Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Larske
    Newbiemmer
    • Feb 2021
    • 26
    • Ilmajoki

    Originally posted by Hampsu View Post
    Koko ilmastointi järjestelmä pitää tyhjentää ,sillä kompressoriin menee pari letkua, jotka pitävät tätä (myrkyllistä hengitettynä) kaasua sisällä.
    Sitten vain kompressori irti ja uusi tilalle. Järjestelmän täyttö + paine testi ja hihnaa takaisin.

    Uutta kompuraa kannattaa myös kysellä purku autoista jos ovat toimivia.
    Originally posted by Wespa View Post
    Jos ilmastointi on tähän mennessä päälle kytkettäessä vähän "rahissut" niin vaihda samalla paisuntaventtiili, edullinen & helppo homma ja korjaa tuon ärsyttävän lisä-äänen.
    Okei, kiitos tiedoista. Täytyy tsekata purkuautojakin. Mietin vain uusien kompuroiden kohdalla, kun niitä on erittäin suurella hintahaitarilla myynnissä, että minkä valmistajan kompuraa uskaltaa laittaa kiinni.

    Muuallakin tuli vastaan, että tuo paisuntaventtiili kannattaisi laittaa samalla, eli taidan tehdä senkin.

    Mitenkäs kuivaimen vaihto, ilmeisesti sekin, kun järjestelmä tulee varmasti olemaan jonkin tovin avoinna ennen kuin kaikki on paikoillaan.
    BMW E46 320d Touring -02

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10923
      • Joensuu

      Originally posted by Larske View Post
      Okei, kiitos tiedoista. Täytyy tsekata purkuautojakin. Mietin vain uusien kompuroiden kohdalla, kun niitä on erittäin suurella hintahaitarilla myynnissä, että minkä valmistajan kompuraa uskaltaa laittaa kiinni.

      Muuallakin tuli vastaan, että tuo paisuntaventtiili kannattaisi laittaa samalla, eli taidan tehdä senkin.

      Mitenkäs kuivaimen vaihto, ilmeisesti sekin, kun järjestelmä tulee varmasti olemaan jonkin tovin avoinna ennen kuin kaikki on paikoillaan.
      Kuivan ehdottomasti vaihtoon, jos et heti vaihdon jälkeen laiteta uusia aineita.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • bahama
        Bimmer Rookie
        • Jan 2022
        • 40
        • Finland

        Mitenkäs onko M54 omistajilla öljypumpun rattaan mutteri hommat kondiksessa? Eli näissähän on jonkinasteinen tyyppivika että mutteri löystyy --> ratas irti --> öljynpaineet katoaa --> kaput. Itsellä ei oo rattaalle tehty mitään (vaihtoehtoja ois kai hitsaaminen, rautalanka ja ketjuohjurin asentaminen). Oon tuudittautunut siihen että auto on vaan katukäytössä eikä kierrokset oo tapissa kovin usein tai kauaa eikä hätää ehkä ole.
        Eli mites muilla onko tolle tehty jotain vai luotatteko saksalaiseen insinööriin?
        E46 330i

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1786
          • Karjaa

          Käsittääkseni tuo ongelma koskee lähinnä rata-ajossa olevia kolmilitraisia M54:sia, ei ole vielä ainakaan yltynyt mitenkään epidemiaksi katuautoissa.
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • bahama
            Bimmer Rookie
            • Jan 2022
            • 40
            • Finland

            Originally posted by Wespa View Post
            Käsittääkseni tuo ongelma koskee lähinnä rata-ajossa olevia kolmilitraisia M54:sia, ei ole vielä ainakaan yltynyt mitenkään epidemiaksi katuautoissa.
            Joo siinä uskossa oon ollut että ratahommissa tuo on oikea ongelma, lähinnä vertaistukea haen että joku muukin onnistuneesti daily drivee ilman ongelmia
            E46 330i

            Comment

            • pazq
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 3147
              • 47200

              No mittarilukemaa kun kattelet niin voit huokaista kyllä helpotuksesta. Mullakin 330tkm ajettu niin olis se jo varmasti auennu jos olis halunnu

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10923
                • Joensuu

                Originally posted by bahama View Post
                Joo siinä uskossa oon ollut että ratahommissa tuo on oikea ongelma, lähinnä vertaistukea haen että joku muukin onnistuneesti daily drivee ilman ongelmia
                Ongelma on lähinnä radalla kun konetta kierrätetään kokoajan korkealle. Tai no mistä minä tiedät miten kukan ajaa tiellä, mutta yleisesti samanlaista kierrättämistä ei tiellä harrasteta kuin radalla.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16296
                  • Asikkala

                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Ongelma on lähinnä radalla kun konetta kierrätetään kokoajan korkealle. Tai no mistä minä tiedät miten kukan ajaa tiellä, mutta yleisesti samanlaista kierrättämistä ei tiellä harrasteta kuin radalla.
                  Mikä on perimmäinen syy tähän että kierrättäminen avaa tuon mutterin ? Paska työn laatu ?

                  Comment

                  • JiiVee92
                    BTCF Member
                    • Mar 2017
                    • 899
                    • Kouvola/Myllykoski

                    Originally posted by jr66 View Post
                    Mikä on perimmäinen syy tähän että kierrättäminen avaa tuon mutterin ? Paska työn laatu ?
                    Ymmärtääkseni tuo 3 litraisen pitkä isku aiheuttaa värinöitä korkeilla kierroksilla mitkä sitten aukaisee sen mutterin, ja kuulemma rajoitinta nostamalla saadaan sitten muutkin sisäkalujen pultit ja mutterit auki.
                    EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                    NYT: E61 530xd -08 käyttis
                    Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16296
                      • Asikkala

                      Originally posted by JiiVee92 View Post
                      Ymmärtääkseni tuo 3 litraisen pitkä isku aiheuttaa värinöitä korkeilla kierroksilla mitkä sitten aukaisee sen mutterin, ja kuulemma rajoitinta nostamalla saadaan sitten muutkin sisäkalujen pultit ja mutterit auki.
                      Tämä käy järkeen mutta polttomoottoreita on kuitenkin ollut jo melko kauan...

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10923
                        • Joensuu

                        Originally posted by jr66 View Post
                        Mikä on perimmäinen syy tähän että kierrättäminen avaa tuon mutterin ? Paska työn laatu ?
                        Värisee tuo 3l pannu korkeilla kierroksilla. Ongelma tosiaan tulee vain ratakäytössä, kun rajottimella vedetään pitkään ja usein rajotinta on nostettu. Kestää kyllä normi tieliikenteessä hyvin. Yksi ratkaisu on parempi värinänvaimennin. Ei näitä normi koneita ole suunniteltu ajettavaksi kokoajan rajoittimella. Kisakoneet sitten asia erikseen.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16296
                          • Asikkala

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Värisee tuo 3l pannu korkeilla kierroksilla. Ongelma tosiaan tulee vain ratakäytössä, kun rajottimella vedetään pitkään ja usein rajotinta on nostettu. Kestää kyllä normi tieliikenteessä hyvin. Yksi ratkaisu on parempi värinänvaimennin. Ei näitä normi koneita ole suunniteltu ajettavaksi kokoajan rajoittimella. Kisakoneet sitten asia erikseen.
                          Eli rajoitin ja sitä vasten hakkaaminen on ongelma, ei kierrokset itsessään eli mutteri pysyisi kiinni esim. 7000 rpm koko päivän jos ei aja väkisin rajoitinta vasten ?

                          Comment

                          • Sansq
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2013
                            • 54
                            • Espoo/Lahti

                            Tuli näin jo valmiiksi ennen kesää mieleen, että mistähän johtuu ilmastoinnin osalta se, että vuototestissä ei mitään vuotoja näy mutta kuitenkin viime kesäkuussa täytetty ilmastointi olikin jo syyskuuhun tultaessa tyhjentynyt tai ei sieltä ainakaan enää kylmää tullut samaan tahtiin kuin vielä elokuun alussa. Voiko tuo siis vuotaa jostain vaikka tuo vuototesti ei mitään näytä?
                            E46 330d touring '03

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10923
                              • Joensuu

                              Originally posted by jr66 View Post
                              Eli rajoitin ja sitä vasten hakkaaminen on ongelma, ei kierrokset itsessään eli mutteri pysyisi kiinni esim. 7000 rpm koko päivän jos ei aja väkisin rajoitinta vasten ?
                              Ei rajoitin itsessään ole ongelma, vaan ne korkeat kierrokset. Alkaa värisemään korkeilla kierroksilla kuten edellä sanottiin. Sitten kun kierretään vakiota enemmän riittävän pitkään (esim. drifting), niin alkaa tosiaan muutakin kun pelkästään se öljypumpun mutteri löystymään.

                              Originally posted by Sansq View Post
                              Tuli näin jo valmiiksi ennen kesää mieleen, että mistähän johtuu ilmastoinnin osalta se, että vuototestissä ei mitään vuotoja näy mutta kuitenkin viime kesäkuussa täytetty ilmastointi olikin jo syyskuuhun tultaessa tyhjentynyt tai ei sieltä ainakaan enää kylmää tullut samaan tahtiin kuin vielä elokuun alussa. Voiko tuo siis vuotaa jostain vaikka tuo vuototesti ei mitään näytä?
                              Tarkoittanet sillä vuototestillä sitä alipainetestiä, joka tehdään ennen täyttöä? No sillä ei löydy pienet vuodot. Typellä testaamalla löytyy.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Juhnukka
                                BTCF Member
                                • Mar 2014
                                • 604
                                • Lohja

                                Tarviiko koodata

                                Terve E46 325ia päätti heittää laatikon öljyt kytkinkopalta/turbiinilta pihalle ja todennäköisesti sieltä on mennyt automaattilaatikon öljypumppu tohjoksi.

                                En ole vielä purkanut, mutta epäilen että laatikon vaihdoksi menee ja täten oli kysymys että onko tuossa zf5hpn sisällä samalla tavalla elektroniikkaa kuin 6hpssa eli pitääkö tuo uusi vaihtolaatikko koodata autoon käyväksi vai voiko sen vaan suorilta vaihtaa ja kovaa ajoa?
                                Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎