Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    Originally posted by Låiri View Post
    Hei, perän vahvikelätkien asennuksen jälkeenhän apurunko tulee pikkasen alemmas niin tarviiko esim. kardaanin keskilaakerin alle laittaa prikkoja vai onko kyse niin pienestä erosta?
    Entäs kun takakoiranluiden asennuksessa tarvis jotain circolightia käyttää, niin mitä se on ja mistä sitä saa?
    TIS:stä pitäisi tarkistaa missä kulmassa kardaanin tulisi olla tukilaakerin jälkeen. Voi olla että

    Circolight on rubber process oil:a eli kumin esiastetta. Varmaa tietoa en ole löytänyt, toiminee todennäköisesti vain liukkarina. Koska koiranluiden vaihto-ohjeessa sanotaan tarkka astemäärä mihin luut pitää laittaa vakaajaan nähden kiinni, koiranluiden puslissa on mahdollisesti post-vulcanization bonding -pinnoite eli ajossa pusla ja vakaaja "liimautuvat" kiinni. Fairy ajanee saman asian.

    Comment

    • stts
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 70
      • Finland

      Reilusti tuoreenpaan (=kalliinpaan) vastaavanlaiseen autoon ei ole nyt varaa, joten facelift 320d toukka täytyy koittaa pitää liikkeessä ja välttää rapistumasta käsiin.

      Auttaisitteko miestä mäessä, kun perstuntuma sanoo että jotain osaa tarvitsisi kaiketi vaihdattaa vaikkei 4/2013 katsastus etuiskareita lukuunottamatta muuta edellyttänyt.

      Vm -03, 310tkm, M47N, ns. vakioalusta (ei sport/msport etc)

      Mutu 1:
      Auton takaosan suunnasta kuuluu tumpsahtelua vaihteiden vaihtojen yhteydessä. Samoin terävemmissä töyssyissä tai poikkiurissa. Olisiko paikallaan antaa toimeksi perän "puslaremppa", eli ne apurungon 4(?) kumityynyä ja perän 3(?) kiinnitys tyynyä. Onko työn puolesta sama teetättää tukivarsien puslien vaihtoja vai onnnistuuko helposti eri kerralla? Työaika arvio ammattilaisen tekemänä ammattilaisen työkaluilla?

      Mutu 2:
      Etupäästä kuuluu ajoittain vaimeaa kolahtelua kuopissa. Etuiskarit on äskettäin vaihdettu uusiin ml ylätuenta. Tukivarsista tai koiranluista ei tullut huomautustakaan katsastuksessa. Olisivatko kuitenkin (varret + takahelat) uusissa? Oisko noilla n. 100tkm taitettu. Työaika-arvio ammattilaisen tekemänä...?

      Mutu 3:
      Kaksoismassa vp ja kytkin. Auto käynnissä paikallaan ja vapaalla kytkintä painaessa auton "hurina" kuulostaa hieman erilaiselta, himpun voimakkaammalta. Kytkintä nostaessa että saa auton hieman liikkeelle ja painaessa kytkin pohjaan kuuluu pieni lonksahdus/tumpsahdus. Liittyykö tämä perän kumien väljyyteen vai vp:hen? Vai kenties kardaanin niveliin/kumeihin? Ajossa ei muuten täristä tai vatkaa. Ainut, että kaasua reilummin painaessa kuuluu resonoiva (hieman muovinen ääni), mutta olisiko sitten joku panssari tai suojamuovi irti jossain konehuoneenpuolella, en tiedä. Työaika-arvio ammattilaisen tekemänä?

      Mutu 4:
      Suuttimet? Ei mitään selkeää havaittavaa oireilua. Ainut, että kone hieman nykii kylmänä ja pintakaasulla esim. 2000rpm 3.vaihteella. Yleensä lakkaa kun painaltaa lisää kaasua tai kone lämmin. Muutoin ei naputa täyskaasulla tai sammunut ajossa.

      Mutu 5:
      Moottorin (apurungon) ja vaihdelaatikon tukikumien vaihdattaminen. Paikallaan ja vapaalla kaasun painalluksista auto hieman heilahtelee. Työaika-arvio ammattilaisella?

      Mutu 6:
      Muutama muu pienempi oma "ikuisuusprojekti" odottaa oikeaa hetkeä ja säätä, että pääsee/joutuu parkkiksella suhaamaan. Mm. Puhaltimen vastus (puhallin humppaa ajoittain), kuskin oven kosteuseristeen tiivistys, ikkunalistan vaihto, umpioiden pleksien vaihto, takalasinpyyhkimen akselin herkistely...

      Mutuilujen 1-5 lisäksi yksi avainkysymys on, että mitkä näistä mahdollisista vaihdettavista osista kannattaa tai täytyy tehdä samalla erää, että säästän mahdollisimman paljon työkustannuksissa? Joitain muita oleellisia ennakoivia toimenpiteitä noiden remonttien yhteydessä?

      Kiitokset.
      -03 E46 320d Touring

      Comment

      • mikeboo
        Bimmer Rookie
        • Apr 2009
        • 63
        • Tuusula

        [ATTACH]111677[/ATTACH]

        [ATTACH]111678[/ATTACH]

        [ATTACH]111679[/ATTACH]

        Näyttääkö nuo lukemat nyt ihan oikein ilmastoinnin huollon jäljiltä?

        Oliko öljyä tosiaan noin vähän vai onko sinne laitettu liikaa?
        Last edited by mikeboo; 20-05-2013, 13:52.

        Comment

        • magilainen
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 1023
          • Iisalmi

          Originally posted by Pete540i View Post
          paljon ajaa 320 2,2L litrasella bensiini koneella, onko 300tkm paljon? auto 2001 ja farkku.
          Riippuu varmaan miten huollettu?
          Itsellä 310tkm mittarissa ja koneen puolesta ei mitään ongelmaa
          öljyt vaihtaa ajallaan ja tekee normaali huollot + pikku extra huoltoja niin aika pitkään ajaa jos lähtökohta on hyvä.
          Bmw e91 330xd -06 msport
          Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
          Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


          Freude am Fahren

          Comment

          • crom
            BTCF Member
            • May 2013
            • 71
            • Satakunta

            Itellä oli tota sammumis ongelmaa + tehohäviöö. Sammuminen loppui kun vaihtoi nokka-akselin anturin (imu). Tehohäviö jäi ja nyt väitti vieläkin samaa ongelmaa. Missähän vika?
            Last edited by crom; 21-05-2013, 20:16.
            E34 M5 3.8 Nurburgring Edition

            ex. E38 740iA (95)
            ex. E34 535i (91)
            ex. E34 530i Touring (94)
            ex. E46 320i (01)
            ex. E30 325i (90)
            ex. E32 730i (92)

            Comment

            • Riksterii
              Newbiemmer
              • May 2013
              • 21
              • Hki

              318i sedan, vakioalusta.

              Näyttääkö 235/35/19 iha jäätävältä traktorilta, ei ainakaan pitäis raapia sopivalla ET:llä? Jos etu- ja takavanteet on samanlevyiset, mahtuuko taakse spacerit, että vanteet tulee enemmän kaarelle?

              Comment

              • HerraHuu
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2012
                • 355
                • Keski-Suomi

                Originally posted by Riksterii View Post
                318i sedan, vakioalusta.

                Näyttääkö 235/35/19 iha jäätävältä traktorilta, ei ainakaan pitäis raapia sopivalla ET:llä? Jos etu- ja takavanteet on samanlevyiset, mahtuuko taakse spacerit, että vanteet tulee enemmän kaarelle?
                Oma e46 sedan tuolla rengastuksella. Vanteilla leveyttä 8,5 ja et45. Taakse mahtuisi vielä spaceria väliin. Kantin jos kääntäisi niin saisi kaaren tasallekkin. Alusta m-sport eli n.2-4cm normaalia matalampi. ? Nyt ainakin 100% raapimaton. Traktori-lookista en osaa sanoa, omaan silmään ihan kivat..


                -e30 2d m10b18

                EX -e53 X5 3.0D
                EX -e39 523i Sedan
                EX -e36 325i Coupe
                EX -e46 323i Sedan
                EX -e36 320i Touring

                Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  Originally posted by mikeboo View Post
                  Näyttääkö nuo lukemat nyt ihan oikein ilmastoinnin huollon jäljiltä?

                  Oliko öljyä tosiaan noin vähän vai onko sinne laitettu liikaa?
                  Kompressoriöljyä kuluu ajan saatossa, tuuria on ettei ole loppunut kokonaan. Viime tipassa sananmukaisesti tehty huolto.

                  150 ml sanotaan kompressoriöljyn määräksi ainakin täällä: KLIK.

                  Comment

                  • BmwGt
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2012
                    • 95
                    • Kempele

                    Oisko kellään tai mistä nettikaupasta sais ostettua 330d:hen sen pohjapanssarin joka lähtee keulasta. Se on semmonen melkein neliön muotoinen ja sen ku ottaa pois niin näkyy apulaite hihna ja kääntösylinteri.

                    Tippu talvella jonnekki mettätien varteen..
                    Mun tuurilla joku kivi siellä hihnan välissä.

                    Ja mistä nuita ajovalojen pelkkiä muoveja sai tilattua?
                    Last edited by BmwGt; 21-05-2013, 13:37.

                    Comment

                    • McBeast
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2007
                      • 2998
                      • Tallinn

                      Originally posted by BmwGt View Post
                      Oisko kellään tai mistä nettikaupasta sais ostettua 330d:hen sen pohjapanssarin joka lähtee keulasta. Se on semmonen melkein neliön muotoinen ja sen ku ottaa pois niin näkyy apulaite hihna ja kääntösylinteri.

                      Tippu talvella jonnekki mettätien varteen..
                      Mun tuurilla joku kivi siellä hihnan välissä.

                      Ja mistä nuita ajovalojen pelkkiä muoveja sai tilattua?
                      Schmiedmannille vaikka alkuperäistä varaosanumeroa, niin näyttää tarvikeosan, jos saatavilla tai tarvittaessa alkuperäisenä. Tai sitten kävelet marmorille.
                      Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                      Comment

                      • Mandariinimies
                        Newbiemmer
                        • May 2013
                        • 3
                        • Tampere

                        Morjesta vaan.

                        E46 BMW osto harkinnassa. Kohtuukilsoilla, max 170tkm (huomioin vain huoltohistorialliset autot).

                        Mitäs sudenkuoppia näissä on? Uudemmista bemareista on kuulunut kyllä melko paljon kritiikkiä kestävyydestä: koneet, laatikot, sähköviat ym... Mutta onko tää vanhempi E46 mallisarja vielä luotettavampaa BMW:tä? Ja kaikki ratkaisut taitaa olla ns. perusratkaisuita, eli mitään törkykalliita remppoja ei liene tiedossa..?

                        Mikä kone olisi paras vaihtoehto? 323, 325, 328 ja 330 bensakoneet olis ne kiinnostavat. Miten suuret kulutuserot? Tai yleensäkin, miten suuret kulutukset? Paljon tommoinen 325 kuluttaa?

                        Comment

                        • McBeast
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2007
                          • 2998
                          • Tallinn

                          Originally posted by Mandariinimies View Post
                          Morjesta vaan.

                          E46 BMW osto harkinnassa. Kohtuukilsoilla, max 170tkm (huomioin vain huoltohistorialliset autot).

                          Mitäs sudenkuoppia näissä on? Uudemmista bemareista on kuulunut kyllä melko paljon kritiikkiä kestävyydestä: koneet, laatikot, sähköviat ym... Mutta onko tää vanhempi E46 mallisarja vielä luotettavampaa BMW:tä? Ja kaikki ratkaisut taitaa olla ns. perusratkaisuita, eli mitään törkykalliita remppoja ei liene tiedossa..?

                          Mikä kone olisi paras vaihtoehto? 323, 325, 328 ja 330 bensakoneet olis ne kiinnostavat. Miten suuret kulutuserot? Tai yleensäkin, miten suuret kulutukset? Paljon tommoinen 325 kuluttaa?
                          Riippuu kyllä hyvin suuresti minkälaisellä käytöllä auto on ollut ja minkälaiseen käyttöön se on tulossa.

                          Onko hakusessa Sedan, Coupe, Touring vai Convertible? Mahdollisesti neliveto? Automaatti vai Manuaali? pre-facelift vai facelift?

                          Perustekniikan voi mielestäni luokitella melko luotettavaksi ainakin bensakoneiden osalta. Kulutuserot on aika marginaalisia 320i, 325i, 330i. Uudempi 320i, eli 2,2l malli, 325i ja 330i ovat M54 moottoria. 320i, 323i, 328i taasen M52 moottoria. M54 perso öljynkulutukselle, mutta muuten ei pahaa sanottavaa. Huohottimet näistä saattaa jäätyä talvella jne. Kaikista näistä on erittäin paljon foorumilla keskusteltu.

                          Tällä hetkellä omassa 330i Cabrioletissä kulutus seka-ajossa 9.6l / 100km

                          Tästä vielä vähän listaa.
                          Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                          Comment

                          • Mandariinimies
                            Newbiemmer
                            • May 2013
                            • 3
                            • Tampere

                            Originally posted by McBeast View Post
                            Riippuu kyllä hyvin suuresti minkälaisellä käytöllä auto on ollut ja minkälaiseen käyttöön se on tulossa.

                            Onko hakusessa Sedan, Coupe, Touring vai Convertible? Mahdollisesti neliveto? Automaatti vai Manuaali? pre-facelift vai facelift?

                            Perustekniikan voi mielestäni luokitella melko luotettavaksi ainakin bensakoneiden osalta. Kulutuserot on aika marginaalisia 320i, 325i, 330i. Uudempi 320i, eli 2,2l malli, 325i ja 330i ovat M54 moottoria. 320i, 323i, 328i taasen M52 moottoria. M54 perso öljynkulutukselle, mutta muuten ei pahaa sanottavaa. Huohottimet näistä saattaa jäätyä talvella jne. Kaikista näistä on erittäin paljon foorumilla keskusteltu.

                            Tällä hetkellä omassa 330i Cabrioletissä kulutus seka-ajossa 9.6l / 100km

                            Tästä vielä vähän listaa.
                            Korimallilla ei ole oikein väliä. Sedan, coupe tai farmari, manuaalina. Faceliftistä en osaa sanoa, mitä mieltä siitä ollaan? Onko suuria muutoksia? Mieluusti tietysti facelift, mutta jos hinta/laatusuhteeltaan ylivoimainen pre-facelift löytyy, niin miksi ei.

                            Tarkoitus on löytää erityisesti hyväkuntoinen yksilö, eli siis normaalista käytöstä normaaliin käyttöön Varmaan pahimmat tuning-räpellykset pitää jättää pois, ettei tule ostettua mitään kovin loppuunpoljettua autoa. Vois ehkä ajatella, että farmari olis tässä suhteessa turvallisempi ostos kuin coupe?

                            Eli ei mitään katastrofaalisia tyyppivikoja? Perän kanssa on kuitenkin ollut jotain ongelmia ilmeisesti, varsinkin 330? Eli olisiko 325 kuitenkin turvallisempi ostos kuin 330? Ja ruosteelle ovat jonkin verran normaalia alttiimpia?

                            Joo, foorumilla on paljon tietoa. Jopa liian paljon, vaikea erottaa ne oleelliset seikat... Ettei alkaa nyt jokaista mahdollista vikaa pelkäämään.

                            Comment

                            • McBeast
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2007
                              • 2998
                              • Tallinn

                              Originally posted by Mandariinimies View Post
                              Korimallilla ei ole oikein väliä. Sedan, coupe tai farmari, manuaalina. Faceliftistä en osaa sanoa, mitä mieltä siitä ollaan? Onko suuria muutoksia? Mieluusti tietysti facelift, mutta jos hinta/laatusuhteeltaan ylivoimainen pre-facelift löytyy, niin miksi ei.

                              Tarkoitus on löytää erityisesti hyväkuntoinen yksilö, eli siis normaalista käytöstä normaaliin käyttöön Varmaan pahimmat tuning-räpellykset pitää jättää pois, ettei tule ostettua mitään kovin loppuunpoljettua autoa. Vois ehkä ajatella, että farmari olis tässä suhteessa turvallisempi ostos kuin coupe?

                              Eli ei mitään katastrofaalisia tyyppivikoja? Perän kanssa on kuitenkin ollut jotain ongelmia ilmeisesti, varsinkin 330? Eli olisiko 325 kuitenkin turvallisempi ostos kuin 330? Ja ruosteelle ovat jonkin verran normaalia alttiimpia?

                              Joo, foorumilla on paljon tietoa. Jopa liian paljon, vaikea erottaa ne oleelliset seikat... Ettei alkaa nyt jokaista mahdollista vikaa pelkäämään.
                              Niin no näkyvimpänä varmaan keula ja takavalot päivittyivät. Toki mm. 330i tuli 6 vaihteisella manuaalilla ja paljon muita juttuja.

                              Perän repeämisiä korista on jollakin prosentilla ollut, mutta tuohon väittäisin vaikuttavan taas se, että missä käytössä auto on ollut. Vastaavaa ollut myös e36 korissa.

                              En näe mitään syytä miksi 330i olisi ruosteelle alttiimpi, kuin 325i ?
                              Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                              Comment

                              • Slazha
                                BTCF Member
                                • Nov 2004
                                • 2284
                                • Joensuu/Syvyys

                                Originally posted by MNi View Post
                                Kompressoriöljyä kuluu ajan saatossa, tuuria on ettei ole loppunut kokonaan. Viime tipassa sananmukaisesti tehty huolto.

                                150 ml sanotaan kompressoriöljyn määräksi ainakin täällä: KLIK.
                                Öljyä kuluu kyllä ajan saatossa mutta oman käsityksen mukaan kaikkia öljyjä ei saa järjestelmästä huoltolaitteella pois :think Joten joissain tapauksissa tuo 150ml voi olla liikaa?

                                Enemmän ilmastoinneista tietävä vois valaista meitä
                                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                                E36 318is class II, e30 turpo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎