Originally posted by HTK12
View Post
E46 kysymyksiä ja vastauksia XI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Rhodry View PostKampiakselin anturihan se oli vikana. Vaihdoin tänään ton vanhan takas ja kävin koeajolla, töistä Nurmijärvelle ja takas (~40km), ei valoa. Ajoin kotiin sitte Porvoon motaria että pystyy mahdollisimman pitkään ajamaan yli 120, ei valoa. Pitää huomenna laittaa Autokeskukselle viestiä että saisko niiltä miten nopeesti uuden, meiltä tilatessa menis ens tiistaille vasta.
Leave a comment:
-
2004 vuojen 320d touring 6v manuaali.
Pakoputki ilmeisesti vuotaa joustoputkesta.Osaisko joku heittää lonkalta tai muistilta minkälainen/mittainen tötterö sinne kuuluu?:think
Näkyy esim.Autodocilta saavan erimittasia.
Leave a comment:
-
Originally posted by Rhodry View PostKampiakselin anturihan se oli vikana. Vaihdoin tänään ton vanhan takas ja kävin koeajolla, töistä Nurmijärvelle ja takas (~40km), ei valoa. Ajoin kotiin sitte Porvoon motaria että pystyy mahdollisimman pitkään ajamaan yli 120, ei valoa. Pitää huomenna laittaa Autokeskukselle viestiä että saisko niiltä miten nopeesti uuden, meiltä tilatessa menis ens tiistaille vasta.
Leave a comment:
-
Originally posted by Rhodry View PostKävin tossa edelliseltä omistajalta hakemassa vanhat nokan anturit ja kampiakselin anturin. Kuulemma siis tätä vikaa ei ollu ennen sen kampianturin vaihtoa, joten testaan nyt noilla orkkisantureilla.
Leave a comment:
-
M43 moottorissa on 105 asteinen termostaatti, itsekin sitä joskus ihmettelin, niin lämmöt OK.
Leave a comment:
-
Originally posted by axxu- View PostIlmauksen suoritin näin:
avain asentoon 2 ja lämmöt täysille, tuuletin 1
auto pienessä ylämäessä
korkki ja ilmausruuvi auki
nestettä sisään niin kauan että ilmausreiästä ei tule enää kuplia
ilmausruuvi kiinni
nestettä pois paisarista sen verran että taso kohdillaan
korkki kiinni
Älä ota sieltä paisarista nestettä pois järjestelmän lämmetessä, se kyllä laskee äkkiä kun sammutat moottorin. Ajat ilmauksen jälkeen auton lämpimäksi ja seuraavana aamuna moottorin ollessa kylmä tarkastat nestemäärän.
Pikaisesti netistä katsottuna M43TU moottorin normaali käyntilämpötila on 90-95 celsiusastetta, joten hieman lämpimänä se on käynyt.Last edited by alpine3; 26-07-2020, 21:43.
Leave a comment:
-
Originally posted by axxu- View PostEli pitäisi piripintaan täyttää paisari. Eikö tuossa tule vaaraksi se että ylipaineistuu ja joku paikka pettää? Paisareita tainnut tuolla tavalla ainakin hajota.
Toimenpide sulla listattuna about kuten itsekin ilmannut,
pl. en ole ikinä paisarista kyllä nestettä pois ottanut missään vaiheessa ilmausta.
Leave a comment:
-
Terve
E46 318iC -00 kyseessä eli M43TU moottorilla.
Jäähdytinjärjestelmän ilmauksesta on juttua vaikka kuinka paljon mutta tähän en mistään löytänyt suoraa vastausta. Tuli vaihdettua moottorin takana oleva palikka jonka jälkeen piti tietenkin nestettä lisätä ja ilmailla.
Ilmauksen suoritin näin:
avain asentoon 2 ja lämmöt täysille, tuuletin 1
auto pienessä ylämäessä
korkki ja ilmausruuvi auki
nestettä sisään niin kauan että ilmausreiästä ei tule enää kuplia
ilmausruuvi kiinni
nestettä pois paisarista sen verran että taso kohdillaan
korkki kiinni
Tämän jäkeen ajoin moottorin lämpimäksi ja lämpöä pukkasi hyvin sisälle, lämpötila pyörii siellä 101-104c nurkilla salavalikosta katsottuna.
Ongelma on siinä että kun tuo normaalilämpö on saavutettu niin kestää noin 5min niin jäähdytinnesteen valo syttyy. Lämmöt eivät kuitenkaan mihinkään muutu. Heti kun auto seisoo hetken sammuneena niin valokin lakkaa palamasta. Kylmänä nesteen taso paisarissa normaalissa kohtaa.
Onko siellä joku ilmakupla joka imaisee vedet paisarista kun termostatti aukeaa?
Tuollainen tuli vastaan kun asiaa koitin googletella:
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...-check/BQsDqBA
Hämmennystä vähän herättää toi kohta
"If coolant level in expansion tank drops during this, top up expansion tank to the brim with coolant. Attach screw cover and run engine to heat it up until thermostat opens."
Eli pitäisi piripintaan täyttää paisari. Eikö tuossa tule vaaraksi se että ylipaineistuu ja joku paikka pettää? Paisareita tainnut tuolla tavalla ainakin hajota.
Tuli aikamoinen romaani mutta toivottavasti jollakin on vastaus. Onko tosiaan oikea tapa ilmaamisen jälkeen se että paisari jätetään ihan täyteen nestettä?
Leave a comment:
-
Originally posted by Muurahainen View PostKyllä kyllä mutta vikakin olisi vähän outo siihen että olisi bensan puutetta.
Tuo siis toimii hyvin kunhan ei aja liian pitkään korkeammilla kierroksilla, saa kiihdytellä rauhassa yms. mutta ei voi ajaa pidempään tasakaasulla korkeammilla kierroksilla ja silloin ei olla lähelläkään wot aluetta.
Kallistuisin kyllä suurelta osalta tuohon anturiin mitä enemmän asiaa mietin.
Voi se hyvin olla se anturi vikakin, välillä aiheuttavat ihmeellisiä ongelmia. Anturien tarkistaminen toki heimaan hankalampaa kun pitäisi skoopilla katsoa signaalia. Näin olematta paikalla muutenkin vähän huono mitään vaikeampaa vikaa selvittää.
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostKaasupohjassa ei moottori opi uusia adaptaatioita, vaan mennään niillä aiemmin opituilla. Vaikka menisi laihalle pidemmässä kiihdytyksessä kun soppa loppuu, ei ne adaptaatioit sitä välttämättä näytä, jos muuten ei mene laihalle.
No ei olisi ensimmäinen kerta kun tarvike anturit ei toimi kunnolla. Jos se alkoi noiden vaihdon jälkeen, niin vika voi hyvinkin olla niissä.
Tuo siis toimii hyvin kunhan ei aja liian pitkään korkeammilla kierroksilla, saa kiihdytellä rauhassa yms. mutta ei voi ajaa pidempään tasakaasulla korkeammilla kierroksilla ja silloin ei olla lähelläkään wot aluetta.
Kallistuisin kyllä suurelta osalta tuohon anturiin mitä enemmän asiaa mietin.
Leave a comment:
-
Originally posted by Muurahainen View PostJa se lenkki mikä ajeltiin niin näytti että lambdatkin seuraavat nätisti ja ei mene laihalle kiidytettäessä. Toki ei ollut kovin raskaita kiihdytyksiä kyseessä.
Myöskään adaptiot eivät oikein tue sitä että pääsisi laihalle.
Originally posted by Rhodry View PostKävin tossa edelliseltä omistajalta hakemassa vanhat nokan anturit ja kampiakselin anturin. Kuulemma siis tätä vikaa ei ollu ennen sen kampianturin vaihtoa, joten testaan nyt noilla orkkisantureilla.
Leave a comment:
-
Kävin tossa edelliseltä omistajalta hakemassa vanhat nokan anturit ja kampiakselin anturin. Kuulemma siis tätä vikaa ei ollu ennen sen kampianturin vaihtoa, joten testaan nyt noilla orkkisantureilla.
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostVoisi hyvinkin olla joku anturi ongelma tai sitten bensapumppu temppuilee välillä ja paineet tippuu -> hyytyy. Oletko kokeillut reilumpaa kiihdytystä esim. motarin rampilta? Ilta/yö aikaan kun ei ole juuri liikennettä, reilusti kaasu pohjassa rampilta kokeilemaan hyytyykö kesken kiihdytyksen. Tässä toki pitäisi olla sen bensanpainemittari kiinni tai sitten katsoa vaikka torquella tms. lambda arvoja, niin näkee riittääkö siellä polttoaine.Originally posted by Rhodry View PostEi oo ollu ongelmaa kiihdyttäessä.
Myöskään adaptiot eivät oikein tue sitä että pääsisi laihalle.
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostVoisi hyvinkin olla joku anturi ongelma tai sitten bensapumppu temppuilee välillä ja paineet tippuu -> hyytyy. Oletko kokeillut reilumpaa kiihdytystä esim. motarin rampilta? Ilta/yö aikaan kun ei ole juuri liikennettä, reilusti kaasu pohjassa rampilta kokeilemaan hyytyykö kesken kiihdytyksen. Tässä toki pitäisi olla sen bensanpainemittari kiinni tai sitten katsoa vaikka torquella tms. lambda arvoja, niin näkee riittääkö siellä polttoaine.
Leave a comment:
Leave a comment: