Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/E91/E92/E93 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkod
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 5202
    • Stadi

    Tulipa mieleen kun tossa avossa on automaattipitkät ja siinä peilin alla on kamera? niin voisiko sille koodailla jotain lisäoptioita?
    Helkama S3000
    Myydään kutosen alustaosia
    This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

    Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

    Comment

    • pro_tinnitus
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 273
      • Etelä-Suomi

      Originally posted by PedroJ View Post
      Auto E92 330i -08, onko pyöränlaakeri vai mikä? Autosta kuuluu selvimmin nopeuksilla noin 110-120km/h sellainen väpättävä ääni suht korkeataajuuksinen, eii mikään jurina kuitenkaan. Hiukan kuin joku vanha pesukone linkoaisi, vähän samantapainen ääni. Kun mennään yli 120 ääntä ei juuri enää kuulu tai se häviää rengasmeluun. Alle sadankympin se hiljenee selvästi ja alle satasen sitä ei juuri enää kuulu.
      Ääni kuuluu aika varmasti oikealta. Aluksi se tuntui kuuluvan takaa, mutta nyt muutamana viime päivänä se tuntuisi kuuluvan pikemminkin edestä. Sen verran myös että apparin puolella edessä ja takana istuvat sanovat että eivät kuule tuota ääntä.
      Ääni kuuluu kun ajaa suoraa tai kumpaan suuntaan tahansa kaartuvassa mutkassa normaaliajossa. Mutta, jos suht jyrkkään koittaa kääntää mitä nyt normaaliajossa voi tehdä niin ääni lähes loppuu oikealle käännettäessä.
      Olen myös huomaavinani ihan pienemmilläkin 40-70km/h nopeuksilla sellaisen hienoisen korkeahkon hiukan hankaavan/ulisevan äänen joka tosin hyvin vaimea. Vähän vaikea kuvailla.
      Yks ilta nostin pyöriä yksi kerrallaan ilmaan ja kokeilin pyörittää renkaita ja pitää jousesta toisella kädellä kiinni, mutta en tuntenut kyllä mitään havaittavaa tärinää jousessa. Kaikki pyörät rahisivat/kahisivat pyöritettäessä jonkin verran mutta ne mennevät jarrujen hienoisen laahauksen piikkiin. Oikea takapyörä tosin rahisi selvästi muita enemmän. En tajunnut siinä kokeilla onko klappia.
      Pyöränlaakeria (etu tai taka) olen koko ajan epäillyt mutta toisaalta kun mittarissa on vasta 85tkm, niin voiko ne mennä noin pian. Ex-Audissanihan nuo oli kulutustavaraa ja eka meni jo 55tkm:ssä, mutta onko näissä E92:ssa ollut samanlaista vaivaa? Tai mitä muuta kannattais tsekata.
      Kyllä nuo 200t pitäisivät kestää. Itselläni vasta yksi takalaakeri vaihdettu ja kilometreja on reippaasti yli 200t. Kyllä laakeri kuuluu selvästi ajossa jos se menossa. Ääni yleensä pahentuu ajan myötä. Aja mutkaista tietä jossa on peräkkäin oikealle ja vasemmalla kaartuvia mutkia, jos jurina loppuu toisessa mutkassa ja jurisee toisessa ja on kokoajan kuuluvissa suorilla on varmaankin laakeri kyseessä. Yleensä takalaakerit menevät ensin. Vaihtoon riittää pelkkä laakeri , edessä menee vaihtoon koko napa laakereineen.
      E90 320d -05
      EX: Z3 E36/8 3.0i

      Comment

      • touring39
        BTCF Member
        • May 2005
        • 3901
        • Kaarina

        Originally posted by pro_tinnitus View Post
        Kyllä nuo 200t pitäisivät kestää. Itselläni vasta yksi takalaakeri vaihdettu ja kilometreja on reippaasti yli 200t. Kyllä laakeri kuuluu selvästi ajossa jos se menossa. Ääni yleensä pahentuu ajan myötä. Aja mutkaista tietä jossa on peräkkäin oikealle ja vasemmalla kaartuvia mutkia, jos jurina loppuu toisessa mutkassa ja jurisee toisessa ja on kokoajan kuuluvissa suorilla on varmaankin laakeri kyseessä. Yleensä takalaakerit menevät ensin. Vaihtoon riittää pelkkä laakeri , edessä menee vaihtoon koko napa laakereineen.
        Näin ne kokemukset ja mielipiteet vaihtelee. 120-140.tkm paukahtaa yleensä ensimmäinen takapyörän laakeri e9X-malleista. Mullakin on kahdesta vaihdettu noilla kilsoilla.
        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

        Ex:
        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

        Comment

        • pro_tinnitus
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 273
          • Etelä-Suomi

          Originally posted by touring39 View Post
          Näin ne kokemukset ja mielipiteet vaihtelee. 120-140.tkm paukahtaa yleensä ensimmäinen takapyörän laakeri e9X-malleista. Mullakin on kahdesta vaihdettu noilla kilsoilla.
          Tuo nelivetoisuus saattaa vaikuttaa myös asiaan. Mutta itse ainakin olen tyytyväinen ettei enempää laakereita ole täytynyt vaihdella, kop kop. Alustakin kesti reippaasti yli 200t, joten jotain ovat näissä alkupään kotteroissa tehneet hyvin.
          E90 320d -05
          EX: Z3 E36/8 3.0i

          Comment

          • PedroJ
            Newbiemmer
            • Jan 2015
            • 28
            • Espoo

            Originally posted by pro_tinnitus View Post
            Kyllä nuo 200t pitäisivät kestää. Itselläni vasta yksi takalaakeri vaihdettu ja kilometreja on reippaasti yli 200t. Kyllä laakeri kuuluu selvästi ajossa jos se menossa. Ääni yleensä pahentuu ajan myötä. Aja mutkaista tietä jossa on peräkkäin oikealle ja vasemmalla kaartuvia mutkia, jos jurina loppuu toisessa mutkassa ja jurisee toisessa ja on kokoajan kuuluvissa suorilla on varmaankin laakeri kyseessä. Yleensä takalaakerit menevät ensin. Vaihtoon riittää pelkkä laakeri , edessä menee vaihtoon koko napa laakereineen.
            Jaahas. Tänään kävin paikallisella merkkipajalla (kesälomareissulla tässä olen) jotta tsekkaavat missä vois vika olla. Diagnoosi oli että oikeanpuoleinen etupyöränlaakeri on hajoamassa. Koeajoivat ja jollain stetoskoopilla millä lie olivat kuunnelleet. Välystä ei vielä kuulemma tuntunut.

            Comment

            • Fungus
              Newbiemmer
              • Jul 2015
              • 5
              • Helsinki

              Pistetääs ekaa viestiä/kysymystä:

              Eli olisi kiikarissa E92 328i, vuosimallia 2007, automaatti ja ajettu noin 99tkm. Katsellut pidempään E92 325 (3.0L) malleja, mutta tuo 328i jenkkituonti pisti silmään ja siirtyi samantien vakavaan harkintaan.

              Onko mitään, mitä pitäisi pitää silmällä tai mihin pitäisi varautua tuon kanssa? Nopeasti kun asiaa tutkiskelin, niin ei mitään super kriittistä löytynyt, mutta saatta olla, että jotain jäi näkemättä.

              Comment

              • N54
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2012
                • 527
                • Satakunta

                Originally posted by Fungus View Post
                Pistetääs ekaa viestiä/kysymystä:

                Eli olisi kiikarissa E92 328i, vuosimallia 2007, automaatti ja ajettu noin 99tkm. Katsellut pidempään E92 325 (3.0L) malleja, mutta tuo 328i jenkkituonti pisti silmään ja siirtyi samantien vakavaan harkintaan.

                Onko mitään, mitä pitäisi pitää silmällä tai mihin pitäisi varautua tuon kanssa? Nopeasti kun asiaa tutkiskelin, niin ei mitään super kriittistä löytynyt, mutta saatta olla, että jotain jäi näkemättä.
                Jos kyseessä on se musta vaalealla sisustalla oleva alle 20 t€ maksava niin en kyllä itse edes harkitsisi sitä. Tuotu kaksi vuotta sitten Liettuasta ja rekisteröintikatsastuskin mennyt vasta kolmannella kerralla läpi. Baltian alueelle joutunut jenkkimalli tarkoittaa yleensä vain yhtä asiaa.

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4180

                  Originally posted by N54 View Post
                  Baltian alueelle joutunut jenkkimalli tarkoittaa yleensä vain yhtä asiaa.
                  Juu, ei se ainakaan muuttoauto ole...

                  Toisaalta kolarivauriot voi olla hyvin pienet, tai sitten ihan paskaks menny. Tuon ikäsiä pikkukolareilla olleita 325-335 saa 4000-5000 taalalla jenkeistä... VIN numerolla yleensä saa auton tiedot ja kuvat carfaxista, tms, halvimmillaan pari euroo maksaa kysely, riippuen montako kyselyä kerralla ostaa.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • Fungus
                    Newbiemmer
                    • Jul 2015
                    • 5
                    • Helsinki

                    Originally posted by N54 View Post
                    Jos kyseessä on se musta vaalealla sisustalla oleva alle 20 t€ maksava niin en kyllä itse edes harkitsisi sitä. Tuotu kaksi vuotta sitten Liettuasta ja rekisteröintikatsastuskin mennyt vasta kolmannella kerralla läpi. Baltian alueelle joutunut jenkkimalli tarkoittaa yleensä vain yhtä asiaa.
                    Tuosta yksilöstä juurikin on kyse. Kyllähän se vaikuttikin jo liian hyvältä ollakseen totta, jotain määtää siinä oli oltava.

                    Noh, ei siinä. Etsinnät jatkunee sitten vielä. Pitänee vaan pitää kiikarissa 325 3.0L koneella ja sitten ihan 330:t.

                    Comment

                    • Fungus
                      Newbiemmer
                      • Jul 2015
                      • 5
                      • Helsinki

                      Itseasiassa tähän voisin pistää jatkokysymyksen:


                      Onko JÄRKEVÄMPI hankkia E90 vai E92? E92 miellyttää omaa silmää niin suuresti, että olen valmis joustamaan käytännöllisyydenkin kanssa aika paljon. Mitä muutenkin kannattaisi pitää silmällä kokonaisuuden kannalta? Onko jotain, mitä ehdottomasti kannattaisi vältellä tai pitää silmällä?
                      Onko hirveä virhe ostaa vaikka 130-150tkm ajettu yksilö, jos tähtäimessä on 3.0L bensakoneet ja kilsoja tulee vuodessa noin 40-45tkm?
                      Myöskin se, että kannattaako hommata automaatti tai manuaali, jos puhutaan suorituskyvystä ja ylläpitokuluista?
                      Last edited by Fungus; 22-07-2015, 16:38.

                      Comment

                      • pro_tinnitus
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 273
                        • Etelä-Suomi

                        Originally posted by Fungus View Post
                        Itseasiassa tähän voisin pistää jatkokysymyksen:


                        Onko JÄRKEVÄMPI hankkia E90 vai E92? E92 miellyttää omaa silmää niin suuresti, että olen valmis joustamaan käytännöllisyydenkin kanssa aika paljon. Mitä muutenkin kannattaisi pitää silmällä kokonaisuuden kannalta? Onko jotain, mitä ehdottomasti kannattaisi vältellä tai pitää silmällä?
                        Onko hirveä virhe ostaa vaikka 130-150tkm ajettu yksilö, jos tähtäimessä on 3.0L bensakoneet ja kilsoja tulee vuodessa noin 40-45tkm?
                        Myöskin se, että kannattaako hommata automaatti tai manuaali, jos puhutaan suorituskyvystä ja ylläpitokuluista?
                        Ei mitään järkeä tuollaisilla ajomäärillä bensakoneista hommata. 325d tai 330d automaatilla tai ilman on järkevin. Nämä vanhemmat automaatit ovat hitaampia ja kuluttavat enemmän mitä manuaalit ja ylläpitokulutkin ovat suuremmat + verot. Mukavuuden kannalta tietty automaatti on ylivoimainen, mutta jos lähes pelkkää maantieajoa niin manuaalikin kelpaa, kun vakionopeussäätimellä ajeluahan se lähinnä on. Noilla kilometrimäärillä ajat auton heti "loppuun" (yli 200t) , joten jopa lähemmäs 200t ajetut voivat tulla kysymykseen. E92 vs E90 , on sitten tyyli vs käytännöllisyys kysymys. 2 ovisuus on ilkeää tiukoissa parkkiruuduissa ja 4 ovinen on aina kätevämpi jos ihmisiä pitää kuskata enemmän kuin 2.
                        Last edited by pro_tinnitus; 22-07-2015, 17:36.
                        E90 320d -05
                        EX: Z3 E36/8 3.0i

                        Comment

                        • Fungus
                          Newbiemmer
                          • Jul 2015
                          • 5
                          • Helsinki

                          Originally posted by pro_tinnitus View Post
                          Ei mitään järkeä tuollaisilla ajomäärillä bensakoneista hommata. 325d tai 330d automaatilla tai ilman on järkevin. Nämä vanhemmat automaatit ovat hitaampia ja kuluttavat enemmän mitä manuaalit ja ylläpitokulutkin ovat suuremmat + verot. Mukavuuden kannalta tietty automaatti on ylivoimainen, mutta jos lähes pelkkää maantieajoa niin manuaalikin kelpaa, kun vakionopeussäätimellä ajeluahan se lähinnä on. Noilla kilometrimäärillä ajat auton heti "loppuun" (yli 200t) , joten jopa lähemmäs 200t ajetut voivat tulla kysymykseen. E92 vs E90 , on sitten tyyli vs käytännöllisyys kysymys. 2 ovisuus on ilkeää tiukoissa parkkiruuduissa ja 4 ovinen on aina kätevämpi jos ihmisiä pitää kuskata enemmän kuin 2.
                          Njuu, dieseli olisi se kaikkein järkevin vaihtoehto, mutta saakeli kun ei haluaisi dieseliä hankkia, vaan haluaisia pidättäytyä bensassa. Vaihtelen kyllä autoa vuoden välein, eli kilometrejä kerkeisi tulla juurikin se 35-45tkm ennen auton vaihtoon menoa. Eipä ole myöskään ollut ihan hirveästi tarjolla E92:sta 3.0 dieselinä.

                          Muutenkin minulla on aina ollut vähän se, että +150tkm ajettu auto on ollut aina ihan "loppuuajettu". Olenkin aina ostanut autoni alle 100tkm ajettuna. En ole kylläkään ikinä omistanut dieseliä.

                          Ja tuo on kyllä totta, etenkin, kun nyt on 4 ovinen auto. Mutta taidan joustaa tässä tapauksessa käytännöllisyydestä, koska E92 ulkonäkö vaan sytyttää niin perkeleesti.

                          Pitää vaan pitää ne silmät auki tässä nyt sitten, jos jostain vaikka löytyisi joku potentiaalinen yksilö. Pari erittäin hyvää yksilöä tullut spotattua, mutta pahan epäröinnin ja vaihtopakon takia en ole saanut ostettua. Käytän siis omaa autoa työssäni, eli on pakko olla auto alla jatkuvasti.

                          Comment

                          • heifetz
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2015
                            • 429
                            • Finland

                            Originally posted by heifetz View Post
                            Mulla sama saatanan ulina! Auto (tosin E61) menossa keskiviikkona pajalle sen takia. Raportoin jos jotain löytyy.
                            Paja (marmori) ei löytänyt mitään muuta kuin väärin asennetun raitisilmansuodattimen. Melu jatkuu silti. Epäilen että ääni tulee vääntyneestä etuvanteesta, koska ääni kuuluu vain 90km/h+ nopeuksissa.
                            Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
                            Ex. E81 118d LCI Bluewater

                            Comment

                            • pro_tinnitus
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 273
                              • Etelä-Suomi

                              Originally posted by Fungus View Post
                              Njuu, dieseli olisi se kaikkein järkevin vaihtoehto, mutta saakeli kun ei haluaisi dieseliä hankkia, vaan haluaisia pidättäytyä bensassa. Vaihtelen kyllä autoa vuoden välein, eli kilometrejä kerkeisi tulla juurikin se 35-45tkm ennen auton vaihtoon menoa. Eipä ole myöskään ollut ihan hirveästi tarjolla E92:sta 3.0 dieselinä.

                              Muutenkin minulla on aina ollut vähän se, että +150tkm ajettu auto on ollut aina ihan "loppuuajettu". Olenkin aina ostanut autoni alle 100tkm ajettuna. En ole kylläkään ikinä omistanut dieseliä.

                              Ja tuo on kyllä totta, etenkin, kun nyt on 4 ovinen auto. Mutta taidan joustaa tässä tapauksessa käytännöllisyydestä, koska E92 ulkonäkö vaan sytyttää niin perkeleesti.

                              Pitää vaan pitää ne silmät auki tässä nyt sitten, jos jostain vaikka löytyisi joku potentiaalinen yksilö. Pari erittäin hyvää yksilöä tullut spotattua, mutta pahan epäröinnin ja vaihtopakon takia en ole saanut ostettua. Käytän siis omaa autoa työssäni, eli on pakko olla auto alla jatkuvasti.
                              Käy ajamassa 330i ensin ja sitten 330d perään niin huomaat mikä ero on väännössä. Jos vääntöä ei kaipaa niin sitten 330i on sopiva auto sinulle.
                              E90 320d -05
                              EX: Z3 E36/8 3.0i

                              Comment

                              • Lucifer-61
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2014
                                • 172
                                • Oulu Ykin osavaltio

                                Originally posted by pro_tinnitus View Post
                                Käy ajamassa 330i ensin ja sitten 330d perään niin huomaat mikä ero on väännössä. Jos vääntöä ei kaipaa niin sitten 330i on sopiva auto sinulle.
                                Kyllä se naaman veti virneeseen kun ekakerran polkas 335 d Hämeenlinnan motarilla viime kesänä. Ei uskalla edes lastuttaa ku pelottaa että ei saa virnettä naamasta pois edes nukkuessa. 😁

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎