Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 / E91 / E92 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7533
    • Jyväshyvä

    Originally posted by Zeta View Post
    Softapäivitys ja ohjelmointi ovat kaksi eri asiaa. Toisessa korjataan ohjelmistovirheitä ja toisessa pyritään parantamaan suorituskykyä.
    Softapäivitys=ohjelmointi.

    Myös ns. Lastutus
    (sana, joka viittaa aiempaan viritystapaan eli muistipiirin vaihtamiseen (chip), mutta joka nykyisin tapahtuu yleensä ohjelmoimalla)
    on softapäivitys. Yleensä softa ensin luetaan ulos ja muokataan ja pukataan takaisin muokattu softa.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Zeta
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7559
      • Kotona

      Originally posted by MajorDrake View Post
      Softapäivitys=ohjelmointi.
      Silti on eri asia marmorilla ajettava BMW:n softapäivitys, jossa korjataan esim. idriven ongelmia ja Karalalla tehtävä ohjelmointi jossa haetaan autoa optimoimalla lisää tehoja ja vääntöjä. Tekniikka voi olla sama mutta tarkoitusperä on eri.

      Mutta tämä tästä vänkäämisestä.
      -
      Käyttöautona: F20
      Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
      Myydään: HP 14" kannettava Win11 **240e**
      -

      Comment

      • nuhis
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 196

        Originally posted by JNIJNI View Post
        Oliko muuten ensimmäinen softapäivitys? Itsellä 3v vanha softa omassa 330i:ssä ja miettinyt päivitystä
        olihan se ,otettiin softa autosta koneelle,lähetti saksaan sain 4 tunnin päästä takas ja uus ohjelmointi autoon sisään,lupas jopa rahat takas jos ei tyydytä,huomenna nähdään saako lähteä karhuumaan rahoja pois digituning softa ilmeisesti piti olla,hintaa oli n.400e
        F06 650ix 2014sigpic

        ex:
        F16 x6
        F11 530xd
        E91 320d
        E70 x5
        E53 x5
        2009 e60 530i xdrive
        2006 e53 x5 3.0d
        2003 e46 m3
        2007 lci e61 525 dat
        1995 e36 m3
        2005 e63 645cia
        e90 330i sedan "racing red"
        e46 325ci 2000
        e36 328 1996
        e36 316 1996
        compact 1994
        e30 316 1989

        Comment

        • nuhis
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 196

          Originally posted by nuhis View Post
          330i laitatin uuden ohjelmoinnin,tuntuis paremmin pelittävän mutta faktaa saan lauantaina dynopäiviltä kun aikaisemminkin olen samassa dynossa käynyt
          dodii,dynossa käyty ja olihan se tiedossakin ettei näillä softa päivityksillä vapareissa kuuhun mennä,eli pari vuotta sitten käytin samassa dynossa kuin nyt ja tuloksena huipputehoissa ja väännöissä ei maittavia muutoksia
          tehokäyrä tosin paljon tasaisempi kuin viimeksi,ei notkahduksia ym ja varsinkin välillä 1500-5000 rpm tasaisesti parempi ,vääntökäyrä samoin,ylemmillä kiekoilla ero tasoittuu ja huipputeho&vääntö tuleekin nyt n.300rpm alempana kuin ennen. eli toimii "nätimmin" mutta ei juurikaan persdynossa tunnu..
          F06 650ix 2014sigpic

          ex:
          F16 x6
          F11 530xd
          E91 320d
          E70 x5
          E53 x5
          2009 e60 530i xdrive
          2006 e53 x5 3.0d
          2003 e46 m3
          2007 lci e61 525 dat
          1995 e36 m3
          2005 e63 645cia
          e90 330i sedan "racing red"
          e46 325ci 2000
          e36 328 1996
          e36 316 1996
          compact 1994
          e30 316 1989

          Comment

          • Zeta
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7559
            • Kotona

            Originally posted by nuhis View Post
            tehokäyrä tosin paljon tasaisempi kuin viimeksi,ei notkahduksia ym ja varsinkin välillä 1500-5000 rpm tasaisesti parempi ,vääntökäyrä samoin,ylemmillä kiekoilla ero tasoittuu ja huipputeho&vääntö tuleekin nyt n.300rpm alempana kuin ennen. eli toimii "nätimmin" mutta ei juurikaan persdynossa tunnu..
            Hmm... onkohan tuo ihan 400e väärtiä....:think voisivat kyllä nuo softaushinnat pikkuhiljaa laskea, pysyneet suurinpiirtein samoissa hinnoissa jo vuosia vaikka uusia pajoja on tullut markkinoille.
            -
            Käyttöautona: F20
            Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
            Myydään: HP 14" kannettava Win11 **240e**
            -

            Comment

            • JP-76
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 1060
              • Kanta-Häme

              Originally posted by JayJay- View Post
              10 pistettä ja papukaija merkki tietäjälle. Onko aidossa m-sportissa aina lepuutus tuki "metallinen" jossa keskellä soikea kumimatto ja nahkainen vaihekepin nuppi jos on manuaali laatikolla?

              kiitos jo etukäteen.
              Näin on.
              Kalusto:
              BMW 550i xDrive -14
              BMW S1000R -17
              Toyota Proace -15

              Comment

              • Tonim81
                Bimmer Rookie
                • Dec 2008
                • 64
                • Seinäjoki

                Tuosta auton "lastuttamisesta" sanoivat Seinäjoen Autokaarella, että jos autoon ajetaan virityssofta ei sen jälkeen voi enää autoon päivittää BMW:n omia softapäivityksiä.

                Comment

                • J-Boy
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2011
                  • 405
                  • Länsi-rannikko

                  Originally posted by Tonim81 View Post
                  Tuosta auton "lastuttamisesta" sanoivat Seinäjoen Autokaarella, että jos autoon ajetaan virityssofta ei sen jälkeen voi enää autoon päivittää BMW:n omia softapäivityksiä.
                  Tuotaen allekirjoittaisi ihan täytenä totuutena. Jos uuden ohjelman mukana tulee suojaus, ei välttämättä seuraava päivitys mene kovin helpolla sisään. Jos taas on ihan perus ohjelmointi, niin se "kumoutuu", kun bmw:n oma ohjelma ajetaan sisään. Sit taas uudelleen samalle pajalle.

                  Ja softapäivitys=ohjelmointi=moottorin optimointi. Ja toisaalta ei ollenkaan mikään ole sama asia. Jollekin softapäivitys voi tarkoittaa vaikka uusimman wordin ajamista läppäriin ja jollekin ohjelmointi voi tarkoittaa vanhan wordin parantamista lataamalla uusin versio. Autossakin voi tietokoneella muuttaa montaa eri asiaa ja kaikki on periaatteessa samaa, kun tehdään digidigi..
                  F31 320xDA
                  M-B Sprinter 319

                  Ex: E82 135i, E91LCI 330xd, VW T5 2.5TDI 4Motion, X1 Xdrive20D, Citröen Ax 1.1i

                  Comment

                  • FusionWolf
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 96

                    ECU (Engine Control Unit) on moottorin ohjausyksikkö, jonka tarkoitus on siis ohjata koneen toimintoja niin, että se toimii siten kuin valmistaja on halunnut sen toimivan.

                    Koneenohjaus perustuu ns. moniulotteisiin tehokarttoihin (eng. LUT=Look Up Maps), joita käytetään oikeanlaisten säätöjen toteuttamiseksi sen perusteella mitä tietoja koneessa olevat anturit antavat.

                    Nuo 'tehokartat' on tallennettu ECU:ssa olevalle eepromille, joka on samoin tavoin uudelleen kirjoitettavissa ja päivitettävissä kuin tavallisen tietokoneen BIOS eeprom piiri.

                    Eli ne jotka ymmärtävät tietokoneohjelmointia voivat ajatella tätä niin, että ECU:ssa on valmiina moniulotteisia taulukoita (varattuja muistialueita), joissa on ennalta tallennettu tarvittavat arvot koneen säätämiseen. Ohjelma lukee antureilta tulevaa informaatiota (esim. lambda-anturin signaalit, jotka konvertoidaan digitaaliseksi) ja noutaa oikeista taulukoista sitten anturin antamaa dataa vastaavan ennalta ohjelmoidun arvon, jolla käskytetään moottoria esim. polttoaineen syötössä. Laskenta siis perustuu monen anturin antaman informaation summaan ja taulukosta haetaan vaan niille ennalta ohjelmoitu arvo (nopeampaa ja luotettavampaa kuin laskeminen reaaliajassa, kuten monet demoja tietokoneille ohjelmoineet varmasti tietävät).

                    Uudelleenohjelmointi on siis näiden tehokarttojen manipulointia (ns. re-mapping). Muutetaan niissä muistitaulukoissa olevia arvoja sopivasti niin saadaankin kone esim. syöttämään polttoainetta enemmän vaikka tietyllä kierrosluvuilla tai kaasupolkimen asennolla.

                    Nykyautoissa tuo tehokarttoja ylläpitävä eeprom piiri on monikerroksinen, jossa olevaa ohjelmaa voidaan päivittää 'paloissa'. Eli autoon (tai tietokonehan se on) voidaan ohjelmoida joku osa siitä ohjelmasta mikä siellä pyörii kun se tietokone on päällä tai aktiivinen eli auto käynnissä.

                    Eli vaikka autossa olisi 're-mäpätty' tehokartat ja näin saatu moottorinohjaus "vääristettyä" niin voidaan sinne päivittää vaikka valoja valvova ohjelman osa ilman, että tuo käpälöity tehokartta tulisi uudelleen päivitetyksi.

                    Tuolla piirillä oleva ohjelmalla on tietysti paljon muutakin tekemistä ja yksi on alustaa auto, jolloin siinä tehdään erilaisia tarkastuksia. Tämän vuoksi se alkuperäinen ohjelma täytyy ensin lukea ulos sitten säätää ja työntää takaisin ECU:n, että mitkään checksummin (tarkistussummat) eivät muutu. Esim. ohjelmassa oleva sarjanumeron tarkistus auton sarjanumeroa vasten, kilometrimäärien tarkistus 'backup' -piiriltä ja jne. Jos noiden tarkistuksessa tapahtuu laskuvirhe niin auto ei tod.näk käynnisty tai tapahtuu jotain muuta yllättävää.

                    En ole mikään autojen ohjelmoija, mutta ymmärrän ohjelmointia muuten kyllä. Olen koittanut selvittää kuin tuo homma oikein tapahtuu, kun se tuntuu olevan niin mystistä (ja kallista). Mitä nyt olen vuosien saatossa tuota selvitellyt, niin hyvät on katteet Suomalaisilla tuossa. Muualla maailmassa ohjelmoidaan ihan jo muutamalla kympillä (esim. englannissa).

                    Tekstissä voi olla asiavirheitä, mutta perusperiaatteeltaan tuo on koko uudelleen ohjelmoinin idea.

                    edit: lisättäköön tähän vielä, että kun se ohjelma luetaan autosta ulos niin tiedosto on tietenkin binäärinen. Eli sen ohjelman 'sorsakoodia' (lähdekoodia) ei tietenkään voida valmiista, tietokoneessa ajettavasta ohjelmasta enää lukea (esim. Half-Life 2:n lähdekoodia ei siitä HL2.exe tiedostosta enää saa vaikka se tietokoneen muistissa prosessina pyörisikin). Ei ainakaan ilman reverse engineeria, joka on taas aiiiiivan oma lukunsa ja useasti mahdotonta (monasti näitä herroja kutsutaankin sitten jo kräkkereiksi tai hakkereiksi).

                    Täten siis nämä re-mäppäykset tehdään jonkilaisella hexaeditorilla. Eli muutetaan siitä binäärisestä tiedostosta tiettyjä heksa-arvoja ja näin ne tehokartat tulevat manipuloiduksi. Se miten on löydetty juuri oikeat heksaluvut mitä manipuloida on täytynyt joko lukea tuota auton muistissa pyörivää prosessia tietokoneella reaaliajassa autoa dynotettassa tai sitten täytyy omistaa ohjelman alkuperäiset lähdekoodit, joita muuttelemalla on voinut katsoa mitkä heksaluvut binäärissa muuttuu kun ohjelma käännetään ajettavaan (binääriseen) muotoon.

                    edit2: voisihan tuon binäärisen tiedoston manipulointiin tietysti olla kehitetty sellainen 'front-end' ohjelma, jossa olisi esitetty jotenkin selkeästi jotain arvoja esim. 0-100% kaasun asento, kierrosluvut vaikka 0-5000rpm ja sitten niiden yhdistelmästä joku summa mikä luetaan siitä heksatiedostosta. Näin sitä summaa voisi editoida järkevästi ja olisi tämmöinen 'käyttöliittymä' sen tiedoston arvojen käpälöintiin. Sitten kun ko. ohjelmassa painaisi 'save' niin annetut arvot muokattaisiinkin heksana suoraan siihen kohtaan tiedostoa, johon se täytyy muuttaa. En tiedä, ehkä jotain tämmöistä on jo olemassakin. Tai ainakin luulisi olevan, niin ei tartteisi muokata ja muistaa mitään FF AD D4 EF lukuja suoraan siihen itse tiedostoon.
                    Last edited by FusionWolf; 06-06-2011, 19:47.

                    Comment

                    • Zeta
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7559
                      • Kotona

                      Originally posted by FusionWolf View Post
                      Mitä nyt olen vuosien saatossa tuota selvitellyt, niin hyvät on katteet Suomalaisilla tuossa. Muualla maailmassa ohjelmoidaan ihan jo muutamalla kympillä (esim. englannissa).
                      Aika hinnakastahan tuo ohjelmointi Suomessa vielä on ja hyödyt varsinkin bensavapareissa ovat kohtuu pienet. Jos noita perusohjelmia alkaisi pikkuhiljaa saamaan esim. 199e hintaan niin laittajia olisi varmasti paljon nykyistä enemmän. Nyt ei hirveästi nappaa laittaa esim. 599e uuteen ohjelmaan, josta ehkä saa 10-12heppaa lisää tehoja ja hieman paremman kaasuun reagoinnin. Ja tämä siis parhaassa tapauksessa........

                      Turbo-vehkeissä tuollaiset 500-600e hinnat ovat kohdillaan, kun voidaan saada 30-60heppaa helpostikin lisää, lisääntyneestä väännöstä puhumattakaan.
                      -
                      Käyttöautona: F20
                      Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
                      Myydään: HP 14" kannettava Win11 **240e**
                      -

                      Comment

                      • jyrbba69
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2008
                        • 2394
                        • Kouvola

                        Kukaan törmännyt E92:sen madalluksessa ongelmaan että perä tippuu älyttömän matallalle? Vaikka kuinka ruuvaan ylöspäin (säädettävä alusta) niin aina tuntuu tipahtavan lähes samalle tasolle :/

                        Ideoita?
                        2015 AMG GTS
                        -----------------------------

                        www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                        [email protected]

                        Comment

                        • Zeta
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7559
                          • Kotona

                          Onko mitään tehtävissä kaasuun reagoinnissa, lähinnä 1->2vaihteelle ja 2-3vaihteelle? Vetoja on mutta kiusallinen pieni miettimisviive tulee jos kierrokset eivät ole aivan tapissaan vaihtohetkellä. Onko kukaan muu 325i/330i omistaja huomioinut samaa asiaa?
                          -
                          Käyttöautona: F20
                          Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
                          Myydään: HP 14" kannettava Win11 **240e**
                          -

                          Comment

                          • Joba
                            BTCF Member
                            • Sep 2007
                            • 556

                            Osaakos joku auttaa tyhmää? e90 320d:n turbossa oleva joku solenoidisysteemi surisee vähän väliä jos auton ovet on avattu. Ja välillä auton turbo lähtee mukaan noin 4000 rpm

                            Autolla on veivattu nyt 132tkm.

                            Comment

                            • _Jokkeri_
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 228
                              • Vampula/Huittinen

                              Originally posted by _Jokkeri_ View Post
                              Onkos muilla ollu ongelmia ohjaustehostimen kanssa? Mulla pamahti remmi poikki tossa viime talvena ja siiva anto myöten samalla, no sama vika toistus tossa toissa viikolla, paitsi et muovisiiva säily ehjänä. Vaihdoin uuden ja taas mentiin ja nyt sunnuntaina se saatana oli taas poikki. Perin hämärää, loppuu konstit kesken et mikä sen oikeen katkasee, näytti vähän siltä kuin se olisi "kuorinu" ittensä pois sieltä ja hihnan selkäpuolikin oli rispaantunut, kun eihän siinä mitään ohjainrullaa ole? eiks se mee niin, että se pyörii ainoastaan kampiakselin pään siivan ja pumpun siivan välillä ilman ohjaimia kun on venyvästä remmistä kyse... Jos on vastaavia murheita ollu ni otetaan lisätietoo mieluusti vastaan.. Itse remmin vaihto on ihan peace of cake, mut ei sitä huvita koko ajan vaihtaa. Otetaan viikonloppuna kaverin kanssa tuo ohjaus tehosyyniin josko siihen jotain tolkkua sais..
                              Dodii.. Problem solved, ilmeisesti kampiakselin päässä olevan siivan väliin menny kivi tms. Oli nuo "boordit" menny ihan sileeksi ja tästä syystä koko ajan remmi poikki, marmoritiskillä siiva olis maksanu melkee 200€ mut onneks purkaamosta löyty.. 1" mopolla saatiin ammuttuu pultti auki.. 1/2" ei inahtanukka.. 5 tuntii vaihdettiin ja kirosanoja ja tupakkia kului mut nyt on siiva paikallas ja ohjaus taas kelvä =)
                              Coming Soon:
                              E46 M3 Cabriolet SMG Carbonschwartz
                              ex.E60 535Da M-Sport "Iso D"

                              "Kaikki hauska on kallista tai laitonta!"

                              Comment

                              • _Jokkeri_
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2006
                                • 228
                                • Vampula/Huittinen

                                Originally posted by JayJay- View Post
                                10 pistettä ja papukaija merkki tietäjälle. Onko aidossa m-sportissa aina lepuutus tuki "metallinen" jossa keskellä soikea kumimatto ja nahkainen vaihekepin nuppi jos on manuaali laatikolla?

                                kiitos jo etukäteen.
                                Mulla on ainakin omassa alumiininen lepuutustuki jossa kuminen ///M logo ja vaihdekepin nupissa kanssa ///M logo ja nahkaa.. auto -06 M-Sport touring
                                Coming Soon:
                                E46 M3 Cabriolet SMG Carbonschwartz
                                ex.E60 535Da M-Sport "Iso D"

                                "Kaikki hauska on kallista tai laitonta!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎