Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • topsi
    BTCF Member
    • Mar 2009
    • 225
    • Oulu

    Vein lohkon koneistamolle mitattavaksi: Yksi sylinteri aika kulahtanut (se, mistä tiiviste vuotanut.)

    Ajateltiin että porataan 87.5mm (0.5mm ylikoko) ja laitetaan uudet männät.

    Kysymys kuuluu: Mitkä männät?

    JE: http://www.futurez.fi/fi/shop/mootto...e46-m3-z3m-s54
    Kevyt ja suht. edullinen sarja suomi-hinnaksi, paljoa halvemmalla ei saa edes ulkomailta

    CP: http://www.futurez.fi/fi/shop/mootto...3m-3-2l-s54b32
    Onkin sitten jo reippaasti hintavammat... Kokemuksia / vinkkejä? Nämä vois kannattaa jo tilata ulkomailta

    Muita vaihtoehtoja? Wiseco, Mahle?

    OEM männät menee sinne 1600 kiemuroille varmaan jos saksasta tilailee
    Last edited by topsi; 02-01-2015, 21:48.
    E46 ///M3 -01
    Ex: E39 530d -01 M-sport
    Ex: E39 525tds touring -97

    Comment

    • Axe27
      BTCF Member
      • Jul 2009
      • 143
      • Fin

      Originally posted by topsi View Post

      Kysymys kuuluu: Mitkä männät?

      Muita vaihtoehtoja? Wiseco, Mahle?
      Wössner ja Tommi koivula motorsport voisi olla yksi vaihtoehto.

      Comment

      • topsi
        BTCF Member
        • Mar 2009
        • 225
        • Oulu

        Originally posted by Axe27 View Post
        Wössner ja Tommi koivula motorsport voisi olla yksi vaihtoehto.
        Kuvastosta löytyy CR 12.3:1 ja 8.8:1 (turbo)... Remmihän tässä on haaveissa niin tuo 12.3:1 taitaa olla turhan raju?

        Onko porukka laittanu täälä noita yli 12:1 mäntiä, ja mitkä on kokemukset?
        Last edited by topsi; 03-01-2015, 14:19.
        E46 ///M3 -01
        Ex: E39 530d -01 M-sport
        Ex: E39 525tds touring -97

        Comment

        • topsi
          BTCF Member
          • Mar 2009
          • 225
          • Oulu

          Wössnerit tosiaan sais edukkaasti, 800€ hintaan, ja ne on myös erittäin kevyet. (316g) Mikä on käytännön vaikutus jos puristukset kasvaa, tarvitsenko uuden softan?
          E46 ///M3 -01
          Ex: E39 530d -01 M-sport
          Ex: E39 525tds touring -97

          Comment

          • Ruut
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 174
            • Jyväskylä

            Päivää tännekkin.

            Tuossa vähän remonttia peräpään kiinnitysten kanssa tuli tehtyä kun oli aikas pahasti revenny apurungon pelti korista. Hitsailua,vahvike runkoa sisäpuolelle, vahvikelappua pohjan puolelle ja koriliimaa runsaasti joka väliin ja kaikki alustan ja perän puslat samalla tuli vaihdettua powerflexiin (black serie).

            Nyt koeajot ajeltuna hyvä mieli ja ei ny'i enää samalla tavalla, ja mitään ylimääräistä joustoa ei tunnu persiissä. Homma tuli kohtuu helposti vaikkakin alkuun idea tuntui aika hullulta, hitsata nyt palkit peräkontin puolelle (siihen kohtaan mihin perä tulee kiinni). Hyvällä mittailulla (tuurilla) takapenkit meni paikalleen normaalisti, vain takakontin sisusta matto (harmaa) tietysti jää vähän koholle mutta muuten jäi siististi piiloon.

            Pidemmäen lenkin ajettuna huomasin kuitenkin mitä olisi kannattanut tehtä samalla kun perä oli pöydällä. Perän laakerit vaihtaa.
            Moottorijarrulla vaikka n 100km/h vauhdista ujeltaa perä aikalailla, pieni nykäisy tuntuu aina kun laittaa vedon päälle tai laskee kaasun nopeasti. Perän laakerit

            Siispä kysymykseen:

            Onko kukaan vaihdellut perän laakereita ? Mistä niitä saa ja kannattaako vaihtaa kaikki laakerit sinne samalla?

            Luulen että pelkät poskilaakerit (vetareiden ympärillä) vaihtamalla vika häviäisi.. Ja olisi kohtuu helppo homma vielä.. Mutta tietävät, kertokaa !

            Kiitän, merci !
            E46 M3 '01 rata-prokkis
            EX: E36 325i '91
            Kaikkia audista tojotaan
            (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
            + perseestä perämoottoriin

            "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

            Comment

            • Messier
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 628
              • Savo

              Originally posted by Ruut View Post
              Siispä kysymykseen:

              Onko kukaan vaihdellut perän laakereita ? Mistä niitä saa ja kannattaako vaihtaa kaikki laakerit sinne samalla?

              Luulen että pelkät poskilaakerit (vetareiden ympärillä) vaihtamalla vika häviäisi.. Ja olisi kohtuu helppo homma vielä.. Mutta tietävät, kertokaa !

              Kiitän, merci !
              Voimansiirtopalvelu Särkikoski Ikaalinen.
              G05 X5 45e
              KM9 ///M1000XR

              Ex:
              F10 ///M5
              K49 S1000XR
              E90 ///M3
              E46 ///M3

              Comment

              • karikunn
                Bimmer Rookie
                • May 2013
                • 98
                • Porvoo

                Tervehdys foorumille,

                Ajattelin alkaa taas BMW mieheksi ja ostaa M3:n. Ihan vain sen takia koska olen sellaisen halunnut omistaa ja viiden muun auton jälkeen E46 coupe tuntuu muistojen kultaamana todella hyvältä autolta.

                Onko hyviä ostovinkkejä? Onko mitään erikoista mihin kannattaa kiinnittää huomiota 100 000 ajetussa ja 200 000 ajetussa autossa? Millaisen yksilön joo M3:n omistavat ostaisivat nyt, jos annettaisiin vapaat kädet?

                Perän repäminen on vähän ikävä ominaisuus, kuten myös tehon lasku vanhemmiten, mutta tuleeko muuta mieleen?
                Nyt: E46 M3 + E93 335i
                Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
                M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

                Comment

                • Reeperbahn
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 602
                  • EFOU

                  Originally posted by karikunn View Post
                  Tervehdys foorumille,

                  Ajattelin alkaa taas BMW mieheksi ja ostaa M3:n. Ihan vain sen takia koska olen sellaisen halunnut omistaa ja viiden muun auton jälkeen E46 coupe tuntuu muistojen kultaamana todella hyvältä autolta.

                  Onko hyviä ostovinkkejä? Onko mitään erikoista mihin kannattaa kiinnittää huomiota 100 000 ajetussa ja 200 000 ajetussa autossa? Millaisen yksilön joo M3:n omistavat ostaisivat nyt, jos annettaisiin vapaat kädet?

                  Perän repäminen on vähän ikävä ominaisuus, kuten myös tehon lasku vanhemmiten, mutta tuleeko muuta mieleen?
                  Tässäkin muiden M-mallien tapaan kiertokangen laakereiden kuluminen. Niitä on tehtaan recallina vaihdeltu. Ennen ostopäätöstä kannattaa varmistua onko laakerit vaihdettu ja missä kilometrimäärässä, tai valmistautua vaihtamaan ne.
                  Last edited by Reeperbahn; 12-06-2015, 09:37.
                  -BMW M3 -09
                  -MB E320 Coupe -94
                  -MB E250 CGI -10
                  -Husqvarna R320 -14

                  Comment

                  • Hiace
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2011
                    • 1203
                    • Helsinki/Joensuu

                    Laitampa tännekin vielä linkkiä jos tulee tarpeeseen. Kirjottelin tuonne omalle autosivustolle 3-osaisen E46 M3 -juttusarjan, lukaiskaa jos kiinnostaa. Tuonne artikkeleihin otan mielelläni myös korjauksia jos on virheitä tullut asioihin. Ja jos jotakin puuttuu niin saapi kommentoida

                    Osa 1: E46 M3 Ostaminen ja ensifiilikset
                    Osa 2: E46 M3 Jokapäiväinen käyttö
                    Osa 3: E46 M3 Käyttökustannukset, tyyppiviat ja myyminen
                    Last edited by Hiace; 17-06-2015, 14:09.
                    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                    Comment

                    • Samh
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 106
                      • Kuopio

                      Originally posted by Hiace View Post
                      Laitampa tännekin vielä linkkiä jos tulee tarpeeseen. Kirjottelin tuonne omalle autosivustolle 3-osaisen E46 M3 -juttusarjan, lukaiskaa jos kiinnostaa. Tuonne artikkeleihin otan mielelläni myös korjauksia jos on virheitä tullut asioihin. Ja jos jotakin puuttuu niin saapi kommentoida

                      Osa 1: E46 M3 Ostaminen ja ensifiilikset
                      Osa 2: E46 M3 Jokapäiväinen käyttö
                      Osa 3: E46 M3 Käyttökustannukset, tyyppiviat ja myyminen
                      Hyvät ja osuvat kirjoitukset Hyvä että mainitsit tuon ebayn ja öljyt niin muistin laittaa tilaukseen sieltä
                      F11 535D

                      Comment

                      • karikunn
                        Bimmer Rookie
                        • May 2013
                        • 98
                        • Porvoo

                        Hiacen kirjoitukset tuli luettua 3 osaa lukuunottamatta varmaan useampaan kertaan. Hieno kirjoitussarja.

                        No niin, eli M3 tuli hankittua. 335 oli myös kova vaihtoehto, mutta nyt teki mieli ämmää. Autoksi tuli hopeinen 2001 suomalaisen briteistä ostama saksanmallinen M3 E46. Onko jonkun foorumilaisen vanha auto?

                        Auto on täysin alkuperäinen ja ihan hyvin huollettu, mutta kaipaa pientä laittoa, ulkoisesti ja sisäisesti. Perä ääntää mutkissa, tyhjäkäynnissä on minimaalista seilailua ja ruostetta on kahdessa paikassa. Pitää ehkä kirjoittaa projektiosioon autosta jos jaksan. Tekemistä on näiden lisäksi perän vahvistaminen (vaikka ei vielä näkyviä halkeamia) ja ainakin jousien vaihto.

                        Mukava huomata, että harrastajakuntaa, diy-oppaita, osia ja kaikkea löytyy maailmalta hurjasti. Selvä kulttiauto. Tuntuu erittäin mukavalta palata BMW:n. Ja onhan minulla jo kahdesta E46:sta kokemusta.

                        Pari kysymystä.

                        1) Auto tarvitsee lisää terävyyttä. Ajattelin että jouset riittävät. Suosituksia? Eibach?

                        2) Kuinka paljon camberia olette pitäneet?

                        3) Mikä on paras organisaatio liittyä jos haluaa ajella enemmälti radalla? Auto kerjää ihan selvästi kovaa ajoa. Tosin siinä SMG olisi ollut paikallaan, mutta kaikkea ei voi saada.
                        Last edited by karikunn; 09-07-2015, 22:48.
                        Nyt: E46 M3 + E93 335i
                        Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
                        M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

                        Comment

                        • JH.
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 790
                          • PKS

                          Originally posted by karikunn View Post
                          3) Mikä on paras organisaatio liittyä jos haluaa ajella enemmälti radalla? Auto kerjää ihan selvästi kovaa ajoa. Tosin siinä SMG olisi ollut paikallaan, mutta kaikkea ei voi saada.
                          BMW Racing Club Finlandille suositukset. Tuollahan ei siis ole mikään pakko kilpailla, vaan voi osallistua vain rataharjoitteluun. Ajelen itse pääasiassa tuolla, mutta tulee kyllä säännöllisesti täydennettyä kalenteria BTCF & BCF -ratapäivillä.



                          Tänä kesänä pelkästään BRCF:llä on 14 ajomahdollisuutta tarjolla. Bemari on kyllä selkeästi paras merkki harrastaa tässä maassa ratatouhuja .
                          MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                          Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                          BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                          Käyttis i4 eDrive40
                          Kesällä E36 M3
                          Radalla E36 325i track day tool

                          Comment

                          • karikunn
                            Bimmer Rookie
                            • May 2013
                            • 98
                            • Porvoo

                            Nyt on otettu vähän tuntumaa autoon ja Ahvenistoakin on tullut ajettua jonkin verran.

                            Nyt olen aika lähellä tilata Eibachin Pro Kit jousisarjan. Kaduttaako jälkeen päin? Jos ei kuulosta hyvältä, niin mikä on se "The Coilover" M3 E46:een mallia "ratakelpoinen katu"?

                            Muutenkin aika paljon projektia on tulossa talvella:

                            1) Kiertokangen laakerit
                            2) Perän vahvistus levyillä ja vaahdolla
                            3) Puslat ainakin eteen
                            4) Uusi kannentiiviste (kannattaako ennalta ehkäisevästi, ei kyllä oireile?)
                            5) Myllytys ja maalipinnan korjailu
                            6) Inspection 2 huolto itse tehtynä
                            7) Perä pitää ääntä tiukissa mutkissa mutta lienee normaalia... vai pitäisikö tämäkin korjata jotenkin?

                            Miltä kuulostaa? Mitä puuttuu?
                            Nyt: E46 M3 + E93 335i
                            Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
                            M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

                            Comment

                            • Reeperbahn
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 602
                              • EFOU

                              Originally posted by karikunn View Post
                              Nyt on otettu vähän tuntumaa autoon ja Ahvenistoakin on tullut ajettua jonkin verran.

                              Nyt olen aika lähellä tilata Eibachin Pro Kit jousisarjan. Kaduttaako jälkeen päin? Jos ei kuulosta hyvältä, niin mikä on se "The Coilover" M3 E46:een mallia "ratakelpoinen katu"?

                              Muutenkin aika paljon projektia on tulossa talvella:

                              1) Kiertokangen laakerit
                              2) Perän vahvistus levyillä ja vaahdolla
                              3) Puslat ainakin eteen
                              4) Uusi kannentiiviste (kannattaako ennalta ehkäisevästi, ei kyllä oireile?)
                              5) Myllytys ja maalipinnan korjailu
                              6) Inspection 2 huolto itse tehtynä
                              7) Perä pitää ääntä tiukissa mutkissa mutta lienee normaalia... vai pitäisikö tämäkin korjata jotenkin?

                              Miltä kuulostaa? Mitä puuttuu?
                              Entisessä E36 M3:ssa KW Variant 1 pelasi kyllä hyvin ja oli loistava ajaa. Radalla ei tullut kokeiltua mutta uskaltaisin sanoa että kelpaa ainakin satunnaiseen amatööritason rata-ajoon.

                              Kannentiivistettä ei kyllä kannata alkaa uusimaan jos ei oireile. On kuitenkin kohtuullisen iso savotta. Paremminkin voisi vaikka mitata jäähdytysnesteestä onko pakokaasuja seassa. Jos/kun ei niin palaa asiaan jos alkaa joskus lämmöt heittelemään tai käynnistymään vajailla pytyillä.

                              Kannentiivisteen vaihdon sijaan vanoksen tiivisteiden vaihto olisi järkevää.
                              Last edited by Reeperbahn; 10-07-2015, 18:02.
                              -BMW M3 -09
                              -MB E320 Coupe -94
                              -MB E250 CGI -10
                              -Husqvarna R320 -14

                              Comment

                              • Ju11i
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2007
                                • 1254
                                • Oulu

                                Originally posted by karikunn View Post
                                Nyt on otettu vähän tuntumaa autoon ja Ahvenistoakin on tullut ajettua jonkin verran.

                                Nyt olen aika lähellä tilata Eibachin Pro Kit jousisarjan. Kaduttaako jälkeen päin? Jos ei kuulosta hyvältä, niin mikä on se "The Coilover" M3 E46:een mallia "ratakelpoinen katu"?

                                Muutenkin aika paljon projektia on tulossa talvella:

                                1) Kiertokangen laakerit
                                2) Perän vahvistus levyillä ja vaahdolla
                                3) Puslat ainakin eteen
                                4) Uusi kannentiiviste (kannattaako ennalta ehkäisevästi, ei kyllä oireile?)
                                5) Myllytys ja maalipinnan korjailu
                                6) Inspection 2 huolto itse tehtynä
                                7) Perä pitää ääntä tiukissa mutkissa mutta lienee normaalia... vai pitäisikö tämäkin korjata jotenkin?

                                Miltä kuulostaa? Mitä puuttuu?
                                Kw 1 itsellä ja hyvin on toiminut kadulla, radalla en ole käynyt...
                                Onko tuo perän ääntäminen normaalia?? Mulla ei pidä ainakaan mitään ääntä jyrkemmissäkään käännöksissä.
                                G21 330e xDrive M-sport -23
                                E46 M3 -02

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎