Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wibzu
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 149
    • Muurame

    Kuinkas paljon teillä 320d lämpeneen näin kunnon pakkasilla? Itsellä oli ongelmia saada yli 70c normaalisssa ajossa. Virittelin maskin+alaröörin eteen kumimattoa niin nyt nousee nätisti 90 hoodeille. Eikö nämä tosiaan lämpene ilman tuota maskin peittämistä? Maski peitettynä lämmöt nousee revitellessä 97-98 tuntumaan mutta laskevat ns. ok lukemiin suhteellisen nopeasti.
    E91 320dA -06

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8973
      • Kellokoski

      Originally posted by wibzu View Post
      Kuinkas paljon teillä 320d lämpeneen näin kunnon pakkasilla? Itsellä oli ongelmia saada yli 70c normaalisssa ajossa. Virittelin maskin+alaröörin eteen kumimattoa niin nyt nousee nätisti 90 hoodeille. Eikö nämä tosiaan lämpene ilman tuota maskin peittämistä? Maski peitettynä lämmöt nousee revitellessä 97-98 tuntumaan mutta laskevat ns. ok lukemiin suhteellisen nopeasti.
      Lämpenee jos termostaatit on kunnossa. Sulla ei taida olla.
      Helpoimmasta ensin eli egr-termostaatti vaihtoon.
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • alttu
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 519
        • Nummela

        Termarien vaihdon jälkeen vknloppuna tuli taitettua matkaa n. 700km verran. Seurailin lämpöjä tasaisin väliajoin eikä lämmöt missään vaiheessa noussut yli 88c, tuokin motari nopeuksissa. 80-95km/h lämmöt oli 80-84c. Ja pakkasta nyt Helsingistä reilun 300km säteellää oli tasaisesti -20-30c välillä.
        Ainoa kerta kun olen lämmöt saanu yli 90c oli ilmauksen yhteydessä tallissa, 97c nousi jolloin flekti hörähti käymään Pitänee laittaa pahvi viritykset takas keulille
        F15 30d ///M-SPORT
        Ex.
        F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

        Comment

        • wibzu
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 149
          • Muurame

          Originally posted by alttu View Post
          Termarien vaihdon jälkeen vknloppuna tuli taitettua matkaa n. 700km verran. Seurailin lämpöjä tasaisin väliajoin eikä lämmöt missään vaiheessa noussut yli 88c, tuokin motari nopeuksissa. 80-95km/h lämmöt oli 80-84c. Ja pakkasta nyt Helsingistä reilun 300km säteellää oli tasaisesti -20-30c välillä.
          Ainoa kerta kun olen lämmöt saanu yli 90c oli ilmauksen yhteydessä tallissa, 97c nousi jolloin flekti hörähti käymään Pitänee laittaa pahvi viritykset takas keulille
          Eli en taida ihan heti itsekään vaihtohommiin ryhtyä. Näkikö lämpötiloja iDriven salavalikosta jotenkin? Se on niin paljon mukavampi viritellä auki kuin tuo normaali salavalikko, mutta en ole löytänyt sieltä lämpötilaa.

          Oletko muuten ajellut munuaiset + ala-aukko tukittuna vai vain jompi kumpi tukossa? Onko lämmöt pysyneet ok?
          E91 320dA -06

          Comment

          • Tom1s
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 669
            • .

            Originally posted by wibzu View Post
            Eli en taida ihan heti itsekään vaihtohommiin ryhtyä. Näkikö lämpötiloja iDriven salavalikosta jotenkin? Se on niin paljon mukavampi viritellä auki kuin tuo normaali salavalikko, mutta en ole löytänyt sieltä lämpötilaa.

            Oletko muuten ajellut munuaiset + ala-aukko tukittuna vai vain jompi kumpi tukossa? Onko lämmöt pysyneet ok?

            Itse vaihdoin termarit turhaan. Motarilla +100km/h ritilä tukittuna nousee sinne 86 astetta mutta tyhjäkäynnillä laskee jopa alle 70 asteen yli -20 pakkasilla.

            Jos 80 km/h ajelee varovaisesti on lämpöjen nousu todella verkkaista ja 80 asteen saavuttaminen kestää -20 asteen pakkasilla. Termari on 88 astetta.
            Kannattaa laittaa suojaa eteen. Diisseleissä mun mielestä oleellista eikä pahaa tee bensakoneellekkaan.
            F31 328i M-Sport

            Comment

            • peltone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 8092
              • Willähde

              Ihan mielenkiinnosta. Puhelimessa on sovellus johon ilmestyy random-bemarin kuva viestin saapuessa.
              Tuli eilen vastaa sellanen kuva jossa E91:ssä ei ollut takakontin osassa ollenkaan takavaloja. Oli vain ulommat valot. Oliko photoshop? :think
              E30 316 -87
              E91 325i -06
              E61 530d -06
              F10 520d -14
              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

              Comment

              • timokk
                BTCF Member
                • Nov 2008
                • 18
                • Malta

                Jarrupaloista kysymys, eli tuossa kotimatkalla syttyi kojelautaan punainen nosturi-ikoni ja käsijarru-päällä-varoitusvalo ja ohjekirjasta katsottuna "Brake pads worn" olisi ongelma.

                Ilmeisestikin kyseessä on jonkin anturin antama tieto, mutta missä vaiheessa tuo vikailmiotus tulee? Eli onko palat vaihdettava välittömästi vai onko niissä jokin tietty määrä vielä jäljellä, lähinnä että uskaltaa vielä perus työmatkat ajella ennenkuin saa huollon varattua?

                Ja koska en tietenkään luota nykytekniikkaan riittävästi niin mielessä kävi että voiko anturivika tms aiheuttaa tuon saman varoituksen?

                Otin tuolta vanteen välistä vielä kuvatkin paloista (tosin, paskat noista oikeen mitään selvää saa, 2 ekaa tais olla takaata, 2 tokaa edestä): http://timok.nn.fi/kuvat/jarrut/

                Autona 2006 E91 325iA.

                Comment

                • Esca
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 1662
                  • Pirkkala

                  Originally posted by timokk View Post
                  Jarrupaloista kysymys, eli tuossa kotimatkalla syttyi kojelautaan punainen nosturi-ikoni ja käsijarru-päällä-varoitusvalo ja ohjekirjasta katsottuna "Brake pads worn" olisi ongelma.

                  Ilmeisestikin kyseessä on jonkin anturin antama tieto, mutta missä vaiheessa tuo vikailmiotus tulee? Eli onko palat vaihdettava välittömästi vai onko niissä jokin tietty määrä vielä jäljellä, lähinnä että uskaltaa vielä perus työmatkat ajella ennenkuin saa huollon varattua?

                  Ja koska en tietenkään luota nykytekniikkaan riittävästi niin mielessä kävi että voiko anturivika tms aiheuttaa tuon saman varoituksen?

                  Otin tuolta vanteen välistä vielä kuvatkin paloista (tosin, paskat noista oikeen mitään selvää saa, 2 ekaa tais olla takaata, 2 tokaa edestä): http://timok.nn.fi/kuvat/jarrut/

                  Autona 2006 E91 325iA.
                  Huoltoon aika ASAP. Takajarrupalat aivan finiittona. Vaiha koko setti huollossa, ts. kaikki palat.

                  Anturit ovat kyllä kunnossa kuvien perusteella

                  Comment

                  • b mutteri kasa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 1462
                    • Area 03

                    Originally posted by timokk View Post
                    Jarrupaloista kysymys, eli tuossa kotimatkalla syttyi kojelautaan punainen nosturi-ikoni ja käsijarru-päällä-varoitusvalo ja ohjekirjasta katsottuna "Brake pads worn" olisi ongelma.

                    Ilmeisestikin kyseessä on jonkin anturin antama tieto, mutta missä vaiheessa tuo vikailmiotus tulee? Eli onko palat vaihdettava välittömästi vai onko niissä jokin tietty määrä vielä jäljellä, lähinnä että uskaltaa vielä perus työmatkat ajella ennenkuin saa huollon varattua?

                    Ja koska en tietenkään luota nykytekniikkaan riittävästi niin mielessä kävi että voiko anturivika tms aiheuttaa tuon saman varoituksen?

                    Otin tuolta vanteen välistä vielä kuvatkin paloista (tosin, paskat noista oikeen mitään selvää saa, 2 ekaa tais olla takaata, 2 tokaa edestä): http://timok.nn.fi/kuvat/jarrut/

                    Autona 2006 E91 325iA.
                    Näyttäis tosiaan kuvien perusteella,että takaa on ihan loppu...pian metalli,metallia vasten.Vaihtoon nopeesti.
                    BMW F11 530 dA VOLL
                    Carbon-schwarz Metallic

                    BMW E30 325i Sport

                    Comment

                    • timokk
                      BTCF Member
                      • Nov 2008
                      • 18
                      • Malta

                      Originally posted by Escalator View Post
                      Huoltoon aika ASAP. Takajarrupalat aivan finiittona. Vaiha koko setti huollossa, ts. kaikki palat.

                      Anturit ovat kyllä kunnossa kuvien perusteella
                      Originally posted by b mutteri kasa View Post
                      Näyttäis tosiaan kuvien perusteella,että takaa on ihan loppu...pian metalli,metallia vasten.Vaihtoon nopeesti.
                      Ok, kiitoksia näistä. Ei tässä auta kun alkaa metsästämään huoltoaikaa. Millaisissakohan hintaluokissa jarrupalojen vaihdon kanssa liikutaan?

                      Itseasiassa nyt kun asiaa tarkemmin mietin niin huoltonäyttökin on sitä mieltä että takajarruhuolto olisi nyt ajankohtainen mutta vasta jonkinverran myöhemmin löi tuon jarrupalavaroituksen päälle. Ilmeisesti ajotietokoneen jarruhuolto-ilmaisin ja tuo anturipohjainen kulumisenvaroitin ovat yhteydessä toisiinsa vai oliko vaan sattumaa?

                      Edit: Auto kävi 3 viikkoa sitten katsastuksessa, olis voinu katsastussetä ees vähän varotella...
                      Last edited by timokk; 22-02-2011, 19:42.

                      Comment

                      • FusionWolf
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 96

                        Tein tuossa juuri edellis viikonloppuna takajarrupalojen ja levyjen vaihdon E90:een taakse. Rakensin niistä pienen DIY:kin tuonne toiselle BMW forumille.

                        Linkki ohessa. Ihan vaan näin tiedoksi ja aiheeseen liittyen, mikäli kiinnostaa -> http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=1059#p11625

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 941
                          • Espoo

                          Originally posted by timokk View Post
                          Ok, kiitoksia näistä. Ei tässä auta kun alkaa metsästämään huoltoaikaa. Millaisissakohan hintaluokissa jarrupalojen vaihdon kanssa liikutaan?

                          Itseasiassa nyt kun asiaa tarkemmin mietin niin huoltonäyttökin on sitä mieltä että takajarruhuolto olisi nyt ajankohtainen mutta vasta jonkinverran myöhemmin löi tuon jarrupalavaroituksen päälle. Ilmeisesti ajotietokoneen jarruhuolto-ilmaisin ja tuo anturipohjainen kulumisenvaroitin ovat yhteydessä toisiinsa vai oliko vaan sattumaa?

                          Edit: Auto kävi 3 viikkoa sitten katsastuksessa, olis voinu katsastussetä ees vähän varotella...
                          Aika nopeasti minullakin väheni se ilmoitettu matka (takajarrut), varsinkin lopussa. Kun tuli nuo samat ilmoitukset, niin tein hätävaihdon -> marmorilta palat ja kaverin firman varastoon pelkän hylsysarjan, teräsharjan ja ruuvarin kanssa + tahnat ja voiteet. Yksi takapaloista oli niin kulunut, että siinä pintaa oli alle milli ja joistakin kohti oli jo alkanut lohjeta pois. Levyt oli vielä onneksi ehjät, mutta viimeisiä vietiin. Palojen kulumisissa oli aika paljon eroja ( alle 1mm - 4mm), joten satulat olisivat olleet kunnon putsausta vailla.
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • sassi
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2008
                            • 412
                            • Nivala

                            Originally posted by FusionWolf View Post
                            Tein tuossa juuri edellis viikonloppuna takajarrupalojen ja levyjen vaihdon E90:een taakse. Rakensin niistä pienen DIY:kin tuonne toiselle BMW forumille.

                            Linkki ohessa. Ihan vaan näin tiedoksi ja aiheeseen liittyen, mikäli kiinnostaa -> http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=1059#p11625
                            Todella hyvä ja kattava ohje, mutta pari kommenttia on pako antaa, kun tuli itsekin tehtyä tuo operaatio viime kesänä

                            Jarrupalan kuluneisuusanturin voi irrottaa myös jarrupalasta jo siinä vaiheessa kun satula on vielä paikoillaan, niin ei tarvitse sisäsuojaa irrottaa. (jos anturi on siis vielä ehjä, eikä tarvitse vaihtoa)
                            Anturi on palassa kiinni pienellä jousiklipsillä, jonka saa pois viimeistään sitten kun vanhat palat on irti. Ja kun uudet palat on paikallaan ja jarrut kasassa, tuo viimeisenä paikoilleen. Ensin se jousi ja sitten vain napsauttaa anturin paikalleen.

                            Toinen juttu on se, että käsijarrukengät kannattaa säätää oikeaoppisesti:
                            Ensin tietysti käsijarru pois päältä ja kannattaa katsoa ennen levyn paikalleenlaittoa että missä kohtaa se säätöpyörä on, jotta sen löytää sitten kun levy on paikallaan. Kannattaa myös tässä vaiheessa katsoa, mihin päin säätöpyörää pyörittämällä säätötanko pitenee.
                            Levy kiinni sillä yhdellä pikkupultilla ja sen jälkeen käyt kiskomassa käsijarrua muutaman kerran, että käsijarrukengät keskittävät itsensä rumpuun nähden.
                            Sen jälkeen yhdestä pultinreiästä tasapäisellä meisselillä pyöritä säätöpyörää niin paljon, että levy ei enää käsivoimin pyöri. Sen jälkeen 3 napsua (siinä tuntuu selvät pykälät) aukipäin jolloin levy taas pyörii, ja se on siinä.
                            Kun säätö on oikein molemmilla puolilla, niin käsijarrukin ottaa tasaisesti.
                            --
                            Sassi
                            - F10 530d
                            - KTM 690 Enduro
                            Ex. E90 330d, E46 330d

                            Comment

                            • kemo81
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2010
                              • 1248
                              • ylöjärvi

                              Originally posted by timokk View Post
                              Ok, kiitoksia näistä. Ei tässä auta kun alkaa metsästämään huoltoaikaa. Millaisissakohan hintaluokissa jarrupalojen vaihdon kanssa liikutaan?

                              Itseasiassa nyt kun asiaa tarkemmin mietin niin huoltonäyttökin on sitä mieltä että takajarruhuolto olisi nyt ajankohtainen mutta vasta jonkinverran myöhemmin löi tuon jarrupalavaroituksen päälle. Ilmeisesti ajotietokoneen jarruhuolto-ilmaisin ja tuo anturipohjainen kulumisenvaroitin ovat yhteydessä toisiinsa vai oliko vaan sattumaa?

                              Edit: Auto kävi 3 viikkoa sitten katsastuksessa, olis voinu katsastussetä ees vähän varotella...
                              Mulla kävi joskus e46ci:n kans etujarrupalojen kans siten että auto äänsi erikoisesti kun käänsi renkaita ajossa.Vähä niin kun metalli metallia vasten kihinää..Oli tarkoitus nostaa auto ehtoolla nosturille ja tarkistaa mikä vaivaa kun ei muuta vikaa huomannut.Kävin kumminkin samana päivänä katsastamassa auton ja autosta ei löytynyt mitään vikoja mutta katsastus mies sanoi etu jarrulevyistä että kannattaa vaihtaa ennen seuraavaa leimaa.Tokaisin siihen sit että "no samalla kai kannattaa vaihtaa palatkin sinne kun sen vaivan näkee"..?No katsastus setä otti pari erillaista lamppua käteen ja alkoi ihmetteleen paloja..Aikansa katseltuaan sanoi että "en nyt näe kunnolla palojen kuntoa,mutta kannattaa vaihtaa samalla vaivalla nekin"...Auton papereihin leima siis.Illemmalla nostettiin auto nosturille ja fillarit edestä pois.Totesimme että etupaloista ei mitään jäljellä ja ääni lähti siitä.Koko setti uusix ja taas pelasi ja oli hiljainenEi ne siis kaikkea siä huomaa vaikka oikein yrittikin tsempata
                              e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                              Ex.
                              e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                              e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                              e91 325i 2005 ArktisMetal
                              e46 320ci 2001 TobassBlue
                              e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                              S1000rr 2010 Thunder grey

                              Comment

                              • PekkaM
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2010
                                • 29
                                • Oulu

                                Tarkoitus olisi vaihtaa uudet xenon polttimot ja päivittää enkelin silmät
                                kirkkaaksi mutta tuo vaihtoehtojen määrä kyllä sekoittaa.
                                Millanen setti teidän mielestä kannattaisi laittaa? Eli voisko joku heittää vinkkiä, että millaisia
                                kelvineitä xenoneihin ja rinkuloihin kannattais valita?

                                -Pekka

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎