakkasella, tai sitä kylmemmässä säässä ei ainakaan nouse yhtään verrattuna esilämmittämättömään kylmäkäynnistykseen. Lämmitysajat on ollu vajaa 2 tuntia pisimmillään. Lämpimämmästä kelistä ei oo havaintoo kun en oo testaillu. Mietin vaan onko tossa jotain vikaa, kun kaikissa e36:ssa viisari kyllä nousi jo parin asteen pakkasella suhteellisen lyhyelläkin lämmitysajalla :think Lämpimällä säällä viisari on pikkasen sinisen puolella jo moottori kylmänä (ilman lohkolämppäriä, ulkolämpötilan ollessa +10-15C tai jotain vastaavaa). Tätä ei omistamissani e36:ssa tapahtunu.

        Auto 323ci e46.
        Eikös tuossakin ole vain öljypohjaa lämmittävä säteilylämmitin? Ts. silloin jäähdytysneste on aivan kylmä eli mittari nousee viiveellä, vasta kun moottorilla on ajettu kivan matkaa.
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Kylli-Täti
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2012
          • 499
          • Tampere

          Originally posted by Laku View Post
          Eikös tuossakin ole vain öljypohjaa lämmittävä säteilylämmitin? Ts. silloin jäähdytysneste on aivan kylmä eli mittari nousee viiveellä, vasta kun moottorilla on ajettu kivan matkaa.
          Erittäin hyvin sanottu siellä takana. Ei tullu mieleenkään et tässä säteilylämmitin saattais olla. Tutkinpa asiaa kun saa auton sisälle lomien jälkeen. Kiitti vinkistä

          Comment

          • TseiPii
            BTCF Member
            • Apr 2012
            • 188
            • Keskellä Suomea

            Originally posted by MRX View Post
            voiko tota etuvastusta millää testata? Ja missä kohtaa se sijaitsee? Ei huviksee kehtaa purkamaan alkaa etsimään tuolla pakkasessa

            edit. Sijainti selviskin jo
            Jos puhallin lähtee pienestä kopautuksesta pyörimään heti niin silloon etuvastus tod näk ehjä.
            E30 318i -85

            E30 320i -87 ex
            E36 316i -91 ex
            E36 325i -94 ex
            E46 325i -03 ex
            E46 316i -02 ex
            E61 525i -06 ex
            E46 320d -03

            E70 3.0d - 09


            E39 M5 pyhänä

            Comment

            • MRX
              Bimmer Rookie
              • Jan 2014
              • 108
              • -

              Originally posted by TseiPii View Post
              Jos puhallin lähtee pienestä kopautuksesta pyörimään heti niin silloon etuvastus tod näk ehjä.
              täytyypä kokeilla ens kerran kun sattuu temppuilee. Kiitoksia vastauksista

              Comment

              • janne30
                BTCF Member
                • Apr 2011
                • 2198
                • Vantaa

                Onko muilla temppuillu ovet pakkasella?
                Mulla apparin ovi ei toimi sitte alkuunkaa pakkasella.
                Ovi ei aukea sisältä eikä ulkopuolelta vaan kahvat lyö ihan tyhjää.
                Menee nupista, napista ja avaimesta lukkoon ja auki.
                Kerran aukesi muttei mennyt kiinni, edes tuulilukkoon. Sitten meni niin että nappi alas ja ovi kiinni. Eikä auennut uudestaan.

                Sulana lämmitelyt lukkoa kuumailmapuhaltimella ja voidellut lukkoa hhs:llä.

                Sisäpuolella joku paskana vai jäässä? Olis kiva saada jotai infoa ennenku purkaa oven.
                G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                1 x F20
                3 x E30
                2 x E36
                5 x E46
                3 x E9X

                Comment

                • jukkae
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3506
                  • 70800

                  Originally posted by Laku View Post
                  Eikös tuossakin ole vain öljypohjaa lämmittävä säteilylämmitin? Ts. silloin jäähdytysneste on aivan kylmä eli mittari nousee viiveellä, vasta kun moottorilla on ajettu kivan matkaa.
                  Kyllä se lohkon kylkeen tulee jossei joku oo virittäny öljypohjaan jonkun muun mallin lämppäriä kuten ite tein m62 kanssa

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    Originally posted by TheJukke View Post
                    Onko bemarin webastolla pakkasrajaa? Lueskelin netistä että jonkinlainen pakkasraja ois, ja ku laitan webaston päälle nii humisee vähän aikaa ja sammuu ja saattaa vähän ajan päästä käynnistyä uuellen. Ennen kovia pakkasia webasto pysy päällä ihan normaalisti. webastosta ei oo muuta tietoa kun että sen kello on 1530.
                    Ei tietääkseni lämpötilarajaa, akun jänniteraja sen sijaan on. Jos akun jännite laskee alle kynnyksen, webasto sammuttaa itsensä jotta pirssin saa vielä käyntiin.

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      Originally posted by Hevonen View Post
                      Erittäin hyvin sanottu siellä takana. Ei tullu mieleenkään et tässä säteilylämmitin saattais olla. Tutkinpa asiaa kun saa auton sisälle lomien jälkeen. Kiitti vinkistä
                      Todennäköisesti öljypohjaa vaan lämmittää. Öljypropun luukun kun avaa niin saat selville. Jos on säteilylämmitin niin sen vaikutus koko lohkoon on aika minimaalinen, pointtina on saada öljyt notkeammiksi käsittääkseni. Lisäksi ainakin M57N:ssä jäähdytysnesteen lämpötila-anturi sijaitsee toisella puolella lohkoa aivan lohkon yläreunassa eli mahdollisimman kaukana lämmityselementistä.

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        Originally posted by janne30 View Post
                        Onko muilla temppuillu ovet pakkasella?
                        Mulla apparin ovi ei toimi sitte alkuunkaa pakkasella.
                        Ovi ei aukea sisältä eikä ulkopuolelta vaan kahvat lyö ihan tyhjää.
                        Menee nupista, napista ja avaimesta lukkoon ja auki.
                        Kerran aukesi muttei mennyt kiinni, edes tuulilukkoon. Sitten meni niin että nappi alas ja ovi kiinni. Eikä auennut uudestaan.

                        Sulana lämmitelyt lukkoa kuumailmapuhaltimella ja voidellut lukkoa hhs:llä.

                        Sisäpuolella joku paskana vai jäässä? Olis kiva saada jotai infoa ennenku purkaa oven.
                        Lukkomoduuli ottanut kosteutta sisäänsä, pitäisi purkaa, kuivata ja voidella tai vaihtaa suosiolla, osa 1 täältä: KLIK. Mahdollisesti myös pelkkä sisäkahvan vaijeri (osa 5) saanut kosteutta sisäänsä. Jos päädyt ovipahvin irroitukseen ja kosteussulun avaamiseen ongelman selvittämiseksi, purkuohje ja muuta mietintää täältä: KLIK.

                        Comment

                        • Magirus
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 875
                          • Keski-Suomi und Sawo

                          Originally posted by Magirus
                          Mistä johtuu että E46 takavalon liitinkampa sekä takavalon pohjan pinnit sulavat? Olen jo kahdessa E46:sessa törmänny tuollaiseen ilmiöön. Jälkimmäisessä sulanut liitin ja pinni oli maajohtimen eli ruskean johdon. Autossa on myös muutama muu hassu sähköhärö; mittarivalot syttyy heti kun virrat laittaa päälle vaikka katkaisija on off asennossa (etu- tai takavalot ei tällöin syty) ja lisäksi peräkontin aukaisu (sähkönappi) ei toimi kun valot päällä. Nähtävästi vuotaa virtaa katkaisijalle rekisterikilven valoilta sillä ne himmenevät huomattavasti kun nappia painaa. "Check control" (symboolinäyttö) herjaa myös koko ajan kuskin takavalosta vaikka polttimot on ehjät.

                          Onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia?
                          Originally posted by MNi
                          Tyyppivikoja kaikki E39/E46/E6X/E9X: KLIK.
                          Originally posted by Magirus View Post
                          Kiitoksia, nuo tuntuu tosiaan täsmäävän yksi yhteen. Tuota mittariston valojen häröilyä tuo ei tosin taida selittää? Vai kiertääkö se sitten jotenkin sieltä rekisterikilven valojen kautta mittaristoon ja sitä kautta sytyttää nuo valot vaikka kytkin OFF asennossa. Täytynee tutkailla.
                          Korjailin nyt noita liittimiä, johtimia ja maadoitusvikoja. Edelleen symbolinäyttö väittää kuljettajan puoleisen takavalon palaneen. Tehtyjä korjauksia:
                          - Peräkontin ja korin välinen johtosarja korjattu (kolvattu ja kuntsari päälle)
                          - Entisen omistajan tekemät sotkut korjattu peräkontin sisältä (muutettu vastaamaan alkuperäisiä kytkentöjä)
                          - Lisätty ylimääräinen maadoitus kuskin takavalolle (ennen tätä akun miinusnavan ja takavalon pohjan välinen potentiaaliero noin 1V)

                          Kaikki pelaa nyt muutoin OK; Peräkontti aukeaa kuten pitää, mittariston valot toimivat ok jne. Onko ideoita vielä tuohon mittariston merkkivalon syttymiseen kellään?

                          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                          O: E24 osasia

                          Comment

                          • Magirus
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 875
                            • Keski-Suomi und Sawo

                            Nii ja sitten toinen kysymys.

                            En saanut järkevää käännöstä tämän vikakoodin sisältämään, erikseen lihavoituun sanaan:

                            8 Zuendkreis 4 -> Seitenairbag links
                            Error frequency : 1
                            Grenzwertueberschreitung
                            Fehler momentan vorhanden
                            ========================


                            Mitähän tuo airbagin boksi oikein koittaa kertoa, kuljettajan oven airbägiähän se huutaa mutta mikä on se vian aiheuttaja?

                            Autosta ollut kuljettajan puoleinen ovi irtaallaan/osiksi purettuna. Nyt kasauksen jälkeen antaa kyseistä vikakoodia. Ilmestyy HETI nollauksen jälkeen. Seuraavan kerran valoisan aikaan puran vielä kertaalleen oviverhoilut, bägin yms. irti sekä suihkin nuo liittimet läpi.. Tarkoitus kokeilla toisella oven johtosarjalla jos ei liittimien läpikäynti auta.

                            M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                            M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                            M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                            M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                            O: E24 osasia

                            Comment

                            • Lundersson
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2009
                              • 245
                              • Kerava

                              Originally posted by Magirus View Post
                              Nii ja sitten toinen kysymys.

                              En saanut järkevää käännöstä tämän vikakoodin sisältämään, erikseen lihavoituun sanaan:

                              8 Zuendkreis 4 -> Seitenairbag links
                              Error frequency : 1
                              Grenzwertueberschreitung
                              Fehler momentan vorhanden
                              ========================


                              Mitähän tuo airbagin boksi oikein koittaa kertoa, kuljettajan oven airbägiähän se huutaa mutta mikä on se vian aiheuttaja?

                              Autosta ollut kuljettajan puoleinen ovi irtaallaan/osiksi purettuna. Nyt kasauksen jälkeen antaa kyseistä vikakoodia. Ilmestyy HETI nollauksen jälkeen. Seuraavan kerran valoisan aikaan puran vielä kertaalleen oviverhoilut, bägin yms. irti sekä suihkin nuo liittimet läpi.. Tarkoitus kokeilla toisella oven johtosarjalla jos ei liittimien läpikäynti auta.
                              Grenzwertüberschreitung - raja-arvo ylittynyt
                              8 zuendkreis 4 - viittaa johonkin sytytyspiiriin
                              Nämä bägihommat on mulle harmaata aluetta mutta voisiko johdotuksessa olla yhteyskatkos?
                              Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                              ex 325 e30, 316ti e46

                              Comment

                              • Jygga
                                BTCF Member
                                • May 2013
                                • 197
                                • Oulu / Kainuu

                                Ohjaustehostus

                                Mikä ihme voi olla hätänä ohjaustehostuksella kun toimii ihan miten sattuu kylmillä keleillä; toisella kertaa tehostaa ja toisella ei, voi muuttua ohjauksen tuntuma kesken ajonkin. Mitä kylmempi niin sen huonommin _yleensä_ toimii ja joskus taas jopa plussakelillä tehostus puuttuu kokonaan. Ja kankeus ei siis välttämättä häviä auton lämmettyäkään vaikka kuinka ajaisi.

                                Ongelmat alkoivat sillä että auton alkup. pumppu rupesi ujeltamaan kamalasti ja vaihdettiin uusi tehdaskunnostettu trw:n pumppu.

                                Ilmattu (tai yritetty ainakin) jotain puolenkymmentä kertaa, yhdesti tehty niinkin että auton käydessä letku irti pumpusta, kierrätetty uutta nestettä kääntelemällä rattia ja letku kiinni. Silloin ainakin tuli selvästi ilmaa järjestelmästä pois ja toimi sen jälkeen hetken aikaa moitteetta. Mutta vain hetken.

                                Öljyä kokeiltu kolmenlaista eri ATF öljyä, valmistajan suosittelemaa castrollia, teboilin vastaavaa mutta ohkasempaa ja mobililta vielä ohuempaa. Ei vaikutusta.

                                Onko tuo pumppu nyt sitten viallinen vai häh?

                                Täältä ostin: http://www.mister-auto.fi/fi/ohjausp...161JPR566.html

                                En voi suositella kenellekkään koska a) sivuilla ei mainittu että ei ole uusi vaan kunnostettu b) ei minkäänlaista takuuta...
                                Last edited by Jygga; 26-12-2014, 18:33.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎