E46 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • axxu-
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Tuo oma kommenttini oli tarkoitettu niihin autoihin, joissa on yli 100C. M57 taisi olla 88c joten ei ongelmaa pitää korkkia auki, M54 taisi olla 97c, joten vähä siinä ja siinä,ei pitäisi kiehua kun glykoli nostaa kiehumispisteen johonkin ~105C.

    Jos se sähköinen kiertovesipumppu toimii, niin ei omien kokemusten perusteella vaadi mitään kikkailuja. Täyttää hitaasti vaan lämppärin lämmöt täysillä, niin ilmat tulee pois.
    M43:ssa ei vaan ole sähköistä pumppua.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Jos se sähköinen kiertovesipumppu toimii, niin ei omien kokemusten perusteella vaadi mitään kikkailuja.
    Kuten ei moni muukaan moottori...

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Olen M57 ja M54 ilmannut näin;

    Keula ylämäkeen, kone sammuksissa ilmaruuvi auki ja täyttö niin pitkään kuin ilmaruuvista tulee pelkkää nestettä, tästä vielä paisari korkkiin asti täyteen. Kone käyntiin ja seuraa lämpöjä ja että paisarin pikkureiästä suihkuaa koko ajan. Lämppärin säätimet 32C koko operaation. Kun kone lämmin ja paisarissa pinta hieman vajunnut korkki kiinni ja 20-30km lenkki vaihtelevilla nopeuksilla salavalikosta lämpöjen keikkumista seuraamalla.

    Aamulla kylmänä tarkastus. Yleensä ei ole tarvinnut ottaa pois eikä lisätä.
    Tuo oma kommenttini oli tarkoitettu niihin autoihin, joissa on yli 100C. M57 taisi olla 88c joten ei ongelmaa pitää korkkia auki, M54 taisi olla 97c, joten vähä siinä ja siinä,ei pitäisi kiehua kun glykoli nostaa kiehumispisteen johonkin ~105C.

    Jos se sähköinen kiertovesipumppu toimii, niin ei omien kokemusten perusteella vaadi mitään kikkailuja. Täyttää hitaasti vaan lämppärin lämmöt täysillä, niin ilmat tulee pois.

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    Originally posted by axxu- View Post
    Syttyikö sulla se valo ajon aikana missä vaiheessa? Mulla tosiaan syttyy vasta kun termari aukeaa eli siellä +100c kohdilla. Kuulostaa aika hasardilta tuossa vaiheessa alkaa availemaan järjestelmää.
    Juu, kuumaa ilmaa ja höyryä tulee ulos, mutta ilmaakin tulee pois.
    Last edited by jluoma; 30-07-2020, 21:21.

    Leave a comment:


  • axxu-
    replied
    Originally posted by jluoma View Post
    Tuohon jäähdytysjärjestelmän ilmaamiseen.. piti ihan kelata taaksepäin..

    M43:seen tein sen hieman hardcore tavalla. Ensin täytetään se mikä menee ja sitten ajoon, loput jäähdytysnesteet mukaan. Aina kun se valo syttyy jäähdytysnesteen vähyydestä, niin auto seis ja ensin ilmausruuvi auki, sitten kun pihinä lakkaa niin sitten korkin voi avata hanska kädessä ja lisätä nestettä. Muutaman kerran kun toistaa niin valmis. M54:seen tehnyt tuolla edellä mainitulla tavalla jossa lopuksi otetaan liikoja pois.
    Syttyikö sulla se valo ajon aikana missä vaiheessa? Mulla tosiaan syttyy vasta kun termari aukeaa eli siellä +100c kohdilla. Kuulostaa aika hasardilta tuossa vaiheessa alkaa availemaan järjestelmää.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Yli 100c termarin kanssa ei parane sitä paisaria avata kun kone on lämmin. Kun ei enää tule ilmaa paisariin korkki kiinni ja aja lämpimäksi. Seuraavana aamuna sitten nestetason tarkistus.
    Olen M57 ja M54 ilmannut näin;

    Keula ylämäkeen, kone sammuksissa ilmaruuvi auki ja täyttö niin pitkään kuin ilmaruuvista tulee pelkkää nestettä, tästä vielä paisari korkkiin asti täyteen. Kone käyntiin ja seuraa lämpöjä ja että paisarin pikkureiästä suihkuaa koko ajan. Lämppärin säätimet 32C koko operaation. Kun kone lämmin ja paisarissa pinta hieman vajunnut korkki kiinni ja 20-30km lenkki vaihtelevilla nopeuksilla salavalikosta lämpöjen keikkumista seuraamalla.

    Aamulla kylmänä tarkastus. Yleensä ei ole tarvinnut ottaa pois eikä lisätä.

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    Tuohon jäähdytysjärjestelmän ilmaamiseen.. piti ihan kelata taaksepäin..

    M43:seen tein sen hieman hardcore tavalla. Ensin täytetään se mikä menee ja sitten ajoon, loput jäähdytysnesteet mukaan. Aina kun se valo syttyy jäähdytysnesteen vähyydestä, niin auto seis ja ensin ilmausruuvi auki, sitten kun pihinä lakkaa niin sitten korkin voi avata hanska kädessä ja lisätä nestettä. Muutaman kerran kun toistaa niin valmis. M54:seen tehnyt tuolla aiemmin mainitulla tavalla jossa lopuksi otetaan liikoja pois.
    Last edited by jluoma; 30-07-2020, 21:23.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by axxu- View Post
    Anturi toimii muuten ihan normaalisti. Voiko olla että kuumana vain reistailee?

    Tuossa ylläolevassa vastauksessa sanottiin että antaa lämmetä niin kuumaksi että termari aukeaa ja samalla lisätä nestettä.
    Yli 100c termarin kanssa ei parane sitä paisaria avata kun kone on lämmin. Kun ei enää tule ilmaa paisariin korkki kiinni ja aja lämpimäksi. Seuraavana aamuna sitten nestetason tarkistus.

    Leave a comment:


  • axxu-
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Tuo ei toimi kun järjestelmässä on se reilun 100 asteinen termari. Se kiehahtaa ennen kuin termari aukeaa.

    Toimiiko siinä sähköinen pumppu?
    Tuossa ei taida olla muuta kuin mekaaninen pumppu.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by axxu- View Post
    Anturi toimii muuten ihan normaalisti. Voiko olla että kuumana vain reistailee?

    Tuossa ylläolevassa vastauksessa sanottiin että antaa lämmetä niin kuumaksi että termari aukeaa ja samalla lisätä nestettä.
    Tuo ei toimi kun järjestelmässä on se reilun 100 asteinen termari. Se kiehahtaa ennen kuin termari aukeaa.

    Toimiiko siinä sähköinen pumppu?

    Leave a comment:


  • axxu-
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Anturivika ?

    Miksi pitäisi käyttää kuumaksi korkki auki ?
    Anturi toimii muuten ihan normaalisti. Voiko olla että kuumana vain reistailee?

    Tuossa ylläolevassa vastauksessa sanottiin että antaa lämmetä niin kuumaksi että termari aukeaa ja samalla lisätä nestettä.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by axxu- View Post
    Testasin nyt tuon saman prosessin ja en ottanut mitään nestettä pois. Edelleen valo syttyy vähän sen jälkeen kun termarin avauslämpö saavutettu. Jäähtymisen jälkeen nesteen pinta oli jonkun verran laskenut mutta silti reilusti MAX tason yläpuolella.



    Tossa on tosiaan 105c termari niin aina ne lämmöt on tuolla 100c pinnassa pyörineet. Jos auton antaa lämmetä tuonne termarin aukeamispisteeseen asti korkki auki niin eikö ne nesteet kiehahda jo siinä vaiheessa kun ei ole painetta järjestelmässä?
    Anturivika ?

    Miksi pitäisi käyttää kuumaksi korkki auki ?

    Leave a comment:


  • axxu-
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    No se on sitten rikkinäisen korkin vika, jos paisari hajoaa.
    Toimenpide sulla listattuna about kuten itsekin ilmannut,
    pl. en ole ikinä paisarista kyllä nestettä pois ottanut missään vaiheessa ilmausta.
    Testasin nyt tuon saman prosessin ja en ottanut mitään nestettä pois. Edelleen valo syttyy vähän sen jälkeen kun termarin avauslämpö saavutettu. Jäähtymisen jälkeen nesteen pinta oli jonkun verran laskenut mutta silti reilusti MAX tason yläpuolella.

    Originally posted by alpine3 View Post
    Jos ymmärsin tuon oikein niin et ole käynnistänyt moottoria sen jälkeen kun järjestelmä on tullut täyteen termostaatin "etupuolelta" kiertovesipumpun avulla? Sen jälkeen pitäisi käynnistää moottori, odottaa kun termostaatti aukeaa ja jatkaa järjestelmän täyttämistä. Tuo piripintaan täyttäminen koskee juurikin tuota tilannetta, kun termostaatti ei ole vielä auennut.

    Älä ota sieltä paisarista nestettä pois järjestelmän lämmetessä, se kyllä laskee äkkiä kun sammutat moottorin. Ajat ilmauksen jälkeen auton lämpimäksi ja seuraavana aamuna moottorin ollessa kylmä tarkastat nestemäärän.

    Pikaisesti netistä katsottuna M43TU moottorin normaali käyntilämpötila on 90-95 celsiusastetta, joten hieman lämpimänä se on käynyt.
    Tossa on tosiaan 105c termari niin aina ne lämmöt on tuolla 100c pinnassa pyörineet. Jos auton antaa lämmetä tuonne termarin aukeamispisteeseen asti korkki auki niin eikö ne nesteet kiehahda jo siinä vaiheessa kun ei ole painetta järjestelmässä?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Forsberg View Post
    Osaisko kukaan kertoa että minkälainen perä istuu suoraan tuonne minun bemariin, moottorihan on 2.2 M54 jos sillä merkitystä.
    Eikös tuollaisessa ole typ 188k ja jokin 3,38 välitys manuaalissa.
    Onko E46:tta typ 168k:lla vielä 320:ssä?

    Varmaankin fiksuinta on tarkistaa mitä siellä alla on jos olet vaihtamassa kokonaan toiseen.

    Leave a comment:


  • Forsberg
    replied
    E46 320i -02

    Osaisko kukaan kertoa että minkälainen perä istuu suoraan tuonne minun bemariin, moottorihan on 2.2 M54 jos sillä merkitystä.

    Leave a comment:

Working...
X