Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1830
    • Karjaa

    Ei ole kummoinenkaan homma, mutta tieliikennekäytössä eivät ole lailliset.
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • Palehti
      Bimmer Rookie
      • Jan 2005
      • 140
      • Klaukkala

      Ostin eilen 155tkm ajetun 325 CIA M-sportin.
      Koeajolla tuntui että auto on niin herkkä urille ja tienpinnan muutoksille että jotain on pakko tehdä asialle.
      Tämän hetken tilanne:
      Alusta käsittääkseni muuten vakio ja alkup, mutta etupään alatukivarsien takupuslat on juuri vaihdettu.
      Takana 255/35r18 uudenveroiset BF Goodrich kumit Breyton vanteella. En tiedä eeteetä, saati vanteen leveyttä.
      Edessä 225/40r18 puolikuntoiset Contit vähän kapeammalla vanteella.
      Pyöränkulmat säädetty edelliskesänä ja viime kesänä.

      Ajattelin tehdä:
      Vakiovanteet alle, esim style 135.
      Eteenkin uudet BF renkaat.
      Alustaan muualle kaikkien järkevästi saatavilla olevien puslien puristelu ja varmistus että takacamber säätö toimii kuten pitää.
      Pyöränkulmien säätö ja takarenkaat niin pystyyn kuin saa.

      Kysymys:
      Saako tuollaista kulkemaan kohtuullisesti?
      Onko mietittävä rauhallisempia renkaita, esim keskieuroopan kitkoja?
      Onko olemassa jotain threadia jossa joku on saanut e46:n menemään suoraan ilman että käytös on hermostunutta urissa ja pinnanmuutokdissa?

      Kiitti jo etukäteen jos joku viitsii vastata! Noita pyöränkulmajuttuja löytyy täältä läkähtymiseen asti, mutta vielä en ole löytänyt mitään helmeä keskustelua.
      i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
      ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by Palehti View Post
        Kysymys:
        Saako tuollaista kulkemaan kohtuullisesti?
        Onko mietittävä rauhallisempia renkaita, esim keskieuroopan kitkoja?
        Onko olemassa jotain threadia jossa joku on saanut e46:n menemään suoraan ilman että käytös on hermostunutta urissa ja pinnanmuutokdissa?

        Kiitti jo etukäteen jos joku viitsii vastata! Noita pyöränkulmajuttuja löytyy täältä läkähtymiseen asti, mutta vielä en ole löytänyt mitään helmeä keskustelua.
        Vastaus kysymykseesi on: kyllä
        Itsellä on ci:ssä viisi eri settiä renkaita ollut mainitsemasi kokosista (oem) aina tasarengastukseen ”väärillä” ET:llä ja spacereilla jne. Ja kulkee kaikilla ilman vetelyjä.

        Mutta, tarkasta taka ”bannaanien” etummaiset puslat, itsellä ne olivat alussa kadonneet kokonaan ja auto heittelehti minne satttuu, välillä kun oli käännetty vaikka oikealle rattia 5astetta auto ei tuntunut kääntyvän ja yhtäkkiä se lähti oikealle kuin nato ohjus. Puslien paikalla oli pelkät pultit. On helppo tarkastaa kun ovat renkaan etupuolella ”helmassa”.

        Sitten toki kaikki kelkan puslat ja keulan alatukivarsien takimmiset, nekin tuppaa katoamaaan niin että tukivarsi heiluu lähes irtonaisena.

        Eli rengastuksella ei ole niin suurta (toki on kun tarpeeksi väärät ET:t) merkitystä kuin alustan puslilla ja kulmien säädöillä, kulmatkin non vähän niin ja näin loppupelissä, itsellä niitä pyöritellään rata-ajon ja katuajon välillä käsin eikä vaikuta kuin ohjauksen nopeuteen käytännössä kadulla, etupääkin saattaa olla välillä harituksella ja välillä aurauksella.

        Taka pää on näissä se tärkein, juuri kaikki puslat ja kulmat.
        Jos et ole jo käynyt niin Nummelassa Vesa Leskinen on paikka jossa kulmat saadaan kohdilleen varmasti.

        Comment

        • Jabi80
          Newbiemmer
          • Aug 2021
          • 16
          • Turku

          Originally posted by Wespa View Post
          Ei ole kummoinenkaan homma, mutta tieliikennekäytössä eivät ole lailliset.
          Eli olis varmaan parempi vaihtaa suoraan xenonit umpioihin ??

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by Jabi80 View Post
            Eli olis varmaan parempi vaihtaa suoraan xenonit umpioihin ??
            Tarkoitatko erillistä xenon jälkiasennus sarjaa ?

            Ei kannata eikä kannata edes xenonumpioita. Vaihdoin oem xenonumpiot oem halogeeniumpioihin koska tuon aikakauden xenonit on surkeat, halogeenit näyttää paremmin vaikkei uskoisi. Oem halogeeniumpiossa voisi uskoa xenon jälkiasennussarjan näyttävän minne sattuu.

            Comment

            • Jabi80
              Newbiemmer
              • Aug 2021
              • 16
              • Turku

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Tarkoitatko erillistä xenon jälkiasennus sarjaa ?

              Ei kannata eikä kannata edes xenonumpioita. Vaihdoin oem xenonumpiot oem halogeeniumpioihin koska tuon aikakauden xenonit on surkeat, halogeenit näyttää paremmin vaikkei uskoisi. Oem halogeeniumpiossa voisi uskoa xenon jälkiasennussarjan näyttävän minne sattuu.
              Juu sitä olin juuri tarkoittamassa mutta suuri kiitos vinkistä ettei kannata ruveta vaihtamaan

              Comment

              • Palehti
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 140
                • Klaukkala

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Vastaus kysymykseesi on: kyllä
                Itsellä on ci:ssä viisi eri settiä renkaita ollut mainitsemasi kokosista (oem) aina tasarengastukseen ”väärillä” ET:llä ja spacereilla jne. Ja kulkee kaikilla ilman vetelyjä.
                Taka pää on näissä se tärkein, juuri kaikki puslat ja kulmat.
                Jos et ole jo käynyt niin Nummelassa Vesa Leskinen on paikka jossa kulmat saadaan kohdilleen varmasti.
                Kiitos!
                Minähän vaihtelen sinne taakse helat uusiin. Kattelin että niitä saa kaikkia erikseen ostettua vaikka esim. Motonetistä. Käyn tänään katsastamassa auton, niin voi samalla kurkkia apurungon heloja, jos niistä nyt paikoillaan ollessaan mitään on nähtävissä.

                Btw. auton alla olevat vanteet ovat kirjoituksestani poiketen kaikki 8,5x18 et35. Eturengas tosiaan 225/40 ja takanakki 255/35. Vanteet ja renkaat tulevat aika ulos, mutta mahtuvat mielestäni kuitenkin vielä pyörimään raapimatta.
                i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
                ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Originally posted by Palehti View Post
                  Kiitos!
                  Minähän vaihtelen sinne taakse helat uusiin. Kattelin että niitä saa kaikkia erikseen ostettua vaikka esim. Motonetistä. Käyn tänään katsastamassa auton, niin voi samalla kurkkia apurungon heloja, jos niistä nyt paikoillaan ollessaan mitään on nähtävissä.

                  Btw. auton alla olevat vanteet ovat kirjoituksestani poiketen kaikki 8,5x18 et35. Eturengas tosiaan 225/40 ja takanakki 255/35. Vanteet ja renkaat tulevat aika ulos, mutta mahtuvat mielestäni kuitenkin vielä pyörimään raapimatta.
                  Eli tuo rengastus on sama kuin minulla on autossani tässä kuvassa. Ei vetele ainakaan siis renkaiden ja et puolesta. Joten vika on puslissa tai kulmissa.
                  Last edited by BMW525Xda; 28-02-2022, 09:59.

                  Comment

                  • 33d
                    BTCF Member
                    • Sep 2013
                    • 458
                    • Finland

                    Onko noissa Goodricheissä miten jäykkä runko?

                    Oma sedani samalla rengastuksella ja oem vanteilla veteli urissa todella rajusti ja oli levoton ajaa huonoilla teillä. Hyvällä tiellä meni ongelmitta. Alusta tsekattiin muun huollon yhteydessä ja vaikutti olevan ok. Ongelma ratkesi ennen Leskisellä käyntiä testaamalla taakse e90 vanteilla olevia samankokoisia halpis kiinanrenkaita. Toimi huomattavasti paremmin vaikka oli väärä ET. Vaihdoin alle uudet Goodyearin Eagle Asymmetricit ja tämän jälkeen kaikki ongelmat katosivat. Rengasliikkeen kaveri sanoi että vanhoissa kumeissa on suomen teille turhan jäykät rungot, tuontiauto kyseessä.

                    Jos alusta näyttää olevan kunnossa ja jostain löytyy renkaita testiin niin kannattaa kokeilla. Mulla riitti tämän toteamiseen jo pelkkä takarengastuksen vaihto.
                    Last edited by 33d; 28-02-2022, 10:30.

                    Comment

                    • Palehti
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 140
                      • Klaukkala

                      Originally posted by 33d View Post
                      Onko noissa Goodricheissä miten jäykkä runko?
                      Jos alusta näyttää olevan kunnossa ja jostain löytyy renkaita testiin niin kannattaa kokeilla. Mulla riitti tämän toteamiseen jo pelkkä takarengastuksen vaihto.
                      Ei tietoa BF:ffien rungon jäykkyydestä. Arvaisin noin 20km ajelujen perusteella että ne ovat pehmeät ja edessä olevat Contit jäykät. En tiiä. Sekin voi tietysti vaikuttaa renkaat reunan käytökseen että 8,5" leveällä vanteella on 225 ja 255. Kumpikaan ei oikein istu namusti.
                      Vaihdan nyt taakse kaikki puslat apurunkoa myöten (aloitin eilen purkuhommat). Kattellaan sitten sen ja pyöränkulmien säätöjen jälkeen että mitä teen renkaiden kanssa.
                      Kiitti kokemusperäisistä vastauksista
                      i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
                      ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

                      Comment

                      • Larske
                        Newbiemmer
                        • Feb 2021
                        • 27
                        • ijk

                        Ilmastoinnin kompuran laakeri meni tuhannen päreiksi ja koko kompuran vaihto edessä, samoin hihnan joka katkesi siinä samalla.

                        Mitä huomioita vaihdossa, mistä ja miltä valmistajalta hommata kompura? Tulisko samalla jotain muuta vaihtaa?
                        BMW E46 320d Touring -02

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16413
                          • Asikkala

                          Originally posted by Larske View Post
                          Ilmastoinnin kompuran laakeri meni tuhannen päreiksi ja koko kompuran vaihto edessä, samoin hihnan joka katkesi siinä samalla.

                          Mitä huomioita vaihdossa, mistä ja miltä valmistajalta hommata kompura? Tulisko samalla jotain muuta vaihtaa?
                          Lähimmältä varaosamyyjältä tai ulkomailta.

                          Comment

                          • Hampsu
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2009
                            • 253
                            • Lappeenranta/Helsinki

                            Originally posted by Larske View Post
                            Ilmastoinnin kompuran laakeri meni tuhannen päreiksi ja koko kompuran vaihto edessä, samoin hihnan joka katkesi siinä samalla.

                            Mitä huomioita vaihdossa, mistä ja miltä valmistajalta hommata kompura? Tulisko samalla jotain muuta vaihtaa?
                            Koko ilmastointi järjestelmä pitää tyhjentää ,sillä kompressoriin menee pari letkua, jotka pitävät tätä (myrkyllistä hengitettynä) kaasua sisällä.
                            Sitten vain kompressori irti ja uusi tilalle. Järjestelmän täyttö + paine testi ja hihnaa takaisin.

                            Uutta kompuraa kannattaa myös kysellä purku autoista jos ovat toimivia.
                            G21 320xd lci m-sport

                            Comment

                            • Wespa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2016
                              • 1830
                              • Karjaa

                              Jos ilmastointi on tähän mennessä päälle kytkettäessä vähän "rahissut" niin vaihda samalla paisuntaventtiili, edullinen & helppo homma ja korjaa tuon ärsyttävän lisä-äänen.
                              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                              Porsche 944 -86 (DE)
                              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                              Comment

                              • AkseliH
                                Newbiemmer
                                • Sep 2021
                                • 19
                                • Nurmo

                                Vaihteiston vikatila

                                Palaten aiempaan mistä täällä jo mainitsin, tiivistettynä siis se loota vikatilassa satunnaisesti.

                                Vikakoodit luettu ja antaa vaihteistosta vikakoodin "96 CAN bus monitoring" Eli jotain can väylään viittaavaa ainakin järjen mukaan. Itselle ei tuosta kyllä selviä mitään, mutta onko jollain täällä kokemusta/tietämystä mitä peliliikkeitä seuraavaksi vian selvittämisen suhteen pitäs tehdä?

                                Edit: Varmaankin INPAa tarvii metsästää että saa avattua keissiä lisää
                                Last edited by AkseliH; 04-03-2022, 13:10.
                                BMW E39 520i -99
                                Ex. BMW E46 316i -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎