Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kimmo-R
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 400
    • Tampere

    Originally posted by PekkaM View Post
    Tarkoitus olisi vaihtaa uudet xenon polttimot ja päivittää enkelin silmät
    kirkkaaksi mutta tuo vaihtoehtojen määrä kyllä sekoittaa.
    Millanen setti teidän mielestä kannattaisi laittaa? Eli voisko joku heittää vinkkiä, että millaisia
    kelvineitä xenoneihin ja rinkuloihin kannattais valita?

    -Pekka
    Ite vaihdoin just molemmat 6000K ja värit täsmäs (täysin valkoiset). Vakiotlyhdyt vissii ~4000K mutta noi kaikki aftermarket ledienkelit mitä ebay täynnä on n.6000K sävyiset. 5000K on karvan valovoimaisempi mutta itse tykkään 6K, pistää enempi lumen, liikennemerkit ja tienviivat hohtamaan = erottuu paikat. 6K saa myös halvimmalla ebaysta. Kakkosautosta siis kokemusta kun siirryin 6-> 5K, enkä juuri huomannut valotehossa parannusta, päinvastoin tuo hohtoefekti laimeni. Mutta makuasia, näiden alle tai yli ei kuiteskaa kannata. Pitkät suosittelen samalla vaihtaan laadukkaiksi "xenon" halogeeneiksi esim. Philips BlueVisioneiksi niin ei tule liian räikeetä sävyeroa.
    Ja hommahan hoituu ehkä helpoiten irrottamalla puskin ja lyhdyt käteen, on sen verta veemäiset muuten vaihtaa.

    Seuraava homma itsellä olisi vaihtaa sumarien H11 -> H9 (sinisellä lasilla). En tiedä onko sumareilla jotain tehotunnistusta kun nousee 55 -> 65W, mutta valotehon ero on näillä polttimotyypeillä melkein tuplat ja pienellä polttimokannan modauksella pitäs onnistua. Jos kiinnostaa niin tuolta löytyy juttua http://www.tsxclub.com/forums/1st-ge...onversion.html
    Last edited by Kimmo-R; 23-02-2011, 12:41.
    Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
    --Audiokit.fi--
    BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
    BMW i4 M50 Supercharged -23
    BMW i3 60Ah -14

    Comment

    • PekkaM
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 29
      • Oulu

      Originally posted by Kimmo-R View Post
      Ite vaihdoin just molemmat 6000K ja värit täsmäs (täysin valkoiset). Vakiotlyhdyt vissii ~4000K mutta noi kaikki aftermarket ledienkelit mitä ebay täynnä on n.6000K sävyiset. 5000K on karvan valovoimaisempi mutta itse tykkään 6K, pistää enempi lumen, liikennemerkit ja tienviivat hohtamaan = erottuu paikat. 6K saa myös halvimmalla ebaysta. Kakkosautosta siis kokemusta kun siirryin 6-> 5K, enkä juuri huomannut valotehossa parannusta, päinvastoin tuo hohtoefekti laimeni. Mutta makuasia, näiden alle tai yli ei kuiteskaa kannata. Pitkät suosittelen samalla vaihtaan laadukkaiksi "xenon" halogeeneiksi esim. Philips BlueVisioneiksi niin ei tule liian räikeetä sävyeroa.
      Ja hommahan hoituu ehkä helpoiten irrottamalla puskin ja lyhdyt käteen, on sen verta veemäiset muuten vaihtaa.

      Seuraava homma itsellä olisi vaihtaa sumarien H11 -> H9 (sinisellä lasilla). En tiedä onko sumareilla jotain tehotunnistusta kun nousee 55 -> 65W, mutta valotehon ero on näillä polttimotyypeillä melkein tuplat ja pienellä polttimokannan modauksella pitäs onnistua. Jos kiinnostaa niin tuolta löytyy juttua http://www.tsxclub.com/forums/1st-ge...onversion.html
      Kiitos neuvoista. Vielä sellaista kysyisin, että noissa nykyisissä xenoneissani on lähi/pitkät samassa niin pitääkö se huomioida poltinta valittaessa vai onko ne kaikki sellaisia missä on lyhyet ja pitkät samassa? (esim Philips D1S)

      -Pekka
      Last edited by PekkaM; 23-02-2011, 14:35. Reason: Harjoittelin lukemaan paremmin

      Comment

      • timokk
        BTCF Member
        • Nov 2008
        • 18
        • Malta

        Originally posted by FusionWolf View Post
        Tein tuossa juuri edellis viikonloppuna takajarrupalojen ja levyjen vaihdon E90:een taakse. Rakensin niistä pienen DIY:kin tuonne toiselle BMW forumille.

        Linkki ohessa. Ihan vaan näin tiedoksi ja aiheeseen liittyen, mikäli kiinnostaa -> http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=1059#p11625
        Joo, ei tuo nyt mahdottomalta näytä, mutta tilojen puutteen vuoksi (ja Muuralan Nesteen TI-hallin ankeuden) tällä kertaa taidan jättää homman ammattimiehille. Taisi olla sun ohje minkä mukaan itseasiassa säteilylämppärin laitoin kiinni

        Josta puheenollen soittokierroksen ensimmäiset vapaat ajat ensi keskiviikkona.. Ei kai auta kun toivoa että palat vielä kestäisivät edes hetken.

        Edit: No nyt löytyi maanantaillekin aika...

        Vielä edittiä; soittelin tuossa kotimatkalla Laakkoselle ja palojen vaihto onnistunee pikahuollossa siellä. Joten aamulla jonoon sitten...
        Last edited by timokk; 23-02-2011, 16:17.

        Comment

        • Kimmo-R
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 400
          • Tampere

          Originally posted by PekkaM View Post
          Kiitos neuvoista. Vielä sellaista kysyisin, että noissa nykyisissä xenoneissani on lähi/pitkät samassa niin pitääkö se huomioida poltinta valittaessa vai onko ne kaikki sellaisia missä on lyhyet ja pitkät samassa? (esim Philips D1S)

          -Pekka
          Näissä alkup. BI-xsenoneissahan pitkille vaihtaessa lyhkäset (umpiot) nousevat hieman ja H7:t tulevat apuun, eli riittää että polttimon tyyppi on juurikin tuo D1S eli niitä ei ole kuin yhdenlaisia. Huomaa kyllä kun ajaa seinää vasten pimeällä ja kattoo miten kuvion raja nousee silmänräpäyksessä pitkille vaihtaessa.

          Moni tosiaan ihmettelee "ettei mulla oo tuplaksenoneja vaikka ilmoituksessa niin luki". Eipä semmosia taida olla olemassakaan kun xenonit syttyy niin hitaasti eikä siksi järkeä käyttää ns. erillispitkissä. Tai no velipoika laitto Matukkaan H7 jälkiasennussarjan ja on tosi jännä venailla 10sek kun pikkuhiljaa maisemat kirkastuu Eri juttu on sitten H4 jälkiasennusxenonit missä solenoidi liikuttaa polttimoa ylös-alas eli polttopiste liikkuu kuten H4 halogeenissa on kaksi lankaa eri korkeudella.
          Last edited by Kimmo-R; 23-02-2011, 15:13.
          Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
          --Audiokit.fi--
          BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
          BMW i4 M50 Supercharged -23
          BMW i3 60Ah -14

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by Kimmo-R View Post
            Näissä alkup. BI-xsenoneissahan
            Onko kaikissa joissa xenon niin myöskin tuo liikkuva linssi? Vai onko erikseen xenon ja bi-xenon?

            Comment

            • Kimmo-R
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2010
              • 400
              • Tampere

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Onko kaikissa joissa xenon niin myöskin tuo liikkuva linssi? Vai onko erikseen xenon ja bi-xenon?
              Ei ole kaikissa liikkuva automaattisesti, pitää olla bi mainittu. Voi olla kiinteet xenon lyhkäset ja halogeenit omina pitkinään. Jotain juttua: http://keskustelu.suomi24.fi/node/2404586

              Näköjään onkin mm. bemarilla olemassa tuplia eli 4 xenon polttimoa. Tällöinkin näiden lisäksi on tuon mukaan vielä H7:t väläyttelyä varten: http://wikicars.org/en/Bi-xenon_Headlights
              Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
              --Audiokit.fi--
              BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
              BMW i4 M50 Supercharged -23
              BMW i3 60Ah -14

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Eli 320da:ssa ei ole läppiä? Uskaltaako sellaisen muuten ostaa?

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by Kimmo-R View Post
                  Ei ole kaikissa liikkuva automaattisesti
                  Tarkoitin vain E90/E91 Bemareita, eli onko niissä erikseen bi-xenon ja normaali xenon lisävarusteet?

                  Comment

                  • E39-530A
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 942
                    • Espoo

                    Originally posted by sassi View Post
                    Todella hyvä ja kattava ohje, mutta pari kommenttia on pako antaa, kun tuli itsekin tehtyä tuo operaatio viime kesänä
                    Viilataan tätä vielä vähän ja lisätään yksi pieni homma väliin. Ne jarrusatulan liukutapit kannattaa puhdistaa kunnolla, voidella ja tarkastaa että pinnat ovat ehjät. Itse käytin voiteluun Motonetin jarrukumirasvaa, sellaista punaista mönjää pienessä kertakäyttöisessä pussissa.
                    E92 335iA -08

                    ---
                    ex E34 540iA -93
                    ex E90 325iA -05
                    ex E39 530iA -00
                    ex Toyota Avensis
                    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by E39-530A View Post
                      Viilataan tätä vielä vähän ja lisätään yksi pieni homma väliin. Ne jarrusatulan liukutapit kannattaa puhdistaa kunnolla, voidella ja tarkastaa että pinnat ovat ehjät. Itse käytin voiteluun Motonetin jarrukumirasvaa, sellaista punaista mönjää pienessä kertakäyttöisessä pussissa.
                      BMW:n ohje sanoo, että ne tapit pitää vain puhdistaa eikä niitä saa rasvata.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • E39-530A
                        BTCF Member
                        • Feb 2007
                        • 942
                        • Espoo

                        Originally posted by TJJ View Post
                        BMW:n ohje sanoo, että ne tapit pitää vain puhdistaa eikä niitä saa rasvata.
                        Tuo liukutappien rasvaaminen on ollut "perimätietoa" enempi auto rassanneilta.:think Mikähän tuossa on takana, ettei saa rasvata. Onko materiaaleissa jotain, joka ei siedä vai tarttuuko siihen lika? Toisaalta tuon rasvaamisen voi helposti jättää pois, kun työvaiheen ajasta 99% menee puhdistamiseen. Se musta sonta on aika tiukassa...
                        E92 335iA -08

                        ---
                        ex E34 540iA -93
                        ex E90 325iA -05
                        ex E39 530iA -00
                        ex Toyota Avensis
                        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                        Comment

                        • Jamppa
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 387
                          • Kerava

                          aaaaaaaaaa
                          Last edited by Jamppa; 23-02-2011, 21:00. Reason: tupla :D

                          Comment

                          • Jamppa
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 387
                            • Kerava

                            Originally posted by Kimmo-R View Post
                            Ite vaihdoin just molemmat 6000K ja värit täsmäs (täysin valkoiset). Vakiotlyhdyt vissii ~4000K mutta noi kaikki aftermarket ledienkelit mitä ebay täynnä on n.6000K sävyiset. 5000K on karvan valovoimaisempi mutta itse tykkään 6K, pistää enempi lumen, liikennemerkit ja tienviivat hohtamaan = erottuu paikat. 6K saa myös halvimmalla ebaysta. Kakkosautosta siis kokemusta kun siirryin 6-> 5K, enkä juuri huomannut valotehossa parannusta, päinvastoin tuo hohtoefekti laimeni. Mutta makuasia, näiden alle tai yli ei kuiteskaa kannata. Pitkät suosittelen samalla vaihtaan laadukkaiksi "xenon" halogeeneiksi esim. Philips BlueVisioneiksi niin ei tule liian räikeetä sävyeroa.
                            Ja hommahan hoituu ehkä helpoiten irrottamalla puskin ja lyhdyt käteen, on sen verta veemäiset muuten vaihtaa.

                            Onko porukalla pidempiä kokemuksia noista ledienkeleistä? Jenkkifoorumeilla on joillakin sisempi kehä kellastunut niiden laiton myötä. Jotkut ovat onnistuneet sulattamaan jopa umpion muoveja niillä... Osa arveli kellastumisen johtuvan lämmöstä, toiset polttimoiden uv säteilystä...



                            Tuo setti näyttäis olevan kirkkaudessaan lähellä Ibrightien tasoa ainakin kuvissa, tiedä sit mikä on todellisuus...

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by E39-530A View Post
                              Tuo liukutappien rasvaaminen on ollut "perimätietoa" enempi auto rassanneilta.:think Mikähän tuossa on takana, ettei saa rasvata. Onko materiaaleissa jotain, joka ei siedä vai tarttuuko siihen lika? Toisaalta tuon rasvaamisen voi helposti jättää pois, kun työvaiheen ajasta 99% menee puhdistamiseen. Se musta sonta on aika tiukassa...
                              Ilmeisesti jarrupöly tarttuu siihen rasvaan ja lopputulos on vielä suurempi määrä mustaa sontaa. Tapit saa nopeasti puhtaaksi kun laittaa ne kiinni porakoneeseen ja hioo karhunkielellä.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • jyrbba69
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2008
                                • 2394
                                • Kouvola

                                Originally posted by Jamppa View Post
                                Onko porukalla pidempiä kokemuksia noista ledienkeleistä? Jenkkifoorumeilla on joillakin sisempi kehä kellastunut niiden laiton myötä. Jotkut ovat onnistuneet sulattamaan jopa umpion muoveja niillä... Osa arveli kellastumisen johtuvan lämmöstä, toiset polttimoiden uv säteilystä...



                                Tuo setti näyttäis olevan kirkkaudessaan lähellä Ibrightien tasoa ainakin kuvissa, tiedä sit mikä on todellisuus...
                                Mulla ois tommonen about samanlainen setti myynnissä, ei oo ollut mitään ongelmia ja osuu kelvinit xenoneiden kanssa. Jäi ylimääräiseksi kun vaihdan xenon angeleyessit, kellään kokemuksia näistä?

                                Anyways jos joku tarvii voi lunastaa suht halvalla noi mun enkelirinkulat, voin napata pari kuvaa tässä lähipäivinä jos kiinnostaa.
                                2015 AMG GTS
                                -----------------------------

                                www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎