Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3406
    • Kotka

    Käyttöautona toimii -97 318i. Autosta laukesi yksi jäähdytysjärjestelmän muoviputkista. Haku paljasti kyseiset muoviputket auton tyyppiviaksi, joten päätin vaihtaa ne saman tien kaikki kerralla. Sitä varten moottorista tarvii purkaa mm. imusarja, joten uusin samalla muutakin:

    - imusarjan ja suuttimien tiivisteet
    - alipaineletkut
    - paisuntasäiliön tiivisteet ja painekorkki

    Ja tietty kaiken muun mikä näyttää olevan vaihtamisen tarpeessa. Onko muita huoltotoimenpiteitä, mitä kannattaisi tehdä samalla kertaa tai muuta osaa, mitä kannattaa vaihtaa? Tyhjäkäynnissä on ollut pientä humppaamisvaivaa ja auto hukkaa jonkun verran jäähdytysnestettä. Molemmista ominaisuuksista olisi kiva päästä eroon. Mites muuten termari? Luin jostain, että termari on myös ton koneen heikkoja kohtia ja aiheuttaa jäähdytysjärjestelmän murheita, mutta onko sitä mitään tarvetta uusia, jos lämmöt on kumminkin pysyneet ihan aisoissa.

    Ei oo muuten M43:n imusarjan irrotusta tehty ainakaan tarkotuksellisen helpoksi. Mikä idea siinä on, että kaikki moottorin sähköt on pitänyt vetää imusarjan haarojen välistä?
    Last edited by Skarpa; 21-10-2013, 20:56.
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"

    Comment

    • fasttify
      Newbiemmer
      • Oct 2013
      • 1
      • helsinki

      Kysytäämpäs viisaammilta:

      Eli käykö e46 coupen takaluukku e46 sedaniin suoraan? Näyttäis ainakin menevän

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        Originally posted by fasttify View Post
        Kysytäämpäs viisaammilta:

        Eli käykö e46 coupen takaluukku e46 sedaniin suoraan? Näyttäis ainakin menevän
        Ei käy.
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          Originally posted by SaGGaS View Post
          Keltanokkalla on taas oneglmia auton kanssa Elikkäs tuossa jokunen aika sitten paukahti EGR termostaatti jonka seuraksena jäähdytysnesteet ympäri konehuonetta. Laitettua uuden termostaatin ja ekalla ajolla sitten luonnollisesti koneen lämmettyä käryä nousi koneesta kun jäähdytysneste paloi..
          Ongelma siis laturi / laturin anturi ? joka ei tykännyt tästä nesteestä vaan akkuvalo rupesi palamaan, auto toimi normaalisti joten oletin että sammuu kun kaikki neste sieltä on pois haihtunut ja niin myös kävi. Kunnes nyt noin 1000km myöhemmin se syttyi taas

          Ensimmäinen kunnon pakkasaamu siis kyseessä -7 ja lämmitystä piti luonnollisesti nostaa ja ajelin töihin noin 10km eikä ongelmia. Sitten piti lähetä syömään ja noin puolen kilometrin jälkeen akkuvalo syttyi ja ajattelin että parempi ajaa takas parkkiin. Sammutin sitten auton ja käynnistin uudelleen jos auttaisi mutta ei, annoin käydä tyhjäkäynnillä että lämpeis ja sit kerkes hetken olee ja kauhee savu rupee puskemaan konepellin alta, samalla tavalla kun silloin kun oli nesteet lentäny.. Sammutin luonnollisesti auton ja yritin tukia asiaa ja laturista se käry tais tulla.. Nyt sitten kotiin lähdettäessä akkuvalo ei palanut paitsi sitten noin kilometri ennen kotia se taas syttyi, annoin käydä parkkisella mutta savua ei enää tullut ..

          Eli jos joku tästä liian pitkästä ja sekavasta teksistä osaisi kertoa onko laturi mahdollisesti vetelemässä viimesiään vai mistä moinen voi johtua
          Jos jäähdytysnestettä on roiskunut laturin päälle niin glykoli on liuottanut laturin käämilangan lakan --> laturi todennäköisesti oikosessa --> uusi EGR-termarin tiiviste O-rengas (keltainen) + uusi laturi.

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            Originally posted by Skarpa View Post
            Käyttöautona toimii -97 318i. Autosta laukesi yksi jäähdytysjärjestelmän muoviputkista. Haku paljasti kyseiset muoviputket auton tyyppiviaksi, joten päätin vaihtaa ne saman tien kaikki kerralla. Sitä varten moottorista tarvii purkaa mm. imusarja, joten uusin samalla muutakin:

            - imusarjan ja suuttimien tiivisteet
            - alipaineletkut
            - paisuntasäiliön tiivisteet ja painekorkki

            Ja tietty kaiken muun mikä näyttää olevan vaihtamisen tarpeessa. Onko muita huoltotoimenpiteitä, mitä kannattaisi tehdä samalla kertaa tai muuta osaa, mitä kannattaa vaihtaa? Tyhjäkäynnissä on ollut pientä humppaamisvaivaa ja auto hukkaa jonkun verran jäähdytysnestettä. Molemmista ominaisuuksista olisi kiva päästä eroon. Mites muuten termari? Luin jostain, että termari on myös ton koneen heikkoja kohtia ja aiheuttaa jäähdytysjärjestelmän murheita, mutta onko sitä mitään tarvetta uusia, jos lämmöt on kumminkin pysyneet ihan aisoissa.

            Ei oo muuten M43:n imusarjan irrotusta tehty ainakaan tarkotuksellisen helpoksi. Mikä idea siinä on, että kaikki moottorin sähköt on pitänyt vetää imusarjan haarojen välistä?
            Oikein arvelit, termostaatti olisi syytä vaihtaa. Uudet jäähdytinnesteet tietty. Ilmausruuvit on muovisia ja halpoja, niitäkin kannattaa ottaa niin monta kuin on pirssissä. Ikävää jos kaikki muu on valmista mutta ilmatessa katkeaa ilmausruuvi.

            Huohotin ehkä. Moniurahihna ja kiristimet jos ei ole tietoa edellisestä vaihdosta.

            Comment

            • SaGGaS
              Bimmer Rookie
              • Jul 2013
              • 32
              • Turku

              Originally posted by MNi View Post
              Jos jäähdytysnestettä on roiskunut laturin päälle niin glykoli on liuottanut laturin käämilangan lakan --> laturi todennäköisesti oikosessa --> uusi EGR-termarin tiiviste O-rengas (keltainen) + uusi laturi.
              Joo kyllä se ilmeisesti on uusi laturi hankittava ku ei ilmeisesti lataa tarpeeks ku ei käynnistyny auto enää aamulla Ja toi termarin tiiviste tuli vaihettua samalla kun egr termarin kanssa.

              Onko väliä onko jännite laturissa 120 tai 150 ? Autona siis 330D ja mopo malli.

              http://www.mister-auto.fi/fi/latausg...v13874_g4.html

              Vai onko kannattaako vaan viedä auto huoltoon ja siellä saa pojat laittaa mikä hyvältä tuntuu, itse en kuitenkaan remonttia pysty missään tekemään ja muutenkin hoituisi siinä varmasti perus huolto samaan syssyyn..

              Comment

              • huppu
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2010
                • 423
                • Rovaniemi

                Auto kävi pajalla. Kolinan aiheuttaja olikin iskarin yläpää joka oli kaputt iskarit olikin ok. Erikoista kun alle vuosi sitten uusittu yläpäät :think tai no ei oo yllätys kun kävin KL:ssa niin sanoivat mun saaneen viimeksi hyllytavaraa (lue skeidaa) homma selvis kun aloin kyseleen onko yläpäitä eri valmistajilta hohhoijaa mitä touhua....
                Last edited by huppu; 22-10-2013, 17:20. Reason: Korjaus
                BMW E46 318d 10/04

                Comment

                • Jube
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 9636
                  • ...

                  Originally posted by huppu View Post
                  Auto kävi pajalla. Kolinan aiheuttaja olikin iskarin yläpää joka oli kaputt iskarit olikin ok. Erikoista kun alle vuosi sitten uusittu yläpäät :think tai no ei oo yllätys kun kävin KL:ssa niin sanoivat mun saaneen viimeksi hyllytavaraa (lue skeidaa) homma selvis kun aloin kyseleen onko yläpäitä eri valmistajilta hohhoijaa mitä touhua....
                  Kannattaa ostaa OEM osia jos haluaa että ne kestää!
                  Tai vähintään jonku tunnetun laatuvalmistajan tarvikeosia jos ei ole orkkislisää valmis maksamaan...

                  Omiin autoihin en mitään Italian ihmeitä vaivaudu edes asentamaan kun kohta saa kuitenkin tehdä saman työn uudelleen
                  Näillä mennään:
                  Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                  BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                  BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                  BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                  MB c124 230CE -90 "Badboy"
                  MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    Originally posted by huppu View Post
                    Auto kävi pajalla. Kolinan aiheuttaja olikin iskarin yläpää joka oli kaputt iskarit olikin ok. Erikoista kun alle vuosi sitten uusittu yläpäät :think tai no ei oo yllätys kun kävin KL:ssa niin sanoivat mun saaneen viimeksi hyllytavaraa (lue skeidaa) homma selvis kun aloin kyseleen onko yläpäitä eri valmistajilta hohhoijaa mitä touhua....
                    Takaiskarin yläpää kenties? Viimeisten 18 kk perusteella en taida mitään muuta laittaa kuin alkuperäistä ylätukea. Oli kyllä niin väärä kohta säästää.

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      Originally posted by SaGGaS View Post
                      Joo kyllä se ilmeisesti on uusi laturi hankittava ku ei ilmeisesti lataa tarpeeks ku ei käynnistyny auto enää aamulla Ja toi termarin tiiviste tuli vaihettua samalla kun egr termarin kanssa.

                      Onko väliä onko jännite laturissa 120 tai 150 ? Autona siis 330D ja mopo malli.

                      Latausgeneraattori BMW 3 E46 3.0 330 d (184 Hv) 1999 - 2005 ➤ Jopa 65% edullisemmat varaosat ✚ Toimitus alkaen 7.95€ ✚ Turvallinen maksutapahtuma ✚ Yli 500,000 tuotteen valikoima


                      Vai onko kannattaako vaan viedä auto huoltoon ja siellä saa pojat laittaa mikä hyvältä tuntuu, itse en kuitenkaan remonttia pysty missään tekemään ja muutenkin hoituisi siinä varmasti perus huolto samaan syssyyn..
                      Mister auto on suomentanut mallikkaasti, virtamäärä tietty ratkaisee ja 09/1999 alkaen valmistetuista 150A versio tarvitaan. Katso RealOEM:stä mitä osanumeroa alat metsästää.

                      Kannattaa hankkia laturi valmiiksi, se on merkkiliikkeessä ~710€. Ei kaikkein halvinta, niissä ei ole liukupintaa jäljellä kun on vaan sorvattu urat pois.

                      Comment

                      • huppu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2010
                        • 423
                        • Rovaniemi

                        Originally posted by MNi View Post
                        Takaiskarin yläpää kenties? Viimeisten 18 kk perusteella en taida mitään muuta laittaa kuin alkuperäistä ylätukea. Oli kyllä niin väärä kohta säästää.
                        Joo takaiskareiden yläpäät mitä muuten maksaa marmorilta? En jaksanut lähteä Wetterin varaosatiskille jonottamaan. En muista tuota laadukkaampaa valmistajaa, mutta hintaa jäi 20 €/kpl. Oon aina pyrkinyt laittamaan OEM/OEM-laatusta tavaraa....tällä kertaa sattui vahinko.

                        Näemmä 2,5 v. sitten olen vaihtanut etuiskarit (Sachs) ja niiden yläpäät (Lemförder). En sitten tiedä mitä skeidaa viimeksi tuli laitettua takapäähän...nuo on edessä tosiaan kestäneetkin hyvin!
                        Last edited by huppu; 23-10-2013, 09:57. Reason: Korjaus
                        BMW E46 318d 10/04

                        Comment

                        • H3nxu
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2011
                          • 777
                          • Kerava

                          Originally posted by huppu View Post
                          Joo takaiskareiden yläpäät mitä muuten maksaa marmorilta? En jaksanut lähteä Wetterin varaosatiskille jonottamaan. En muista tuota laadukkaampaa valmistajaa, mutta hintaa jäi 20 €/kpl. Oon aina pyrkinyt laittamaan OEM/OEM-laatusta tavaraa....tällä kertaa sattui vahinko.

                          Näemmä 2,5 v. sitten olen vaihtanut etuiskarit (Sachs) ja niiden yläpäät (Lemförder). En sitten tiedä mitä skeidaa viimeksi tuli laitettua takapäähän...nuo on edessä tosiaan kestäneetkin hyvin!
                          Schmiedmanilla Mayle HD vahvistetut(?) yläpäät 15€ kpl.

                          Comment

                          • KalmanKalpea
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2012
                            • 59
                            • Kajaani

                            Mistä ootte tilailleet/ostelleet "oikeita" ledejä bemariin joissa siis vastus? :think

                            Comment

                            • Marttyyri
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2012
                              • 108
                              • Finland, Lohja

                              Originally posted by KalmanKalpea View Post
                              Mistä ootte tilailleet/ostelleet "oikeita" ledejä bemariin joissa siis vastus? :think
                              Motonet! Kato sit et lukee "CAN väylään sopiva" ni ei valita ajotietokone.
                              -Martti
                              EX e46 316 peruskäyttis. Sillä tehottomimalla myllyllä :<
                              EX e36 325i vanokseton pikkulohko.
                              EX e34 535i kuningaskoppa kuningasmoottorilla.
                              NYT e39 535i V8 mörkömoottori
                              NYT e28 518 kaasaritykki ehkäpä projektiksi :think

                              Originally posted by Alpina E34
                              Tosiasiahan on se että autoissa on takaveto ja muissa on sitten mitä on.
                              Mikään ei poista sitä seikkaa, että etuveto sopii autoon yhtä hyvin kuin sialle rusetti.

                              Comment

                              • McBeast
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2007
                                • 2998
                                • Tallinn

                                Ebayssa myös kaupustelijoita pilvinpimein, että valitsemaan vaan. Tai sitten, vaikka foorumilta EPDM.
                                Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎