Tänään luettiin boschin testerillä vikakoodit ja näytti tälläiset koodit:
A0B5 Nopeusimpulssi
A116 Ezs-ohjainlaite Viallinen
Ei päästy abs yksikön sisälle ja vikana autossa on vieläkin, että luistonesto valo vilkkuu jyrkästi käännettäessä. Rupee vilkkumaan ja nykimään, kun ajaa pitkään vakkarilla. Pistää tyrepressuren mittaristoon tietyin väliajoin.
Tänään luettiin boschin testerillä vikakoodit ja näytti tälläiset koodit:
A0B5 Nopeusimpulssi
A116 Ezs-ohjainlaite Viallinen
Ei päästy abs yksikön sisälle ja vikana autossa on vieläkin, että luistonesto valo vilkkuu jyrkästi käännettäessä. Rupee vilkkumaan ja nykimään, kun ajaa pitkään vakkarilla. Pistää tyrepressuren mittaristoon tietyin väliajoin.
Onko kelläkään tietoa, mitä kannattaisi tehdä?
Auto on 320da sedan ja vuosimalli on 2005
Tästä on ollut täällä aiemminkin juttua ja omaakin kokemusta on. Veikkaan että takanapojen abs kehät on ruosteesta soikeena ja paskaset. Nitkuttele rauhallisesti anturit irti ja putsailet sitä kautta kehästä suurimmat shaisset pois. Jotain sopivaa ainetta ja paineilmaa. Putsaa anturit myös, jos kehä on ottanut anturin päähän kiinni laita joku ohut korotus anturin alle se voi auttaa.
Jos tuolla askartelulla on positiivista vaikutusta niin sitten voi varautua pidemmän päälle joko päivittämään softa (auttaa kuulemma) tai sitten vaihtamaan itse kehä niitä saa tarvikkeena.
Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Tästä on ollut täällä aiemminkin juttua ja omaakin kokemusta on. Veikkaan että takanapojen abs kehät on ruosteesta soikeena ja paskaset. Nitkuttele rauhallisesti anturit irti ja putsailet sitä kautta kehästä suurimmat shaisset pois. Jotain sopivaa ainetta ja paineilmaa. Putsaa anturit myös, jos kehä on ottanut anturin päähän kiinni laita joku ohut korotus anturin alle se voi auttaa.
Jos tuolla askartelulla on positiivista vaikutusta niin sitten voi varautua pidemmän päälle joko päivittämään softa (auttaa kuulemma) tai sitten vaihtamaan itse kehä niitä saa tarvikkeena.
Unohdinkin laittaa, että takakehät putsattu ja tarkastettu-> ei vaikutusta. Softa päivityksen hinnoista mitään tietoa ja hyvää paikkaa Etelä-Suomessa ?
Oletko jo tuon ketjun lukenut. Omassa autossa poistui viat lopulta vain sensorin vaihdolla. Schmiedmanista sen hain, eikä se mielestäni ollut edes kovin hintava. Mulla ei tosin herjannut ohjainlaitetta missään vaiheessa. Kumman puolen ABS-sensoria diagnoosi huutelee, niin kokeile vaihtaa aluksi se. Ei pitäisi olla iso homma.
Jos niitä kehärenkaita tarvitset niin mulla on 320i 2005:een yhdet uudet passelit renkaat. Tuli ostettua hätäpäissään ja nyt ne ovat varalla. En tiedä käykö 320d:een, mutta näppärä ja motivoitunut yksilö hakee tiedon nopeastikin
Eilen vaihtu apparin puolelle uusi takapyöränlaakeri, mutta nyt palaa abs, luistonesto ja käsijarrun valo. Syttyy heti ajamaan lähdettyä vaikka nollaa koodit. abs ei toimi, eikä luistonestoa saa päälle. abs-anturit mitattiin ja molemmat antaa samaa vastusta.
Mistä etsimään vikaa seuraavaksi?
Oletko jo tuon ketjun lukenut. Omassa autossa poistui viat lopulta vain sensorin vaihdolla. Schmiedmanista sen hain, eikä se mielestäni ollut edes kovin hintava. Mulla ei tosin herjannut ohjainlaitetta missään vaiheessa. Kumman puolen ABS-sensoria diagnoosi huutelee, niin kokeile vaihtaa aluksi se. Ei pitäisi olla iso homma.
Jos niitä kehärenkaita tarvitset niin mulla on 320i 2005:een yhdet uudet passelit renkaat. Tuli ostettua hätäpäissään ja nyt ne ovat varalla. En tiedä käykö 320d:een, mutta näppärä ja motivoitunut yksilö hakee tiedon nopeastikin
Kiitos jakamastasi linkistä, täytyy viikonloppuna ottaa auto nosturille ja tutkia vielä abs kehät. Edellisellä kerralla en mitannut tuota anturin ja abs kehän väliä. Tietokone ei anna abs antureita.. Inpalla kun luettiin pari kuukautta sitten niin näytti livedatassa, että kaikki abs anturit toimii..
Mitä pitäs ottaa erityisesti huomioon ku menee koeajaan ja mahdollisesti tekeen kauppaa? Auto 320d automaatti farkku, vm 08. Ajettu n. 230 000, tuotu saksasta 2011 ja ollu sen jälkeen yhdellä omistajalla täällä.
Katotaan vaihtuuko merkki
Mitä pitäs ottaa erityisesti huomioon ku menee koeajaan ja mahdollisesti tekeen kauppaa? Auto 320d automaatti farkku, vm 08. Ajettu n. 230 000, tuotu saksasta 2011 ja ollu sen jälkeen yhdellä omistajalla täällä.
Katotaan vaihtuuko merkki
Jakoketjuhan noissa on heikoin lenkki. Ja kannattaaa tarkkana olla sen kanssa. Ja tähän liittyen on jonkin sortin korjauskampanja bemarilla. Hehkut myös noilla kilsoilla voi olla finaalissa. Koneen lämmöt tsekkaa salavalikosta. Termarit usein myös rikki. Itse joutunut jokaiseen n. 200t ajettuun vaihtamaan. En tiedä millainen on n47 koneessa turbon kesto? Ainakin M47 turbo ei juuri tuota pidempään kestä.
Viime aikoina kunnon vesikeleillä olen huomannut jarruttaessa, että jarrutehoa ei ole juuri nimeksikään ja auto ohjautuu oikealle. Jarrupolkimen nosto ja uusi painallus auttavat asiaan. Mikä mahdollisesti aiheuttaa? Kuivalla toimii normaalisti, samoin usein jarrutellessa esim. kaupunkiajossa.
Kiitti
Paljon noi hehkut ja termarien vaihdot kustantaa?
Salavalikon ohjeet varmaan löytyy jostain täältä, pitää varmaan ottaa joku viisaampi mukaan.
Osien hinnat jos ite tekee: Päätermari 70e, egr termari 30€. Hehkutulpat n.10-15€\kpl. Hehkurele 60€. Egr termari jos vaan on rikki niin sen osaa apinakin vaihtaa. Hehkut vähä vaikeampi kun pitää imusarja irroittaa mutta foorumilla on jotain ohjeita ja itekkin enskertalaisena osasin vaihtaa. En ihan varma onko samalla tekniikalla nuo termarit ku aikasemmassa m47 koneessa. Joku liikkeessä vaihdattanut voi kertoa tarkemmin mitä siellä velottavat.
Mitäs muuten on turbon kestot ollu porukalla näissä kutosdieseleissä? Kävin tuossa virosta 325 diisselin ja 217 nyt mittarissa. Ei ainakaan turbossa akselinsuuntaista välystä ollut. Sivuttain oli pieni välys joka lienee normaali. Todella vaimea hälytysajoneuvon ulina kuuluu pienillä kierroksilla moottorijarrulla mutta imupuolen siivet kyllä näytti ehjältä mitä hieman sai kurkistettua.
Kerrankin tuli todella asiallisen oloinen bemari ostettua Sisusta melkein kuin tehtaalta ois äsken lähteny ja varusteita vaikka kuin paljon. Ainoa erikoinen asia oli moottoritilan lämposuojat jotka oli kaikki helvetin hapertuneet ja rikki. Onko tämä ollu miten normaalia?
Sama kiinnostaisi itseäkin miten näitten kutos diisselien turbot on kestäneet. Itseltäkin kuuluu tietyillä kierrosaluella tiettynä aikoina vaimea "vikinä" vai miksi tuota kutsuisi. Jossain tuosta ohimennen puhuttiin että jollain kuulunut melkein uudesta asti eikä ole tuottanut mitään ongelmia.
Turbosta ei vissiin käsitystä juuri muuten saa kun katsomalla siipien kunnot ja ettei akselisuuntaista välystä ole. Vetoja tuntuu olevan ja öljyä ei syö, mut lienee jo aika loppu jos alkaa öljyn kulutuksessa näkyä turbon väljyys.
Eilen vaihtu apparin puolelle uusi takapyöränlaakeri, mutta nyt palaa abs, luistonesto ja käsijarrun valo. Syttyy heti ajamaan lähdettyä vaikka nollaa koodit. abs ei toimi, eikä luistonestoa saa päälle. abs-anturit mitattiin ja molemmat antaa samaa vastusta.
Mistä etsimään vikaa seuraavaksi?
Mulla oli sama. Liikkeessä laitettiin ja heti syttyi valot. Ajoin takasin ja katsottiin testerillä, että kaikki muut pyörät antaa nopeustiedon paitsi se mihin laakeri oli vaihdettu. Vaihdettiin laakeri toisen kerran ja kaikki rokkaa. Ilmeisesti anturi on aika tarkka ja jostain syystä ei saanut tietoa ekasta vaihdetusta laakerista. En muista minkä merkkinen se laakeri oli, mutta saman valmistajan se piti olla kun OEM.
Comment