Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kemo81
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2010
    • 1248
    • ylöjärvi

    Itsellä kans tärinä ongelmaa omassa e91:ssä.Muutama viikko sit tunnustelin että takapää tärisisi 80-90km/h nopeudessa.Ajattelin että varmaa kevyt paino tippunut vanteesta tms.Tarkistan kun kerkiän tms.
    Eilen kun lähdin töistä ajaan kotiin alkoi ratti täristeleen noilla samaisilla nopeuksilla.Mutta siten että vaikka nopeus on tasan,tärinää on ja ajoittain poistuukin.Tien sivuun katsomaan onko etupyörissä jotai hämminkiä.Ei.Pultit kaikki kiinni.Ilmaa on.Paineet tarkistaan ja nekin kunnossa.Aamulla eilen ei vika vaivannut.Erikoinen on kyllä.Kyseessä siis takatuuppari.Auraus kulmat saattaa olla pielessä koska säädetty viime kesänä viimmex ja ura herkkyyttä tuntuis nyt olevan enemmän kun viime kesänä..??
    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
    Ex.
    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
    e91 325i 2005 ArktisMetal
    e46 320ci 2001 TobassBlue
    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

    S1000rr 2010 Thunder grey

    Comment

    • pro_tinnitus
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 273
      • Etelä-Suomi

      Originally posted by kemo81 View Post
      Itsellä kans tärinä ongelmaa omassa e91:ssä.Muutama viikko sit tunnustelin että takapää tärisisi 80-90km/h nopeudessa.Ajattelin että varmaa kevyt paino tippunut vanteesta tms.Tarkistan kun kerkiän tms.
      Eilen kun lähdin töistä ajaan kotiin alkoi ratti täristeleen noilla samaisilla nopeuksilla.Mutta siten että vaikka nopeus on tasan,tärinää on ja ajoittain poistuukin.Tien sivuun katsomaan onko etupyörissä jotai hämminkiä.Ei.Pultit kaikki kiinni.Ilmaa on.Paineet tarkistaan ja nekin kunnossa.Aamulla eilen ei vika vaivannut.Erikoinen on kyllä.Kyseessä siis takatuuppari.Auraus kulmat saattaa olla pielessä koska säädetty viime kesänä viimmex ja ura herkkyyttä tuntuis nyt olevan enemmän kun viime kesänä..??
      Paljonko on ajettu? itsellä samaa vikaa että noin 90km/h löytyy tärinää ja 120km/h kohdalla myöskin. Omalla on ajettu noin 190tkm ja etulevyt ovat vaihtokunnossa, sillä täristää myös jarruttaessa. Kävin juuri katsastamassa auton ja mitään huomautettavaa ei löytynyt jarrujen lisäksi.
      Epäilen että alustan puslat (kaikki) ovat vaihtokunnossa jos 200tkm alkaa lähestyä mittariin. Vaihdan nyt aluksi levyt ja jos ei tärinät poistu niin sitten pitänee harkita alatukivarsien uusimista. Takana on myös 20mm spacerit, jotka lähinnä pahentavat ongelmia. Niin joo 16" kitkoilla ei ollut tärinöitä missään vaiheessa , vasta 19" kesärenkaat (juuri tasapainotetut) toivat tärinät ja uraherkkyyden.
      Tiet ovat kyllä erittäin uraisia tänävuonna, joten jyrinää ja uraherkkyyttä riittää matka-ajossa.

      ,tinnitus
      Last edited by pro_tinnitus; 14-05-2011, 16:55.
      E90 320d -05
      EX: Z3 E36/8 3.0i

      Comment

      • alttu
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 519
        • Nummela

        Onkos kukaan vaihdellu vielä E91 alustan puslia jäykempiin? Meinasin tossa seuraavan huollon yhteydessä viedä puslat mukana pajalle kiinni laitettavaks. Powerflexilta kyselin mutta vielä ei valikoimasta löydy E9X sarjaa. Mitäköhän muita mahdollisia valmistajia olisi, ei kuitenkaan alkuperäisiä viitsisi laittaa..? Eli tarkoituksena olisi laittaa jokaikinen alustan pusla uusiksi.
        F15 30d ///M-SPORT
        Ex.
        F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

        Comment

        • pro_tinnitus
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 273
          • Etelä-Suomi

          Originally posted by alttu View Post
          Onkos kukaan vaihdellu vielä E91 alustan puslia jäykempiin? Meinasin tossa seuraavan huollon yhteydessä viedä puslat mukana pajalle kiinni laitettavaks. Powerflexilta kyselin mutta vielä ei valikoimasta löydy E9X sarjaa. Mitäköhän muita mahdollisia valmistajia olisi, ei kuitenkaan alkuperäisiä viitsisi laittaa..? Eli tarkoituksena olisi laittaa jokaikinen alustan pusla uusiksi.
          Näköjään jenkkifoorumeilla ovat M3 alatukivarsia suosineet alustan päivityksessä. Mutta tuskin perus M3 pusla käy normi E9X alatukivarren kanssa eli ilmeisesti tukivarsi pitäis uusia myös. Itsellä ainakin "narinahela" (osa 3) menee vaihtoon takaa, jos tuohon löytyis parempi pusla niin olisin kiitollinen.

          E90 320d -05
          EX: Z3 E36/8 3.0i

          Comment

          • nun6
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 287
            • where the sun doesn't shine

            Originally posted by Casull View Post
            E90 tärisee vieläkin.

            Niin ja jarrujen lisäksi myös kardaani tai jokin muu on tärissyt kokoajan.
            Tuon takia käytin kerran jo pajallakin mutta eivät uskoneet tärinään vaikka koitin kertoa että varsinkin nosturilla renkaat ilmassa ajellessa tärinä tuntuu erittäin selvästi.
            Samassa yhteydessä koko alusta tutukittiin erittäin tarkaan mahdollisten välysten ja kulumien varalta.

            Renkaat ei tuohon vaikuta, kokeiltu kaksilla eri yksilöillä.

            Tärinää ei alapuolelta esim meisselin kahvan päästä voi paikallistaa, tärinä tuntuu vain autoon sisälle 100-120 vauhdissa.

            Hinnalla ei olisi juurikaan enää merkitystä, haluan vain vielä joskus ajaa autolla joka ei tärise, vapise tai kolise, ei edes vaikka kokeilisi varovasti jarrutta jopa 110:n vauhdista.
            Totesiko joku että niissä vanhoissa (tai uusissa) jarrulevyissä on heittoa?

            Ei sitä ruuvarin kahvalla etsitä, vaan kärjellä
            Eli jarrulevyä vasten ja sitten pyörität ja katsot onko heittoa, mutta olet tätä varmaan jo kokeillutkin...vielä parempi olisi heittokellolla tarkistaa jokainen pyörivä osa voimansiirrosta.
            Paljon ajettu? Jos on jossakin itä-saksan vähemmän hyvillä teillä vedetty niin voi olla aika rääkkiä autolle.
            Jos nyt ei ihan uudenkarhea ole, niin itse alkaisin vaihtamaan järjestelmällisesti puslia. Säästää aika paljon hermoja ja ehkä rahaakin kun vain vaihtaa osia eikä tarvi ihmetellä sen enempää.

            Kaksilla renkailla testattu - joo, mutta silti pitää varmistua siitä, että ne ovat tasapainossa eikä heittoa mihinkään suuntaan.

            Comment

            • nun6
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 287
              • where the sun doesn't shine

              Originally posted by nun6 View Post
              Miten saa takakontin pohjalla olevan muovilootan irti? Irrotin ne mutterit, mutta joku sitä vielä pitää kiinni.
              Uppista

              Comment

              • kemo81
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2010
                • 1248
                • ylöjärvi

                Originally posted by pro_tinnitus View Post
                Paljonko on ajettu? itsellä samaa vikaa että noin 90km/h löytyy tärinää ja 120km/h kohdalla myöskin. Omalla on ajettu noin 190tkm ja etulevyt ovat vaihtokunnossa, sillä täristää myös jarruttaessa. Kävin juuri katsastamassa auton ja mitään huomautettavaa ei löytynyt jarrujen lisäksi.
                Epäilen että alustan puslat (kaikki) ovat vaihtokunnossa jos 200tkm alkaa lähestyä mittariin. Vaihdan nyt aluksi levyt ja jos ei tärinät poistu niin sitten pitänee harkita alatukivarsien uusimista. Takana on myös 20mm spacerit, jotka lähinnä pahentavat ongelmia. Niin joo 16" kitkoilla ei ollut tärinöitä missään vaiheessa , vasta 19" kesärenkaat (juuri tasapainotetut) toivat tärinät ja uraherkkyyden.
                Tiet ovat kyllä erittäin uraisia tänävuonna, joten jyrinää ja uraherkkyyttä riittää matka-ajossa.

                ,tinnitus
                Autolla ajettu vajaa 130tkm.Jarruissa saattaa olla pientä kieroutta?Kun lipuu hiljaa esim liikennevaloihin,kevyesti jarruttaen..saattaa huomata jotain pientä sanomista jarruissa mut ei huomattavasti kyllä täristä voimakkaamissa jarrutuksissa.Itellä kans tullut nyt kun alla 19" kesä pallerot.Eilen käytin tasapainotuksessa ja toiselle puolelle eteen 25g huuteli painoja.Oli paino irronnut.Nyt se 80-90 etupää tärinä pois,tai en ainakaan tänään sitä huomannut..Tutkitaan tilanteita..
                e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                Ex.
                e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                e91 325i 2005 ArktisMetal
                e46 320ci 2001 TobassBlue
                e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                S1000rr 2010 Thunder grey

                Comment

                • Joba
                  BTCF Member
                  • Sep 2007
                  • 556

                  Oma e90:kin rupesi täristämään 80km/h:n ja 120km/h:n vauhdissa ihan perkeleesti kun vaihtoi 18" alle. Talvirenkailla ei tärissyt yhtään. Tärinä tuntuu myös jarruttaessa

                  Comment

                  • dieseljussi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 592
                    • Suomi

                    Eikös E90:ssä tapahtunut joku muutos vannekeskiön koossa niin, että tarvikevanteissa pitää olla muovisovitteet välissä? Joku 72/74 mm juttu? Nuo muovikiekot kun jättää paikoilleen ja vääntää pulttikoneella orkkisvanteet paikalleen, niin menevät yllättäen linttaan (rengasliike päätti kokeilla). Sen jälkeen orkkisvanne on vinossa ja tarvikevanne epäkeskeisesti.

                    Comment

                    • 323 bimmer
                      Newbiemmer
                      • Apr 2007
                      • 19
                      • pk-seutu

                      Minkähänlaista remonttia on luvassa 100tkm ajettuun vm. -05 330i lähiaikoina? Tai mitä kannattaa tuollaisesta tarkistaa?

                      kaipaisin hieman neuvoja kun ei ole ennen ollut tuollaista noin uutta kulkinetta itsellä.

                      Mikä tuossa on moottorityyppi?

                      Kiitoksia jo avusta.

                      Comment

                      • J-Boy
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2011
                        • 405
                        • Länsi-rannikko

                        Originally posted by dieseljussi View Post
                        Eikös E90:ssä tapahtunut joku muutos vannekeskiön koossa niin, että tarvikevanteissa pitää olla muovisovitteet välissä? Joku 72/74 mm juttu? Nuo muovikiekot kun jättää paikoilleen ja vääntää pulttikoneella orkkisvanteet paikalleen, niin menevät yllättäen linttaan (rengasliike päätti kokeilla). Sen jälkeen orkkisvanne on vinossa ja tarvikevanne epäkeskeisesti.
                        On niitä tarvikevanteitakin suoraan oikealla keskireiällä. Esim. Breytonit. Mut, joo joskus voi kuulemma alkaa herkästi täristään, jos keskikupin sovitus ei ole just eikä melkein. Vanteissa on eroja, vaikka olis mitat millilleen samat paperilla. Johtuu varmasti tuo jengin tärinä siitä, et ne isommat kesäkumit on huonossa balanssissa tai vanteet ei istu riittävän napakasti, kuin että tuumakoon muutos sen aiheuttisi oireen.
                        F31 320xDA
                        M-B Sprinter 319

                        Ex: E82 135i, E91LCI 330xd, VW T5 2.5TDI 4Motion, X1 Xdrive20D, Citröen Ax 1.1i

                        Comment

                        • ruupanen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 5162
                          • Joensuu

                          Jos E91 yritetään nollata huoltovalo (öljyt vaihdettu), ja siinä on palanut rekisterinkilvenvalot, niin eikö se silloin onnistu? Estääkö "vika" nollaamisen?

                          Ei ollut kaverilla onnistunut, kun oli tuossa kokeillut.
                          E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                          Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                          Comment

                          • Dunky
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 4929
                            • Kotka

                            Originally posted by ruupanen View Post
                            Jos E91 yritetään nollata huoltovalo (öljyt vaihdettu), ja siinä on palanut rekisterinkilvenvalot, niin eikö se silloin onnistu? Estääkö "vika" nollaamisen?

                            Ei ollut kaverilla onnistunut, kun oli tuossa kokeillut.
                            Ei estä.
                            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                            Comment

                            • Kema
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2011
                              • 71
                              • Oulu

                              Onkos kukaan saanut toimimaan Nokia N8 bluetoothin kanssa? Tai paremminkin lataamaan puhelinnumerot simmiltä? N8 yhdistyy ihan oikein, mutta luettelo jää lataamatta.

                              Kokeilin jo tätäkin, mutta ainakin toistaiseksi laihoin tuloksin:


                              Pitänee ilmeisesti leiriytyä autoon(synkka voi kuulemma viedä kauan) tai sitten palata E72 käyttäjäksi joka toimii kuin junan vessa.

                              Comment

                              • Nettipepe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1341
                                • Kajaani

                                Oletko kokeillut lähettää puhelinmuistiota BT:n yli soittimelle?

                                Ainakin Nokian 5800 express puhelin tarvitsi tälläisen operaation.

                                Eli valitset puhelinmuistiosta numerot ja lähetä ne BT:n kautta autoon, jos on paljon numeroita niin voi kestää jonkin aikaa...

                                Originally posted by Kema View Post
                                Onkos kukaan saanut toimimaan Nokia N8 bluetoothin kanssa? Tai paremminkin lataamaan puhelinnumerot simmiltä? N8 yhdistyy ihan oikein, mutta luettelo jää lataamatta.

                                Kokeilin jo tätäkin, mutta ainakin toistaiseksi laihoin tuloksin:


                                Pitänee ilmeisesti leiriytyä autoon(synkka voi kuulemma viedä kauan) tai sitten palata E72 käyttäjäksi joka toimii kuin junan vessa.
                                F30 320xia
                                Ex E90 325da
                                Ex E90 320da
                                Ex E46 330D

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎