E46 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rhodry
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Minkäs takia se anturi pitää uusia, jos nyt sillä alkuperäisellä toimii? Monissa autoissa on paaliin asti se alkuperäinen anturi. Hyvä kun selvisi vika. Tämän takia itse en hirveän innokas ole tarvikeanturien suhteen.
    Tää kuulemma sillon tällön herjaa jotain jonka takia se on alunperin vaihdettu.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Rhodry View Post
    Kampiakselin anturihan se oli vikana. Vaihdoin tänään ton vanhan takas ja kävin koeajolla, töistä Nurmijärvelle ja takas (~40km), ei valoa. Ajoin kotiin sitte Porvoon motaria että pystyy mahdollisimman pitkään ajamaan yli 120, ei valoa. Pitää huomenna laittaa Autokeskukselle viestiä että saisko niiltä miten nopeesti uuden, meiltä tilatessa menis ens tiistaille vasta.
    Minkäs takia se anturi pitää uusia, jos nyt sillä alkuperäisellä toimii? Monissa autoissa on paaliin asti se alkuperäinen anturi. Hyvä kun selvisi vika. Tämän takia itse en hirveän innokas ole tarvikeanturien suhteen.

    Leave a comment:


  • truibeli
    replied
    2004 vuojen 320d touring 6v manuaali.
    Pakoputki ilmeisesti vuotaa joustoputkesta.Osaisko joku heittää lonkalta tai muistilta minkälainen/mittainen tötterö sinne kuuluu?:think
    Näkyy esim.Autodocilta saavan erimittasia.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Rhodry View Post
    Kampiakselin anturihan se oli vikana. Vaihdoin tänään ton vanhan takas ja kävin koeajolla, töistä Nurmijärvelle ja takas (~40km), ei valoa. Ajoin kotiin sitte Porvoon motaria että pystyy mahdollisimman pitkään ajamaan yli 120, ei valoa. Pitää huomenna laittaa Autokeskukselle viestiä että saisko niiltä miten nopeesti uuden, meiltä tilatessa menis ens tiistaille vasta.
    Hieno homma kun löytyi. Kyllä nuo tarvikeanturit ihan oikeasti kannattaa jättää kauppaan.

    Leave a comment:


  • Rhodry
    replied
    Originally posted by Rhodry View Post
    Kävin tossa edelliseltä omistajalta hakemassa vanhat nokan anturit ja kampiakselin anturin. Kuulemma siis tätä vikaa ei ollu ennen sen kampianturin vaihtoa, joten testaan nyt noilla orkkisantureilla.
    Kampiakselin anturihan se oli vikana. Vaihdoin tänään ton vanhan takas ja kävin koeajolla, töistä Nurmijärvelle ja takas (~40km), ei valoa. Ajoin kotiin sitte Porvoon motaria että pystyy mahdollisimman pitkään ajamaan yli 120, ei valoa. Pitää huomenna laittaa Autokeskukselle viestiä että saisko niiltä miten nopeesti uuden, meiltä tilatessa menis ens tiistaille vasta.

    Leave a comment:


  • kautsi300
    replied
    M43 moottorissa on 105 asteinen termostaatti, itsekin sitä joskus ihmettelin, niin lämmöt OK.

    Leave a comment:


  • alpine3
    replied
    Originally posted by axxu- View Post
    Ilmauksen suoritin näin:
    avain asentoon 2 ja lämmöt täysille, tuuletin 1
    auto pienessä ylämäessä
    korkki ja ilmausruuvi auki
    nestettä sisään niin kauan että ilmausreiästä ei tule enää kuplia
    ilmausruuvi kiinni
    nestettä pois paisarista sen verran että taso kohdillaan
    korkki kiinni
    Jos ymmärsin tuon oikein niin et ole käynnistänyt moottoria sen jälkeen kun järjestelmä on tullut täyteen termostaatin "etupuolelta" kiertovesipumpun avulla? Sen jälkeen pitäisi käynnistää moottori, odottaa kun termostaatti aukeaa ja jatkaa järjestelmän täyttämistä. Tuo piripintaan täyttäminen koskee juurikin tuota tilannetta, kun termostaatti ei ole vielä auennut.

    Älä ota sieltä paisarista nestettä pois järjestelmän lämmetessä, se kyllä laskee äkkiä kun sammutat moottorin. Ajat ilmauksen jälkeen auton lämpimäksi ja seuraavana aamuna moottorin ollessa kylmä tarkastat nestemäärän.

    Pikaisesti netistä katsottuna M43TU moottorin normaali käyntilämpötila on 90-95 celsiusastetta, joten hieman lämpimänä se on käynyt.
    Last edited by alpine3; 26-07-2020, 21:43.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by axxu- View Post
    Eli pitäisi piripintaan täyttää paisari. Eikö tuossa tule vaaraksi se että ylipaineistuu ja joku paikka pettää? Paisareita tainnut tuolla tavalla ainakin hajota.
    No se on sitten rikkinäisen korkin vika, jos paisari hajoaa.
    Toimenpide sulla listattuna about kuten itsekin ilmannut,
    pl. en ole ikinä paisarista kyllä nestettä pois ottanut missään vaiheessa ilmausta.

    Leave a comment:


  • axxu-
    replied
    Terve

    E46 318iC -00 kyseessä eli M43TU moottorilla.

    Jäähdytinjärjestelmän ilmauksesta on juttua vaikka kuinka paljon mutta tähän en mistään löytänyt suoraa vastausta. Tuli vaihdettua moottorin takana oleva palikka jonka jälkeen piti tietenkin nestettä lisätä ja ilmailla.

    Ilmauksen suoritin näin:
    avain asentoon 2 ja lämmöt täysille, tuuletin 1
    auto pienessä ylämäessä
    korkki ja ilmausruuvi auki
    nestettä sisään niin kauan että ilmausreiästä ei tule enää kuplia
    ilmausruuvi kiinni
    nestettä pois paisarista sen verran että taso kohdillaan
    korkki kiinni

    Tämän jäkeen ajoin moottorin lämpimäksi ja lämpöä pukkasi hyvin sisälle, lämpötila pyörii siellä 101-104c nurkilla salavalikosta katsottuna.

    Ongelma on siinä että kun tuo normaalilämpö on saavutettu niin kestää noin 5min niin jäähdytinnesteen valo syttyy. Lämmöt eivät kuitenkaan mihinkään muutu. Heti kun auto seisoo hetken sammuneena niin valokin lakkaa palamasta. Kylmänä nesteen taso paisarissa normaalissa kohtaa.

    Onko siellä joku ilmakupla joka imaisee vedet paisarista kun termostatti aukeaa?

    Tuollainen tuli vastaan kun asiaa koitin googletella:

    https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...-check/BQsDqBA

    Hämmennystä vähän herättää toi kohta

    "If coolant level in expansion tank drops during this, top up expansion tank to the brim with coolant. Attach screw cover and run engine to heat it up until thermostat opens."

    Eli pitäisi piripintaan täyttää paisari. Eikö tuossa tule vaaraksi se että ylipaineistuu ja joku paikka pettää? Paisareita tainnut tuolla tavalla ainakin hajota.

    Tuli aikamoinen romaani mutta toivottavasti jollakin on vastaus. Onko tosiaan oikea tapa ilmaamisen jälkeen se että paisari jätetään ihan täyteen nestettä?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Kyllä kyllä mutta vikakin olisi vähän outo siihen että olisi bensan puutetta.
    Tuo siis toimii hyvin kunhan ei aja liian pitkään korkeammilla kierroksilla, saa kiihdytellä rauhassa yms. mutta ei voi ajaa pidempään tasakaasulla korkeammilla kierroksilla ja silloin ei olla lähelläkään wot aluetta.

    Kallistuisin kyllä suurelta osalta tuohon anturiin mitä enemmän asiaa mietin.
    Toki jos kaasupohjassa kiihdytykset toimii kuten kuuluu ja tehot tallella, niin sitten tuskin on bensa puutetta. Se nyt kuitenkin on hyvä aina varmistaa, kun polttoainepuoli ei näissä vielä ole mitenkään valvottu.

    Voi se hyvin olla se anturi vikakin, välillä aiheuttavat ihmeellisiä ongelmia. Anturien tarkistaminen toki heimaan hankalampaa kun pitäisi skoopilla katsoa signaalia. Näin olematta paikalla muutenkin vähän huono mitään vaikeampaa vikaa selvittää.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Kaasupohjassa ei moottori opi uusia adaptaatioita, vaan mennään niillä aiemmin opituilla. Vaikka menisi laihalle pidemmässä kiihdytyksessä kun soppa loppuu, ei ne adaptaatioit sitä välttämättä näytä, jos muuten ei mene laihalle.



    No ei olisi ensimmäinen kerta kun tarvike anturit ei toimi kunnolla. Jos se alkoi noiden vaihdon jälkeen, niin vika voi hyvinkin olla niissä.
    Kyllä kyllä mutta vikakin olisi vähän outo siihen että olisi bensan puutetta.
    Tuo siis toimii hyvin kunhan ei aja liian pitkään korkeammilla kierroksilla, saa kiihdytellä rauhassa yms. mutta ei voi ajaa pidempään tasakaasulla korkeammilla kierroksilla ja silloin ei olla lähelläkään wot aluetta.

    Kallistuisin kyllä suurelta osalta tuohon anturiin mitä enemmän asiaa mietin.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Ja se lenkki mikä ajeltiin niin näytti että lambdatkin seuraavat nätisti ja ei mene laihalle kiidytettäessä. Toki ei ollut kovin raskaita kiihdytyksiä kyseessä.

    Myöskään adaptiot eivät oikein tue sitä että pääsisi laihalle.
    Kaasupohjassa ei moottori opi uusia adaptaatioita, vaan mennään niillä aiemmin opituilla. Vaikka menisi laihalle pidemmässä kiihdytyksessä kun soppa loppuu, ei ne adaptaatioit sitä välttämättä näytä, jos muuten ei mene laihalle.

    Originally posted by Rhodry View Post
    Kävin tossa edelliseltä omistajalta hakemassa vanhat nokan anturit ja kampiakselin anturin. Kuulemma siis tätä vikaa ei ollu ennen sen kampianturin vaihtoa, joten testaan nyt noilla orkkisantureilla.
    No ei olisi ensimmäinen kerta kun tarvike anturit ei toimi kunnolla. Jos se alkoi noiden vaihdon jälkeen, niin vika voi hyvinkin olla niissä.

    Leave a comment:


  • Rhodry
    replied
    Kävin tossa edelliseltä omistajalta hakemassa vanhat nokan anturit ja kampiakselin anturin. Kuulemma siis tätä vikaa ei ollu ennen sen kampianturin vaihtoa, joten testaan nyt noilla orkkisantureilla.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Voisi hyvinkin olla joku anturi ongelma tai sitten bensapumppu temppuilee välillä ja paineet tippuu -> hyytyy. Oletko kokeillut reilumpaa kiihdytystä esim. motarin rampilta? Ilta/yö aikaan kun ei ole juuri liikennettä, reilusti kaasu pohjassa rampilta kokeilemaan hyytyykö kesken kiihdytyksen. Tässä toki pitäisi olla sen bensanpainemittari kiinni tai sitten katsoa vaikka torquella tms. lambda arvoja, niin näkee riittääkö siellä polttoaine.
    Originally posted by Rhodry View Post
    Ei oo ollu ongelmaa kiihdyttäessä.
    Ja se lenkki mikä ajeltiin niin näytti että lambdatkin seuraavat nätisti ja ei mene laihalle kiidytettäessä. Toki ei ollut kovin raskaita kiihdytyksiä kyseessä.

    Myöskään adaptiot eivät oikein tue sitä että pääsisi laihalle.

    Leave a comment:


  • Rhodry
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Voisi hyvinkin olla joku anturi ongelma tai sitten bensapumppu temppuilee välillä ja paineet tippuu -> hyytyy. Oletko kokeillut reilumpaa kiihdytystä esim. motarin rampilta? Ilta/yö aikaan kun ei ole juuri liikennettä, reilusti kaasu pohjassa rampilta kokeilemaan hyytyykö kesken kiihdytyksen. Tässä toki pitäisi olla sen bensanpainemittari kiinni tai sitten katsoa vaikka torquella tms. lambda arvoja, niin näkee riittääkö siellä polttoaine.
    Ei oo ollu ongelmaa kiihdyttäessä.

    Leave a comment:

Working...
X