nyt ois bemari melkeen kasassa
tuli vaihdettua paisuntasäiliö+korkki, vesipumppu, hihnat+kiristimet, termari koteloineen ja uus jäähdytin.. perus syyshuolto
nesteet sisään, ilmailua ja kone käymään -> hirvee volvomainen puhallus,
visko jumii
mikä ihme siihen voi tulla, kun viikon makas pöydällä?
nyt ois bemari melkeen kasassa
tuli vaihdettua paisuntasäiliö+korkki, vesipumppu, hihnat+kiristimet, termari koteloineen ja uus jäähdytin.. perus syyshuolto
nesteet sisään, ilmailua ja kone käymään -> hirvee volvomainen puhallus,
visko jumii
mikä ihme siihen voi tulla, kun viikon makas pöydällä?
Käytitkö lämpöseks asti? Kyllä se pitäisi siitä vapautua.
Ensimmäinen talvi edessä -03 vuoden 320d:llä. Miten mahtaa olla syylärin takana olevan säleikön ohjaus. Tähän asti ollut säleikkö aina auki riippumatta moottorinlämmöistä ja ulkolämpötilasta. Ohjaus ilmeisesti alipaineella. Alipaineletku näyttää hieman perstaantuneelta mitä sitä näkee ennen kun se sukeltaa imusarjan alle. Onko tietoa pitäisikö säleikön olla jossain tilannteessa sulkeutuneena?
Imusarjan läppien irrotuksen yhteydessä tuli tarkistettua alipaineletkut ja jakotukki joka sijaitsee imusarjan alla. Säleikölle menevä alipaineletku oli vaihdon tarpeessa ja letkun vaihdolla alkoi myös säleikkö toimia. Vaihdoin myös egr-venttiilille menevät letkut ja turbon vieressä olevan alipainesäiliön letkun.
sain vihdoin oikeanlaisen moniurahihnan laitettua paikalleen. Hyvin auto toimi, mutta muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen huomasin että moottorin etupuolella on vähän jokapuolella öljyä. Ihan maahan astikin vähän tippuu. Aluksi ajattelin että ohjaustehostimen säiliöstä olisi tullut öljyä yli, mutta aloinkin ajatella jos huohotin olisi jäätynyt. Seisoihan auto muutaman päivän käyttämättä kovassa pakkasessa. Sopiiko oireet huohottimen jäätymiseen? Mistä huohotin löytyy? Kone m47...
sain vihdoin oikeanlaisen moniurahihnan laitettua paikalleen. Hyvin auto toimi, mutta muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen huomasin että moottorin etupuolella on vähän jokapuolella öljyä. Ihan maahan astikin vähän tippuu. Aluksi ajattelin että ohjaustehostimen säiliöstä olisi tullut öljyä yli, mutta aloinkin ajatella jos huohotin olisi jäätynyt. Seisoihan auto muutaman päivän käyttämättä kovassa pakkasessa. Sopiiko oireet huohottimen jäätymiseen? Mistä huohotin löytyy? Kone m47...
Voi olla myös öljynerotin (CCV suodatin, crank case ventilation, osa 8 täällä) vanha huoparullaversio ja täysin tukossa, uuden vortex-version pitäisi mennä samaan pakettiin. Kannattaa varmistaa että erottimen mukana tulee tiivisteet 9 ja 10.
DISAn kaapeli? Katso WDS:stä, liitin X6131 DISA changeover valve, paikka täsmäis. Kaapeli 0.5 RT/WS (Rot/Weiss, puna/valko) ja 0.5 RT/BL (Rot/Blau, puna/sini).
Paikka löytyy kuvalla WDS:stä Component and Signal Information --> Components --> Y_Electromechanical Components --> Y6131 DISA changeover valve.
Onkos mahdollista että kyseistä laitetta ei autossa ole? koska ei kyllä pistänyt silmään ja auto lyötiin nippuun ja toimii hienosti eikä anna vikakoodeja.
Onkos mahdollista että kyseistä laitetta ei autossa ole? koska ei kyllä pistänyt silmään ja auto lyötiin nippuun ja toimii hienosti eikä anna vikakoodeja.
Pitäis olla ainkin RealOEM:n mukaan, sekä 1.6 että 1.9 -99 316i:ssä. Molemmissa osa 8.
Tai jaa, tuossa 1.9 litran versiossa annetaan kyllä peitelevylle eli osalle 13 osanumero, eli teoriassa ei välttämättä olekaan. Jos siellä on tuon 1.9 kuvan mukainen cover lid niin saattaapi olla ettei siinä versiossa ole ollutkaan. Tai joku edellinen omistaja on kypsynyt viallisen DISAn naputukseen ja vetänyt sen mäkeen & puukottanut DME:tä olemaan välittämättä DISAsta...:think
EDIT: taitaa olla niin että DISA tai sen puute erottaa M43 316i:n ja 318i:n. Jos on DISA, niin sillä ohjataan tuota muuttuvan mittaista imusarjaa. Moottorin kaapeloinnissa on vaan valmiina tuo liitin. Lisää keskustelua täällä.
Last edited by MNi; 21-12-2012, 02:51.
Reason: 316i vs 318i
Muistaakseni joskus taisin kysyä tai ainaki sotkin ulkolämpötila anturiin, nii mikäs se pyöreä osa on mikä tulee oikean puolen sisälokariin kiinni alapuolelle. Joku piuha siihe ainaki tulee. Lämpötilan anturihan on siis vasemmalla puolella.
Pitäis olla ainkin RealOEM:n mukaan, sekä 1.6 että 1.9 -99 316i:ssä. Molemmissa osa 8.
Tai jaa, tuossa 1.9 litran versiossa annetaan kyllä peitelevylle eli osalle 13 osanumero, eli teoriassa ei välttämättä olekaan. Jos siellä on tuon 1.9 kuvan mukainen cover lid niin saattaapi olla ettei siinä versiossa ole ollutkaan. Tai joku edellinen omistaja on kypsynyt viallisen DISAn naputukseen ja vetänyt sen mäkeen & puukottanut DME:tä olemaan välittämättä DISAsta...:think
EDIT: taitaa olla niin että DISA tai sen puute erottaa M43 316i:n ja 318i:n. Jos on DISA, niin sillä ohjataan tuota muuttuvan mittaista imusarjaa. Moottorin kaapeloinnissa on vaan valmiina tuo liitin. Lisää keskustelua täällä.
Kiitoksia näistä tiedoista. Kyllä se tuosta autosta puuttuu olisi sen siitä huomannut muuten. 2-3 tuntia vaan tuli tehtyä turhaa työtä kun etittiin että mihis prkl tämä kuuluu
Muistaakseni joskus taisin kysyä tai ainaki sotkin ulkolämpötila anturiin, nii mikäs se pyöreä osa on mikä tulee oikean puolen sisälokariin kiinni alapuolelle. Joku piuha siihe ainaki tulee. Lämpötilan anturihan on siis vasemmalla puolella.
Jos tarkoitit tuota palikkaa, niin se on myös joku lämpötila-anturi. En kyllä tiedä mihin sen mittaamat tiedot menee
Comment