Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jh5xx
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 494
    • Kiuruvesi

    E91 ledbar asennus

    Asiasta monella topicilla puhetta.tarkoitus asentaa lisä valo keulalle.onko mahdollista ryöstää virta valon liittimestä josta tulee 12v kun pitkät valot laittaa päälle.kyseessä xenon pitkät ja kaarre valot umpiossa.
    Käykö tavan rele asennus vai pitääkö olla eri rele?
    E70 X5 LCI
    - P-Sawo Connection -
    - Aja sinä mennessä niin minä otan tullessa -
    -vikakoodin lukua ja nollausta inpalla/bmw scannerilla sekä live datan lukua-

    Suoritan Tukkivannesahausta/Hirrensorvausta

    Ex: E91 318d
    Ex: E61 525d toukka
    Ex: E46 330d sedan
    Ex: E46 328 Coupe
    Ex: E39 530d Sedan

    Ex: E39 525i Sedan
    Ex: E39 523i Toukka
    + Useita ex kikottimia

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      Originally posted by Vicious_e36 View Post
      Hyvä tietää! Akku tähän onkin jo vaihettu. Pitää tuossa vklp vaihdella hieman osia.

      Saiko näistä vanhan startin kunnostettua, niin jäisi vanha vielä varalle?
      Jos työkalut pysyy kädessä, niin saa. Teettämällä ei taida kannattaa kun vaihtolaitteita saa melko edullisesti.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1227
        • Kainuu

        Originally posted by Elätti View Post
        Eihän ole viime aikoina käytetty keulan poikkitukitankoja koneen päältä irti? Itsellä kuului epämääräistä kolinaa kanssa tuolta kojelaudan suunnilta. Olin huonosti kiristänyt ruuvin siitä tuulilasin edestä, sen pyöreän muovikorkin alta.
        Kesällä käytin ja jäi juurkin kyseinen ruuvi kiristämättä. Melkoista narinaa piti ennenkuin kiristi.
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1227
          • Kainuu

          Originally posted by alfaromeo View Post
          ^^ Silloin kun ääntelee, koita piruuttaan painaa kädellä taustapeilin edessä olevia muoveja. Itellä ne joskus resonoi tuulilasiin (kylmällä ilmalla)...
          Tuo ei ole resonanssi vaan sellainen kuin pieni pultti kolisi väljässä reiässään.
          BMW i4 M50, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

          Comment

          • hasba
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 584
            • 05900

            Vikakoodi 5D14

            Aktiivivakkari antaa oheista vikakoodia "5D14 Sensor dejustiert" eli sensori on väärässä asennossa. On kuitenkin suorassa kii puskurissa. Tämän lisäksi aktiiviohjaus antaa välillä virhettä että steering may be at angle. Koitin inpalla nollata näitä mutta ilman onnistumista. Osaisiko joku fiksumpi neuvoa miten ensin ratin keskikohta nollataan ja sen jälkeen ACC:hen palautetaan vakio asetukset? Autosta on ollut puskuria ja vaikka mitä irti kuten ACC myös.
            Last edited by hasba; 07-10-2022, 17:54.
            E91 335i M-Sport (17T, VRSF, BMS...)
            Ex: E91 330D LCI, E92 335i, E39 M5, E36 M3, E34 540i...

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1776
              • Turku

              ^kannattaa AINA laittaa tänne pelkän koodin lisäksi se selite. Kukaan ei noita ulkoa muista. Ja harva viitsii googlata koodeja.
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • Vicious_e36
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2015
                • 840
                • Hämeenlinna

                Originally posted by HTK12 View Post
                Nämä kyllä ehjinä ja kunnossa olevalla akulla lähtee pakkasellakin käyntiin ilman yhtään toimivaa hehkua. Käynti toki karu käynnistyksen jälkeen, hirveä katku ym. mutta lähtee. Eli startti siellä huonona tai sitten joku liitos temppuilee. Kuten sanottu maakaapeli on aika yleinen vika näissä, joten kannattaa sekin tarkistaa.
                Tuli ostettua suoraan uus startti ja samalla vaihtui uus hehkuboxi ja taas toimii

                Osaako joku sanoa, että mistä yleensä johtuu, kun adaptiivinen valo-ominaisuus ei toimi. Herjaa vikavaloa:think
                e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                ex:
                e36 328i ’95 Touring,
                e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                Comment

                • jluoma
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2015
                  • 685
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by Vicious_e36 View Post
                  Osaako joku sanoa, että mistä yleensä johtuu, kun adaptiivinen valo-ominaisuus ei toimi. Herjaa vikavaloa:think
                  Omassani veikkaisin vasemmassa umpiossa olevaa ohjausboksia, joka olisi vikaantunut kun umpioon pääsi kosteutta rikkinäisen muoviluukun kautta.

                  Toivoin alkavan toimia kuivattelun jälkeen, mutta näköjään ei.
                  Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                  325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                  Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    Originally posted by Vicious_e36 View Post
                    Tuli ostettua suoraan uus startti ja samalla vaihtui uus hehkuboxi ja taas toimii

                    Osaako joku sanoa, että mistä yleensä johtuu, kun adaptiivinen valo-ominaisuus ei toimi. Herjaa vikavaloa:think
                    Hyvin tuttu vaiva, yleensä kosteus pääsee umpioon ja sitten ohjainlaite hapettuu. Koodeista voisi aloittaa, niin tietäisi mistä lähteä tutkimaan.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 588
                      • Espoon haja-asutus

                      Mites E90 nelivedon etutolpat lähtee helpoiten irti? Pitääkö/kannattaako ottaa irti tukivarsia navasta/apurungosta, pitääkö raidetangon päät irrotella, pitääkö vetaria ottaa navasta irti, jarrulevyä pois tieltä, puristaa jousta paikallaan?

                      E60:ssä parikin tekniikkaa kokeiltu onnistuneesti, mutta ei ole just E90:n etupäätä tarvinnut purkaa.

                      E

                      Comment

                      • J-ii
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2013
                        • 44
                        • Joroinen

                        Originally posted by ErkkiE View Post
                        Mites E90 nelivedon etutolpat lähtee helpoiten irti? Pitääkö/kannattaako ottaa irti tukivarsia navasta/apurungosta, pitääkö raidetangon päät irrotella, pitääkö vetaria ottaa navasta irti, jarrulevyä pois tieltä, puristaa jousta paikallaan?

                        E60:ssä parikin tekniikkaa kokeiltu onnistuneesti, mutta ei ole just E90:n etupäätä tarvinnut purkaa.

                        E
                        Itse ainakin onnistunut pari kertaa vaihtamaan puristelematta ja purkamatta mitään ylimääräistä. Yläpäätä ei kannata irrottaa kokonaan ennen kuin iskari on irti olkavarresta/navasta.
                        e91 330d xDrive M-sport -09

                        EX e91 330xd -08
                        EX e46 330i Touring M-sport -02
                        EX e36 sedan 325iA 24.01.1992
                        L807A Länderausführung Japan

                        Comment

                        • ErkkiE
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 588
                          • Espoon haja-asutus

                          Kiitoksia. Siltä se silmämääräisesti näytti, että voisi tulla ilman mitään taikoja, kun tolppa ei mene yhtään läpi siitä navasta. E60:ssä menee noin sentin ja senkin juuri ja juuri saa irti sieltä. Sinänsä noissa keula melko samanlainen mitä nyt E60:ssä hienommista materiaaleista tukivarret.

                          Huomenna kokeilemaan. Onneksi nuo olleet auki muutama vuosi sitten, niin ei ole 15 vuoden jumia. Toki nyt sitten katkesikin (alkuperäinen) etujousi huolella. Onneksi teki kotipihassa, niin kymmenen metrin siirto talliin. Eipä sitä ajamalla olisi kaukaa tuotukaan, kun hankasi kierre renkaaseen.

                          E

                          Comment

                          • alfaromeo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2019
                            • 256
                            • Suomi

                            Tukivarret antaa todella paljon myöden vääntäessä alaspäin, riittää iskarin alapään irroittamiseen olka-akselista. Jos on xenonit muista irroittaa korkeus-anturi alatukivarresta vasemmalta edestä !

                            Tähän hätään ei muista, pitikö vetaria irroitella navasta vai jaksaako vääntyä mukana :think H&R jousisatsi tuli laitettua aiempaan xdriveen...
                            E92 335ia
                            F11 535ia

                            Comment

                            • ErkkiE
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 588
                              • Espoon haja-asutus

                              Noniin, nyt on uudet jouset (330xd:ssä). Osat löytyi Kaarinasta hyllystä ja tulivat päivässä. Näemmä Sachsilta löytyy tarvikejousista useita variaatioita vastaten Bemarin omaa jousitaulukkoa. Ainakin tuossa täsmäsi kaikki jousen pituutta, paksuutta, kierteen määrää ja muuta myöten ja auton korkeus ei käytännössä muuttunut mihinkään ja samoin (tietysti) tuntuu ihan samalta kuin (ehjillä) alkuperäisillä. Tämä auto siis vakiojousilla, mutta hiukan jämäkämmillä iskareilla (Bilstein/Koni).

                              Ainakin Bilstein B6 kanssa oli se tilanne, että tukivarsia ei tarvinnut edes vääntää, vaan varovasti laski tunkilla, kunnes mahtui pois. Vetarikaan ei pahaan kulmaan näytä menevän tuossa. Toki pitää olla huolellinen, ettei napa käänny ulospäin pullauttamaan vetarin sisäpäätä. Eli siis ei tarvitse irrottaa vetaria tai muutakaan, mutta toki vetarin kanssa hyvä olla varovainen. Viitosessa (E6x) on selvästi tiukempaa ja siinä auttaa, jos ottaa hiukan irti tukivarsia ja/tai vetaria, kun muuten joutuu aika kovaa vääntämään iskarin ulossaamiseksi.

                              Kokonaisuudessaan varsin suoraviivainen homma, mitä nyt erään merkkiliikkeen jäljiltä kaikki tolkuttomissa kireyksissä ja joko heidän tai erään merkkiin erikoistuneen pajan jäljiltä myös tukitangot sekoitettuna vasen ja oikea ja väkisin ruuveilla saatu vääntymään siten, että niitä sai takoa takaisin muotoonsa...

                              E
                              Last edited by ErkkiE; 21-10-2022, 08:44.

                              Comment

                              • Elätti
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2009
                                • 157
                                • Great Kuopio Area

                                TPMS, DSC ja steering angle viat

                                Vika on toivottavasti selätetty, mutta vastaavan kamppaileville tässä vihiä.



                                Eilen alkoi siis peräkärryä vetäessä palamaan taulussa rengaspainevalvonnan ja luistoneston vikavalot. Idrive herjasi rengaspaineista system error, joten sitä ei voinut kuitata. Vähän tämän jälkeen alkoi kuulumaan erikoista kopinaa etuvasemmalta. Ääni muuttui mitä enemmän rattia käänsi ja kopina voimistui ja tiheni.



                                No, ajelin kotiin ja eiku mönkimään auton alle. Loogisesti kuvittelin että abs-anturi olisi sökönä, mutta kappas livedatassa kaikki pyörät pyöri samaan tahtiin ja ei niistä jäänyt mitään vikakoodejakaan. Ainoa vikakoodi oli siis tähän saakka steering angleen liittyvä, 005E40. Koodit siis katsottu inpalla ja Istalla. Jostain syystä steering angle offset oli jotain 9,xx ja sallitut on +-5.



                                Istalla tein sitten kalibroinnin tuolle ohjauskulma-anturille ja nyt on arvo nollan lähellä. Huomasin että akun jännite oli kauhistuttavasti jotain 12 alla, niin auto yöksi laturiin ja tänään koeajolle. Viat pysyi nyt poissa ja kaikki pelasi kuten kuuluukin.



                                En tiedä oliko syynä peräkärryn sähköt, huonossa kunnossa oleva akku (ostettu alle vuosi sitten) vai mikä. Auto kuitenkin lataa sellasta 13,8 joten laturi ainakin pelaa. Olen pistäny merkille että muutaman päivän seisottuaan startti pyörii vähän heikommin, niin joku tuossa autossa purkaa akkua.



                                Summa summarum: Jos tämmösiä valoja tulee, niin kannattaa katsoa inpalla/istalla steering angle offset ensi alkuun. Ja laittaa akku laturiin .


                                Edit: Kopina ilmeisesti tuli abs-pumpusta, kun se yritti hillitä auton menoa mutta ei oikein tiennyt mitä tehdä. Autossa tukivarret ja kaikki muutkin on kunnossa eikä konehuoneessa mitään irtainta pyöri.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎