Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    Siis täh, itselläni koko ajan AUTO päällä ja se ei edes puhalla kun parin pykälän verran kylmällä koneella, sitten kun alkaa puhaltamaan niin kädellä kun kokeilee niin alkaa jo olemaan suhteellisen lämmintä ilmaa.

    Mutta sit taas kun laitan +22ºC mittariin niin kyllä sieltä aika paljon lämpimämpää ilmaa pukkaa
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • rizzo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2007
      • 5418
      • Oulu

      Originally posted by Dani View Post
      Siis täh, itselläni koko ajan AUTO päällä ja se ei edes puhalla kun parin pykälän verran kylmällä koneella, sitten kun alkaa puhaltamaan niin kädellä kun kokeilee niin alkaa jo olemaan suhteellisen lämmintä ilmaa.

      Mutta sit taas kun laitan +22ºC mittariin niin kyllä sieltä aika paljon lämpimämpää ilmaa pukkaa
      Sama E39:ssä, AUTO osaa aloittaa puhaltamisen sitten kun sieltä tuleekin haaleaa/lämmintä ilmaa sen jääkylmän sijaan :think

      Comment

      • huppu
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2010
        • 423
        • Rovaniemi

        Originally posted by Jolli View Post
        Termostaatit voivat olla kaput, rikki, död. EGR-termari ekana vaihtoon mikäli sellainen löytyy.

        Automaatti-ilmastoinnin nappia voit käyttää talvella, ilmastointi ei lähde pyörimään enää kun on pakkasta (olikohan maaginen raja -3 astetta?). Itselläni M57 varustetulla moottorilla menee n.4-5km myös että on käyntilämpötilassaan, 83astetta. Tarkoitus olisi EGR-termari itselläni vaihtaa, noidenhan pitäisi käydä vielä kuumempana omasta mielestäni.

        Ja itselläni tosiaan kesät-talvet auto-nappula päällä ja 20-astetta lämmönpyynti.
        Viime talvena oli ongelma moottorilämpöjen kans. Tämän syksyn muiden operaatioiden ohessa uusin EGR-termarin, niin sen jälkeen lämmöt on pysyny kohillaan. Kysymys oli nyt vaan tuosta automaatti-ilmastoinnista että miten se toimii. Asia tulikin näiden viestien kautta selville, eli homma on nyt selvä kiitos.
        BMW E46 318d 10/04

        Comment

        • Aaltonen
          Newbiemmer
          • Feb 2010
          • 7
          • paimio

          Elikkäs tuossa termariokoteln vaihdon yhteydessä törmännyt kyseiseen ongelmaan.alkoi vuotamaan ala-vesiletkun yläpäästä jossa on vammanen muoviholkki sokka paska virititys,johon en henk.kohtaisesti luota yhtään.Niin eli asiaan,elikä kuuluukos se alavesiletku vaihtaa samalla kun termari kotelo jotta yhdistelmä tulisi tiiviiksi?.
          Onpas taas sekavaa tekstiä ,mutta koittakaa selvitä.

          ainiin ja auto on 00. 330d

          Comment

          • Tuoppo
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2007
            • 558
            • Joensuu

            Originally posted by Dani View Post
            Siis täh, itselläni koko ajan AUTO päällä ja se ei edes puhalla kun parin pykälän verran kylmällä koneella, sitten kun alkaa puhaltamaan niin kädellä kun kokeilee niin alkaa jo olemaan suhteellisen lämmintä ilmaa.

            Mutta sit taas kun laitan +22ºC mittariin niin kyllä sieltä aika paljon lämpimämpää ilmaa pukkaa
            Itse olen käyttänyt manuaalivalintaa puhaltimen nopeudelle ja suuttimien asennolle. Automaatti tuntuu puhaltavan kaiken lämpimän tuulilasille auton ollessa kylmänä ja kuskikin jää kylmäksi. Tänään olin myös havaitsevani, että kun laskee ilmastoinnin lämpötilan 23ºC -> 20ºC niin tuntuisi, että autoon tulee enemmän puhallusta. Puhalluksen lämpötila vähän laskee, mutta lämpimämpää tuo puhallus on silti selvästi, kun ilma auton sisällä.
            G30 530e xDrive iPerformance -20
            E70 X5 xDrive40d -10

            Comment

            • Dani
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 3847
              • Espoo

              Originally posted by Tuoppo View Post
              Itse olen käyttänyt manuaalivalintaa puhaltimen nopeudelle ja suuttimien asennolle. Automaatti tuntuu puhaltavan kaiken lämpimän tuulilasille auton ollessa kylmänä ja kuskikin jää kylmäksi.
              ..laita se katto kiinni niin kajuuttas lämpenee
              sigpic
              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

              Comment

              • T-N
                Bimmer Rookie
                • Sep 2010
                • 42
                • Raisio

                Viittisköhän joku viisaampi vähän helppiä

                Elikkä kyseessä 330D vm.2000 ja termari vittuilee elikkä tarttis vaihtaa..
                Auto tuotu saksasta ja kaikki ohjekirjat ym saksaksi ni eipä niistä ota selkoo elikkä mitä eroa on "normaali" termarilla ja sillä EGR termarilla ja kumpihan tuossa mahtaa olla ?

                Ja missähän kyseinen osanen sijaitsee ? Kavereiden juttujen perusteella imusarjan alla ?? Jos joltain sattuis löytymään kuvia vaikka tai jotain

                Comment

                • Vecara
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 342
                  • Rovaniemi

                  Originally posted by T-N View Post
                  Viittisköhän joku viisaampi vähän helppiä

                  Elikkä kyseessä 330D vm.2000 ja termari vittuilee elikkä tarttis vaihtaa..
                  Auto tuotu saksasta ja kaikki ohjekirjat ym saksaksi ni eipä niistä ota selkoo elikkä mitä eroa on "normaali" termarilla ja sillä EGR termarilla ja kumpihan tuossa mahtaa olla ?

                  Ja missähän kyseinen osanen sijaitsee ? Kavereiden juttujen perusteella imusarjan alla ?? Jos joltain sattuis löytymään kuvia vaikka tai jotain
                  Manuaali vai automaatti?

                  Manuaalivaihteisessa on vain päätermostaatti, automaatissa on molemmat.

                  Kuvia ym. tuolta (ei ole imusarjan alla, mutta kohtuu ahtaassa välissä kuitenkin):


                  Kannattaa aloittaa EGR-termostaatin vaihdolla, jos autossa sellainen on. On halvempi ja vika on yleensä ollut siinä.
                  ** S203 C250 CDI 4Matic ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **

                  Comment

                  • huppu
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2010
                    • 423
                    • Rovaniemi

                    Originally posted by Vecara View Post
                    Manuaali vai automaatti?

                    Manuaalivaihteisessa on vain päätermostaatti, automaatissa on molemmat.

                    Kuvia ym. tuolta (ei ole imusarjan alla, mutta kohtuu ahtaassa välissä kuitenkin):


                    Kannattaa aloittaa EGR-termostaatin vaihdolla, jos autossa sellainen on. On halvempi ja vika on yleensä ollut siinä.

                    Mulla on manuaali dieseli ja autosta löytyy molemmat termarit, ne on nimittäin molemmat vaihdettu liekkö sitten merkitystä millä koneella on ja mikä vuosimalli?...
                    BMW E46 318d 10/04

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6935
                      • N/A

                      Vielä tosta automaatti-ilmastoinnista.

                      Olen huomannut sellaista että jos laitan heti lämmityksestä lähtiessä auto asentoon niin se alkaa puhaltamaan sellaista haaleaa ja huonoimmassa tapauksessa jopa viilentämään autoa Asiahan johtuu siitä että sisätilalämmitin kuiteskin lämmittää sisätilat 20-40 asteiseksi periaatteessa kelillä kun kelillä ja jos paneelissa paistaa 22c niin tottakai se alkaa sitä jäähdyttämään. Parempi lopputulos siis kun ajaa sillä lämpimällä autolla sen 5km että koneen lämmöt on normaalissa ja sitten vasta käynnistää automaatille tuon paneelin.

                      Comment

                      • rizzo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2007
                        • 5418
                        • Oulu

                        Originally posted by Antti O View Post
                        Vielä tosta automaatti-ilmastoinnista.

                        Olen huomannut sellaista että jos laitan heti lämmityksestä lähtiessä auto asentoon niin se alkaa puhaltamaan sellaista haaleaa ja huonoimmassa tapauksessa jopa viilentämään autoa Asiahan johtuu siitä että sisätilalämmitin kuiteskin lämmittää sisätilat 20-40 asteiseksi periaatteessa kelillä kun kelillä ja jos paneelissa paistaa 22c niin tottakai se alkaa sitä jäähdyttämään. Parempi lopputulos siis kun ajaa sillä lämpimällä autolla sen 5km että koneen lämmöt on normaalissa ja sitten vasta käynnistää automaatille tuon paneelin.
                        Nyt en 100% varmaksi uskalla sanoa, mutta eikös E46:ssakin pitäisi olla ne anturit jotka haistelee lämpötilaa -> sen mukaan puhaltelee tai jättää puhaltamatta :think INPA ainakin näyttää vikakoodia jos joku näistä antureista on pimeänä (joka voisi selittää että se alkaa puhaltamaan vilposaa ilmaa vaikka kabiinissa olisi se 22 astetta?). Tämä nyt oli ihan mutuilua, mutta jos on vehkeet lähellä niin kannattaahan se tsekata! Tai sitte oon (taas) ihan väärässä, en ihmettelisi sitäkään.

                        ÖÄÖÄ taisin ymmärtää väärin, eiköhän se sulla ihan oikein toimi Jos lämpötila on ennestään vaikka 30 astetta ja näytössä lukee 20 niin eiköhän se sitten ihan oikein puhalla kylmää sisälle Kiitos ja näkemiin
                        Last edited by rizzo; 01-12-2010, 08:42.

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          Originally posted by Antti O View Post
                          Vielä tosta automaatti-ilmastoinnista.

                          Olen huomannut sellaista että jos laitan heti lämmityksestä lähtiessä auto asentoon niin se alkaa puhaltamaan sellaista haaleaa ja huonoimmassa tapauksessa jopa viilentämään autoa Asiahan johtuu siitä että sisätilalämmitin kuiteskin lämmittää sisätilat 20-40 asteiseksi periaatteessa kelillä kun kelillä ja jos paneelissa paistaa 22c niin tottakai se alkaa sitä jäähdyttämään. Parempi lopputulos siis kun ajaa sillä lämpimällä autolla sen 5km että koneen lämmöt on normaalissa ja sitten vasta käynnistää automaatille tuon paneelin.
                          Itsellä ainakin se puhaltaa kylmällä koneella tosi pienellä teholla, sitten kun moottorin lämmöt nousee johonkin tiettyyn pisteeseen, nousee se puhallusteho melkein täysille siihen asti, että se on tavoittanut jonkun tietyn lämpötilan kabiinissa. Eli koska moottorin lämmöt on alhaalla, ei se puhallin aloita auton viilentämistä vaikka sisätilalämmitin olisikin ollut käytössä.

                          Itsellä toimii siis ainakin tosi hyvin tuo tomaattitoiminto.

                          Kerran olen vaihtanut sen siilin, kun tuuletin alkoi puhaltelemaan miten sattuu.
                          Last edited by Antsah; 01-12-2010, 08:41.

                          Comment

                          • peltone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 8092
                            • Willähde

                            Originally posted by Antsah View Post
                            Itsellä ainakin se puhaltaa kylmällä koneella tosi pienellä teholla, sitten kun moottorin lämmöt nousee johonkin tiettyyn pisteeseen, nousee se puhallusteho melkein täysille siihen asti, että se on tavoittanut jonkun tietyn lämpötilan kabiinissa. Itsellä toimii siis ainakin tosi hyvin tuo tomaattitoiminto.

                            Kerran olen vaihtanut sen siilin, kun tuuletin alkoi puhaltelemaan miten sattuu.
                            Tossahan Antti kirjotti että se toimii ihan oikein SISÄTILALÄMPPÄRI vaa on jo kuumentanu kabiinin ni automaatti-ilmastointi alkaa viilentämää sitä ku se on jo kuumana..
                            E30 316 -87
                            E91 325i -06
                            E61 530d -06
                            F10 520d -14
                            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1321
                              • Tornio

                              egr termarit

                              Originally posted by Vecara View Post
                              Manuaali vai automaatti?

                              Manuaalivaihteisessa on vain päätermostaatti, automaatissa on molemmat.

                              Kuvia ym. tuolta (ei ole imusarjan alla, mutta kohtuu ahtaassa välissä kuitenkin):


                              Kannattaa aloittaa EGR-termostaatin vaihdolla, jos autossa sellainen on. On halvempi ja vika on yleensä ollut siinä.
                              Tämä EGR termarin esiintyminen näyttäisi liittyvän myös EU 3 ja EU 4
                              pakokaasujen päästönormi luokitukseen. Eli

                              EU 3 nornin mukaiset autot:

                              EGR termari 11 7 2 247 723
                              Manuaalilla ei egr termaria
                              Automaatilla kyllä

                              EU 4 normin mukaiset autot: ( olikohan 09/2003 alkaen ??)

                              EGR termari 11 71 7 787 870 (tämä käy myös näihin uudempiin autoihin e60/61 jne. jne.)
                              AINA oli kumpi vaihteisto hyväänsä

                              Onko kukaan purkanut auki noita termareita ja selvittänyt mitä
                              ero noilla kahdella ERI varaosa nro:lla olevalla termarilla on ??
                              Päällepäin fyysistä ero noila ei näytä olevan eli olisiko
                              termarin avautumislämpötiloissa eroja ??
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                Originally posted by peltone View Post
                                Tossahan Antti kirjotti että se toimii ihan oikein SISÄTILALÄMPPÄRI vaa on jo kuumentanu kabiinin ni automaatti-ilmastointi alkaa viilentämää sitä ku se on jo kuumana..
                                Ehdit kommentoida ennen kuin editoin viestini paremmin eli:

                                "Eli koska moottorin lämmöt on alhaalla, ei se puhallin aloita auton viilentämistä vaikka sisätilalämmitin olisikin ollut käytössä." Kyllähän se pienellä teholla puhaltelee heti käynnistyksestä lähtien, mutta en ole huomannut että se juuri viilentänyt olisi kabiinia.

                                Itsellä ainakin näin.
                                Last edited by Antsah; 01-12-2010, 09:00.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎