Originally posted by Tuhis
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Warra View PostNiin toki alustan kunto ja säädöt ovat varmasti ratkaisevassa asemassa, mutta noita paineita vaan ajattelin. Rengaskaupan setä heitti 2.5bar kumpaankin päähän, ja arveli että ovessa lukevat 2.0 edessä ja 2.2 takana ovat liian vähän 225/45r17 koon nakeille. Mitkä lienee oikeat suositukset/btcf foorumin jäsenten kokemukset, eivät kai paineet voi olla samat tuossakin koossa kuin 195/65r15? Renkaiden kulumisen kannalta vaan tätä kyselen, ihan ok ajoltaan tuo on noin 2.5 kummassakin.
Ihan hyvät renkaat nuo HANKOOK VENTUS V12 EVO K110 renkaat tuntuvat olevan, mukavat, ei mitkään älyttömän meluisat (näin yhden päivän kokemuksella). Lievää vetelyä urissa on, mutta alustan kulmat on säädetty 15" talvinakeille.. Pitänee varmaan jossain vaiheessa teetättää säädöt näille matalammille renkaille.
Itellä on 2.9bar edessä ja takana, etu 225/45-17 mich. pilot sport taka 245/45-17 mich pilot sport. Kyllä toi 2.5 on kanssa alakanttiin, 2.7-2.9 skaala, miten haluaa..:think Ja HIUKAN liian kovasta paineestahan ei tunnetusti ole haittaa, toisin kuin liian pienestä
Ja kyllähän tollanen pyöree olkanen sport kesärengas vetelee urissa jos on levee ja varsinkli jos eri kokoset eessä ja takanaDUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEikö E46 ole ovenpielen tarrassa listattu kaikkia eri orggisrengaskokoja ja niille paineet? E39/E60:ssä on näin (http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=460).
"I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
-
Originally posted by Peltsii View PostItellä on 2.9bar edessä ja takana, etu 225/45-17 mich. pilot sport taka 245/45-17 mich pilot sport. Kyllä toi 2.5 on kanssa alakanttiin, 2.7-2.9 skaala, miten haluaa..:think Ja HIUKAN liian kovasta paineestahan ei tunnetusti ole haittaa, toisin kuin liian pienestä
Ja kyllähän tollanen pyöree olkanen sport kesärengas vetelee urissa jos on levee ja varsinkli jos eri kokoset eessä ja takana
Misukan Pilot Sport EI ole tässä suhteessa mukavuuspainotteinen tuote, joten sitä tuskin saa e46:ssa täysin tunteettomaksi urille vaikka nuo kaksi muuta ehtoa täyttyisivätkin.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostUsko pois, mutta EI vetele eikä eri akselien kokoisuudella ole merkitystä mikäli nuo aiemmin luettelemani ehdot täyttyvät, eli: Oikean tyyppinen rengas, oikeat alustakulmat ja tietyin osin välyksetön alusta.
Misukan Pilot Sport EI ole tässä suhteessa mukavuuspainotteinen tuote, joten sitä tuskin saa e46:ssa täysin tunteettomaksi urille vaikka nuo kaksi muuta ehtoa täyttyisivätkin.
Itsellä alustakulmat säädetty, ei väljää. Talvirenkaat oli saman kokoiset hakkapeliitta R, jolla meni suoraan kuin juna. Nyt kun laittoi nää pilot sportit alle, autoa saa ohjastaa kokoajan, tuntee kuinka se oikein haukkaa urasta "nopean" suunnan muutoksenDUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Originally posted by Peltsii View PostItsellä alustakulmat säädetty, ei väljää. Talvirenkaat oli saman kokoiset hakkapeliitta R, jolla meni suoraan kuin juna. Nyt kun laittoi nää pilot sportit alle, autoa saa ohjastaa kokoajan, tuntee kuinka se oikein haukkaa urasta "nopean" suunnan muutoksen
Suomalaisiin olosuhteisiin niitä EI OLE suunniteltu, joten vähintään kohtuullinen uraherkkyys on näillä aivan välttämätön paha.
Moni vastaavan kokoluokan esim.Korealaisvalmiste on vielä absoluuttisen täysin tunteeton urille, mutta toki sitten häviää muuten tasaisessa joukossa testipisteissä hitaamman reagointinsa ja sekunnin hitaamman ratakierroksen vuoksi. Ilmaisia aterioita vain ei ole olemassakaan.
Comment
-
-
Eilen vaihdoin itselle nuo tukivarren takapuslat Powerflexiin.
Eikä mennyt todellakaan hukkaan tuo vaihto.
Auto ei tiedä enää urista mitään ja mutkiinkin tuntuis kääntyvän paljon tarkemmin kovemmassa vauhdissa.
Lisäks hävis ylimääräiset kolinat, mut ne johtuikin siitä et alko edelliset puslat olee loppu.
Renkaina mulla siis Marangoni Mythos 225/40-18, jotka paikoittain uraherkät vakiopuslilla, ainakin mulla.F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport
Comment
-
-
Powerfexit eteen ja taakse
Sain juuri vaihdettua Powerflexit etutukivarsiin ja takatukivarsien etupäähään.
Kokemuksia lyhyen koeajon jäljiltä sen verran, että urissa ajettaessa meno rauhoittui todella paljon ja tärinä jarruttaessa loppui kokonaan. Nämä siis talvirenkailla ja kieroilla pyöränkulmilla. Vielä kun saan pirssin pyörät suunnattua hieman muokatuilla arvoilla, niin ehkä vihdoin saan ajaa sellasella E46 kuin se on tehtaalta tullessaan tarkoitettu olevan.
Vaihdoin syksyllä typeryyksissäni alkuperäiset etutukivarsien puslat ja niillä jarrutustärinä vain vaimeni eikä poistunut kokonaan. Uskallankin veikata, että monta jarrulevyä on vaihdettu turhaan, kun vika onkin ollut noissa puslissa.
Jos joku alkaa puslaremonttiin niin suosittelen kyllä lämpimästi Powerflexejä. Uretaanipuslat on huomattavasti helpompi laittaa paikoilleen sekä edessä että takana. On vaikea kuvitella miten takatukivarteen pystyisi puristamaan alkuperäisen puslan irrottamatta koko tukivartta.E91 325d -10 M-Sport
Comment
-
-
Hienoa. Mulla on samanlaisia kokemuksia E46:sta ja Powerflexeistä. Lisänä oli vielä KW2-alusta.
Jos autoasi on madallettu yhtään, lue nimimerkki Hemin kommentteja madalletun nelikutosen pyöränkulmista ja ota ne tosissaan. Mene sellaiseen paikaan säädätykseen, jossa oikeesti kuunnellaan asiakasta siinä, mitä hän haluaa. Minä kävin sellasessa paikassa ja kerroin mitä haluan (Hemin kirjoitusten mukaiset alustankulmien säädöt) ja sen jälkeen aika paljon madallettu 225/40R18 ja 255/35R18 -renkain ja 8,5" ja 10" leveillä vanteilla sekä Powerflexin puslilla varustettu E46 coupe meni ku juna ja urat ei haitannu pätkääkään.E61 525d LCI
Comment
-
-
Oma 320 touring meni talvirenkailla, lähes kuin juna (renkaina jotkut 205/55/16 , ei enää niin uudet nordmanit) Vaihdoin kesärattaat alle (205/55/16 michelin primacyt, aika lailla loput) ja siitä alkoi aivan hengenvaarallinen vetely urissa. Jatkuvasti sai pitää ratista kiinni kahdellä kädellä. Kävin vaihtaan alle uudet, samaa kokoa olevat hankookin optima k415:t. Rengaiden vaihto auttoi aika lailla, mutta vetelyä esiintyy urissa vielä aika paljon; varsinkin verrattuna talvirenkaisiin.
Autolla on ajettu 110tkm, eli pitäisikö alustassa noilla kilometreillä olla vielä pahemmin väljyyttä? Pitää tutkia alusta ja vaihtaa mahdollisesti kuluneet osat ja viedä sitten nelipyöräsuuntaukseen. Osaako kukaan sanoa Oulun suunnalta pätevää paikkaa, joka osaa säätää arvot kohdilleen?
Kannattaako sitä ylälautasen stopparia pois, vai pitäisikö säätöjen riittää vakioalustaan?
Comment
-
-
Miten onnistuu noiden powerflex puslien vaihto eteen kotikonstein? Paljonko pitää oikeasti purkaa?
Nyt vetely Maxxiksen (johtuu varmaan noista) renkailla aivan älytön. Renkaan koko 17", eli alkuperäinen. Kitkoilla (Bridgestone) vetelyä (jotka tietty myös 17") ei ilmennyt yhtään. Eli jos vaihtais no powerflexit, ehkä renkaat ja nostais campereita, vaikka ovatkin nyt ohjearvoissa, niin jos auttais. Alla on nyt 20/30 madallusjouset, joiden jälkeen kulmat on säädetty ohjearvoihin.E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm
Comment
-
Comment